از سرگیری سفر دریایی بندر شهید باهنر به شارجه بعد از 2 سال وقفه اراده ایران و ازبکستان بر همکاری و تحول اقتصادی است/ نقش موثر بندر چابهار در تسهیل حمل و نقل و لجستیک منطقه بازدید سفیر ژاپن در ایران از بندر امام(ره) نگاه سازمان بنادر در ارتباط با همسایه ها موجب پویایی اقتصاد ایران خواهد شد/ ضرورت توسعه روابط دریایی و بندری و تردد خطوط منظم کشتیرانی با کشورهای همسایه یک میلیون تن گندم از بندر چابهار وارد کشور شد ظرفیت سیلوی غلات بندرامیرآباد به 312 هزار تن افزایش یافت ازبکستان؛ فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری/ رویکرد سازمان بنادر در توسعه همکاری با همسایگان به سود اقتصاد ایران است/ همکاری ایران و کشورهای آسیای میانه؛ معامله برد-برد است پایان طوفان دریایی منطقه شمال مرکزى خلیج فارس و دریای عمان بدون خسارت جانى و مالى اعلام حمایت اتاق بازرگانی ایران و ازبکستان از توسعه روابط تجاری با ازبکستان/ تقدیر از نگاه سازنده سازمان بنادر به توسعه روابط اقتصادی با ازبکستان/ استفاده از ظرفیت بنادر ایران برای بازار ازبکستان؛ اتفاق بسیار مثبت برای اقتصاد کشور است راهبرد تجاری تاشکند برای توسعه روابط ترانزیتی با تهران/ ایجاد مرکز لجستیک کالای ازبکستان در بندر چابهار
چابهار، مسیر دسترسی افغانستان به آبهای آزاد/ پیشنهادات کاربردی جهت رونق تجارت دو کشور از طریق بندر چابهار
جلسه مشترک هماهنگی اجرایی نمودن توافقنامه ایران، هندوستان و افغانستان (موافقتنامه چابهار) با حضور معاونین وزرای امورخارجه سه کشور ایران، هند و افغانستان در کابل برگزار گردید.
بهروز آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با تاکید بر موقعیت و جایگاه منحصربه فرد بندر شهید بهشتی چابهار در کریدورهای بین المللی حمل و نقل و ترانزیت کالا؛ ضمن تشریح قابلیتها و مزیتهای این بندر با اشاره به تکمیل زیر ساختها و تامین تجهیزات، فرصتهای سرمایه گذاری بندر چابهار برای تجار افغانستان در زمینه  واردات و صادرات کالای مورد نیاز کشور از طریق بندر چابهار را به تفصیل تشریح نمود.
مدیر کل بنادر و دریانوردی افزود: هزینه های حمل و نقل بعنوان عامل تعیین کننده در  قیمت نهایی کالا است که در تصمیم صاحبان کالا در انتخاب کریدور و مسیر عبور کالا نقش تعیین کننده ای دارد.
آقایی خاطرنشان کرد: بندر چابهار مسیر دسترسی امن افغانستان به آب های آزاد با کمترین هزینه و کوتاهترین فاصله است و هدف نهایی موافقتنامه چابهار "ترانزیت کالا به مقصد کشورهای  آسیای میانه و افغانستان از طریق این بندر" در راستای اجرایی نمودن این موافقتنامه خواهد بود.
آقایی در ادامه گفت: بندر چابهار بعنوان نزدیکترین مسیر ترانزیتی  برای صادرات معادن افغانستان، مبادلات تجاری هند با کشورهای CIS  و تامین نیازهای وارداتی افغانستان (گندم، روغن، شکر، ماشین آلات ...) است و پل ارتباطی ترانزیت کشورهای افغانستان، آسیای میانه، قفقاز با کشورهای هند، شرق آسیا، خاورمیانه و آفریقا است که حذف هزینه های متقابل تردد ناوگان در مرزهای ورودی و خروجی کشورها، ایجاد مناطق لجستیکی کالا و کانتینر در مرزهای مشترک و تدوین دستورالعمل مشترک ورود و خروج محصولات کشاورزی و نباتی توسط کشورها عامل تسهیل و تسریع ترانزیت و تحرک توسعه محور شرق و توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری کشورهای  امضاکننده خواهد بود.
وی افزود: امکان سرمایه گذاری تجار افغان در زمینه ترانزیت سنگ آهن و تولید محصولات زنجیره فولاد، ساخت سیلو و انبار نگهداری غلات مورد نیاز کشور افغانستان و احداث کارخانه های آرد، تصفیه شکر، ترانزیت سوخت و گاز مایع و ایجاد سردخانه نگهداری محصولات کشاورزی از فرصتهای سرمایه گذاری تجار افغان در چابهار خواهد بود.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در ادامه حذف روادید رانندگان ناوگان حمل و نقل زمینی، یکسان سازی اسناد حمل و نقل، بیمه و امور ارزی سه کشور و ایجاد خط کشتیرانی مشترک بین سه کشور را  بعنوان پیشنهادات کاربردی تسهیل ترانزیت و رونق اقتصادی کشور و منطقه در راستای اجرایی سازی موافقتنامه چابهار برشمرد.
وی خاطرنشان کرد: با افتتاح فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی و افزایش ظرفیت این بندر از 2 و نیم میلیون تن به 8 و نیم میلیون تن در سال و در صورت آماده بودن زیرساخت، قابلیت بهره برداری تا بیش از 15 میلیون تن و همچنین ورود تجهیزات استراتژیک، این بندر به یک بندر بین المللی با عمق مطلوب جهت پذیرش انواع کشتیهای حامل کانتینر، کالای فله و مواد نفتی تبدیل شده است بطوریکه عملکرد ترانزیتی کالا نسبت به 6 سال گذشته رشد داشته است.

 

 
۲۰ شهریور ۱۳۹۷ ۱۲:۴۰
کد خبر : ۴۳,۶۸۷

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید