بنادر گوادر و چابهار مکمل یکدیگر هستند/ جایگاه ویژه بندر چابهار در اقتصاد بین الملل و سیاست خارجی هند / ضرورت افزایش اشتیاق به توسعه بندر چابهار بین مردم بومی و محلی/ لزوم ایجاد زیرساخت های فرودگاهی، ریلی و شهری در چابهار بندر چابهار؛ قابلیت پذیرش کشتی های سایز بزرگ را دارد/ بندر چابهار؛ اولین بندری است ‌که در قالب قرارداد BOT؛ اپراتور بین المللی برای آن جذب شد/ اپراتور بین المللی فعال در بندر چابهار؛ متعهد به سرمایه گذاری در روبناها و خرید تجهیزات است/ بندر چابهار با برخورداری از تجهیزات مدرن و پیشرفته، پاسخگوی خطوط لاینری است‌ توسعه همه جانبه بندر چابهار نیازمند همگرایی مقامات بومی و ملی است/ نیاز جدی بندر چابهار اتصال به شبکه سراسری راه آهن/ ساخت سیلوی ۱۰۰ هزار تنی تمام مکانیزه در بندر چابهار در دستور کار برگزاری دوره آموزشی اصول حمل و نقل و نگهداری کالاهای خطرناک در بنادر/ ارتقاء دانش تخصصی کارشناسان HSE و آتش نشانی بنادر کشور ضرورت تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر نوشهر/ لزوم اجرایی شدن پروژه راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی/ تسریع در عملیاتی شدن لایروبی حوضچه و کانال دسترسی بندر فریدونکنار نفتکش سابیتی تا ۹ روز آینده وارد بندرعباس می شود/ سابیتی؛ اکنون وارد تنگه باب المندب شده است/ نشت نفت از نفتکش سابیتی مهار شد هیچ مرجع دریایی منطقه ای به درخواست کمک نفتکش Sabiti در زمان حادثه پاسخ نداد ‌اقتصاد مقاومتی و رونق تولید در صنایع فراساحل‌، مهمترین محورهای پنجمین نمایشگاه دریایی‌ تداوم توسعه بنادر در سخت‌ترین شرایط تحریم/ از بسیاری از کشورهای همسایه جلوتریم پیشنهاد سفیر بنگلادش برای احداث کارخانه تولید پارچه در بندر امیر آباد/ روابط تجاری و بندری ایران و بنگلادش توسعه پیدا می کند
رونق و توسعه بندر شهید رجایی ره آورد بزرگ انقلاب اسلامی است/ جذب 2880 میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی/ اجرای فاز 3 برای ارتقای جایگاه بندر و اشتغالزایی 7500 نفری
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان رشد و توسعه بندر شهید رجایی و تبدیل شدن آن به راهبردی ترین بندر بازرگانی ایران را از رهآوردهای بزرگ انقلاب اسلامی دانست و از جذب رقمی بالغ بر 2880 میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی طی چهار دهه اخیر خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، "اله مراد عفیفی پور" در جریان بازدید مسئولان و مردم از نمایشگاه دستاورد‌های چهل ساله انقلاب اسلامی در استان هرمزگان با تبیین نقش بسزای حمل و نقل دریایی در توسعه اقتصادی کشور اظهار داشت: بالغ بر 90 درصد از میزان صادرات و واردات کشور از طریق بندرها انجام می شود و در حقیقت بنادر یکی از اصلی ترین حلقه های زنجیره تامین کالا و چرخه اقتصادی هر کشوری هستند و توسعه آنها به عنوان دروازه ارتباطی کشورها با سایر ملل جهان از اهمیت بالایی برخوردار است.

عفیفی پور با بیان اینکه به برکت پیروزی انقلاب اسلامی و توجه دولت ها نسبت به نقش مهم صنعت حمل و نقل دریایی در پویایی اقتصادی کشور، روند رشد و توسعه بنادر طی چهل سال اخیر حرکتی شتابان و رو به جلو بوده است، گفت: طی این چهار دهه، شاهد تغییر و تحول در بخش‌های مختلف بندری و دریایی از جمله تغییرات ساختاری در وضعیت زیربناها و روبناها، افزایش قابل توجه ظرفیت بنادر، افزایش حجم سرمایه‌گذاری و تغییر نسل بنادر هستیم؛ تحولاتی که موجبات رونق سواحل و بنادر کشور را فراهم کرده و باعث شده تا نگاهی مثبت و امیدوارکننده به آینده داشته باشیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: مجتمع بندری شهید رجایی یکی از مهمترین بنادر کشور است که از آن به عنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران یاد می شود. اگر چه آغاز فعالیت ساخت آن به سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی باز می گردد، اما رشد و توسعه آن به برکت پیروزی انقلاب اسلامی بوده و امروز این بندر، مهمترین و راهبردی ترین بندر تجاری ایران اسلامی است.

وی در همین رابطه اظهار داشت: عملیات ساخت این بندر با تعریف سه مرحله توسعه ای در سال 1354 با ظرفیت نهایی 24 میلیون تن تعریف شد اما بهره برداری رسمی آن در سال 1363 به وقوع پیوست. اولین پایانه کانتینری این بندر مهم در سال 1371 مورد بهره برداری قرار گرفت و در سال 1376 نیز تبدیل به منطقه ویژه اقتصادی شد.

عفیفی پور مرحله سوم توسعه بندر شهید رجایی را از جمله مهمترین طرح های توسعه ای کشور در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: این طرح عظیم از اردیبهشت ماه سال جاری از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی کلید خورده و بدون استفاده از بودجه های نفتی کشور در دست انجام است.