کاهش ۲ میلیون تنی کالای اساسی انباشته در بندر امام خمینی(ره)/ خروج کالا از بندر امام با سرعت در حال انجام است برنامه سازمان بنادر برای مقابله با کرونا و بیماری‌های عفونی در بنادر و روی کشتی در سال ۱۴۰۱/ تداوم نظارت و کنترل شیوع بیماری‌های عفونی در بنادر بازرگانی و مسافری امضای ۱۲ سند همکاری در حوزه های مختلف بین ایران و عمان پیام مدیرعامل سازمان بنادر به مناسبت سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر امداد رسانی آتش نشانان بنادر آبادان به حادثه دیدگان زیر آوار ساختمان متروپل لایروبی نگهداری کانال دسترسی بندر بوشهر با سرعت بیشتر ادامه می یابد همایش آموزشی "رانندگی تدافعی" در بندرشهید رجایی برگزار شد / افزایش دوره‌های آموزشی برای رانندگان الزامی است اولین سالگرد تدفین شهدای گمنام در بندر شهید رجایی فردا برگزار می شود بازدید معاون اقتصادی رئیس جمهور از روند تخلیه کالا در بندر امام خمینی/ برنامه‌ریزی ۲ ساله دولت برای ذخیره کالاهای اساسی در کشور نشست مجازی همکاری‌های حمل‌‌ونقلی ایران و روسیه/ پلت‌فرم لجستیکی حمل‌ونقل بین تهران و مسکو ایجاد می شود/ ایجاد کشتیرانی رو-رو و خطوط منظم تجاری دریایی بین روسیه و ایران/ تامین کانتینرهای خالی و یخچال‌دار در دستور کار
میزان رسوب کانتینر نسبت به کل عملیات کانتینری؛ ۵ تا ۷ درصد است/ اعمال تخفیف برای ترخیص کنندگان کالا از بنادر طی چند روز آینده/ مهلت توقف کالا در بنادر حداکثر دو ماه تعیین شده است
مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در صورت حل مسائل بانکی و ثبت سفارش طی دو ماه آینده شاهد بهبود کامل روند و جریان تجاری خروج کالا از گمرکات خواهیم بود.

روانبخش بهزادیان در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر ودریانوردی درباره مسائل مطرح شده مبنی بر رسوب ۱۳۹ هزار کانتینر در بنادر کشور که شامل ۷ میلیون تن کالا و ۲.۵ میلیون تن کالای اساسی است، اظهار کرد: در سال 1396 برای حدود ۱۰۸ میلیون تن کالای غیرنفتی مشتمل بر ۳ میلیون TEU کانتینر در بنادر کشور عملیات بندری و ترخیص کالا انجام شده است و در حال حاضر ترکیب موجودی 139 هزار کانتینر دپو شده در بنادر کشور بدین صورت است که ۵۰ درصد از آن ها مربوط به قبل از سال 1397 و ۵۰ درصد دیگر مربوط به شش ماهه اخیر است.

وی ادامه داد: بطور متوسط میزان رسوب کانتینر نسبت به کل عملیات کانتینری بین ۵ تا ۷ درصد است که رسوب کالا و کانتینرهای سنواتی در فرایند متروکه برابر ضوابط و قوانین مربوطه در حال پیگیری و اقدام هستند و از سوی دیگر رویه درخواستی صاحبان کالا برای کانتینرهای موجود عبارتند از ۶۰ درصد برای واردات، ۲۰ درصد برای ترانزیت خارجی و مابقی به قصد مصرف منطقه اقتصادی و ترانشیپ در بنادر نگهداری می شود.

مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه رسوب کالاهایی که به قصد واردات به سرزمین اصلی در بنادر نگهداری می شوند دلایل متعددی دارد، بیان کرد: مهمترین علت در این رابطه مسائل بانکی و عدم صدور کد رهگیری و عدم تخصیص به موقع ارز است، چرا که فروشنده به دلیل عدم دریافت وجه کالای فروخته شده اجازه انتقال کالا و واگذاری اسناد حمل را صادر نمی کند.

بهزادیان افزود: بر همین اساس خریدار کالا که همان وارد کننده ایرانی است، امکان آزادسازی کالا و متعاقبا ترخیص آن را ندارد. لازم است تا بانک ها نیز در این رابطه اقدامات عاجلی به عمل آورند یا اولویت بندی های کالایی مورد تجدید نظر قرار گیرد.

وی به دیگر  دلایل رسوب کالا در بنادر اشاره کرد و گفت: از دیگر علل رسوب کالا در بنادر نگرانی صاحبان کالا از عواقب بعد از ترخیص در زمینه اعمال مقررات احتکار است که ترجیح می دهند تا تثبیت قیمت ها و فضای کسب و کار از ترخیص کالا خودداری کنند و در این رابطه به بنادر کشور اعلام شد که مهلت توقف کالا را حداکثر دو ماه تعیین نمایند تا صاحبان کالا نسبت به ترخیص کالاهای خود اقدام کنند.

مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی، ادامه داد: در عین حالت تخفیفات تشویقی نیز برای آن هایی که ظرف چند روز آینده اقدام به ترخیص کالا نمایند نیز اعطا خواهد شد.

بهزادیان با بیان اینکه مشکل دیگر بحث ثبت سفارش برخی از این کالاهاست که انجام نمی شود و امکان اظهار و ترخیص کالا را ندارند، خاطرنشان کرد: بعضی دیگر از کالاها مشکل تعهد پرداخت ما به التفاوت نرخ ارز را دارند که صاحبان آن ها به هر دلیلی مایل به تعهد دادن نیستند، در نتیجه اجازه ترخیص آنها از سوی بانک ها صادر نمی شود، چنانچه این موضوعات که عموما مربوط به بانک ها و در حوزه ثبت سفارش است حل شود انشاالله در دو ماه آینده شاهد بهبود کامل روند و جریان تجاری خروج کالا از گمرکات خواهیم بود.

۲۴ شهریور ۱۳۹۷ ۰۹:۴۶
کد خبر : ۴۳,۶۷۸

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید