بنادر گوادر و چابهار مکمل یکدیگر هستند/ جایگاه ویژه بندر چابهار در اقتصاد بین الملل و سیاست خارجی هند / ضرورت افزایش اشتیاق به توسعه بندر چابهار بین مردم بومی و محلی/ لزوم ایجاد زیرساخت های فرودگاهی، ریلی و شهری در چابهار بندر چابهار؛ قابلیت پذیرش کشتی های سایز بزرگ را دارد/ بندر چابهار؛ اولین بندری است ‌که در قالب قرارداد BOT؛ اپراتور بین المللی برای آن جذب شد/ اپراتور بین المللی فعال در بندر چابهار؛ متعهد به سرمایه گذاری در روبناها و خرید تجهیزات است/ بندر چابهار با برخورداری از تجهیزات مدرن و پیشرفته، پاسخگوی خطوط لاینری است‌ توسعه همه جانبه بندر چابهار نیازمند همگرایی مقامات بومی و ملی است/ نیاز جدی بندر چابهار اتصال به شبکه سراسری راه آهن/ ساخت سیلوی ۱۰۰ هزار تنی تمام مکانیزه در بندر چابهار در دستور کار برگزاری دوره آموزشی اصول حمل و نقل و نگهداری کالاهای خطرناک در بنادر/ ارتقاء دانش تخصصی کارشناسان HSE و آتش نشانی بنادر کشور ضرورت تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر نوشهر/ لزوم اجرایی شدن پروژه راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی/ تسریع در عملیاتی شدن لایروبی حوضچه و کانال دسترسی بندر فریدونکنار نفتکش سابیتی تا ۹ روز آینده وارد بندرعباس می شود/ سابیتی؛ اکنون وارد تنگه باب المندب شده است/ نشت نفت از نفتکش سابیتی مهار شد هیچ مرجع دریایی منطقه ای به درخواست کمک نفتکش Sabiti در زمان حادثه پاسخ نداد ‌اقتصاد مقاومتی و رونق تولید در صنایع فراساحل‌، مهمترین محورهای پنجمین نمایشگاه دریایی‌ تداوم توسعه بنادر در سخت‌ترین شرایط تحریم/ از بسیاری از کشورهای همسایه جلوتریم پیشنهاد سفیر بنگلادش برای احداث کارخانه تولید پارچه در بندر امیر آباد/ روابط تجاری و بندری ایران و بنگلادش توسعه پیدا می کند
شروع مذاکرات برای عملیات اجرایی اتصال ریل به چابهار
وزیر راه و شهرسازی از " انجام مذاکره جدی با راه آهن جمهوری اسلامی ایران جهت اتصال ریل به بندر چابها‌ر " خبر داد و گفت: از اولویت جدی دولت، افزایش سهم اقتصاد حمل و نقل استان سیستان و بلوچستان و توسعه ترانزیت محور شرق است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد اسلامی در "کارگروه بررسی روند پیشرفت زیرساخت پروژه ریلی چابهار به زاهدان " تصریح کرد: یکی از قدرت های هاب لجستیکی کشور باید در بندر چابهار شکل بگیرد؛ بنابراین اتصال زیر ساخت ریلی به این بندر، یک الزام و ضرورت برای اقتصاد کلان کشور است.

وی با بیان اینکه یک سوم ظرفیت لجستیکی کشور در بندر چابهار دیده شده است، افزود: رشد بندر چابهار شتابان است و با توجه به جمعیت پذیری و افزایش سهم حمل ونقل دریایی طی یک سال گذشته، هر اقدام توسعه ای و زیرساختی در این منطقه باید بر پایه برنامه باشد.

اسلامی همچنین از " الزام اختصاص بخشی از کالا های مواد معدنی سنگان به بندر چابهار " خبر داد و مدیریت حمل و نقل جاده ای را از دیگر راهکارهای ارتقای اقتصاد حمل و نقل در استان سیستان و بلوچستان برشمرد.

ترانزیت ؛ مهم ترین فرصت تجاری سیستان و بلوچستان

احمد علی موهبتی؛ استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست، بندر را نقطه اتکای بازرگانی منطقه و تزانزیت را مهم ترین فرصت تجاری این استان دانست.

وی" گسترش محدوده منطقه آزاد چابهار " ، " عملیاتی شدن ساخت و توسعه فرودگاه" ، " ساماندهی و حذف حاشیه نشینی" و "اتصال ریل به بندر و شهر چابهار " مهم ترین چالش های این منطقه عنوان کرد.

سهم بندر چابهار از مجموع جابه جایی کالا فقط یک درصد است

بهروز آقایی ؛ مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه " درحال حاضر سهم بندر چابهار از مجموع جابه جایی کالا در بین بنادر کشور فقط یک درصد است،   بخش زیادی از توسعه نیافتگی جابه جایی بار در این بندر را ناشی عدم توسعه زیرساخت های پسکرانه ای همپای توسعه بندر دانست.

وی با اشاره به امضای هزار میلیارد تومانی قرارداد و تفاهم نامه در بندر شهید بهشتی پس از افتتاح فاز اول توسعه این بندر، گفت: با تحولات صورت گرفته، در حال حاضر ۵۲ درصد کالاهای بندر چابهار به صورت مستقیم از بندر مبدا وارد می شود.

وی با تاکید بر اینکه از تمام ظرفیت های بندر چابهار به درستی استفاده نمی شود، اتصال ریل و راه آهن زاهدان به این بندر را اجتناب ناپذیر عنوان کرد.

۶ اسفند ۱۳۹۷ ۲۲:۱۴
کد خبر : ۴۵,۶۶۵

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید