سازمان بنادر؛ پسکرانه بنادری که فرصت سرمایه گذاری دارند را اولویت گذاری کند/ رونق پسکرانه بنادر مستلزم توسعه حمل و نقل ریلی و جاده ای است/ کاهش هزینه های تولید با حضور تولیدکنندگان در پسکرانه بنادر/ افزایش صادرات کالا با استقرار واحدهای صنعتی در پسکرانه بنادر افزایش همکاری های تجاری بنادر گیلان با بندر اکتائو قزاقستان/ بهره گیری از ظرفیت سرمایه گذاران خارجی، وارد کنندگان و صادرکنندگان تخفیف ۴۰ درصدی هند و سازمان بنادر به کشتی‌های ورودی به بندر چابهار اولین همایش اتصال کارآمد ریل – بندر چهارم اسفندماه در تهران برگزار می شود/ بررسی راهکارهای افزایش سهم ریل از بار ورودی و خروجی از بنادر/ شناسایی نقش حمل و نقل ریلی در شاخص های عملکرد لجستیک بنادر اتصال ترمینال های طرح توسعه بندر شهیدبهشتی به محورهای مواصلاتی/ تسهیل ترانزیت کالا از بندر چابهار/ سهولت دسترسی به ترمینال های کانتینری طرح توسعه بندر شهیدبهشتی آماده سازی شناورهای جستجو و نجات دریایی هرمزگان/ ساخت و تعمیر اسکله های مسافری با هدف تسهیل در پهلودهی شناورها/ طراحی ۶ فروند اسکله فلزی شناور در مبادی گردشگری هرمزگان ساخت اولین کشتی یخچال دار پشتیبانی ماهیگیری کشور در بندرعباس ضرورت رونق صنعت بانکرینگ در ایران/ اعلام مهم ترین چالش ها و راهکارهای توسعه ترانزیت کشور/ لزوم کاهش هزینه های حمل ریلی کالاهای ترانزیتی و صادراتی ​ تکمیل پروژه خط آهن چابهار - زاهدان در سال 1400/توسعه سفرهای دریایی به کشورهای خلیج فارس و خزر دنبال می شود/ تعرفه‌های واحد ترانزیت با 5 کشور بیانیه پایانی بیست و هفتمین همایش ارگان های دریایی کشور/ تأکید بر استفاده از ظرفیت های کشور در حوزه صنعت حمل و نقل دریایی
در کمیته ساماندهی و مدیریت مناطق ساحلی استان گلستان عنوان شد:
حمید خلیلی در کمیته ساماندهی و مدیریت مناطق ساحلی استان گلستان
مدیر کل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: با وجود کاهش روند پسرفت آب دریای خزر در سال های اخیر برنامه نجات بخشی و احیای مناطق مهم همچون خلیج گرگان با جدیت ادامه خواهد یافت.

به گزارش روابط عمومی اداره بنادر و دریانوردی استان گلستان، حمید خلیلی در کمیته ساماندهی و مدیریت مناطق ساحلی استان گلستان در گرگان اظهار داشت: یکی از اقدامات در نظر گرفته شده برای احیای خلیج گرگان لایروبی کانال های منتهی به دریای خزر برای انتقال آب است که با 180 میلیارد ریال اعتبار، کانالی به طول 2.5 کیلومتر، عمق 2 و عرض 80 متر لایروبی خواهد شد.

وی پیش بینی کرد با انجام این لایروبی که انجام آن در گرو اعلام موافقت سازمان حفاظت محیط زیست است، بیش از 750 هزار متر مکعب گل و لای از سطح خلیج گرگان و کانال های انتقال آب جمع آوری شود.

مدیر کل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی افزود: لایروبی این کانال برای احیای خلیج گرگان مصوبه کارگروه ساماندهی سواحل، بنادر و جزایر است که با آب نگاری انجام شده باید این عملیات در کانال آشوراده به عنوان مسیرهای منتهی از خلیج گرگان انجام شود.

خلیلی ادامه داد: بهترین مسیر برای لایروبی و ورود آب خزر به خلیج گرگان، کانال آشوراده است که امیدواریم همکاری و اقدامات مشترک سازمانهای بنادر و دریانوردی و محیط زیست منجر به بازگشت دوباره زندگی و حیات به خلیج شود.

وی دست اندازی به سواحل خزر در استان های مازندران و گیلان را مورد اشاره قرار داد و گفت: بر خلاف این استان ها اما سواحل گلستان همچنان بکر و دست نخورده باقی مانده که باید کماکان مراقبت برای به تاراج نرفتن این سرمایه های طبیعی با جدیت بیشتر ادامه یابد.

خلیلی افزود: سازمان بنادر و دریانوری آمادگی دارد در راستای تفاهم نامه با سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور برای تعیین حریم ساحل در گلستان و جلوگیری از هر گونه دست اندازی و تجاوز به این حدود با مسوولان استان همکاری کند.

رییس اداره بنادر و دریانوردی گلستان هم در این جلسه گفت: اجرای 80 درصد مصوبات سفر اخیر رییس جمهوری و هیات دولت به گلستان در بخش بنادر و دریانوردی از جمله نصب 2 اسکله در شهرهای بندرترکمن و بندرگز آغاز شده و به ثمر نشستن مابقی آنها نیازمند همراهی و همکاری دیگر دستگاه ها است.

الله یار اسعدی اظهار داشت: همچنین کار هیدورگرافی منطقه خلیج گرگان انجام شده و ایجاد کانال ایمن برای تردد شناور سبک از دریا به بندر در حال انجام است.

هیدورگرافی یا آب نگاری شاخه‌ای از علوم نقشه‌برداری پیرامون تهیه نقشه و داده‌های مکانی از ژرفای آب است.

وی بر لزوم مشخص شدن حریم سازه ها در دریا و ساحل مانند فنس های پرورش ماهی تاکید کرد و گفت: نصب هر گونه سازه در دریا و ساحل بدون اطلاع و هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی غیرقانونی است و با آن برخورد خواهد شد.

تاکید بر بازنگری طرح های ساحلی خزر

 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان هم با تصریح بر این که هر طرح و مطالعه ای نیازمند تطبیق با شرایط روز است، گفت: طرح مدیریت یکپارچه ساحل خزر باید پاسخگوی نیازهای اولیه در هر سه استان گلستان، مازندران و گیلان باشد.

 میرمحمد غراوی در کمیته ساماندهی و مدیریت مناطق ساحلی استان گلستان اظهار داشت: با توجه به این که هر سه استان سهمی از سواحل خزر دارند، همه باید تابع یک طرح باشند.

وی اظهار کرد: اگر فعالیتی در بخشی شکل می گیرد آن طرح نباید باعث ضرر و زیان در بخش های دیگر شود و باید مشخص شود که استقرار، فعالیت و استفاده از اراضی در پهنه ساحلی به چه شکل انجام می گیرد؟

وی خاطرنشان کرد: جای تاسف است که اداره کلی مانند شیلات که نقش مهمی در سواحل دارد، هیچ اطلاعی از مکان های پرورش ماهی در قفس تاکنون ارائه نداده و مسائلی از همین دست باعث می شود تا اجرای طرحها در مراحل مختلف با مشکل مواجه شود.

معاون استاندار گلستان گفت: اگر قرار است دستگاهی مجوزی در حاشیه سواحل بدهد، باید پهنه بندی و موقعیت جغرافیایی آن را به سازمان بنادر اعلام کند تا سرمایه گذار بتواند اقدام لازم را انجام دهد.

وی افزود: باید به گونه ای عمل شود که سواحل گلستان مانند برخی مناطق شمالی مورد دستبرد قرار نگیرد و اساسا عمده مشکل این استان وارد نشدن آب دریای خزر به خلیج گرگان است که تنها راه علاج آن لایروبی است.

معاون استاندار گلستان با بیان اینکه حریم 60 متری دریا مبنای کارشناسی دقیقی ندارد، گفت: از ویژگی یک ساحل خوب آن است که فعالیت ها مرتبط با دریا باشد و حریم هم باید بر اساس دبی آب منطقه مشخص شود.

غراوی از دستگاههای آب منطقه ای، منابع طبیعی و سازمان بنادر خواست نسبت به مشخص کردن حریم ساحل خزر در گلستان اقدام اساسی تری انجام دهند.

۲۱ اسفند ۱۳۹۷ ۰۹:۲۴
کد خبر : ۴۵,۸۶۳

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید