"شناور مجاز" شناوری است که از مبادی مجاز تردد کند و تحت نظارت بازرسان اداره حفاظت و ایمنی دریانوردی باشد در شرایط نامساعد جوی، از سفر دریایی خودداری نمایید شوخی های خطرناک در شناور یکی از مهمترین عوامل ایجاد حادثه است شناخت و رعایت نکات ایمنی ارائه شده توسط ناظرین و بازرسان ایمنی، مهم‌ترین اصل در سفرهای دریایی است و رعایت آن ضامن سلامت شما است آلودگی دریا، محیط زیست و زندگی میلیون ها انسان را تهدید می کند ساعات ازدحام مسافران در بنادر 8:30 تا 11 صبح است، لذا بهتر است جهت رفاه خود و خانواده محترمتان، ساعات دیگری جهت حضور در بنادر مسافری انتخاب نمایید با رعایت نکات ایمنی، جان خود و فرزندان دلبندتان را بیمه کنید پس از سوار شدن به شناور، بلافاصله با وسایل ایمنی و راه های خروج اضطراری آن آشنا شوید سوار شدن به شناورهای غیرمجاز مخاطرات زیادی را به دنبال خواهد داشت و کسی (حتی بیمه) مسئولیت آن را قبول نمی کند عجله در هنگام سوار و پیاده شدن به شناور (قبل از پهلوگیری کامل)، از عوامل بروز حادثه است
دموراژ کانتینر بازنگری می شود/ اعلام آمادگی سازمان بنادر برای ارائه تسهیلات به فعالان حمل و نقل دریایی جهت تهیه کانتینر
مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: به منظور اعمال حاکمیت بیشتر بر حمل و نقل دریایی در راستای بند 25 وظایف و اختیارات سازمان بنادرو دریانوردی، بازنگری تعرفه دموراژ کانتینر در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

جهانبخش بهزادیان در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به تشکیل کارگروهی متشکل از نماینده خطوط کشتیرانی، انجمن حمل و نقل جاده ای، وزارت راه و شهرسازی، شورایعالی هماهنگی ترابری کشور، اتاق بازرگانی و صاحبان کالا و همچنین متخصصین امور بندری، اظهار کرد: موضوع هزینه تاخیر عودت کانتینر و نیز ضمانت عودت آن با لحاظ شرایط مختلف، مورد بازنگری قرار گرفت.

 

وی ادامه داد: شرایط و زمان نامناسب اعمال افزایش تعرفه، بررسی تعرفه مورد نظر در بنادر منطقه با توجه به تفاوت ها و شباهت های کشورهای مورد مقایسه با ایران، محلی تلقی کردن هزینه مذکور و محاسبه آن با ریال، دخالت الزامات CSC Plate به عنوان شرط اصلی اخذ جریمه دیرکرد، رعایت رویه گمرکی در تعیین تعرفه، توجه به مالکیت کانتینر در لحاظ نمودن تعرفه، اعمال منطق ریاضی و اقتصادی در تعریف بازه زمانی جریمه دیرکرد، توجه به عدم تسری تعرفه مذکور به کانتینرهایی که در محدوده های بندری استریپ می گردند، عدم یا کاهش تاثیر تغییرات نرخ ارز در افزایش تعرفه مذکور، اخذ جرایم و هزینه های ناشی از آسیب و خسارت به کانتینر توسط صاحب کالا بر اساس مستندات قابل اتکا قبل از تحویل کانتینر توسط صاحب کالا و زمان تحویل آن به نمایندگی خط کشتیرانی، رعایت حقوق صاحبان کالا و مصرف کنندگان و نیز ممانعت از خروج ارز از کشور از جمله شرایط مدنظر جهت بازنگری در دموراژ کانتینر است.

 

به گفته مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی رعایت عرف و رویه مرسوم بین المللی، عدم افزایش شدید در تعرفه قبلی و مورد اجرا، قانونی بودن افزایش و همچنین مراجع رسمی اعمال افزایش، اعمال تفاوت بین دموراژ و جریمه تاخیر در عودت کانتینر، ممانعت از افزایش هزینه حمل کالا به/از کشور و اهتمام به اجرای قانون تسریع از دیگر شرایط در نظر گرفته شده جهت بازنگری دموراژ کانتینر است.

 

بهزادیان افزود: در این خصوص پیگیری رفع موانع قانونی و اصلاح فرآیندهای ورود و تریص کالا از ذی نفعان مرتبط از قبیل گمرک جهوری اسلامی ایران، سازمان استاندارد و...نیز در دستور کار است و در این راستا ضمن تشکیل کارگروه های مرتبط، جلسات جهت هماهنگی بیشتر نیز برگزار شده است و در دستور کار قرار دارد. همچنین به منظور افزایش تعداد کانتینر مورد نیاز چرخه حمل کالا به/از بنادر کشور، آمادگی لازم در خصوص اعطا وام از طریق وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی به فعالان حمل و نقل دریایی جهت تهیه کانتینر نیز وجود دارد.

 

وی بیان کرد: با توجه به جلسات متعدد برگزار شده و موضوعات مورد اشاره، در نهایت پیشنهاد ارائه شده طی نشست های 205 و 206 شورایعالی هماهنگی ترابری مصوب شد.

 

گفتنی است دموراژ؛ هزینه ای است که از صاحب کالا به دلیل دیرکرد در عودت کانتینر بعد از سپری شدن فری تایم (مبدا بازه ای است، از لحظه ای که کانتینر خالی از محوطه کانتینرهای خالی برداشته می شود تا زمانی که کانتینر پر تحویل محوطه کانتینری شود و یا به بازه زمانی تحویل کانتینر پر وارداتی از کشتی یا CY به صاحب کالا یا محوطه های اختصاصی گفته می شود) اخذ می گردد.

۲۸ آبان ۱۳۹۷ ۰۹:۵۶
کد خبر : ۴۴,۳۸۰

ارسال نظرات


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید