اتمام عملیات تعمیرات و بازسازی قطعات رادارهای سامانه کنترل ترافیک دریایی بندر امام (ره)/ صرفه جویی ارزی 160هزار یورویی در پروژه تعمیرات رادار سامانه آخرین تغییرات احتمالی در اینکوترمز ۲۰۲۰ در حوزه حمل و نقل اعلام شد افزایش بارگیری کالاهای اساسی از بنادر با متوسط ۱۰۰ واگن در روز /کمیته هماهنگی و حمل کالاهای اساسی تشکیل می شود جابجایی کالا در غرب هرمزگان از ۳,۲میلیون تن فراتر رفت/ افزایش ۱۳ درصدی ترانزیت خودرو/ترابری ایمن ۲۴۳ هزار مسافر و گردشگر دریایی تخریب 3 سازه غیرمجاز دریایی در سواحل مازندران/ 6 هزار مترمربع از اراضی ساحل مازندران در اختیار مردم قرار گرفت کشف لنت ترمز خودروهای سنگین فاقد مجوز گمرکی در بندر چابهار رشد ۶۹ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بنادر نوشهر و فریدونکنار طی شش ماهه نخست سال جاری اعلام برنامه های سازمان بنادر در هفته دفاع مقدس/ حضور فعال سازمان بنادر در نمایشگاه گرامیداشت دفاع مقدس در باغ موزه دفاع مقدس در تهران رشد ۷۷درصدی صادرات کالا در بندر امیرآباد در سال جاری/ رشد ۲۵ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در سال۹۸ در بندر امیرآباد تبیین فرصت‌ها و چالش‌های موجود در بنادر هوشمند/ بنادر پیشرفته نقش مهمی در رشد اقتصادی و تجارت بین المللی دارند
آغاز فصلی نوین از نقش‌آفرینی بندر چابهار در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی
وزیر راه و شهرسازی گفت: خطوط ریلی که بندر چابهار را به افغانستان و آسیای میانه متصل می‌کند و خط ریلی که چین را از طریق ایران به اروپا متصل می‌کند، از اصلی‌ترین برنامه‌های ایران در توسعه خطوط ریلی است.
 
به گزاش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد اسلامی در همایش بین المللی توسعه بندر چابهار، با بیان اینکه قرار گرفتن ایران در مسیر مبادلات تجاری و اقتصادی شرقی-غربی و شمالی-جنوبی می تواند به عنوان پیوند ترانزیتی مطمئن و مقرون به صرفه مورد توجه و بهره برداری همه کشورهای ذینفع قرار گیرد، افزود: با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک ایران در منطقه، توسعه بندر چابهار به عنوان یک قطب بندری در ترانزیت منطقه ای، فرصتی را برای رونق تجارت و ترانزیت در منطقه غرب آسیا فراهم کرده که از طریق مشارکت منطقه ای و بویژه تسهیلات سرمایه گذاری هندوستان شاهد توسعه بیش از پیش آن در آینده خواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد: ظرفیت بندر چابهار در فاز اول طرح توسعه آن 2.5 میلیون تن هدف گذاری شده بود که در فاز دوم آن برای توسعه بندر شهید بهشتی ظرفیت آن به 8.5 میلیون تن افزایش یافت .
وزیر راه و شهرسازی با بیان این که هم اکنون با سرمایه گذاری های منطقه ای به عمل آمده و مشارکت شرکت های هندی و همچنین از رهگذر برنامه های توسعه ای ظرفیت این بندر تا 77 میلیون تن پیش بینی و برنامه ریزی شده است، اظ هار کرد:بهره برداری موثر و کارا از بندر چابهار می تواند کاهش چشمگیری در زمان و هزینه انتقال اموال تجارتی کشورهای منطقه به وجود آورده و علاوه بر اتصال کشورهای آسیای جنوبی با آسیای مرکزی، کشورهای خلیج فارس و آسیای میانه و حوزه قفقاز را نیز با هم متصل کند.
90 درصد از تجارت جهانی از طریق حمل و نقل دریایی انجام می شود
اسلامی با تاکید بر این که بندر چابهار با ایفای نقش محوری در شبکه لجستیک، می‌تواند به تناسب تقاضای بازار و نیازهای مشتریان و همگام با رشد تکنولوژی روز، روند توسعه و بالندگی را طی کرده و جایگاه بهینه و بهره ور را نه تنها برای خود، بلکه برای همه ذینفعان در بازار تجاری منطقه ای فراهم آورد، یادآور شد: 90 درصد از تجارت جهانی از طریق حمل و نقل دریایی انجام می شود و در حال حاضر حدود 95 درصد واردات و 85 درصد صادرات ایران نیز از طریق بنادر صورت می گیرد. 
وی افزود: بنادر ایران در دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس قادر به جابجایی حدود 232 میلیون تن بار هستند و خدمات موثری را برای صاحبان کالا و مشتریان فراهم می آورند.
از شکاف عملکردی بنادر کشور با شاخص‌های مطلوب جهانی کاسته شده است
سلامی افزود: حرکات توسعه‌ای مطلوب چند سال اخیر در بنادر از شکاف عملکردی بنادر کشور با شاخص‌های مطلوب جهانی کاسته و به نظر می‌رسد، می‌توان با چاره‌اندیشی، تدوین برنامه در راستای رویکرد همکاری و مشارکت و هم‌افزایی بیشتر میان بنادر کشورها خصوصا بندر چابهار و بنادر کشورهای همجوار پیشرفت مطلوبی را برای بنادر منطقه میسر کرد.
وی افزود: برقراری ارتباط ترانزیتی افغانستان و آسیای میانه از طریق محور ترانزیتی شرق کشور یعنی چابهار ـ میلک نزدیکی مسافت بندر چابهار و افغانستان سرمایه‌گذاری‌های گسترده در بخش‌های مختلف حمل و نقل به ویژه در بخش بندری و دریایی و ایجاد تسهیلات ترانزیتی گمرکی در زیرساخت‌های  حمل و نقل در مسیر محور شرق و حمایت‌های گسترده دولتی بندر چابهار را به عنوان اتصال ترانزیتی منطقه‌ای، بین هند و افغانستان تبدیل کرده و در صورت رفع موانع علاوه بر توسعه محور شرق شاهد رونق ترانزیت در این مسیر خواهیم بود.
افتتاح راه‌آهن قزوین–رشت با حضور رئیس جمهوری
وی گفت: هفته آینده با افتتاح راه‌آهن قزوین ـ رشت به دست رئیس‌جمهور بخش دیگری از مسیر ریلی کریدور شمال ـ جنوب تکمیل شده که در نتیجه آن زمان حمل محموله‌های ترانزیتی در مقایسه با سایر کریدورها به ویژه کریدور ترانزیتی اروپای شمالی به اقیانوس هند 24 روز کوتاه‌تر خواهد شد.
وزیر راه اذعان داشت: ‌این خط آهن در کنار خطوط ریلی که بندر چابهار را به افغانستان و آسیای میانه متصل می‌کند و خط ریلی که چین را از طریق ایران به اروپا متصل می‌کند از اصلی‌ترین برنامه‌های ایران در توسعه خطوط ریلی برای افزایش سهم ترانزیتی در زمینه حمل و نقل جهانی است.
ایران درصدد توسعه شبکه راه‌آهن خود به 25 هزار کیلومتر است
وی گفت: ایران درصدد توسعه شبکه راه‌آهن خود به 25 هزار کیلومتر است و 7500 کیلومتر خط آهن در دست احداث داریم.
وی تأکید کرد: وزارت راه و شهرسازی از هرگونه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در توسعه زیرساخت‌های بنادر، ریل، جاده و فرودگاه استقبال می‌کند.
اسلامی یادآور شد: به دلیل توسعه روابط حسنه بین ایران و کشورهای بهره‌مند در چابهار همگام با برنامه‌ریزی و اقدامات ایران جهت تسریع در توسعه پایدار و همه‌جانبه منطقه مکران و شرق کشور از طریق بسیج امکانات یقین دارم فصل نوین از نقش‌آفرینی برجسته چابهار در سطوح استانی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی آغاز شده است.
۷ اسفند ۱۳۹۷ ۱۲:۱۴
کد خبر : ۴۵,۶۸۲

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید