ستاد مدیریت راهبردی جهش تولید در سازمان بنادر تشکیل شد/ سیدعلایی؛ جانشین مدیرعامل در ستاد شد تخلیه و بارگیری مستمر کالاها در بنادر با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی/ کرونا؛ تاثیری بر واردات کالاهای اساسی نداشته است رشد 29 درصدی تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بنادر کشور/ رشد ۶ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بنادر/ تهیه مدل واگذاری بنادر کوچک/ ارائه سند آمایش مراکز لجستیک در بنادر امام(ره)، چابهار، بوشهر و امیرآباد/ تدوین مدل ارزیابی و رتبه‌بندی شرکت‌های راهبری پایانه‌های بندری اطفای حریق موتور لنج باری در بندر دیلم بوشهر استمرار فعالیت شرکت های خدمات دریایی و بندری در بندر شهید رجایی منوط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی رشد ۱۴۰درصدی تخلیه و بارگیری کانتینر در بندر بوشهر تخلیه و بارگیری کالا‌ها در بنادر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی/ عملیات تخلیه و بارگیری کالاها در بنادر بدون‌ وقفه ادامه دارد افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر به 246 میلیون تن/ رشد ظرفیت کانتینری بنادر به 7.7 میلیون TEU/ اجرای فاز سوم طرح توسعه بندر شهیدرجایی و بندر شهیدبهشتی چابهار/ بهره برداری از ۱8 دستگاه ترانستینر ساخت ایران به ارزش 21 میلیون یورو/ عقد 10 قرارداد سرمایه گذاری غیردولتی به میزان 5503 میلیارد تومان ارتقاء فناوری های ارتباطی برای تسهیل مراجعان غیر حضوری در بندر شهید باهنر تخلیه ١٩٧ هزار تن گندم در بندر امام (ره) در ١۶ روز نخست سال جاری/ 116هزار تن محموله گندم با ناوگان ریلی و جاده‌ای حمل شده است/ رشد 13 درصدی حمل و نقل ریلی کالا در بند امام(ره)
آیکوپمس؛ المپیک دریایی
 نزدیک به سه دهه از نخستین سال برگزاری همایش بین‌المللی مهندسی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی (ICOPMAS) می‌گذرد و این اتفاق مبارک که جز در دوره‌ی دوم، هر دو سال یک‌بار و به طور منظم برگزار شده است، حکم المپیکی دریایی دارد برای ارائه‌ی دستاوردها و ارتقای دانش مهندسی دریایی در کشور؛ المپیکی که به تبادل اطلاعات بندری و دریایی مطابق با آخرین دستاوردهای صنعت دریانوردی می‌پردازد؛ پتانسیل، ظرفیت‌ها و توانایی‌های تکنولوژیکی در زمینه سازه‌های دریایی و راه و روش به‌کارگیری صحیح از آن‌ها را معرفی می‌کند و زمینه‌های مناسب در یافتن راهکارهای علمی و عملی بر اساس نیازها، اولویت‌ها و ضرورت‌های بندری و دریایی را فراهم می‌سازد.
 
2 المپیک دریاییِ آیکوپمس، این روزها سیزدهمین دوره‌ی خود را پشت سر می‌گذارد و در همین معدود دوره‌ها، به نهادی منطقه‌ای در حوزه صنعت دریانوردی تبدیل شده است که پهلو به پهلوی همایش‌های جهانی می‌زند، به طوری که حضور و استقبال شخصیت‌های برجسته علمی و دانشگاهی جهان که از معروف‌ترین پژوهشگران و محققان در حوزه دریایی هستند، بر اعتبار و اهمیت بین‌المللی آن افزوده است. دیگر دستاورد حضور این افراد نامدار در همایش آیکوپمس، تسریع در روند پیشرفت این رشته در منطقه است که خود زمینه‌ی ارتقا فعالیت‌های بومیِ مرتبط با مهندسی دریایی و بندری را در جهان فراهم می‌سازد.
 
3 تاثیر همایش بین‌المللی مهندسی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی در پیشبرد و بهبود مسائل دریایی و بندری کشور برای بسیاری از کارشناسان و دست‌اندرکاران این حوزه، واضح و روشن است. حتی می‌توان گفت سهم این همایش در تغییر ذائقه‌ی مسئولان کشور و معطوف‌کردن نگاه آن‌ها به دریا و مسائل دریایی و بندری، بسیار پررنگ است. چرا که اغلب آن‌ها از دریا به عنوان یکی از محورهای توسعه، غافل مانده‌اند و توسعه‌ی کشور را بر پایه‌ی خشکی بنا نهاده‌اند. این اندک تغییر دیدگاه و سوق‌دادن اذهان به سوی دریا، حاصل و دستاورد همایش‌‎هایی مثل آیکوپمس است که به یُمن ظرفیت، استعداد بالقوه و موقعیت ممتاز ایران در صنعت حمل‌ونقل دریایی، توریست و ترانزیت کالا از طریق بنادر، چه در عرصه‌ی ملی و منطقه‌ای و چه در بُعد جهانی، خوش درخشیده است.
 
4 یکی از اهداف اصلی این همایش، ایجاد فضایی مطلوب و مناسب برای انتقال تجربیات میان شرکت‌کنندگان و متخصصان مهندسی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی است که آخرین یافته‌های علمی خود را در این حوزه به بحث و تبادل نظر می‌گذارند که این مهم، ارتقا سطح علمی شرکت‌کنندگان را در پی خواهد داشت. هم‌چنین همایش آیکوپمس می‌تواند در درون خود فراکسیونی از مدیران، کارشناسان و تمامی دست‌اندرکاران حوزه‌های مختلف صنعت دریاییِ کشورهای منطقه را سر و سامان دهد که با توجه به اقلیم و جغرافیای خاص منطقه و کشورهای پیرامونیِ خود که دغدغه‌هایی متفاوت با دیگر کشورهای دریایی جهان دارند، تازه‌ترین متد و دستاوردهای علمی این صنعت را در بین خود نهادینه کرده و به کار گیرند. 
 
5 تامین و نگهداریِ سازه‌های دریایی، رشد و شکوفایی فرهنگ فنی و صنعت دریانوردیِ کشور را به همراه دارد. از این روست که مطالعه و تحقیقات جدی درخصوص رسوب‌گذاری، به‌کارگیری دانش روز در ساخت و احداث بنادر، عیب‌یابی و بررسی علل خرابی سازه‌های دریایی در وسایل فلزی و غیر فلزی، و تعامل و تامل در چگونگی ساخت سازه‌های دریایی، اسکله‌ها و موج‌شکن‌ها می‌تواند ما را در رسیدن به نتیجه مطلوب و مثمرثمر یاری دهد.
 
6 جای دوری نمی‌رود اگر دست‌اندرکاران صنعت دریانوردی و مسئولان و متولیان این حوزه، پا را از اداره بندر در شهرهای ساحلی فراتر بگذارند و دانش و توان مسئولان شهر ـ بندرهای ما را با ارائه‌ی خدمات مشاوره‌ای در زمینه ساخت سازه‌های ساحلی و پرداختن به طراحی، معماری و شهرسازی بنادر و هم‌چنین استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های اجرایی پیشرفته و خاص در ساخت سازه‌های بندری و دریایی افزایش دهند؛ موضوعی که می‌تواند با استقرار، نهادینه‌شدن و توجه به بحث مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی (ICZM)، خلا موجود در این حوزه را پوشش دهد و بر بسیاری از مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، زیست‌محیطی و حتی سیاسی فائق آید.|
۱۱ آذر ۱۳۹۷ ۱۱:۲۸
کد خبر : ۴۴,۵۲۵

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید