آغاز به کار نمایشگاه بین المللی دریایی جمهوری اسلامی ایران/ برگزاری نمایشگاه بین المللی دریایی با حضور ۲۷۰ شرکت داخلی و 18 شرکت خارجی/ انعقاد تفاهم‌نامه‌ و قرار‌داد در حاشیه نمایشگاه دریایی انعقاد ۱۹ قرارداد سرمایه گذاری سازمان بنادر با بخش خصوصی به مبلغ ۱۸ هزار میلیارد ریال در هفته حمل و نقل/ تشریح قراردادهای سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر ایران/ احداث پایانه تمام مکانیزه مواد معدنی در بندر شهیدرجایی؛ مگاپروژه ای ۵۰ هزار میلیارد ریالی رونمایی از مجموعه کتب استانداردها و کنوانسیون بندری سازمان بنادر/ کنوانسیون های بین المللی؛ بومی سازی شد/ اعلام قوانین سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص فعالیت های بندری/ ترجمه کنوانسیون بین المللی آتن در مورد حمل مسافر و بار همراه مسافر از طریق دریا/ ابلاغ دستورالعمل اجرایی کنوانسیون تسهیل ترافیک دریایی سومین نمایشگاه بین المللی حمل‌ و نقل با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز به کار کرد/ رونمایی از مجموعه کتب استاندارد و کنوانسیون های بندری سازمان بنادر برگزاری نمایشگاه بین المللی دریایی با حضور 270 شرکت داخلی و ۱۸ شرکت خارجی؛ 26 تا 28 آذر/ تشریح محورها و فرصت های سرمایه گذاری نمایشگاه کیش بنادر با اتصال به ریل می توانند در جذب سرمایه گذار موفق عمل کنند/ افزایش صادرات با اتصال بنادر به ریل تدوین نقشه راه و سند توسعه بنادر/ فاز دوم مطالعات طرح جامع بنادر بازرگانی کشور در دستور کار سازمان بنادر/ بنادر بوشهر و گناوه از ظرفیت های خوبی جهت توسعه برخوردار هستند ضرورت سرمایه گذاری در پسکرانه بنادر برای توسعه اقتصادی و صنعتی کشور میزان عملکرد بنادر از نظر ورود و خروج کالا بسیار خوب است/ بندر شهید رجایی؛ قابلیت پهلوگیری بزرگترین کشتی ها را پیدا خواهد کرد/ کاهش ماندگاری کالا در گمرک/ محدودیتی برسر راه واردات کالاهای اساسی وجود ندارد/ استان هرمزگان یکی از مهمترین استان های مرزی است/ ضرورت تسهیل صادرات و واردات برای فعالان اقتصادی کشور سازمان بنادر و دریانوردی؛ دستگاه برتر خدمات دولت الکترونیک کشور شد
مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی :
هوشمندسازی ماموریت جدید بنادر و دریانوردی
مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه این سازمان هوشمندسازی را در تمام مرزهای تحت پوشش ماموریتی خود مدنظر قرار داده است، از راه اندازی 'مرکز هوشمندسازی' سازمان بنادر و دریانوردی تا پایان امسال خبر داد.
 

محمد تاجگردون روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا با بیان اینکه بحث هوشمندسازی، موضوعی چند بعدی است که باید به همه ابعاد آن توجه کرد، بررسی تجربه‌های موفق سایر کشورها در این زمینه را ضروری دانست و تاکید کرد: تجارت فرامرزی کشور به عنوان حمل و نقل کالا از خشکی به دریا و از دریا به خشکی نیازمند تعامل تمام ارگان‌ها و سازمان‌های ذیربط در این بخش و انعقاد تفاهم نامه‌های تعامل و تبادل اطلاعات و اسناد با یکدیگر است
وی گفت: به طور حتم هر قدر تعامل بین ارگان‌ها و سازمان‌های ذیربط با سازمان بنادر و دریانوردی بهتر و موثرتر باشد در تسهیل تجارت فرامرزی تاثیر بیشتری خواهد داشت.
**گام های نخست هوشمندسازی بنادر برداشته شده است

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه اظهار داشت: سازمان بنادر به عنوان یک سازمان بین‌المللی 'هوشمندسازی بنادر' را در تمام مرزهای تحت پوشش ماموریتی خود، مدنظر قرار داده و در همین رابطه چشم انداز، اهداف، ماموریت ها و نقشه راهی تعریف شده که گام‌های نخست تحقق آن از سال گذشته برداشته شده است.
تاجگردون با تاکید بر این که تحقق هوشمندسازی بنادر کشور گامی موثر در بهبود و تسهیل زنجیره تجارت فرامرزی ایران است، یادآور شد: هوشمندسازی بنادر تسهیل‌کننده تجارت فرامرزی است و ارتباط با دانشگاهیان و شرکت‌های دانش‌بنیان عامل افزایش اندوخته دانش سازمانها در انجام ماموریتها است.
وی در ادامه با اشاره به این که هوشمندسازی بنادر یک فرآیند دائمی است، خاطرنشان کرد: با توجه به پیشرفت لحظه به لحظه تکنولوژی، هوشمندسازی بنادر پروژه‌ای است که سطح انتظارات در آن به طور مداوم ارتقا می یابد اما انتظار ما این است که تا پایان سال آینده نتایج اولیه تلاش‌هایی که تاکنون صورت گرفته، محقق شود.
تاجگردون در ادامه افق و چشم‌انداز آتی این سازمان را در پروژه هوشمندسازی رسیدن به سطح بنادر تراز اول دنیا و نیل به استانداردهای جهانی دانست.
مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی معتقد است: هوشمندسازی در بنادر داخلی باید مطابق با معیارهای بین‌المللی صورت پذیرد
وی همچنین اظهارکرد: در برنامه‌ریزی‌های انجام شده، سال 1400، زمان تحقق اهداف اولیه این پروژه تعیین شده است که امیدواریم تا آن زمان شاهد نتایج مثبتی در این زمینه باشیم.
**بهره گیری از توان علمی دانشگاهیان راهبرد اصلی سازمان بنادر در طرح هوشمندسازی

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی همچنین گفت: نباید فراموش کنیم که ماهیت ساختار و ماموریت های سازمان بنادر و دریانوردی با مدل‌های خارجی متفاوت است چرا که بنادر در ایران تحت حاکمیت یا مالکیت سازمان هستند و به همین دلیل نیاز است تا مدل بومی خود را در هوشمندسازی طراحی و اجرا کنیم
تاجگردون با تاکید بر اینکه بالغ بر 80 درصد تجارت در سطح جهانی از مسیر دریا انجام می‌شود و باید در عرصه جهانی رقابت‌پذیر باشیم، گفت: لجستیک و حمل و نقل چندوجهی یکی از گلوگاه‌ها برای رونق تجارت دریایی است، این موضوع نیاز به همکاری سازمان‌های مختلف از جمله گمرک، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و راه آهن دارد
وی با بیان اینکه در ادامه این مسیر تفاهم‌نامه‌هایی که پیش از این هم وجود داشته، بازبینی می‌شوند و سعی خواهد شد در جهت تسهیل زنجیره تجارت گام برداریم، اظهارکرد: در نهایت ما باید ابتدا در سطح خاورمیانه و پس از آن در عرصه جهانی رقابت‌پذیر باشیم.
تاجگردون همچنین در خصوص تاثیر هوشمندسازی بنادر بر زندگی مردم این مناطق اظهار کرد: بنادر در گام اول هوشمندسازی قرار دارند، اما در مرحله بعد هوشمندسازی فراتر از بنادر و در جهت ایجاد شهرهای لجستیک بندری ایران نیز مانند سایر شهرهای بندری دنیا سوق پیدا خواهد کرد و این رویکرد قطعا بر معاش و اشتغال زایی بندرنشینان تاثیرات مثبت و ماندگاری خواهد داشت.
وی ادامه داد: این تحول در گرو آن است که هوشمندسازی در بنادر به طور کامل محقق شود و بی تردید برقراری ارتباط با متخصصان، دانشگاهیان، پژوهشگران، فعالان در حوزه شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ ها به ما کمک خواهد کرد تا اندوخته دانشی ما بیشتر شود و این موضوع یکی از راهبردهای سازمان بنادر و دریانوردی در طرح هوشمندسازی است
تاجگردون در ادامه ابراز امیدواری کرد که در نیمه دوم سال جاری مرکز 'هوشمندسازی سازمان بنادر و دریانوردی' با همکاری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها فعالیت خود را آغاز کند و در همین راستا ماموریت‌هایی برای این مرکز تعریف می‌شود تا بتواند به عنوان بازوی سازمان عامل ارتباط دانشگاه و صنعت عمل کند.


۲۱ آبان ۱۳۹۷ ۰۹:۳۵
ایرنا |
کد خبر : ۴۴,۳۲۰

ارسال نظرات


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید