نگاه سازمان بنادر به جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی برد-برد است/ شرایط بسیار مناسبی برای فعالیت بخش خصوصی در بنادر ایران فراهم شده است/ سرمایه گذاران بخش خصوصی به فعالیت در بنادر کشور، نگاه بلندمدت داشته باشند بندر چابهار؛ محدویتی در پذیرش کالا ندارد/ ثبت رکوردی جدید با عملیات ۳۵ هزار متر مکعبی لایروبی در بندر چابهار رشد ۵۸ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در مجتمع بندرانزلی آلودگی ناشی از لکه های نفتی در 3 مایلی ساحل بندرعباس کنترل شد گزارش رسمى مبنى بر توقیف نفتکش ایرانى در بندر کراچى به سازمان بنادر ارائه نشده است/ بررسى ها ادامه دارد سرمایه ‌گذاری ۹۰۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی در مجتمع بندری نگین سرمایه گذاران برای حضور در پسکرانه بنادر آمادگی دارند/ سازمان بنادر؛ به بخش خصوصی کمک می کند/ سرمایه گذاری در بنادر با کمترین ریسک روبرو است تشریح عملیات پاکسازی آلودگی‌های محدوده سکوهای نفتی خلیج فارس نقش کلیدی خبرنگاران در عبور از شرایط سخت اقتصادی کشور/ سازمان بنادر با همراهی رسانه ها از نبرد اقتصادی سربلند عبور خواهد کرد حرکت اولین شناورمسافری از قشم- بندرعباس یک ساعت زودتر از روزهای عادی
اهمیت فضای کسب و کار در توسعه صنعت گردشگری دریایی
حسین محمودی اصل/ کارشناس ارشد اقتصادی

صنعت گردشگری به عنوان یکی از صنایع درآمدزای جهان مطرح است و ایران به عنوان پنجمین کشور از لحاظ  منابع  طبیعی گردشگری، جایگاه ویژه ای در جهان دارد. ظرفیت ها و قابلیت های گردشگری بی شماری در کشور از جمله  دریای خزر، خلیج فارس و عمان وجود دارد که این ظرفیت ها می توانند در توسعه صنعت گردشگری دریایی تاثیر چشمگیری داشته باشند. صنعت گردشگری دریایی که به عنوان یک پارادایم در صنعت گردشگری ایجاد شده تاکنون توانسته جذابیت های جدیدی در عرصه گردشگری ایجاد کند.

 با توجه به اینکه حضور گردشگران در سایر کشورهای دنیا با حداکثر ظرفیت ها انجام شده است و پس از چندین سال این جاذبه ها برای گردشگران تکراری شده است، این کشورها برای جذب گردشگر و توریست به سمت توسعه گردشگری دریایی حرکت کرده اند. در گردشگری دریایی می توان از ظرفیت های دریا و ساحل استفاده کرد به طوری که در حال حاضر کشتی های تفریحی بسیار بزرگی در جهان  تحت عنوان کشتی کروز فعالیت دارند. این کشتی ها در مسیر دریا و پهلو گرفتن در بنادر مختلف با لحاظ کردن وسایل و تجهیزات تفریحی مختلف جاذبه های بسیار فراوانی برای گردشگران ایجاد کرده اند. ما نیز می توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

 متاسفانه به دلیل اینکه بسترهای لازم به خوبی ایجاد نشده است و همچنین فرهنگ سازی در خصوص سفرهای دریایی در میان مردم صورت نگرفته، صنعت گردشگری دریایی پیشرفت قابل توجهی نکرده است. سفرهای دریایی ایران از یک جزیره به جزیره دیگر خلاصه شده است. این امر گردشگری دریایی نیست بلکه تنها سفر دریایی است. از اینرو سازمان بنادر و دریانوردی به تنهایی نمی تواند در این مقوله عمل کند. سایر مجموعه ها نیز باید در این حوزه ورود کنند تا صنعت گردشگری دریایی برای تمام بخش ها و حتی مردم نهادینه شود.

سه عامل؛ دریا، ساحل و خورشید از جمله ظرفیت هایی است که می تواند به خودی خود باعث جذب گردشگر شود. اما وجود زیر ساخت های لازم از جمله ساخت اسکله های مناسب برای پهلو گرفتن کشتی های مختلف و ایجاد امکانات ساحلی مناسب برای رشد و توسعه صنعت گردشگری دریایی ضرورت دارد. به عبارت ساده تر صنعت گردشگری دریایی علاوه بر کشتی مناسب و استاندارد برای سفر و گردشگری به امکانات و خدمات ساحلی مناسب نیاز دارد.

معمولا شاخص های اقتصادی کلان باعث می شود که وضعیت یک کشور نرمال باشد به عبارتی شاخص های کلان اقتصادی در ایجاد زیرساخت های مناسب، وجود امنیت و ساخت هتل های 4 و 5 ستاره در صنعت گردشگری به ویژه صنعت گردشگری دریایی موثر است. زمانی که یک کشور رشد اقتصادی مثبت ، پایدار و امنیت سرمایه گذاری داشته باشد، آن کشور می تواند با جذب سرمایه گذار خارجی، گردشگری دریایی را توسعه دهد. بدون شک بهبود فضای کسب و کار در راستای توسعه صنعت گردشگری دریایی بسیار حائز اهمیت است. از آنجا که ایران به این ثبات رسیده است توسعه گردشگری به صورت داخلی و خارجی قابل حصول است.

۲۶ مرداد ۱۳۹۷ ۱۰:۱۶
کد خبر : ۴۳,۳۵۶

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید