ورود و انتقال محموله مواد اولیه فولاد کشور برای اولین بار از طریق بندر چابهار برنامه ریزی برای قطع وابستگی به دریانوردان خارجی/ اعزام مرحله اول کارورزی اصولی دانشجویان غیر بورسیه دریانوردی بر روی کشتی ها/ تعامل بی سابقه شرکت ملی نفت کش در جذب ۵۰ دانشجوی کارورزی غیر بورسیه/ اعلام طرح ایرانی کارورزی دانشجویان غیر بورسیه در اجلاس آتی "آیمو" برای رفع معضل کارورزی سایر کشورها تکلیف جدید دولت برای واردکنندگان کالاهای اساسی از بندر چابهار/ ۵۰درصد بار وارداتی و کشتی‌های شرکت پشتیبانی امور دام و بازرگانی دولتی ایران در بندر چابهار تخلیه خواهد شد/ تاکید بر صادرات بخشی از محموله‌های صادراتی مواد معدنی از چابهار مکان تأمین تمام تجهیزات بندری و دریایی کشور توسط تولیدکنندگان داخلی وجود دارد/ لزوم افزایش اختیار عمل سازمان بنادر در حمایت از بخش خصوصی توسط دولت بازدید معاون اول رئیس جمهور از بندر نوشهر انتقال کالا از طریق بندر چابهار به 2 شرکت بزرگ دولتی ابلاغ شد/ پیگیری اختصاص 30 درصد تخفیف سود بازرگانی به کالاهای وارداتی به بندر چابهار/ توزیع متوازن کالاهای اساسی بین بنادر جنوبی/ جهش بندر چابهار در دستور کار دولت نجات جان شش دریانورد در آب های شمال خلیج فارس حرکت نخستین سفر کشتی بوشهر - قطر در هفته دولت انجام ۱۰۰ درصد تعمیرات شناورهای سازمان بنادر در داخل/ حمایت ویژه وزیر راه و سازمان بنادر و دریانوردی از دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی اعلام تعداد بنادر کوچک تحت مالکیت سازمان بنادر/ میزان کالاهای تجاری جابجا شده از طریق بنادر کوچک کشور/ نقش بی بدیل بنادر کوچک در شبکه سازی حمل و نقل دریایی/ آخرین وضعیت واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی و غیردولتی ذی صلاح
در جلسه پیگیری روند توسعه راه آهن چابهار _ زاهدان مطرح شد: راه آهن چابهار _ زاهدان اولویت دولت/ رشد تخلیه و بارگیری بار در بندر چابهار/ ۹۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در بندر چابهار
دکتر اسلامی: تصمیم جدی بر این است که باری که مربوط به شرق کشور است از بندر چابهار وارد شود
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، وزیر راه و شهرسازی در جلسه پیگیری روند توسعه خط ریلی چابهار _  زاهدان که با حضور استاندار سیستان و بلوچستان، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان و جمعی از میهمانان همایش بین المللی توسعه چابهار در سالن جلسات اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان برگزار شد با اشاره به رشد ۵۶ درصدی تخلیه و بارگیری در بندر چابهار گفت: مهم این است که هم جاده را مدیریت کنیم و هم از شرکت های حمل و نقل بخواهیم که ناوگانشان را مدیریت کنند تا کم حادثه از این مسیر عبور کنیم. دکتر اسلامی اظهار کرد: تصمیم جدی بر این است که باری که مربوط به شرق کشور است از بندر چابهار وارد شود. وی ادامه داد: باید قدرت پذیرش فله در این بندر افزایش یابد، چراکه بندر را فعال نگه می دارد، سهم اقتصاد جاده را برای استان به همراه می آورد و موجب می شود فعالیت ها را در این محور برای راه سازی گسترش دهیم.
وی گفت: راه آهن هم به همین شکل است، بر اساس مصوبه ای که به تازگی از دولت گرفتیم مذاکرات برای تعیین مالی آن انجام شده است، پروژه راه آهن بی وقفه ادامه پیدا خواهد کرد.
 وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: این که راه آهن فوری به زاهدان و میلک متصل شود و بعد از آن از خط بیرجند عبور کند و به بافت مشهد برسد مهم و اولویت یک است.  

 

اسلامی

دکتر اسلامی گفت: همه کسانی که می خواهند درباره چابهار اظهار نظر کنند هم ذهن باشند و به ملاحظات، الزام ها، افق برنامه، جمعیت پذیری و فعالیتی که می خواهد شکل بگیرد توجه کنند تا پیش بینی ها با مشکل مواجه نشود، شهر مطلوبی داشته باشیم و چابهار هاب لجستیکی منطقه باشد و باید با افتخار پرچم جمهوری اسلامی ایران را با عنوان پیشرو یک بندر اقیانوسی برای مردم به اهتزار در آوریم.

استاندار سیستان و بلوچستان هم گفت: اگر بندر نبود، چابهار هم وجود نداشت، وجود بندر باعث رشد جمعیت این شهرستان شده و منطقه آزاد را شکل داده است. احمد علی موهبتی با تاکید بر توسعه راه ها و اهمیت تسریع در تکمیل راه آهن چابهار _ زاهدان و اتصال آن به میلک و خراسان رضوی افزود:  در چابهار باید به فکر ایجاد منطقه ترانزیتی باشیم، با توجه به توسعه بندر چابهار باید فرودگاه و دیگر زیرساخت های حمل و نقل در این منطقه ایجاد شود و توسعه پیدا کند.

موهبتی

مدیرکل بنادر و دریانوردی نیز در این نشست گفت: علت این که یک درصد تخلیه و بارگیری بنادر کشور سهم سیستان و بلوچستان است، کارخانه های فرآوری و پردازش در سیستان و بلوچستان نسبت به دیگر استان ها کمتر احداث شده، کالاهای مواد معدنی سیستان و بلوچستان رقابت پذیر نیست و در عمل از استان های دیگر صادرات و حتی کالاهایی که مربوط به افغانستان است از دیگر مسیرها صادر می شود جای سوال است. 
بهروز آقایی افزود: پسکرانه این بندر سه میلیارد تن مواد معدنی است با خلوص 65 درصد اما کل صادرات آن حدود 30 میلیون تن است، این کالا رقابت پذیر نیست و مواد معدنی که از برزیل وارد می شود هفت دلار ارزان تر است.
وی ادامه داد: ترکیب جمعیتی کره جنوبی 507 نفر، اما در سیستان و بلوچستان 15 تا 40 نفر است، شاید یکی از دلایل این تفاوت ها، این است که استان در مسیر بار و کالا قرار نگرفته است. 
وی ادامه داد: این که کالای اساسی کشور از یک بندر دیگر با فاصله 750 مایل وارد می شود و با طی 2 هزار کیلومتر دیگر بر می گردد موضوع هایی است که به زیرساخت های ریلی و جاده ای بر می گردد.
آقایی بیان کرد: پاسخ همه سوالات در ریل است و همه پتانسیل و تلاش بر این است که ریل سریع تر به بندر وصل شود، پیشنهاد شفافی داریم به همین منظور از آیت ا... رئیسی خواستار مشارکت آستان قدس برای توسعه ریل شدیم و از قرارگاه خاتم (ص) نیز در این باره درخواست همکاری داشتیم.

 

مدیر

وی گفت: 20 درصد کالاهای اساسی کشور متعلق به استان های جنوب شرق کشور شامل سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، یزد، کرمان و تا حدودی هم سمنان است همه مطالعاتی که درباره میزان گوشت مصرفی و خوراک و دام و طیور انجام شده است نشان می دهد میانگین آن 20 درصد سهم سیستان و بلوچستان است. مدیرکل بنادر و دریانوردی یشنهاد کرد دولت 20 درصد از کالای اساسی که وارد کشور می شود به بندر چابهار اختصاص دهد. وی گفت: باید توانمان را بگذاریم که ریل را از طریق بخش خصوصی رونق دهیم، بهترین حالت این است که قرارگاه خاتم (ص) به عنوان پیمانکار این اقدام را انجام دهد و آستان قدس مشارکت کند. به گفته آقایی، 950 میلیارد تومان از ابتدای امسال در بندر چابهار به واسطه بخش های خصوصی قرارداد امضا شده است، خوشبختانه برخی سرمایه گذاران اعلام کرده اند که از ترقه بازی های دشمن هیچ واهمه ای ندارند، ما نیز همچنان تلاش خواهیم کرد که شاهد افتتاح پروژه های مختلف و رشد و سرمایه گذاری بیش از پیش در چابهار باشیم.
۶ اسفند ۱۳۹۷ ۲۲:۳۸
کد خبر : ۴۵,۶۹۶

ارسال نظرات


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید