افزایش ظرفیت‌های بندری ایران به235 میلیون تن/ تبدیل بنادر دولتی ایران به بنادر خصوصی/ ایران از نظر بندری هیچ چیزی کمتر از کشورهای همجوار ندارد ضرورت ارایه تسهیلات ویژه به سرمایه گذاران بندر چابهار/ استقبال سرمایه گذاران کشورهای هند و افغانستان از بندر شهید بهشتی/ معرفی بندر چابهار در سطح بین الملل/ بندر شهید بهشتی چابهار؛ آینده اقتصادی ایران را تغییر خواهد داد/ تلاش ارگان های دریایی برای توسعه بندر شهید بهشتی معرفی ظرفیت های منطقه با برگزاری همایش بین المللی توسعه بندرچابهار/ ضرورت رونق تولید و صادرات در چابهار/ دولت نگاه ویژه تری به توسعه راه آهن چابهار-سرخس داشته باشد رشد 600 درصدی در توسعه و افزایش 90 هزار برابری سرمایه گذاری در بنادر کشور/ ضرورت جذب سرمایه‌گذار در بندر امام خمینی، بوشهر و بندر شهید رجایی/ ارتقای سطح بنادر کشور/ ایجاد بندر دوم در کنار بندر شهیدرجایی ایرانی های مقیم آلمان خواستار سرمایه گذاری در بندرامیرآباد شدند/ توسعه گردشگری دریایی در بندرامیرآباد جابجایی 61 میلیون تن کالا در بندر شهید رجایی/صادرات 28 میلیون تن کالای غی رنفتی/ رشد 45 درصدی کابوتاژ غیرنفتی/ پهلوگیری 3000 فروند کشتی در بندر شهید رجایی ایجاد نخستین بایگانی الکترونیکی اداره بازرسی و ثبت شناورها در بندر بوشهر لزوم آشنایی کشورها با ظرفیت های سرمایه گذاری سواحل مکران و بندرچابهار/ هرچه سریعتر زیرساخت های ریلی و جاده ای محور شرق ایجاد شود/ چابهار می تواند کانون مراودات اقتصادی منطقه باشد افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر شهید رجایی/ افزایش 50درصدی ظرفیت بندر شهید رجایی با بهره برداری از تجهیزات جدید/ فعالان حوزه دریایی در شرایط تحریم قوی تر و منسجم تر عمل کنند/ بهره برداری از 12 دستگاه گنتری کرین در بندر شهید رجایی رفتار عادلانه در توزیع فرصت های دریایی و بندری/ حل خلاءهای آموزشی و اشتغال با کمک سازمان بنادر/ توسعه دریایی رویکرد غالب در توسعه اقتصادی کشور است
فایننشال تایمز: روز بین المللی چابهار با حضور نمایندگان کشورهای آسیای میانه و هند در چابهار برگزار می شود
روزنامه فایننشال تایمز هند اعلام کرد که کنفرانس بین‌المللی «روز چابهار» در 26 فوریه سال جاری ( هفتم اسفند) با حضور نمایندگان کشورهای آسیای میانه و هند در چابهار ایران برگزار خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی؛ به نقل از این روزنامه هندی در سفر اخیر «سوشما سواراج» وزیر خارجه هند به شهر سمرقند ازبکستان، مقام ارشد دهلی نو از نمایندگان کشورهای قرقیزستان، تاجیکستان، قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان برای حضور در کنفرانس بین‌المللی روز چابهار در روز 26 فوریه سال جاری در بندر چابهار دعوت کرد.
«نیتین گادکاری» وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هند در مصاحبه با رسانه های هندی گفت، در نشست اخیر وزیر خارجه دهلی نو با نمایندگان کشورهای آسیای میانه در شهر سمرقند به اهمیت نقش بندر چابهار تاکید شد.
به گفته نیتین گادکاری بندر چابهار ایران باعث اتصال افغانستان و کشورهای آسیای میانه به هند می‌شود و مسیر ریلی چابهار-زاهدان هند را به جاده زرنج-دلارام که قبلاً توسط هند در افغانستان ساخته شده است بسیار نزدیک می‌کند.
وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هند یادآور شد؛ نشست اخیر سمرقند باهدف توسعه گزینه‌های ارتباطی مناسب بین هند و افغانستان و آسیای میانه جهت تسهیل تجارت و فعالیت اقتصادی برگزار شد.
مجتمع بندر چابهار به ‌عنوان یک مسیر حمل و نقل برای افغانستان محصور شده است و هند نیز یک ترمینال حمل و نقل 600 متری و یک ترمینال کانتینر 640 متری برای توسعه ارتباطی خود با کشورهای همسایه در این بندر ساخته است.
در دیدار اخیر نیتین گادکاری وزیر حمل و نقل هند با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در دهلی نو طرفین نسبت به حل و فصل موانعی که باعث به تأخیر انداختن عملیاتی شدن بندر چابهار منجر شده‌اند به بحث و گفت و گو پرداختند.
 موافقت‌نامه ترانزیتی سه جانبه بین کشورهای ایران، هند و چابهار باهدف تسریع، تسهیل و ارتقای ترانزیت چابهار و اتصال کشور هند و افغانستان به کشورهای آسیای میانه از طریق بندر چابهار، توسعه صادرات سه کشور و ایجاد کریدور بین‌المللی بین کشورهای مذکور در خرداد ماه سال 1395 به امضای روسای جمهور ایران و افغانستان و نخست وزیر هند رسید.
آسیای میانه از یک سو به سبب تأمین بخشی از انرژی مصرفی جهان از اهمیت جغرافیایی، ژئوپلیتیکی و ژئو راهبردی خاصی برخوردار است و از طرف دیگر با جمعیت چند ده میلیونی خود هم به‌عنوان بازار مصرف و هم تأمین‌کننده مواد اولیه نقش‌های حیاتی برای قدرت‌هایی که به آنها چشم دوخته‌اند، اهمیت خاص دارد. بازی بزرگ و جدید، آمریکا، چین و هند و روسیه و کشورهای کوچک‌تر فرا منطقه‌ای در منطقه آسیای مرکزی امروزه این منطقه را به میدان اصلی رقابت‌هایی شبیه به رقابت‌های امپریالیستی قرن نوزدهمی تبدیل کرده است.
هند نیز به‌عنوان یک بازیگر فرا منطقه‌ای ازجمله کشورهایی است که به علت وجود انرژی و بازار پررونق تجاری آسیای مرکزی به آن چشم دوخته است؛ علت‌هایی که توجیه گر حضور دیگر قدرت در این منطقه نیز هست.
هند برخلاف چین، به‌شدت تلاش می‌کند راه خود را برای نفوذ در این منطقه از جهان به‌طور خاص از طریق تکمیل پروژه چابهار و راه اندازی گذرگاه راه دریایی و راه آهن سراسری با عنوان دالان بین‌المللی حمل و نقل شمال-جنوب باز کند
۱۰ بهمن ۱۳۹۷ ۱۲:۲۳
کد خبر : ۴۵,۲۶۴

ارسال نظرات


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید