افزایش سهم ریلی بار کانتینری؛ یک مساله فرابخشی است / ضرورت تعیین و تبیین تکالیف سایر حوزه ها برای افزایش سهم بار ریلی در بنادر نخستین بویه اقیانوسی ساخت داخل در بندر شهید رجایی نصب شد/ خودکفایی در تولید علایم شناور دریایی/ تولید انبوه بویه از اوایل سال آینده بنادر گوادر و چابهار مکمل یکدیگر هستند/ جایگاه ویژه بندر چابهار در اقتصاد بین الملل و سیاست خارجی هند / ضرورت افزایش اشتیاق به توسعه بندر چابهار بین مردم بومی و محلی/ لزوم ایجاد زیرساخت های فرودگاهی، ریلی و شهری در چابهار بندر چابهار؛ قابلیت پذیرش کشتی های سایز بزرگ را دارد/ بندر چابهار؛ اولین بندری است ‌که در قالب قرارداد BOT؛ اپراتور بین المللی برای آن جذب شد/ اپراتور بین المللی فعال در بندر چابهار؛ متعهد به سرمایه گذاری در روبناها و خرید تجهیزات است/ بندر چابهار با برخورداری از تجهیزات مدرن و پیشرفته، پاسخگوی خطوط لاینری است‌ توسعه همه جانبه بندر چابهار نیازمند همگرایی مقامات بومی و ملی است/ نیاز جدی بندر چابهار اتصال به شبکه سراسری راه آهن/ ساخت سیلوی ۱۰۰ هزار تنی تمام مکانیزه در بندر چابهار در دستور کار برگزاری دوره آموزشی اصول حمل و نقل و نگهداری کالاهای خطرناک در بنادر/ ارتقاء دانش تخصصی کارشناسان HSE و آتش نشانی بنادر کشور ضرورت تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر نوشهر/ لزوم اجرایی شدن پروژه راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی/ تسریع در عملیاتی شدن لایروبی حوضچه و کانال دسترسی بندر فریدونکنار نفتکش سابیتی تا ۹ روز آینده وارد بندرعباس می شود/ سابیتی؛ اکنون وارد تنگه باب المندب شده است/ نشت نفت از نفتکش سابیتی مهار شد هیچ مرجع دریایی منطقه ای به درخواست کمک نفتکش Sabiti در زمان حادثه پاسخ نداد ‌اقتصاد مقاومتی و رونق تولید در صنایع فراساحل‌، مهمترین محورهای پنجمین نمایشگاه دریایی‌
سازمان بنادر کارفرمای سهل گیر در سرمایه گذاری است
توجه به جذب هرچه بیشتر سرمایه و حضور سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی در بنادر کشور، اگر اولویت اصلی سازمان بنادر و دریانوردی نباشد، به طور حتم از مهم ترین مسائلی است که در دستور کار این سازمان قرار دارد و به منظور تحقق این هدف در بخش های مختلف، امتیازات خاص و مشوق های جذب سرمایه گذاری گوناگون در برهه های زمانی متفاوت تعریف شده است.

با حسین صادقی نژاد؛ مدیرکل مناطق ویژه بندری و سرمایه گذاری سازمان بنادر و دریانوردی به گفت و گو نشستیم. وی با اشاره به اینکه احداث پایانه های ترانزیتی و صادراتی، احداث ترمینال های مواد معدنی، سیلوی غلات و انبار و مواد نفتی از جمله مواردی هستند که عناوین اصلی قراردادهای سرمایه گذاری را تشکیل می دهند، عنوان کرد که قالب اصلی قراردادهای مذکور از طریق مذاکره و در قالب ماده 31 آیین‌نامه معاملات سازمانی است. در ادامه گفت و گو پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی با حسین صادقی نژاد؛ مدیرکل مناطق ویژه بندری و سرمایه گذاری سازمان بنادر و دریانوردی آمده است:

:small_blue_diamond:روند سرمایه گذاری در سازمان بنادر و دریانوردی چگونه دنبال شده است؟

از ابتدای ورود سازمان بنادر و دریانوردی به مقوله سرمایه گذاری، 309 قرارداد سرمایه گذاری اعم از خارجی و داخلی در بنادر شمالی و جنوبی مدنظر قرار گرفته است و از تعداد 309 قرارداد سرمایه گذاری منعقد شده 59 قرارداد از اواخر سال گذشته و در بازه های زمانی 10، 12 و 15 ساله به مرحله نهایی رسیده اند و به بهره بردار و یا شرکت سرمایه گذار واگذار شده اند.

شقوق قراردادهای سرمایه گذاری در حوزه احداث پایانه های صادراتی، ترانزیتی، کارخانه های تولیدی و نیز ترمینال های مواد معدنی، نفتی و سیلوی غلات و انبار است و باید بدانید که کلیه این قراردادها به صورت BOT مدنظر قرار می گیرد.

در حال حاضر با توجه به تحریم های ظالمانه آمریکا باید بدانیم شرایط اقتصادی مناسب نیست اما با توجه به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی از جمله سازمان های پیشرو در حوزه جذب سرمایه گذار است تمهیدات مختلفی را در جهت بهبود وضعیت اقتصادی کشور اندیشیده است.

در یکسال گذشته و به ویژه چندماه اخیر 9 فقره قرارداد سرمایه گذاری با اعتباری نزدیک به 500 میلیارد تومان در زمینه احداث پایانه های صادراتی، ترانزیتی، کارخانه های تولیدی و نیز ترمینال های مواد معدنی، نفتی و سیلوی غلات و انبار مدنظر قرار گرفته است. علاوه بر این 8 فقره تاییدیه ماده 31 در زمینه ارائه خدمات تکمیلی بنادر داشته ایم که نزدیک به 360 میلیارد تومان بوده است. در حال حاضر نیز برخی قراردادهای سرمایه گذاری در دست بررسی قرار دارد که این درخواست ها تقریبا 6 قرارداد نزدیک به 120 میلیارد تومان است.

:small_blue_diamond:توسعه بنادر بزرگ کشور یکی از اهداف کلان نظام برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور است، چه برنامه هایی در این رابطه در  دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفته است؟

بندرشهید رجایی هاب کانتینری و بندر امام خمینی(ره) هاب غلات کشور است و این دو بندر جزو بزرگ ترین بنادر کشور هستند که همواره توجه به آنها در اولویت قرار دارد. از سوی دیگر با توجه به اقدامات انجام شده در خصوص تاسیسات زیربنایی، سیاست ها و برنامه های توسعه ای مدنظر در مورد سواحل مکران، در بندر شهید بهشتی چابهار اقدامات مناسبی در زمینه ورود تجهیزات، احداث اسکله ها و قرارداد اپراتوری هندی ها صورت گرفته است.

دو درخواست شفاف سازمان بنادر در مورد بندر شهید بهشتی چابهار مطرح شده است؛ در مورد اول قرار بر این است تا 20 درصد کالاهای اساسی که در بنادر دیگر تخلیه می شود در بندر شهید بهشتی چابهار تخلیه شده و بر این اساس 20 درصد بار ترافیکی بنادر دیگر در بخش کالاهای اساسی به بندرشهید بهشتی برود. مورد دوم نیز مربوط به درخواست افزایش تخفیف سود بازرگانی در بندر شهید بهشتی چابهار از 10 به 30 درصد پیشنهادی بوده این درخواست در مرحله نهایی قرار دارد و به زودی با طی مراحل افزایش این تخفیف به 25 درصد قطعی می شود.

اگر 20 درصد کالاهای اساسی کشور وارد بندر شهید بهشتی چابهار شود، دیگر نیاز نیست تا کشتی ها از دریای عمان و خلیج فارس رد شوند و در بندر امام خمینی(ره) پهلو بگیرند و از آنجا غلات استان های شرقی از جمله سیستان و بلوچستان و خراسان توزیع شود.در حال حاضر بیش از 90 درصد نیاز کشور در حوزه کالاهای اساسی از طریق بندر امام خمینی(ره) و 10 درصد دیگر نیز از طریق سایر بنادر تامین می شود. به دنبال این هستیم تا 20 درصد کالاهای اساسی فله که از طریق بندر امام خمینی (ره) به کشور وارد می شوند از طریق بندر شهید بهشتی چابهار وارد شده و این بار ترافیکی از غرب به شرق کشور منتقل شود. این درخواست از سوی وزیر راه و شهرسازی به معاون اول رییس جمهوری ارائه شده است و پس از آن به کمیسیون زیربنایی هیئت دولت ارجاع داده می شود. در همین رابطه جلسات مختلفی با وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شده است و تحقق این مسئله یکی از درخواست های مطرح شده توسط سازمان بنادر و دریانوردی است. گفتنی است در بندر شهیدبهشتی چابهار تاسیسات زیربنایی لازم وجود دارد و امکانات تخلیه و بارگیری فرآهم است و در بخش اسکله و نرم افزاری مشکلی وجود ندارد. 

 

:pushpin:در حال حاضر بیش از 90 درصد نیاز کشور در حوزه کالاهای اساسی از طریق بندر امام خمینی(ره) و 10 درصد دیگر نیز از طریق سایر بنادر تامین می شود. به دنبال این هستیم تا 20 درصد کالاهای اساسی فله که از طریق بندر امام خمینی (ره) به کشور وارد می شوند از طریق بندر شهید بهشتی چابهار وارد شده و این بار ترافیکی از غرب به شرق کشور منتقل شود. این درخواست از سوی وزیر راه و شهرسازی به معاون اول رییس جمهوری ارائه شده است و پس از آن به کمیسیون زیربنایی هیئت دولت ارجاع داده می شود. در همین رابطه جلسات مختلفی با وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شده است و تحقق این مسئله یکی از درخواست های مطرح شده توسط سازمان بنادر و دریانوردی است

 

:pushpin:حدود یک سالی است که سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه توسعه گردشگری و مسافری دریایی ورود کرده است و در این زمینه اقداماتی مدنظر قرار گرفته است که در راستای مسئولیت های اجتماعی این سازمان است و از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه تامین شناور، اماکن رفاهی، احداث مارینا و خرید کشتی کروز تسهیلات لازم به متقاضیان ارائه می شود.

 

:pushpin:بندرشهید رجایی هاب کانتینری و بندر امام خمینی(ره) هاب غلات کشور است و این دو بندر جزو بزرگ ترین بنادر کشور هستند که همواره توجه به آنها در اولویت قرار دارد. از سوی دیگر با توجه به اقدامات انجام شده در خصوص تاسیسات زیربنایی، سیاست ها و برنامه های توسعه ای مدنظر در مورد سواحل مکران، در بندر شهید بهشتی چابهار اقدامات مناسبی در زمینه ورود تجهیزات، احداث اسکله ها و قرارداد اپراتوری هندی ها صورت گرفته است

 

:small_blue_diamond:چه تسهیلات و تخفیفاتی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی به منظور توسعه سرمایه گذاری در بنادر کشور تعریف شده است؟

طی چندماه گذشته چهار قرارداد در بندر شهیدبهشتی چابهار مدنظر قرار گرفته است که انعقاد قرارداد ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی در بندر شهیدبهشتی چابهار به مبلغ 280 میلیارد تومان و انعقاد قرارداد احداث و بهره برداری از کارخانه تصفیه شکر با حجم سرمایه گذاری 124 میلیارد تومانی دو قرارداد بسیار مهم مربوط به این بندر هستند و باید بدانیم که این اتفاق ناشی از همان مشوق ها و تخفیفاتی بود که در سال 1396 در نظر گرفته شد.با توجه به شرایطی که پس از خروج آمریکا از برجام به وجود آمده است، سازمان بنادر و دریانوردی با چشم پوشی از محل درآمدهای خود سعی در جذب و ترغیب سرمایه گذاران دارد. در همین راستا دو بسته حمایتی از سرمایه گذاران در دو بخش مربوط به پوشش آثار و تبعات سیاست های ارزی و تجاری قراردادهای سرمایه گذاری و راهبری پایانه های بندری تصویب کرده است.

:small_blue_diamond:در خصوص آخرین وضعیت پروژه های در حال اجرای سازمان بنادر و دریانوردی که با مشارکت بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفته، توضیح دهید.

سال گذشته تفاهم نامه ای با یک شرکت بین المللی در خصوص ایجاد یک ترمینال مکانیزه معدنی-ریلی در بندر شهیدرجایی منعقد شد که در مراحل نهایی پروژه قرار داریم و بر این اساس بندر شهیدرجایی به یک بندر سبز تبدیل خواهد شد و مجموعا با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته پروژه مذکور در سه فاز و در بازه زمانی 3 ساله به سرانجام می رسد و میزان صادرات و واردات مواد معدنی از/به بندرشهیدرجایی به 60 میلیون تن افزایش خواهد یافت. گفتنی است در حال حاضر سالانه حدود 22 میلیون تن مواد معدنی از بندرشهیدرجایی صادر می شود.

این اقدام در راستای کاهش آلودگی های زیست محیطی است که در روش های سنتی تخلیه و بارگیری و موارد عملیاتی وجود دارد. همچنین به جهت کاهش  خسارات وارده به تاسیسات زیربنایی، جاده، اسکله، پل و مسیرهای تردد کامیون ها جایه جایی کالا از طریق ریل و به صورت مکانیزه با حداقل آلوگی همراه است و بدین ترتیب می توان در راستای ایجاد یک بندر سبز گام برداشت.

علاوه بر این حدود یک سالی است که سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه توسعه گردشگری و مسافری دریایی ورود کرده است و در این زمینه اقداماتی مدنظر قرار گرفته است که در راستای مسئولیت های اجتماعی این سازمان است و از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه تامین شناور، اماکن رفاهی، احداث مارینا و خرید کشتی کروز تسهیلات لازم به متقاضیان ارائه می شود.

:small_blue_diamond:در بحث بنادر هوشمند که اخیرا درباره آن صحبت می شود چه اقدام های صورت گرفته است؟

در جهت وارد شدن به مقوله بنادر هوشمند موضوعات نرم افزاری نیز مدنظر قرار گرفته است و در مسیری حرکت می کنیم که تقریبا مراجعه مشتریان به صفر برسد. اجرای امور مسائل مربوط به صدور مجوز فعالیت، نحوه به کارگیری کالای مصرفی، مواد اولیه، ماشین آلات، تاسیسات، شماره گذاری وسایل نقلیه و مواردی از این دست در مسیر نرم افزاری قرار گرفته است و مواردی از جمله ثبت شرکت یا شعب نمایندگی داخلی و خارجی در مناطق ویژه در حال آماده شدن است تا به صورت نرم افزاری دنبال شود. سازمان بنادر و دریانوردی در بنادر کشور پذیرای سرمایه گذاران است و هیچ گونه ممانعتی برای حضور و فعالیت آن ها وجود ندارد. به گفته خود متقاضیان نیز سازمان بنادر و دریانوردی جزء کارفرمایان سهل گیر در امر سرمایه گذاری است و تقریبا هیچ مانعی برای جذب سرمایه ندارد و با نگاه برد-برد به مسئله نگاه می کند. در عین حال تاکید این سازمان بر اهلیت سرمایه گذار بسیار حائز اهمیت است تا بتوان ترافیک بار بنادر را افزایش داد.

۱۳ بهمن ۱۳۹۷ ۰۹:۴۱
کد خبر : ۴۵,۳۰۷

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید