افزایش جریان کالایی و‌ کاهش رسوب کالا با حمل کالاهای اساسی از طریق بندر چابهار/ مشوق های جذب سرمایه گذار و احداث انبار و سیلو آخرین وضعیت تخلیه و بارگیری در بندر شهیدرجایی/ اولویت پهلودهی با کالاهای اساسی است/ درخواست از صاحبان کالا برای تسریع در ترخیص کالاها از بندر شهید رجایی/ فعالیت ۲۴ ساعته سازمان بنادر و گمرک برای خروج کالا از بندر تأکید بر نقش مکمل بنادر چابهار و گوادر/ همسایه ها در اولویت همکاری با بندر چابهار مسیر دریایی هندوستان- قشم افتتاح شد/ آغاز فصلی نوین در تجارت دریایی ضرورت ایجاد بانک های افغان، هندی و پاکستانی در بندر چابهار/ دریافت 403 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه بندر چابهار/ امن‌ترین و ارزان‌ترین مسیر تجارت هند؛ بندر چابهار است/ 30 دستگاه استراتژیک در بندر چابهار نصب شد تبدیل چابهار به شهر صلح منطقه/ چابهار؛ تنها مسیر توسعه افغانستان است/ علاقه‌مندی ایران به نقش آفرینی چین و پاکستان در چابهار/ بنادر چابهار و گوادر مکمل هم هستند/ ایجاد منطقه مشترک صنعتی در مرز مشترک ایران و پاکستان آغاز ممیزی تمدید گواهی نامه سیستم مدیریت کیفیت در سازمان بنادر/ شناسایی عدم انطباق های احتمالی و بهبود خدمات رسانی ؛ هدف محوری ممیزی کیفیت انتقال گندم مازاد مصرف غرب کشور به استان‌های شرقی از طریق مسیر دریایی به چابهار/ تجهیز بندر چابهار با استفاده از تولیدات داخلی/ توسعه بندر شهید بهشتی با همکاری سرمایه گذاران هندی ادامه دارد شروع فعالیت شناور ایرانی در مسیر چابهار-مسقط/ آغاز مذاکراه برای راه اندازی خط دریایی مسافری چابهار-کراچی بندر چابهار از مهمترین امکانات کشور برای ترانزیت است/ ایجاد شبکه حمل و نقل بین المللی از چابهار/ تلاش وزارت امور خارجه برای بهره گیری از فرصت های بندر چابهار
30 ماه تا پایان پروژه مرحله دوم فاز ۳ بندر شهیدرجایی باقی مانده است/ پیشرفت پروژه رضایت بخش است/ خاکبرداری بیش از یک میلیون و 170 هزارتن/ ساخت دیواره دیافراگمی اسکله و دیواره راهنما آغاز شده است
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: حدود 30 ماه تا پایان پروژه مرحله دوم فاز ۳ بندر شهیدرجایی باقی مانده است و با بررسی و نظارت های صورت گرفته توسط این سازمان، باید اعلام کرد که پیشرفت پروژه رضایت بخش است.
محمد رضا اله یار در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، درباره آخرین وضعیت پروژه مرحله دوم پروژه فاز ۳  بندر شهید رجایی، اظهار کرد: حدود 30 ماه تا پایان پروژه این پروژه با اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان باقی مانده است که با تحقق آن، پرونده سه فاز طرح توسعه ای این بندر بسته خواهد شد.
 
وی ادامه داد: دوره پروژه مرحله دوم فاز ۳ بندر شهیدرجایی ۳۶ ماهه است که بیش از 5 ماه از آغاز آن می گذرد و در مرحله تجهیز کارگاه قرار دارد. علاوه بر این نزدیک به یک میلیون و 170 هزار تن عملیات خاکبرداری انجام شده است و با اضافه شدن امکانات و تجهیزات سرعت کار بیشتر می شود.
 
به گفته معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با مجوزی که از سوی گمرک و بندرشهید رجایی اتخاذ شده، فعالیت مربوط به دیواره گذاری هم به زودی به پایان می رسد و در عین حال تراکم دینامیکی پیش از ساخت دیواره دیافراگمی اسکله و اجرای دیواره راهنما مدنظر قرار گرفته است.
 
اله یار، یادآور شد: اعتبار حجم پروژه مرحله دوم فاز ۳ بندر شهیدرجایی حدود ۷۰۰ میلیارد تومان است که به عنوان مبلغ اولیه پیمان در نظر گرفته شده و از ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری زمین تحویل داده شده است که عملا به عنوان تاریخ آغاز قرارداد لحاظ است.
 
وی با اشاره به اینکه طی چندماه اول پیش بینی شد که تجهیز کارگاه صورت گیرد، تشریح کرد: موازی با این اقدام نیز موضوع خاکبرداری صورت گرفته است تا بتوان به تراز پروژه رسید که این اقدام نیز آغاز شده و بیش از یک میلیون و 170 هزار تن عملیات خاکبرداری صورت گرفته است.
 
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی  با بیان اینکه به لحاظ تسهیل و تسریع پروژه، ساخت دیواره بندر در داخل، از پروژه جدا شده است، عنوان کرد: این اقدام که تاکنون در سایر بنادر وجود نداشته است موجب شده که تشریفات و مشکلات بندر از لحاظ ترافیکی و سایر مسائل این چنینی تفکیک شده و تاثیری بر فعالیت بندر و پروژه نداشته باشد.
 
اله یار با اشاره به اینکه در این پروژه از نیروی انسانی که در پروژه فاز یک و دو فعالیت داشتند استفاده شده است، گفت: استفاده از نیروی انسانی با تجربه، ارتقای سطح کیفی و تسریع پروژه را رقم زده است.  
 
وی در خصوص وضعیت مالی پروژه نیز، خاطرنشان کرد: پیش پرداخت دومین قسط و 3 صورت وضعیت عملکرد هم پرداخت شده است.
 
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی، ادامه داد: قرار بر این شده که در کنار پیمانکار، امکانات و تجهیزات رفاهی پروژه وارد شود و همراه با پیمانکار دیواره، که بخش اصلی پروژه را بر عهده دارد بتوان ضمن استفاده از امکانات داخلی، تکنولوژی را به طور کامل وارد کرد و از آن بهره برد.
 
گفتنی است طرح توسعه ای بندر شهید رجایی در سه فاز مدنظر قرار گرفته است که فاز اول این طرح مربوط به پیشانی بین حوضچه ۲ و ۳ بود که با ظرفیت کانتینری ۱۲ هزار TEU و طول ۸۷۰ متر، ۱۰ سال قبل به بهره برداری رسید. فاز ۲ این طرح توسعه ای مربوط به یال های شرقی و غربی حوضچه ۲ و ۳ و فاز سوم نیز مربوط به یال غربی حوضچه ۳ است و در فواصل زمانی مختلف طی چند سال گذشته به بهره برداری رسیده است و تنها رفع نقص مربوط به ۴۰۰ متر از اسکله باقی مانده که در حال انجام است.
 
فاز ۲ بندر شهید رجایی تقریبا ۲۲۰۰ متر اسکله است که در مقاطع زمانی مختلف افتتاح شده و در قالب ۲۵ درصد از قرارداد این فاز، ۲۸۵ متر به ۱۲۰ متر برگشتی از اسکله مربوطه، مدنظر قرار گرفت تا در مجموع ۴۰۰ متر اسکله در شمال حوضچه سوم به عنوان مرحله اول پروژه فاز ۳ ایجاد شود که این پروژه در دهه فجر سال گذشته افتتاح شد. مرحله دوم فاز ۳ طرح توسعه بندر شهید رجایی شامل ۱۴۰۰ متر اسکله جدید است که توسط رییس جمهوری در اسفندماه سال گذشته کلنگ زنی شد. ظرفیت اسکله های قبلی تا ۱۰ هزار TEU بود و ظرفیت کانتینری اسکله های جدید در مرحله دوم فاز سه طرح توسعه بندر شهید رجایی TEU ۱۸۴۰۰ است و سه پست اسکله با آبخور ۱۷,۵ متر مدنظر قرار گرفته است و ظرفیت ایجاد شده زمینه را برای پهلوگیری بزرگترین تیپ شناورهای رایج دنیا فراهم می کند.
۱۱ آبان ۱۳۹۷
کد خبر : ۴۴,۲۲۴

ارسال نظرات


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید