عملیات احداث اسکله چند منظوره بندر سیریک هرمزگان به زودی آغاز می شود/ ساخت اسکله شناور 150 تنی و رمپ 30 متری برای رونق تجاری سواحل مکران بندر شهید رجایی؛ پیشانی اقتصاد کشور است/ فعالیت بنادر مبنای سنجش پویایی اقتصاد کشور است/ توجه ویژه سازمان بنادر به نقش آفرینی بخش خصوصی مجوز بهره برداری بندر صیادی تنگ قدیم صادر شد بنادر کوچک؛ فرصت و مزیتی بی نظیر برای اقتصاد ایران است / ضرورت ایجاد امکانات و زیرساخت برای توسعه بنادر کوچک جزئیات آزادسازی نفتکش ایرانی از بندر جده با پیگیری سازمان بنادر/ کار انگلیسی‌ها دزدی دریایی‌ است بنادر کوچک می توانند به یکی از مهم ترین منابع درآمدی کشور تبدیل شوند/ ریل و جاده را به بنادر کوچک برسانیم آغاز طرح مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی بوشهر/ دسترسی و بهره گیری همگانی از سواحل بوشهر اولین دفتر بخش خصوصی افغانستان در بندر چابهار افتتاح شد/ حضور تجار افغان در بندر چابهار جزییاتی از آخرین وضعیت نفتکش انگلیسی در لنگرگاه بندرعباس/ آغاز بررسی علل حادثه دریایی تانکر "استینا ایمپرو"/ملیت 23 نفر خدمه کشتی اعلام شد افزایش متقاضیان سرمایه گذاری در بندر چابهار/ انعقاد 11 قرارداد جدید سرمایه گذاری در بندر چابهار
تصویب پیشنهاد ایران در کمیته دائمی اقتصادی و تجاری سازمان همکاری اسلامی(کومسک)
پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران با عنوان "تجارت وحمل ونقل دریابرد در چارچوب سیستم تعرفه و تجارت ترجیحی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (TPS-OIC) " به تصویب کمیته دائمی اقتصادی و تجاری این سازمان (کومسک) رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، کمیته دائمی اقتصادی وتجاری سازمان همکاری اسلامی (کومسک) پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران را تحت شماره 2018-IRNTRANS-577 به تصویب رسانده است .

به گفته محمدعلی حسن زاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی؛ در سال 2017، تعداد 13 پروژه بطور بسیار موفق توسط کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و نهادهای وابسته به تصویب رسیدکه از طریق این پروژه‌ها، بیش از 30 کشور عضو از تامین مالی (فاندینگ ) پروژه‌های کومسک متنفع شده‌اند.

وی با بیان اینکه هدف اصلی این پروژه‌ها به حداکثر رساندن ظرفیت‌های نهادی و انسانی کشورهای عضوسازمان همکاری اسلامی است، اظهار داشت: ششمین فراخوان تامین مالی پروژه ها در سپتامبر 2018 برگزارشد و بنا بر اعلام رسمی دبیرخانه کومسک، پروژه پیشنهادی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان نماینده بخش حمل و نقل کشور و یکی از اعضای فعال کارگروه برنامه‌ریزی حمل ونقل و ارتباطات کومسک با عنوان "تجارت و حمل و نقل دریابرد در چارچوب سیستم تعرفه و تجارت ترجیحی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (TPS-OIC) " تحت شماره 2018-IRNTRANS-577 در ژانویه 2019 به تصویب رسید.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: در پروژه مذکور به بررسی تسهیل تجارت از طریق روانسازی جریان کالا که یکی از مهمترین سیاستهای سازمان همکاری اسلامی محسوب می شود، پرداخته شده است.

وی افزود: هدف اصلی این پروژه، یافتن راه حل های عملی برای کاهش هزینه حمل و نقل دریایی بین کشورهای اسلامی با استفاده از چارچوب TPS-OIC و افزایش کیفیت خدمات در تمام زنجیرة حمل و نقل در منطقه خاورمیانه است. این هدف به طور مستقیم به سیاست "تسهیل تجارت"  سازمان همکاری های اسلامی در منطقه مرتبط است که منجر به بهبود اثربخشی و پایداری حمل و نقل بین المللی در بین کشورهای عضو  OIC خواهد شد

به گفته حسن زاده ؛ شناسایی و بررسی موانع تجاری مربوط به حمل و نقل بین المللی و دریایی بین کشورهای اسلامی و به طور مشخص بین ایران، ترکیه، قطر، عمان و پاکستان به عنوان بازیکنان اصلی در منطقه خاورمیانه، ارایه راه حل های عملی برای کاهش هزینه حمل و نقل بین المللی دریایی با استفاده از چارچوب نظام تجارت و تعرفه ترجیحی، و برآورد پتانسیل ارتقاء حجم تجارت فی ما بین کشورهای اسلامی، به ویژه کشورهای ایران، ترکیه، عمان، قطر وپاکستان در اثر اجرای راه حل پیشنهادی؛ اهداف اصلی این پروژه هستند .

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی خاطر نشان کرد: تامین مالی بلاعوض پروژه های کومسک دومین ابزار اجرایی استراتژی کومسک است که فرصتی را برای کشورهای عضوسازمان همکاری اسلامی و نیز نهادهای وابسته به این سازمان را فراهم می کند تا در راستای اهداف استراتژیک کومسک پروژه‌های چندجانبه خود را اجرایی نمایند.

گفتنی است؛ سازمان همکاری اسلامی متشکل از 57 کشور اسلامی است که ایران نیز تلاش هایش را برای ارتقاء همکاری اقتصادی و تجاری فی مابین اعضای این سازمان از سال 1984 تاکنون ادامه داده است.

کمیته دائمی اقتصادی و تجاری سازمان همکاری اسلامی کومسک با هدف تبیین چالش های اقتصادی امت اسلامی و مشارکت در فرایند توسعه آنها با پیگیری گفتمان سیاستگذاری برای تولید و اشاعه دانش، تبادل تجربیات و بهترین رویه ها، توسعه یک درک مشترک و برآورد سیاستها میان کشورهای عضو به ایفاء نقش می پردازد.

در حال حاضر، تجارت دریایی کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی سهم کوچکی از تجارت جهانی را به خود اختصاص داده که این امر ناشی از هزینه بالای مبادلة کالا در کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در مقایسه با سایر کشورها می باشد و یک دلیل مهم برای این مشکل، فقدان توافقنامه در حوزه تعرفه های ترجیحی، هزینه های بالای خدمات بندری و دریایی، بالا بودن تعرفه های گمرکی در رویه های واردات، صادرات و ترانزیت در کریدورهای بین المللی است.

۱۷ بهمن ۱۳۹۷ ۱۲:۰۱
کد خبر : ۴۵,۴۲۱

ارسال نظرات


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید