لزوم انتقال دانش و تشریک مساعی کارشناسان سازمان بنادر در امور دریانوردی/ اختصاص لایروب هاپرساکشن هزارمترمکعبی به بنادر شمالی در آینده‌ای نزدیک/ تأکید بر آموزش و همکاری های بین المللی PSC با بنادر کشورهای دیگر نشست هم اندیشی مدیرکل بندر امیرآباد با صاحبان کالا جهت ارتقاء خدمات بندری پیام تسلیت مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پی درگذشت مهندس رستم قاسمی بندر آبادان مزین به حضور شهدا شد/ ورود پیکر پاک ۱۱۱ شهید به بندر آبادان تعطیلی و محدودیت تردد شناورها در آبهای کیش از فردا/ پیش بینی تلاطم دریا و کاهش اختلال در تردد ایمن دریانوردی استقرار مواکب خدمات رسانی در روز استقبال از پیکر شهدا/ پیکر ۱۰۰ شهید دفاع مقدس فردا از آبراه اروند وارد بندر آبادان می شوند کارگاه آموزش تئوری و عملی اطفای حریق در بندرترکمن برگزار شد بندر آبادان میزبان پیکر ۱۰۰ شهید وطن/ شرایط استقبال از پیکر شهدا در بندر آبادان مهیاست رونق فعالیت‌های بازرگانی در بندر تجاری شادگان/ ورود بیش از ۱۴۰ فروند شناور سنتی به بندر از ابتدای سال حمل‌ونقل دریایی کشور مظلوم واقع شده است/ ضرورت اشاعه فرهنگ دریایی / اقتصاد دریامحور مغفول مانده است
حوزه بندر و دریا؛ نیازمند ساختاری قدرتمند و با پشتوانه قوی است/ ایران در مسیر ۵ کریدور بین‌المللی قرار دارد/ ۵۰ درصد کل ذخایر نفتی دنیا از تنگه هرمز عبور می‌کند/ ایران؛ مالک ۵۶ درصد سواحل خلیج فارس اس
رئیس‌ کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه دریایی و کشتیرانی به توسعه اقتصادی و عمرانی کشور می انجامد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد رضا رضایی کوچی در بیست و ششمین همایش ارگان‌های دریایی که در محل کتابخانه ملی در تهران در حال برگزاری است دبا اشاره به سند چشم انداز توسعه کشور، افزود: بر اساس این سند، جمهوری اسلامی ایران باید در سال ۱۴۰۴ به قدرت اول منطقه تبدیل شود.

وی با بیان اینکه دسترسی به اهداف برنامه با شناسایی نواقص و کمبودها میسر می شود، ادامه داد: متناسب با ظرفیت های خدادادی و پتانسیل های موجود، باید جایگاه اقتصادی و تجاری خودمان را در جهان تعریف و تبیین کنیم.

وی ادامه داد: برای رسیدن به افق 1404 حدود 40 درصد زمان باقی است و باید نقص‌های خود را شناسایی کنیم؛ کشورهای همسایه یا کشورهایی که به دریا وصل هستند و یا کشورهایی که حتی دریا ندارند، در حوزه دریایی تلاش بالقوه‌ای دارند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما باید ظرفیت‌های خدادادی خود را ارزیابی کنیم و میزان استفاده از آن را مورد بررسی قرار دهیم. ایران تنها کشوری است که به دریای خزر و خلیج فارس و آب‌های آزاد متصل است؛ ضمن آ‌نکه ما 400 میلیون نفر جمعیت در پس‌کرانه بنادر خود و کشورهای دیگر داریم که باید به آنها خدمات بدهیم.

وی افزود: ایران در مسیر 5 کریدور بین‌المللی و از این منظر جزو 5 کشور اول دنیا است.

رضایی ادامه داد: 50 درصد کل ذخایر نفتی دنیا از تنگه هرمز عبور می‌کند که در مدیریت ما است، ما مالک 56 درصد سواحل خلیج فارس هستیم، سالانه 40 هزار شناور از تنگه هرمز عبور می‌کند و 30 درصد کل تجارت دریایی دنیا از این تنگه است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: ما 5800 کیلومتر ساحل داریم و از طریق تنگه هرمز و بندر چابهار در واقع با دنیا مرز مشترک داریم.

رضایی اظهار داشت: ایران بزرگترین ناوگان تجاری دریایی و نقتکش منطقه را دارد.

وی افزود: حال با وجود همه این شرایط مطلوب 11 بندر اصلی ما اگر سه شیفته هم کار کنند فقط از 20 درصد ظرفیت بنادر استفاده می‌شود و 80 درصد ظرفیت بنادر ما استفاده نمی‌شود.

 وی با بیان اینکه از تمام ظرفیت بنادر کشور به خوبی استفاده نمی شود، افزود: کشور کوچک امارات از فرصت سوخت رسانی به کشتی های عبوری، به تنهایی ، ۲۰ میلیارد دلار در آمد دارد.

وی با اشاره به سهم ۶۵ درصدی بندر جبل علی امارات در عملیات کانتینری و فله منطقه ، خواستار ارزیابی دقیق تر شرایط و موقعیت حمل و نقل دریایی کشور شد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از اینکه نباید همه تقصیرها را ناشی از تحریم و کارشگنی آمریکا بدانیم، اظهار داشت: اگرچه تحریم ها بر روند کلی اقتصاد موثر است، اما ایراد اصلی ناشی از ساختارهاست.

وی یکی دیگر از مشکلات جامعه دریایی و بندری را " تعدد دستگاه ها و ارگان های دریایی برشمرد و خاطر نشان کرد: با توجه به تعدد ارگان های تصمیم گیر دریایی ، بعضا منافع این دستگاه ها در تضاد با هم خواهد بود  و هماهنگی بین آنها را مشکل می کند.

وی ادامه داد: چرا امروز ضعیف‌ترین مردم شهرها در کنار دریا زندگی می‌کنند؟ باید به ساختار قدرتمند با پشتوانه قوی در حوزه دریا و بندر فکر کنیم و کمیسیون عمران مجلس و فراکسیون‌های دریایی آمادگی حمایت کامل از بخش دریایی و بندری کشور را دارا هستند.

رئیس‌ کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ، اقتصاد دریا پایه را حائز اهمیت خواند و گفت: توسعه دریایی و کشتیرانی به توسعه اقتصادی و عمرانی کشور می انجامد.

 

۲۸ بهمن ۱۳۹۷ ۱۲:۱۱
کد خبر : ۴۵,۵۱۵

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید