وجود بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالای اساسی در بنادر کشور؛ کالاهای رسوبی مشکل اسنادی دارند انتصاب "سرپرست اداره کل حوزه مدیرعامل، بازرسی ، مدیریت عملکرد و‌ حقوق شهروندی "سازمان بنادر و دریانوردی اوراسیا؛ دروازه جدید صادرات از بنادر برای خنثی کردن اثرات تحریم بر اقتصاد ایران/ تعرفه های ترجیحی؛ یکی از مهم ترین راهکارهای جذب کالا و کشتی/ لزوم تسریع و تسهیل فرآیندهای عملیاتی از طریق دستگاه های مرتبط انتصاب"مدیرکل توسعه منابع انسانی و پشتیبانی" سازمان بنادر و دریانوردی حمل ریلی 5 هزار تن محموله روغن خوراکی از بندرامیرآباد/ ظرفیت مناسب برای تخلیه کالاهای جدید فراهم شده است وبینار آموزشی مدیریت سبد پروژه چهارم آذرماه برگزار می شود توسعه صادرات به اوراسیا با ایجاد مسیر ترانزیتی بین بنادر شمال و جنوب ایران/ تحقق جهش صادرات از بنادر با اعمال سیاست های مناسب تجاری​/ بنادر کشور در توسعه صادرات به اوراسیا نقش بسیار مهمی دارند استفاده حداکثری از ظرفیت بندر چابهار/ کرایه حمل کالا در بندر چابهار رقابتی است/ ضرورت مناسب سازی تعرفه حمل کشتیرانی افزایش واردات کالاهای اساسی به بندر چابهار/ پهلوگیری کشتی ۶۸هزارتنی در چابهار بهره‌برداری از پروژه شاخص منطقه‌ای سازمان بنادر در بندر انزلی/ امکان ۳کیلومتر پیاده‌روی در عمق دریا برای مردم/ مزیت‌های تفریحی و معیشتی متنوع «موج شکن غربی بندر انزلی» برای بومیان و گردشگران/ چشم‌انداز استثنایی همزمان جنگل و دریا با جانمایی ویژه موج‌شکن
اهمیت فضای کسب و کار در توسعه صنعت گردشگری دریایی
حسین محمودی اصل/ کارشناس ارشد اقتصادی

صنعت گردشگری به عنوان یکی از صنایع درآمدزای جهان مطرح است و ایران به عنوان پنجمین کشور از لحاظ  منابع  طبیعی گردشگری، جایگاه ویژه ای در جهان دارد. ظرفیت ها و قابلیت های گردشگری بی شماری در کشور از جمله  دریای خزر، خلیج فارس و عمان وجود دارد که این ظرفیت ها می توانند در توسعه صنعت گردشگری دریایی تاثیر چشمگیری داشته باشند. صنعت گردشگری دریایی که به عنوان یک پارادایم در صنعت گردشگری ایجاد شده تاکنون توانسته جذابیت های جدیدی در عرصه گردشگری ایجاد کند.

 با توجه به اینکه حضور گردشگران در سایر کشورهای دنیا با حداکثر ظرفیت ها انجام شده است و پس از چندین سال این جاذبه ها برای گردشگران تکراری شده است، این کشورها برای جذب گردشگر و توریست به سمت توسعه گردشگری دریایی حرکت کرده اند. در گردشگری دریایی می توان از ظرفیت های دریا و ساحل استفاده کرد به طوری که در حال حاضر کشتی های تفریحی بسیار بزرگی در جهان  تحت عنوان کشتی کروز فعالیت دارند. این کشتی ها در مسیر دریا و پهلو گرفتن در بنادر مختلف با لحاظ کردن وسایل و تجهیزات تفریحی مختلف جاذبه های بسیار فراوانی برای گردشگران ایجاد کرده اند. ما نیز می توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

 متاسفانه به دلیل اینکه بسترهای لازم به خوبی ایجاد نشده است و همچنین فرهنگ سازی در خصوص سفرهای دریایی در میان مردم صورت نگرفته، صنعت گردشگری دریایی پیشرفت قابل توجهی نکرده است. سفرهای دریایی ایران از یک جزیره به جزیره دیگر خلاصه شده است. این امر گردشگری دریایی نیست بلکه تنها سفر دریایی است. از اینرو سازمان بنادر و دریانوردی به تنهایی نمی تواند در این مقوله عمل کند. سایر مجموعه ها نیز باید در این حوزه ورود کنند تا صنعت گردشگری دریایی برای تمام بخش ها و حتی مردم نهادینه شود.

سه عامل؛ دریا، ساحل و خورشید از جمله ظرفیت هایی است که می تواند به خودی خود باعث جذب گردشگر شود. اما وجود زیر ساخت های لازم از جمله ساخت اسکله های مناسب برای پهلو گرفتن کشتی های مختلف و ایجاد امکانات ساحلی مناسب برای رشد و توسعه صنعت گردشگری دریایی ضرورت دارد. به عبارت ساده تر صنعت گردشگری دریایی علاوه بر کشتی مناسب و استاندارد برای سفر و گردشگری به امکانات و خدمات ساحلی مناسب نیاز دارد.

معمولا شاخص های اقتصادی کلان باعث می شود که وضعیت یک کشور نرمال باشد به عبارتی شاخص های کلان اقتصادی در ایجاد زیرساخت های مناسب، وجود امنیت و ساخت هتل های 4 و 5 ستاره در صنعت گردشگری به ویژه صنعت گردشگری دریایی موثر است. زمانی که یک کشور رشد اقتصادی مثبت ، پایدار و امنیت سرمایه گذاری داشته باشد، آن کشور می تواند با جذب سرمایه گذار خارجی، گردشگری دریایی را توسعه دهد. بدون شک بهبود فضای کسب و کار در راستای توسعه صنعت گردشگری دریایی بسیار حائز اهمیت است. از آنجا که ایران به این ثبات رسیده است توسعه گردشگری به صورت داخلی و خارجی قابل حصول است.

۲۶ مرداد ۱۳۹۷ ۱۰:۱۶
کد خبر : ۴۳,۳۵۶

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید