آغاز به کار نمایشگاه بین المللی دریایی جمهوری اسلامی ایران/ برگزاری نمایشگاه بین المللی دریایی با حضور ۲۷۰ شرکت داخلی و 18 شرکت خارجی/ انعقاد تفاهم‌نامه‌ و قرار‌داد در حاشیه نمایشگاه دریایی انعقاد ۱۹ قرارداد سرمایه گذاری سازمان بنادر با بخش خصوصی به مبلغ ۱۸ هزار میلیارد ریال در هفته حمل و نقل/ تشریح قراردادهای سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر ایران/ احداث پایانه تمام مکانیزه مواد معدنی در بندر شهیدرجایی؛ مگاپروژه ای ۵۰ هزار میلیارد ریالی رونمایی از مجموعه کتب استانداردها و کنوانسیون بندری سازمان بنادر/ کنوانسیون های بین المللی؛ بومی سازی شد/ اعلام قوانین سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص فعالیت های بندری/ ترجمه کنوانسیون بین المللی آتن در مورد حمل مسافر و بار همراه مسافر از طریق دریا/ ابلاغ دستورالعمل اجرایی کنوانسیون تسهیل ترافیک دریایی سومین نمایشگاه بین المللی حمل‌ و نقل با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز به کار کرد/ رونمایی از مجموعه کتب استاندارد و کنوانسیون های بندری سازمان بنادر برگزاری نمایشگاه بین المللی دریایی با حضور 270 شرکت داخلی و ۱۸ شرکت خارجی؛ 26 تا 28 آذر/ تشریح محورها و فرصت های سرمایه گذاری نمایشگاه کیش بنادر با اتصال به ریل می توانند در جذب سرمایه گذار موفق عمل کنند/ افزایش صادرات با اتصال بنادر به ریل تدوین نقشه راه و سند توسعه بنادر/ فاز دوم مطالعات طرح جامع بنادر بازرگانی کشور در دستور کار سازمان بنادر/ بنادر بوشهر و گناوه از ظرفیت های خوبی جهت توسعه برخوردار هستند ضرورت سرمایه گذاری در پسکرانه بنادر برای توسعه اقتصادی و صنعتی کشور میزان عملکرد بنادر از نظر ورود و خروج کالا بسیار خوب است/ بندر شهید رجایی؛ قابلیت پهلوگیری بزرگترین کشتی ها را پیدا خواهد کرد/ کاهش ماندگاری کالا در گمرک/ محدودیتی برسر راه واردات کالاهای اساسی وجود ندارد/ استان هرمزگان یکی از مهمترین استان های مرزی است/ ضرورت تسهیل صادرات و واردات برای فعالان اقتصادی کشور سازمان بنادر و دریانوردی؛ دستگاه برتر خدمات دولت الکترونیک کشور شد
تنها 10 درصد جابه‌جایی بار در کشور از طریق ریل است/ ایجاد 3 هزار و 410 کیلومتر ریل در اولویت کاری وزارت راه و شهرسازی/ تکمیل کریدور ریلی قزوین-رشت به انزلی و آستارا در دستور کار قرار دارد/ کریدور ریلی
ایجاد 9500 کیلومتر ریل از جمله هدف‌گذاری های تعریف شده در قانون برنامه ششم توسعه است که ایجاد 3410 کیلومتر از این میزان در اولویت کاری وزارت راه و شهرسازی قرار دارد که البته بخش قابل توجهی از این خط آهن به بنادر کشور وصل خواهد شد.

همزمان با توسعه شبکه ریلی نباید از تکمیل و توسعه مسیرهای جاده‌ای غافل ماند و بهتر است که بنادر کوچک به مسیرهای جاده‌ای از جمله بزگراه تجهیز شوند چرا که بخش عمده‌ای از جابه‌جایی مسافر و بار از طریق جاده انجام می‌شود. در این میان با خیراله خادمی؛ مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به گفت‌و‌گو نشستیم. وی از تکمیل پسکرانه ریلی و جاده ای چابهار در اسرع وقت گفت، از اینکه تکمیل پسکرانه ریلی و جاده ای این منطقه از جمله برنامه هایی است که با سرعت عملیاتی خواهد شد چراکه دسترسی به ریل برای بنادر کشور باید ایجاد شود تا از این طریق به هدف ترانزیت کالا با کاهش هزینه دست یافت.

وی در ادامه به تلاش دولت برای محرومیت زدایی از شرق کشور اشاره و اعلام کرد که تکمیل قسمت جنوبی کریدور شمال-جنوب در محور شرق کشور در دستور کار قرار گرفته است تا شاهد ترانزیت بار از افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و حتی روسیه به سمت آب های خلیج فارس باشیم و بتوانیم مردمان شرق کشور را از این ظرفیت بهره مند سازیم.

در ادامه متن کامل گفت‌و‌گوی پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی با خیراله خادمی؛ مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور آمده است:

 

برنامه‌ها و وضعیت توسعه شبکه ریلی کشور و اتصال آن به بنادر را تشریح کنید؟

در راستای تکمیل کریدورهای ریلی کشور و نیز اتصال راه آهن به بنادر کشور اقدامات مختلفی صورت گرفته است که مربوط به کریدور شمال-جنوب (محور میانی کشور)، کریدور شرق به غرب و کریدور شمال-جنوب (محور شرقی کشور) است تا بتوانیم در راستای ترانزیت هرچه بهتر  وبیشتر کالا گام برداریم. از سال گذشته و سال جاری برنامه ای تدوین شده است تا بر اساس آن مرکز پنج استان شامل همدان، کرمانشاه، رشت، آذربایجان غربی و شرقی به شبکه ریلی کشور متصل شوند و از این طریق بخش هایی از کریدور ریلی کشور تکمیل شود. مهم ترین کریدور ریلی کشور از بندرعباس، تهران، رشت و بندر آستارا به آذربایجان و اروپا متصل شده و محور قزوین-رشت مهم ترین و سخت ترین بخش پروژه این کریدور است که به عنوان ابر پروژه عمرانی کشور تلقی می شود. علاوه بر این کریدور ریلی از بندرعباس تا تهران و از تهران تا قزوین تکمیل شده است و تکمیل کریدور ریلی قزوین-رشت در دو شاخه به انزلی و آستارا در دستور کار قرار دارد و این درحالی است که کریدور ریلی قزوین-رشت ظرف چند ماهه آینده به مرحله بهره برداری می رسد. مسیر ریلی قزوین-رشت تا پاییز سال جاری تکمیل می شود و پس از آن می توان بندر انزلی را به شبکه ریلی متصل کرد. از این طریق می توان دسترسی به سمت بندر آستارا و کشورهای شمال غربی در سمت غرب دریای خزر را داشت.کریدور ریلی رشت-انزلی طی ۲,۵ سال آینده به مرحله بهره برداری می رسد و در حال حاضر فعالیت بر روی این کریدور ادامه دارد و ایجاد ۴۰ کیلومتر ریل در این رابطه در دستور کار قرار دارد. در عین حال کریدور ریلی رشت-آستارا با مسافتی به طول ۱۷۰ کیلومتر ظرف مدت پنج سال با سرمایه ای معادل ۳۰۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری خواهد رسید.

 

برای اتصال چابهار به ریل با توجه به نگاه کلان حاکمیت به این منطقه در جهت رونق اقتصادی کشور چه برنامه‌ریزی صورت گرفته است؟

 

باید بدانیم که سرمایه گذاری های  کلانی در بندر چابهار به عنوان اولین بندر اقیانوسی کشور صورت گرفته است و نگاه کلان وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی به توسعه بندر چابهار معطوف است، به همین منظور تکمیل پس کرانه ریلی و جاده ای آن از جمله برنامه هایی است که با سرعت عملیاتی خواهد شد و مسیر ریلی چابهار به زاهدان که در ادامه به زابل، بیرجند و مشهد می رسد در دو بخش مدنظر قرار گرفته است تا چابهار به مسیر ریلی کشور متصل شود. تلاش برای محرومیت زدایی از شرق کشور  در دستور کار قرار دارد و قصد داریم با تکمیل قسمت جنوبی کریدور شمال-جنوب در محور شرق کشور شاهد ترانزیت بار از افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و حتی روسیه به سمت آب های خلیج فارس باشیم و بتوانیم مردمان شرق کشور را از این ظرفیت بهره مند سازیم. مهم ترین مسیر ریلی به بنادر کشور، مسیر اتصال چابهار به شبکه ریلی با ایجاد مسیر ریلی زاهدان به ایرانشهر و ایرانشهر به چابهار است. این مسیر مهم ترین و طولانی ترین مسیر ریلی کشور است که با توجه به توسعه بندر چابهار، احداث زیرساخت های اتصال به این بندر در اولویت کاری وزارت راه و شهرسازی قرار دارد تا بتوان با اتصال ریل و احداث مسیرهای جاده ای از ظرفیت های این بندر به خوبی استفاده کرد. این پروژه تا کنون پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی داشته و معادل ۱۰۰ میلیارد تومان از محل منابع دولتی برای ان هزینه شده است. این در حالی است که طول مسیر مربوطه ۶۱۰ کیلومتر بوده و قرارداد اولیه آن معادل ۳۰۰۰ میلیارد تومان است. تحقق زمان بندی پروژه نیازمند تامین منابع مالی بوده و جهت اتمام عملیات رقمی معادل ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ میلیارد تومان مورد نیاز است و در این راستا مذاکراتی با چند شرکت هندی و چینی انجام شده که هنوز برای تامین مالی پروژه از طریق فاینانس نتیجه ای حاصل نشده است و در صورت تامین منابع مالی طی مدت زمانی ۲,۵ تا ۳ سال آینده پروژه مذکور تکمیل می شود. در ادامه این مسیر از زاهدان به بیرجند و مشهد می رسیم و مسیر ریلی شمال به جنوب در محور شرق کشور در اولویت کاری دولت قرار دارد و در صورت توسعه زیرساخت های این مسیر می توان از چابهار به سمت محور شرقی کشور و نیز افغانستان، پاکستان و آسیای میانه ترانزیت کالا داشت.

 

:pushpin: 90درصد بار از طریق جاده وارد بنادر کشور شده و یا ترانزیت می‌شود و تنها 10 درصد آن از طریق ریل جابه‌جا می‌شود. تغییر این رویکرد مسئله‌ای اساسی است و تا زمانی که در چنین مسیری گام برنداریم موفق نخواهیم بود

:pushpin:تا زمان توسعه شبکه ریلی و اتصال آن به بنادر کشور نباید از توسعه و پیشرفت مسیرهای جاده‌ای غافل شویم و چرا که علاوه بر انتقال بار جابه‌جایی مسافر هم از مسیر جاده صورت می‌گیرد

:pushpin:دسترسی به ریل برای بنادر کشور باید ایجاد شود تا از این طریق به هدف ترانزیت کالا با کاهش هزینه دست یافت

:pushpin:مهم ترین کریدور ریلی کشور از بندرعباس، تهران، رشت و بندر آستارا به آذربایجان و اروپا متصل شده و محور قزوین-رشت مهم ترین و سخت ترین بخش پروژه این کریدور است که به عنوان ابر پروژه عمرانی کشور تلقی می شود

:pushpin:کریدور ریلی از بندرعباس تا تهران و از تهران تا قزوین تکمیل شده است و تکمیل کریدور ریلی قزوین-رشت در دو شاخه به انزلی و آستارا در دستور کار قرار دارد

:pushpin:مهم ترین مسیر ریلی به بنادر کشور، مسیر اتصال چابهار به شبکه ریلی با ایجاد مسیر ریلی زاهدان به ایرانشهر و ایرانشهر به چابهار است

:pushpin:سرمایه گذاری های  کلانی در بندر چابهار به عنوان اولین بندر اقیانوسی کشور صورت گرفته است و نگاه کلان وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی به توسعه بندر چابهار معطوف است

 

دسترسی به ریل برای کشور از چه جایگاه و اهمیتی برخوردار است؟

دسترسی به ریل برای بنادر کشور باید ایجاد شود تا از این طریق به هدف ترانزیت کالا با کاهش هزینه دست یافت. با توجه به اینکه امکانات بالقوه در بنادر کشور برای ترانزیت بار و حمل و نقل وجود دارد و توسعه در بنادر صورت گرفته است، ظرفیت بنادر احصاء شده و باید زیرساخت های لازم برای اتصال به ریل و جاده ایجاد شود تا با کمترین هزینه ترانزیت و حمل و نقل صورت پذیرد.

 

وضعیت اتصال ریل به بنادر جنوبی کشور از جمله بندرعباس، بندر امام خمینی(ره) و بندر بوشهر چگونه است؟

 بنادر جنوبی کشور از جمله بندرعباس و بندر امام خمینی(ره) به ریل دسترسی دارند و به منظور استفاده هرچه بهتر از ظرفیت های بندر بوشهر و توسعه این بندر مسیر شیراز به بوشهر به طول ۴۵۰ کیلومتر باید با سرعت بیشتری در دستور کار قرار گیرد هرچند که منابع مالی این پروژه ضعیف است.

 

دولت در توسعه شبکه ریلی و اتصال آن به بنادر باید چگونه عمل کند؟

یکی از برنامه های اصلی دولت در زمینه توسعه زیرساخت های حمل و نقل است و توسعه شبکه ریلی در اولویت این برنامه ها قرار گرفته است. طبق برنامه ششم ایجاد 9500 کیلومتر مسیر ریلی مشخص شده است اما از این میزان،‌ 3410 کیلومتر ریل سازی در اولویت کاری وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور قرار دارد. باید بدانید که 90 درصد بار از طریق جاده وارد بنادر کشور شده و یا ترانزیت می‌شود و تنها 10 درصد آن از طریق ریل جابه‌جا می‌شود. تغییر این رویکرد مسئله‌ای اساسی است و تا زمانی که در چنین مسیری گام برنداریم موفق نخواهیم بود. در عین حال تا زمان توسعه شبکه ریلی و اتصال آن به بنادر کشور نباید از توسعه و پیشرفت مسیرهای جاده‌ای غافل شویم و چرا که علاوه بر انتقال بار جابه‌جایی مسافر هم از مسیر جاده صورت می‌گیرد. اتصال بنادر کوچک به مسیرهای جاده‌ای مسئله‌ دیگری است که باید به آن توجه کنیم تا ظرفیت کاری این بنادر ارتقا یابد. انتقال بار از طریق ریل هدفگذاری است که باید هرچه سریع‌تر عملیاتی شود و به آن نگاهی کلان داشته باشیم اما در عین حال نباید تا زمانی توسعه شبکه ریلی از توسعه مسیرهای جاده‌ای غافل بمانیم و بهتر است که بنادر کوچک به مسیرهای جاده‌ای از جمله بزرگراه تجهیز شوند.

۱۳ آذر ۱۳۹۷ ۱۲:۵۳
کد خبر : ۴۴,۵۶۵

ارسال نظرات


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید