امضا تفاهم نامه‌‌های تقویت همکاری‌ ایران و بلغارستان/ ارتقای همکاری های بندری و دریایی دو کشور/ اراده مثبت یک عضو اتحادیه اروپا برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران پیشنهاد برقراری خط کشتیرانی منظم بین ایران و ویتنام/ استقبال ویتنام از افزایش حجم تجارت با ایران/ تشکیل کارگروهی مشترک به منظور توسعه روابط بندری و دریایی دو کشور/ مذاکره با کشورهای همسایه جهت توسعه روابط دریایی و بندری دیدار مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار/ تشکیل کارگروهی تخصصی برای توسعه بازرگانی مبتنی بر علم روز/ جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و توسعه پارک های لجستیکی و حمل و نقل دیدار مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با معاون وزیر حمل و نقل ویتنام/ تاکید بر راه اندازی خط کشتیرانی، بهره‌برداری از توانمندی‌های دانشگاه و تسهیل در انجام تراکنش‌های مالی تجار دو کشور/ تشکیل کارگروه مشترک جهت پیگیری توافقات دیدار مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با مدیر‎عامل کشتیرانی ملی ویتنام/ بررسی راه اندازی خط کشتیرانی بین بنادر دو کشور بازدید سفیر قزاقستان از بزرگترین بندر بازرگانی ایران؛ توانمندی ها و تجهیزات بندر شهید رجایی چشمگیر است/ ابراز علاقه‌مندی برای افزایش تبادل کالا تاکید معاون مهندسی سازمان بنادر بر رعایت کیفیت و استانداردهای بین المللی در پروژه بندر مسافری چمخاله/ از نیروهای بومی در پروژه استفاده خواهد شد استفاده از تمام پتانسیل بنادر شمالی برای مقابله با تحریم‌ها/ توسعه بندر آستارا با سرمایه گذاری بخش خصوصی/ ایجاد زیرساخت‌ها برای استقرار گمرک در منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا بازدید هیات بازرگانی روسی از بندر امیرآباد/ بندرامیرآباد؛ پیشنهاد اول اقتصاددانان برای ترانزیت غلات طرح پایلوت شناسایی نقاط گردشگری دریایی در سطح مازندران در دستور کار/ اجرای موفق گردشگری دریایی نوروز در مازندران با تمرکز بر ایمنی گردشگران
تصویب پیشنهاد ایران در کمیته دائمی اقتصادی و تجاری سازمان همکاری اسلامی(کومسک)
پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران با عنوان "تجارت وحمل ونقل دریابرد در چارچوب سیستم تعرفه و تجارت ترجیحی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (TPS-OIC) " به تصویب کمیته دائمی اقتصادی و تجاری این سازمان (کومسک) رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، کمیته دائمی اقتصادی وتجاری سازمان همکاری اسلامی (کومسک) پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران را تحت شماره 2018-IRNTRANS-577 به تصویب رسانده است .

به گفته محمدعلی حسن زاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی؛ در سال 2017، تعداد 13 پروژه بطور بسیار موفق توسط کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و نهادهای وابسته به تصویب رسیدکه از طریق این پروژه‌ها، بیش از 30 کشور عضو از تامین مالی (فاندینگ ) پروژه‌های کومسک متنفع شده‌اند.

وی با بیان اینکه هدف اصلی این پروژه‌ها به حداکثر رساندن ظرفیت‌های نهادی و انسانی کشورهای عضوسازمان همکاری اسلامی است، اظهار داشت: ششمین فراخوان تامین مالی پروژه ها در سپتامبر 2018 برگزارشد و بنا بر اعلام رسمی دبیرخانه کومسک، پروژه پیشنهادی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان نماینده بخش حمل و نقل کشور و یکی از اعضای فعال کارگروه برنامه‌ریزی حمل ونقل و ارتباطات کومسک با عنوان "تجارت و حمل و نقل دریابرد در چارچوب سیستم تعرفه و تجارت ترجیحی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (TPS-OIC) " تحت شماره 2018-IRNTRANS-577 در ژانویه 2019 به تصویب رسید.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: در پروژه مذکور به بررسی تسهیل تجارت از طریق روانسازی جریان کالا که یکی از مهمترین سیاستهای سازمان همکاری اسلامی محسوب می شود، پرداخته شده است.

وی افزود: هدف اصلی این پروژه، یافتن راه حل های عملی برای کاهش هزینه حمل و نقل دریایی بین کشورهای اسلامی با استفاده از چارچوب TPS-OIC و افزایش کیفیت خدمات در تمام زنجیرة حمل و نقل در منطقه خاورمیانه است. این هدف به طور مستقیم به سیاست "تسهیل تجارت"  سازمان همکاری های اسلامی در منطقه مرتبط است که منجر به بهبود اثربخشی و پایداری حمل و نقل بین المللی در بین کشورهای عضو  OIC خواهد شد

به گفته حسن زاده ؛ شناسایی و بررسی موانع تجاری مربوط به حمل و نقل بین المللی و دریایی بین کشورهای اسلامی و به طور مشخص بین ایران، ترکیه، قطر، عمان و پاکستان به عنوان بازیکنان اصلی در منطقه خاورمیانه، ارایه راه حل های عملی برای کاهش هزینه حمل و نقل بین المللی دریایی با استفاده از چارچوب نظام تجارت و تعرفه ترجیحی، و برآورد پتانسیل ارتقاء حجم تجارت فی ما بین کشورهای اسلامی، به ویژه کشورهای ایران، ترکیه، عمان، قطر وپاکستان در اثر اجرای راه حل پیشنهادی؛ اهداف اصلی این پروژه هستند .

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی خاطر نشان کرد: تامین مالی بلاعوض پروژه های کومسک دومین ابزار اجرایی استراتژی کومسک است که فرصتی را برای کشورهای عضوسازمان همکاری اسلامی و نیز نهادهای وابسته به این سازمان را فراهم می کند تا در راستای اهداف استراتژیک کومسک پروژه‌های چندجانبه خود را اجرایی نمایند.

گفتنی است؛ سازمان همکاری اسلامی متشکل از 57 کشور اسلامی است که ایران نیز تلاش هایش را برای ارتقاء همکاری اقتصادی و تجاری فی مابین اعضای این سازمان از سال 1984 تاکنون ادامه داده است.

کمیته دائمی اقتصادی و تجاری سازمان همکاری اسلامی کومسک با هدف تبیین چالش های اقتصادی امت اسلامی و مشارکت در فرایند توسعه آنها با پیگیری گفتمان سیاستگذاری برای تولید و اشاعه دانش، تبادل تجربیات و بهترین رویه ها، توسعه یک درک مشترک و برآورد سیاستها میان کشورهای عضو به ایفاء نقش می پردازد.

در حال حاضر، تجارت دریایی کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی سهم کوچکی از تجارت جهانی را به خود اختصاص داده که این امر ناشی از هزینه بالای مبادلة کالا در کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در مقایسه با سایر کشورها می باشد و یک دلیل مهم برای این مشکل، فقدان توافقنامه در حوزه تعرفه های ترجیحی، هزینه های بالای خدمات بندری و دریایی، بالا بودن تعرفه های گمرکی در رویه های واردات، صادرات و ترانزیت در کریدورهای بین المللی است.

۱۷ بهمن ۱۳۹۷
کد خبر : ۴۵,۴۲۱

ارسال نظرات


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید