ضرورت تسهیل تردد کشتی‌های با پرچم ایران به تمامی بنادر روسیه/ تسریع در راه‌اندازی خط منظم کشتیرانی رو-رو بین بنادر روسیه و بنادر شمالی ایران/ اعلام آمادگی ایران برای سرمایه گذاری در خرید و ساخت کشتی برای فعالیت در خزر روسیه و‌ ایران برای توسعه همکاری دریایی مصمم هستند/ حداکثر بار از دریای خزر باید به بنادر ایران برسد/ لزوم عمیق‌سازی دریای خزر برای افزایش حمل‌ونقل دریایی اولین سالگرد تدفین شهیدان گمنام در بندر شهید رجایی برگزار شد کاهش ۲ میلیون تنی کالای اساسی انباشته در بندر امام خمینی(ره)/ خروج کالا از بندر امام با سرعت در حال انجام است برنامه سازمان بنادر برای مقابله با کرونا و بیماری‌های عفونی در بنادر و روی کشتی در سال ۱۴۰۱/ تداوم نظارت و کنترل شیوع بیماری‌های عفونی در بنادر بازرگانی و مسافری امضای ۱۲ سند همکاری در حوزه های مختلف بین ایران و عمان پیام مدیرعامل سازمان بنادر به مناسبت سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر امداد رسانی آتش نشانان بنادر آبادان به حادثه دیدگان زیر آوار ساختمان متروپل لایروبی نگهداری کانال دسترسی بندر بوشهر با سرعت بیشتر ادامه می یابد همایش آموزشی "رانندگی تدافعی" در بندرشهید رجایی برگزار شد / افزایش دوره‌های آموزشی برای رانندگان الزامی است
پیام مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به مناسبت روز جهانی دریانوردی/ کشتی‌های ایرانی از نظر استاندارد و ایمنی در لیست سفید قرار دارند/ تلاش برای افزایش نقش کشور در حمل‌ و نقل دریایی جهان/ دریانوردان
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پیامی، روز جهانی دریانوردی را به جامعه‌ دریایی کشور تبریک گفت و آرزو کرد در مسیر توسعه‌ دریامحور کشور موفق و بهروز باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، در متن پیام محمد راستاد؛ معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی آمده است:

 

70 سال از تصویب کنوانسیون تاسیس "سازمان بین‌المللی دریانوردی" (IMO) سپری شد. نمی‌توان نقش برجسته‌ی IMO در تامین ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیط ‌زیست دریایی، به‌ واسطه‌ی تدوین و لازم‌الاجرا کردن کنوانسیون‌ها، پروتکل‌ها و آیین‌نامه‌های متعدد را نادیده گرفت. طی این 70 سال، همواره شاهد ارتقای کیفیت و بهبود صنعت کشتیرانی از منظر وظایف ذاتی IMO بوده‌ایم. هر حادثه‌ی بزرگ که منجر به بروز خسارات مالی و جانی و یا ایجاد آلودگی‌های نفتی در دریاها شده، زمینه‌ای برای تدوین مقررات جدید و یا اصلاح مقررات جاری مرتبط با ایمنی در دریا و حفاظت از محیط‌زیست دریایی فراهم کرده است.

با روند فزاینده‌ی حمل‌ونقل دریایی و نیاز بشر به صنعت کشتیرانی، اگر IMO طی این 70 سال این‌چنین نقش‌آفرینی نمی‌کرد، جهان شاهد فجایع و حوادثی بزرگ در دریاها بود. دو کنوانسیون بین‌المللی مهم؛ ایمنی جان اشخاص در دریا (SOLAS) و جلوگیری از آلودگی توسط کشتی‌ها (MARPOL) را می‌توان دو بازوی اصلی تامین‌کننده‌ی اهداف نهایی IMO یعنی کشتیرانی ایمن‌تر و دریاهای پاکیزه‌تر قلمداد کرد. آن‌چه IMO به‌عنوان میراث خود طی این 70 سال از آن یاد می‌کند، یعنی کشتیرانی بهتر برای آینده‌ای بهتر را امروزه می‌توانیم به‌خوبی در روند فعالیت‌های دریایی تجارت جهانی مشاهده کنیم.

انواع کشتی‌ها سالانه میلیاردها تن کالا را بین پنج قاره‌ی جهان با حداقل خسارت مالی و جانی و زیست‌محیطی حمل می‌کنند. این امر را باید مدیون IMO و جامعه‌ی جهانی بود که تعهد برای حمایت و اجرای مقررات و الزامات را سرلوحه‌ی کار خود قرار داده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران نیز به‌عنوان یکی از اولین کشورهایی که به عضویت IMO درآمده، همواره متعهد به پیروی از قوانین و مقررات دریاییِ تصویب‌شده در IMO بوده است. ما با دارا بودن سواحل طولانی، بنادر تجاری متعدد و ناوگانی که از نظر ظرفیت جزء 20 کشور اول جهان محسوب می‌شود، کارنامه‌ی قابل‌قبولی در تامین ایمنی و حفاظت از محیط ‌زیست دریایی داشته‌ایم. کشتی‌های ایرانی از نظر مطابقت با استانداردها حداقلِ نواقص را داشته و در تفاهم‌نامه‌های مختلف منطقه‌ای کنترل و بازرسی ایمنی کشتی‌ها، در لیست سفید قرار دارند. دریانوردان ما از جمله دریانوردان متبحر و خبره‌ی جهان محسوب می‌شوند که طی سال‌های طولانی فعالیت در صنعت کشتیرانی مدرن، حداقل سوانح مرتبط با ایمنی و زیست‌محیطی را به ثبت رسانده‌اند. از نظر ایفای نقش در تدوین یا اصلاح مقررات دریایی مصوب IMO، به اذعان بسیاری از صاحب‌نظران بین‌المللی، با حضور فعال و موثر متخصصان دریایی کشور در کمیته‌های اصلی، فرعی و کارگروه‌های مختلف IMO، ما جزو کشورهای بسیار تاثیرگذار و فعال محسوب می‌شویم.

اکنون و در آستانه‌ی مراسم روز جهانی دریانوردی، که با حضور جناب آقای کیتاک لیم، دبیرکل محترم IMO و به‌مناسبت هفتادمین سال تصویب کنوانسیون تاسیس IMO در تهران برگزار می‌شود، فرصت را مغتنم شمرده تا تعهد سازمان بنادر و دریانوردی به‌عنوان مرجع حاکمیت دریایی کشور را به تداوم نقش‌آفرینی موثر و مستمر برای ارتقای ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیط ‌زیست دریایی اعلام نمایم. همه‌ی تلاش ما، فراهم کردن زمینه‌ی رشد فزاینده‌ی نقش کشور در عرصه‌ی حمل‌ونقل دریایی جهان است. مطمئنا با ظرفیت‌های موجود و فراهم کردن زمینه‌های لازم، می‌توان انتظار داشت که جمهوری اسلامی ایران بتواند سهم قابل‌توجهی از بازار حمل‌ونقل دریایی جهان را به خود اختصاص دهد.

آن‌چه تاکنون به‌دست آورده‌ایم مرهون زحمات و تلاش‌های خالصانه‌ی دریاییان کشور بوده و امید به فردای بهتر در توسعه‌ی دریایی هم متکی به همین عزیزان است. بنابراین جا دارد این مناسبتِ مهم را صمیمانه به جامعه‌ی دریایی کشور تبریک عرض نموده و آرزو نمایم در مسیر توسعه‌ی دریامحور کشور موفق و بهروز باشند.

 

محمد راستاد

معاون وزیر راه و شهرسازی و

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی

۱۶ شهریور ۱۳۹۷ ۰۹:۵۷
کد خبر : ۴۳,۵۸۴

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید