افزایش ظرفیت‌های بندری ایران به235 میلیون تن/ تبدیل بنادر دولتی ایران به بنادر خصوصی/ ایران از نظر بندری هیچ چیزی کمتر از کشورهای همجوار ندارد ضرورت ارایه تسهیلات ویژه به سرمایه گذاران بندر چابهار/ استقبال سرمایه گذاران کشورهای هند و افغانستان از بندر شهید بهشتی/ معرفی بندر چابهار در سطح بین الملل/ بندر شهید بهشتی چابهار؛ آینده اقتصادی ایران را تغییر خواهد داد/ تلاش ارگان های دریایی برای توسعه بندر شهید بهشتی معرفی ظرفیت های منطقه با برگزاری همایش بین المللی توسعه بندرچابهار/ ضرورت رونق تولید و صادرات در چابهار/ دولت نگاه ویژه تری به توسعه راه آهن چابهار-سرخس داشته باشد رشد 600 درصدی در توسعه و افزایش 90 هزار برابری سرمایه گذاری در بنادر کشور/ ضرورت جذب سرمایه‌گذار در بندر امام خمینی، بوشهر و بندر شهید رجایی/ ارتقای سطح بنادر کشور/ ایجاد بندر دوم در کنار بندر شهیدرجایی ایرانی های مقیم آلمان خواستار سرمایه گذاری در بندرامیرآباد شدند/ توسعه گردشگری دریایی در بندرامیرآباد جابجایی 61 میلیون تن کالا در بندر شهید رجایی/صادرات 28 میلیون تن کالای غی رنفتی/ رشد 45 درصدی کابوتاژ غیرنفتی/ پهلوگیری 3000 فروند کشتی در بندر شهید رجایی ایجاد نخستین بایگانی الکترونیکی اداره بازرسی و ثبت شناورها در بندر بوشهر لزوم آشنایی کشورها با ظرفیت های سرمایه گذاری سواحل مکران و بندرچابهار/ هرچه سریعتر زیرساخت های ریلی و جاده ای محور شرق ایجاد شود/ چابهار می تواند کانون مراودات اقتصادی منطقه باشد افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر شهید رجایی/ افزایش 50درصدی ظرفیت بندر شهید رجایی با بهره برداری از تجهیزات جدید/ فعالان حوزه دریایی در شرایط تحریم قوی تر و منسجم تر عمل کنند/ بهره برداری از 12 دستگاه گنتری کرین در بندر شهید رجایی رفتار عادلانه در توزیع فرصت های دریایی و بندری/ حل خلاءهای آموزشی و اشتغال با کمک سازمان بنادر/ توسعه دریایی رویکرد غالب در توسعه اقتصادی کشور است
تصویب پیشنهاد ایران در کمیته دائمی اقتصادی و تجاری سازمان همکاری اسلامی(کومسک)
پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران با عنوان "تجارت وحمل ونقل دریابرد در چارچوب سیستم تعرفه و تجارت ترجیحی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (TPS-OIC) " به تصویب کمیته دائمی اقتصادی و تجاری این سازمان (کومسک) رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، کمیته دائمی اقتصادی وتجاری سازمان همکاری اسلامی (کومسک) پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران را تحت شماره 2018-IRNTRANS-577 به تصویب رسانده است .

به گفته محمدعلی حسن زاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی؛ در سال 2017، تعداد 13 پروژه بطور بسیار موفق توسط کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و نهادهای وابسته به تصویب رسیدکه از طریق این پروژه‌ها، بیش از 30 کشور عضو از تامین مالی (فاندینگ ) پروژه‌های کومسک متنفع شده‌اند.

وی با بیان اینکه هدف اصلی این پروژه‌ها به حداکثر رساندن ظرفیت‌های نهادی و انسانی کشورهای عضوسازمان همکاری اسلامی است، اظهار داشت: ششمین فراخوان تامین مالی پروژه ها در سپتامبر 2018 برگزارشد و بنا بر اعلام رسمی دبیرخانه کومسک، پروژه پیشنهادی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان نماینده بخش حمل و نقل کشور و یکی از اعضای فعال کارگروه برنامه‌ریزی حمل ونقل و ارتباطات کومسک با عنوان "تجارت و حمل و نقل دریابرد در چارچوب سیستم تعرفه و تجارت ترجیحی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (TPS-OIC) " تحت شماره 2018-IRNTRANS-577 در ژانویه 2019 به تصویب رسید.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: در پروژه مذکور به بررسی تسهیل تجارت از طریق روانسازی جریان کالا که یکی از مهمترین سیاستهای سازمان همکاری اسلامی محسوب می شود، پرداخته شده است.

وی افزود: هدف اصلی این پروژه، یافتن راه حل های عملی برای کاهش هزینه حمل و نقل دریایی بین کشورهای اسلامی با استفاده از چارچوب TPS-OIC و افزایش کیفیت خدمات در تمام زنجیرة حمل و نقل در منطقه خاورمیانه است. این هدف به طور مستقیم به سیاست "تسهیل تجارت"  سازمان همکاری های اسلامی در منطقه مرتبط است که منجر به بهبود اثربخشی و پایداری حمل و نقل بین المللی در بین کشورهای عضو  OIC خواهد شد

به گفته حسن زاده ؛ شناسایی و بررسی موانع تجاری مربوط به حمل و نقل بین المللی و دریایی بین کشورهای اسلامی و به طور مشخص بین ایران، ترکیه، قطر، عمان و پاکستان به عنوان بازیکنان اصلی در منطقه خاورمیانه، ارایه راه حل های عملی برای کاهش هزینه حمل و نقل بین المللی دریایی با استفاده از چارچوب نظام تجارت و تعرفه ترجیحی، و برآورد پتانسیل ارتقاء حجم تجارت فی ما بین کشورهای اسلامی، به ویژه کشورهای ایران، ترکیه، عمان، قطر وپاکستان در اثر اجرای راه حل پیشنهادی؛ اهداف اصلی این پروژه هستند .

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی خاطر نشان کرد: تامین مالی بلاعوض پروژه های کومسک دومین ابزار اجرایی استراتژی کومسک است که فرصتی را برای کشورهای عضوسازمان همکاری اسلامی و نیز نهادهای وابسته به این سازمان را فراهم می کند تا در راستای اهداف استراتژیک کومسک پروژه‌های چندجانبه خود را اجرایی نمایند.

گفتنی است؛ سازمان همکاری اسلامی متشکل از 57 کشور اسلامی است که ایران نیز تلاش هایش را برای ارتقاء همکاری اقتصادی و تجاری فی مابین اعضای این سازمان از سال 1984 تاکنون ادامه داده است.

کمیته دائمی اقتصادی و تجاری سازمان همکاری اسلامی کومسک با هدف تبیین چالش های اقتصادی امت اسلامی و مشارکت در فرایند توسعه آنها با پیگیری گفتمان سیاستگذاری برای تولید و اشاعه دانش، تبادل تجربیات و بهترین رویه ها، توسعه یک درک مشترک و برآورد سیاستها میان کشورهای عضو به ایفاء نقش می پردازد.

در حال حاضر، تجارت دریایی کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی سهم کوچکی از تجارت جهانی را به خود اختصاص داده که این امر ناشی از هزینه بالای مبادلة کالا در کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در مقایسه با سایر کشورها می باشد و یک دلیل مهم برای این مشکل، فقدان توافقنامه در حوزه تعرفه های ترجیحی، هزینه های بالای خدمات بندری و دریایی، بالا بودن تعرفه های گمرکی در رویه های واردات، صادرات و ترانزیت در کریدورهای بین المللی است.

۱۷ بهمن ۱۳۹۷ ۱۲:۰۱
کد خبر : ۴۵,۴۲۱

ارسال نظرات


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید