افزایش همکاری های تجاری بنادر گیلان با بندر اکتائو قزاقستان/ بهره گیری از ظرفیت سرمایه گذاران خارجی، وارد کنندگان و صادرکنندگان تخفیف ۴۰ درصدی هند و سازمان بنادر به کشتی‌های ورودی به بندر چابهار اولین همایش اتصال کارآمد ریل – بندر چهارم اسفندماه در تهران برگزار می شود/ بررسی راهکارهای افزایش سهم ریل از بار ورودی و خروجی از بنادر/ شناسایی نقش حمل و نقل ریلی در شاخص های عملکرد لجستیک بنادر اتصال ترمینال های طرح توسعه بندر شهیدبهشتی به محورهای مواصلاتی/ تسهیل ترانزیت کالا از بندر چابهار/ سهولت دسترسی به ترمینال های کانتینری طرح توسعه بندر شهیدبهشتی آماده سازی شناورهای جستجو و نجات دریایی هرمزگان/ ساخت و تعمیر اسکله های مسافری با هدف تسهیل در پهلودهی شناورها/ طراحی ۶ فروند اسکله فلزی شناور در مبادی گردشگری هرمزگان ساخت اولین کشتی یخچال دار پشتیبانی ماهیگیری کشور در بندرعباس ضرورت رونق صنعت بانکرینگ در ایران/ اعلام مهم ترین چالش ها و راهکارهای توسعه ترانزیت کشور/ لزوم کاهش هزینه های حمل ریلی کالاهای ترانزیتی و صادراتی ​ تکمیل پروژه خط آهن چابهار - زاهدان در سال 1400/توسعه سفرهای دریایی به کشورهای خلیج فارس و خزر دنبال می شود/ تعرفه‌های واحد ترانزیت با 5 کشور بیانیه پایانی بیست و هفتمین همایش ارگان های دریایی کشور/ تأکید بر استفاده از ظرفیت های کشور در حوزه صنعت حمل و نقل دریایی انسجام توسعه بنادر کشور با سرمایه گذاری سازمان بنادر و دریانوردی/ از مدیرعامل و مسئولان سازمان بنادر به دلیل نگاه توسعه ای به بنادر ایران قدردانی می کنم/ جابجایی نزدیک به ۱۵۰ میلیون تن بار در بنادر کشور/ باید در مسیر مردمی کردن حوزه دریایی گام برداریم
اهمیت فضای کسب و کار در توسعه صنعت گردشگری دریایی
حسین محمودی اصل/ کارشناس ارشد اقتصادی

صنعت گردشگری به عنوان یکی از صنایع درآمدزای جهان مطرح است و ایران به عنوان پنجمین کشور از لحاظ  منابع  طبیعی گردشگری، جایگاه ویژه ای در جهان دارد. ظرفیت ها و قابلیت های گردشگری بی شماری در کشور از جمله  دریای خزر، خلیج فارس و عمان وجود دارد که این ظرفیت ها می توانند در توسعه صنعت گردشگری دریایی تاثیر چشمگیری داشته باشند. صنعت گردشگری دریایی که به عنوان یک پارادایم در صنعت گردشگری ایجاد شده تاکنون توانسته جذابیت های جدیدی در عرصه گردشگری ایجاد کند.

 با توجه به اینکه حضور گردشگران در سایر کشورهای دنیا با حداکثر ظرفیت ها انجام شده است و پس از چندین سال این جاذبه ها برای گردشگران تکراری شده است، این کشورها برای جذب گردشگر و توریست به سمت توسعه گردشگری دریایی حرکت کرده اند. در گردشگری دریایی می توان از ظرفیت های دریا و ساحل استفاده کرد به طوری که در حال حاضر کشتی های تفریحی بسیار بزرگی در جهان  تحت عنوان کشتی کروز فعالیت دارند. این کشتی ها در مسیر دریا و پهلو گرفتن در بنادر مختلف با لحاظ کردن وسایل و تجهیزات تفریحی مختلف جاذبه های بسیار فراوانی برای گردشگران ایجاد کرده اند. ما نیز می توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

 متاسفانه به دلیل اینکه بسترهای لازم به خوبی ایجاد نشده است و همچنین فرهنگ سازی در خصوص سفرهای دریایی در میان مردم صورت نگرفته، صنعت گردشگری دریایی پیشرفت قابل توجهی نکرده است. سفرهای دریایی ایران از یک جزیره به جزیره دیگر خلاصه شده است. این امر گردشگری دریایی نیست بلکه تنها سفر دریایی است. از اینرو سازمان بنادر و دریانوردی به تنهایی نمی تواند در این مقوله عمل کند. سایر مجموعه ها نیز باید در این حوزه ورود کنند تا صنعت گردشگری دریایی برای تمام بخش ها و حتی مردم نهادینه شود.

سه عامل؛ دریا، ساحل و خورشید از جمله ظرفیت هایی است که می تواند به خودی خود باعث جذب گردشگر شود. اما وجود زیر ساخت های لازم از جمله ساخت اسکله های مناسب برای پهلو گرفتن کشتی های مختلف و ایجاد امکانات ساحلی مناسب برای رشد و توسعه صنعت گردشگری دریایی ضرورت دارد. به عبارت ساده تر صنعت گردشگری دریایی علاوه بر کشتی مناسب و استاندارد برای سفر و گردشگری به امکانات و خدمات ساحلی مناسب نیاز دارد.

معمولا شاخص های اقتصادی کلان باعث می شود که وضعیت یک کشور نرمال باشد به عبارتی شاخص های کلان اقتصادی در ایجاد زیرساخت های مناسب، وجود امنیت و ساخت هتل های 4 و 5 ستاره در صنعت گردشگری به ویژه صنعت گردشگری دریایی موثر است. زمانی که یک کشور رشد اقتصادی مثبت ، پایدار و امنیت سرمایه گذاری داشته باشد، آن کشور می تواند با جذب سرمایه گذار خارجی، گردشگری دریایی را توسعه دهد. بدون شک بهبود فضای کسب و کار در راستای توسعه صنعت گردشگری دریایی بسیار حائز اهمیت است. از آنجا که ایران به این ثبات رسیده است توسعه گردشگری به صورت داخلی و خارجی قابل حصول است.

۲۶ مرداد ۱۳۹۷ ۱۰:۱۶
کد خبر : ۴۳,۳۵۶

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید