ایران تجارت آسیا و اروپا را به یکدیگر متصل کرد / معنا و مفهوم پیدا کردن تجارت بین کشورهای اسلامی اعلام تمایل 9 کشور برای سرمایه گذاری در بندر چابهار/ امکان سرمایه گذاری و فعالیت کشورهای مختلف در بندر چابهار؛ بدون هیچ محدودیتی/ پیوستن دیگر کشورها، یکی از قابلیت های موافقتنامه سه جانبه چابهار افزایش صادرات محصولات کشاورزی از بندر شیوء در غرب هرمزگان به قطر ورود ۴ کشتی حامل نهاده های دامی از ابتدای مهرماه امسال در بندر چابهار/ تخلیه و بارگیری کالای اساسی؛ مهم ترین اولویت بندر چابهار استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای توسعه بندر چابهار/ هرچه سریعتر جاده و راه آهن به بندر چابهار متصل شود/ توسعه چابهار می تواند گره کور اقتصاد ایران را باز کند ۴ تیم راه یافته به مسابقات والیبال ساحلی بنادر کشور مشخص شدند وجود مزیت های سرمایه گذاری برای شرکت های بیمه ای در بندر چابهار لزوم تزریق نوآوری و فناوری در حوزه بندری و دریایی از طریق شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها/ از فعالیت شرکت های دانش بنیان و استارتاپ های دریایی و‌بندری حمایت می کنیم آغاز طرح مطالعاتی اجرای سیستم سندبای پسینگ در بندرامیرآباد/ مطالعات رژیم رسوب گذاری دریای خزر تدقیق می شود موافقت دولت با برگزاری چهاردهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی (ICOPMAS ) در سال 1399
اهمیت فضای کسب و کار در توسعه صنعت گردشگری دریایی
حسین محمودی اصل/ کارشناس ارشد اقتصادی

صنعت گردشگری به عنوان یکی از صنایع درآمدزای جهان مطرح است و ایران به عنوان پنجمین کشور از لحاظ  منابع  طبیعی گردشگری، جایگاه ویژه ای در جهان دارد. ظرفیت ها و قابلیت های گردشگری بی شماری در کشور از جمله  دریای خزر، خلیج فارس و عمان وجود دارد که این ظرفیت ها می توانند در توسعه صنعت گردشگری دریایی تاثیر چشمگیری داشته باشند. صنعت گردشگری دریایی که به عنوان یک پارادایم در صنعت گردشگری ایجاد شده تاکنون توانسته جذابیت های جدیدی در عرصه گردشگری ایجاد کند.

 با توجه به اینکه حضور گردشگران در سایر کشورهای دنیا با حداکثر ظرفیت ها انجام شده است و پس از چندین سال این جاذبه ها برای گردشگران تکراری شده است، این کشورها برای جذب گردشگر و توریست به سمت توسعه گردشگری دریایی حرکت کرده اند. در گردشگری دریایی می توان از ظرفیت های دریا و ساحل استفاده کرد به طوری که در حال حاضر کشتی های تفریحی بسیار بزرگی در جهان  تحت عنوان کشتی کروز فعالیت دارند. این کشتی ها در مسیر دریا و پهلو گرفتن در بنادر مختلف با لحاظ کردن وسایل و تجهیزات تفریحی مختلف جاذبه های بسیار فراوانی برای گردشگران ایجاد کرده اند. ما نیز می توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

 متاسفانه به دلیل اینکه بسترهای لازم به خوبی ایجاد نشده است و همچنین فرهنگ سازی در خصوص سفرهای دریایی در میان مردم صورت نگرفته، صنعت گردشگری دریایی پیشرفت قابل توجهی نکرده است. سفرهای دریایی ایران از یک جزیره به جزیره دیگر خلاصه شده است. این امر گردشگری دریایی نیست بلکه تنها سفر دریایی است. از اینرو سازمان بنادر و دریانوردی به تنهایی نمی تواند در این مقوله عمل کند. سایر مجموعه ها نیز باید در این حوزه ورود کنند تا صنعت گردشگری دریایی برای تمام بخش ها و حتی مردم نهادینه شود.

سه عامل؛ دریا، ساحل و خورشید از جمله ظرفیت هایی است که می تواند به خودی خود باعث جذب گردشگر شود. اما وجود زیر ساخت های لازم از جمله ساخت اسکله های مناسب برای پهلو گرفتن کشتی های مختلف و ایجاد امکانات ساحلی مناسب برای رشد و توسعه صنعت گردشگری دریایی ضرورت دارد. به عبارت ساده تر صنعت گردشگری دریایی علاوه بر کشتی مناسب و استاندارد برای سفر و گردشگری به امکانات و خدمات ساحلی مناسب نیاز دارد.

معمولا شاخص های اقتصادی کلان باعث می شود که وضعیت یک کشور نرمال باشد به عبارتی شاخص های کلان اقتصادی در ایجاد زیرساخت های مناسب، وجود امنیت و ساخت هتل های 4 و 5 ستاره در صنعت گردشگری به ویژه صنعت گردشگری دریایی موثر است. زمانی که یک کشور رشد اقتصادی مثبت ، پایدار و امنیت سرمایه گذاری داشته باشد، آن کشور می تواند با جذب سرمایه گذار خارجی، گردشگری دریایی را توسعه دهد. بدون شک بهبود فضای کسب و کار در راستای توسعه صنعت گردشگری دریایی بسیار حائز اهمیت است. از آنجا که ایران به این ثبات رسیده است توسعه گردشگری به صورت داخلی و خارجی قابل حصول است.

۲۶ مرداد ۱۳۹۷ ۱۰:۱۶
کد خبر : ۴۳,۳۵۶

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید