جزئیات آزادسازی نفتکش ایرانی از بندر جده با پیگیری سازمان بنادر/ کار انگلیسی‌ها دزدی دریایی‌ است بنادر کوچک می توانند به یکی از مهم ترین منابع درآمدی کشور تبدیل شوند/ ریل و جاده را به بنادر کوچک برسانیم آغاز طرح مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی بوشهر/ دسترسی و بهره گیری همگانی از سواحل بوشهر اولین دفتر بخش خصوصی افغانستان در بندر چابهار افتتاح شد/ حضور تجار افغان در بندر چابهار جزییاتی از آخرین وضعیت نفتکش انگلیسی در لنگرگاه بندرعباس/ آغاز بررسی علل حادثه دریایی تانکر "استینا ایمپرو"/ملیت 23 نفر خدمه کشتی اعلام شد افزایش متقاضیان سرمایه گذاری در بندر چابهار/ انعقاد 11 قرارداد جدید سرمایه گذاری در بندر چابهار تسریع در ساخت و سازهای توسعه ای بندر چابهار/ بندر چابهار؛ نقش کلیدی در توسعه کشور دارد ارائه تسهیلات ویژه به سرمایه گذاران گردشگری دریایی چابهار/ سرمایه گذاران بخش خصوصی شریک تجاری سازمان بنادر هستند اصلاح ساختار اداری بنادر و ستاد، مطابق با مأموریت ها و وظایف جدید سازمان بنادر/ تشکیل کارگروهی برای استقرار نظام شایسته سالاری‌ در سازمان بنادر/ پیگیری مسائل رفاهی کارکنان در استان ها جذب ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی در بنادر کشور/ سازمان بنادر از تمامی ظرفیت‌های بخش خصوصی برای توسعه بنادر و سواحل استفاده می کند/ مهم ترین برنامه سازمان بنادر؛ توسعه پسکرانه‌ها برای فعالیت‌های تولیدی و لجستیکی است/ بسته گردشگری دریایی برای بندر فریدون کنار از سوی سرمایه گذاران آماده شده است
ی می‌رسد بهار؟ آن‌زمان‌که درختان، فرصت رویش پیدا می‌کنند، یا وقتی دگرگونی فصل‌ها به ایستگاه آغازین خود می‌رسد؟ قطارِ رخدادها چنان تند و شتابان در حرکت است که زمانه به زمین، فرصت سرخاراندن نمی‌دهد و گویی نوروز، درنگی در این همهمه‌ی زمانی، مکانی و فضایی است که اخبار ریز و درشت، هر روز و هر ساعت، سفیرکشان از بیخ گوشمان می‌گذرند. 
حوزه‌ی بندری و دریایی، زمینه‌ی فراخی برای عرضِ اندام بهار دارد؛ از جلوه‌های گوناگونِ دریایی تا دگرگونیِ اکوسیستم مرطوب ساحلی که صاحبِ واقعیِ اولین شکوفه‌های نوروزی در فلات ایران است. فارغ از آن، کارنامه‌ی سال 1397 در این حوزه نیز، نویدِ بهاری دیگر می‌دهد؛ بهاری که در آن، مجال اندکی هست برای ارزیابی آن‌چه که در این 365 روز رفته و آن‌چه‌که قرار است در 365 روز سالِ پیش رو به استقبالش برویم.
ماهنامه‌ی «بندر و دریا»، در یک سالی که گذشت، مهم‌ترین وقایع روز دریانوردی و بندریِ کشور را رصد کرد؛ از روزهای پُرمسافر نوروز 1397 تا روزهای پرشکوهِ حضور دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی در تهران؛ از روزهایی که خبرهای تلخ دور تازه‌ی تحریم‌ها، نفس‌های دلار را به شماره انداخت تا جشنِ خاتمه‌ی همایش آیکوپمس به‌عنوان مستمرترین رویداد صنایع دریایی دنیا. در این مجال اما نمی‌خواهم وقت و حوصله شما را مصروف ارائه گزارشی کنم که احتمالا خود از جزئیات آن بیشتر آگاهید؛ لُبِ کلامم این است که اگر در نوروز، صفحات این 12 شماره‌ی پشت سر را تورق کنید، لابد با من هم‌نظر خواهید بود که دریا و دریانوردی در ایران، چنان با باورها و آداب و رسوم و خصلت ما همراه و عجین بوده که می‌توانیم از آن شبیه آذوقه‌ای برای روزهای سخت بهره ببریم.
دورنمای سال آینده، اکنون پیشِ روی ماست؛ می‌دانیم که سال 1398، سالِ پشتکار برای نقش‌آفرینی چابهار در مناسبات اقتصادی منطقه خواهد بود و تنگه هرمز، امن‌‌تر از همیشه، مسیرِ تردد نفتکش‌هایی می‌شود که طلای سیاه ایران را به بازارهای جهانی می‌برند. می‌دانیم که قرار است سطح امنیت ترددهای دریایی در آبراهه‌های تحت حاکمیت ایران افزایش یابد و کشور به تعریف تازه‌تری از حمل‌ونقل و زنجیره‌ی تامین برسد تا جایی که حتی توپِ تحریم‌های احتمالی هم نتواند تکانمان بدهد! 
سال آینده، سالی سخت و سرنوشت‌ساز خواهد بود، چونان که سال 1397 بود، اما کیست که نداند پشتِ این مردم به چه گرم است که این‌طور صبور و آرام، به ساختنِ خانه‌ی آرزوهای خود در مسیر توفان عادت کرده‌اند. آن‌چه به عنوانِ آذوقه در این مسیر برگزیده‌ایم، در طول قرن‌ها، توانسته کفاف خستگی‌ها و مشکلاتمان را بدهد، چه، جز دریا، کدام جزء این طبیعت است که چنین بخشنده باشد و کارساز؟!
دریانوردی ایران، دریانوردی صبور و قانعی‌ست؛ چه این مردم، از پدران خود آموخته‌اند که از دریا جز با صبوری نمی‌توان رزق و روزی گرفت. دریانوردی ایران در همان حال، آرام و بی‌حاشیه نیز هست؛ نمونه‌اش همین که اخیرا صیادان ایرانی در خلیج فارس، شناوری را از گزند دزدان دریایی رهانیده‌اند و اگر اهلِ دریا باشید، می‌دانید که دریانوردان ایرانی، در این کار، چه شجاعت‌هایی که در تاریخ
نشان نداده‌اند! 
بنادرِ ایران در این مجال اندکِ تنفس، یکی‌دو روزی را استراحت می‌کنند و با شروع تعطیلات نوروزی، روزهای گردشگری دریایی هم آغاز می‌شود. شهرهای ساحلی ایران، چه در شمال و چه در جنوب، همه‌ساله میزبانِ مسافرانی هستند که آمده‌اند تا غبارِ سالِ رفته را به شورآبِ دریا بشویند و با دل‌های تازه، سال را تازه کنند. در چنین اوضاع و احوالی، شناورهای مسافری بر پهنه‌ی نیلگون آب‌ها به‌راه می‌افتند، بازارهای ساحلی، زندگی از سر می‌گیرند و شهرهای منتهی به دریا، مواج از مسافران، شادیِ حلول سال نو را به کام خود مزمزه می‌کنند. در این مهمانیِ رنگ و طعم و موسیقیِ دریایی، دری گشوده می‌شود تا یکی از ارجمندترین هدیه‌های الهی به این سرزمین و مردمش، دوباره و دوباره کشف شود: دریا!
ایستگاه نوروز را باید به فال نیک گرفت و در سایه‌ی امنِ تعطیلات آن نشست و خود را برای روزهای سال تازه آماده کرد و اگر ایران و ایرانیان هم، یکان یکان به این باور رسیده باشند که جای دریا درون قلب‌ها و پناهِ پشت‌های ماست، قطعا دیگر باید گفت که بهار واقعی از راه رسیده؛ چرا که فصلِ رویش آغاز شده است و چه رویشی بهتر از
رویش اندیشه؟!
سال 98تان پر از دریا و موج، پر از موج و مرجان و خاطره، پر از فرصت‌های ریز و درشتی که دریا می‌تواند برایتان بسازد تا چون پدرانمان، رزق و روزی از دریا بگیریم، غم و بیداد زمانه را به آن بسپاریم و پر از قصه‌ی صبر و قناعت شویم که آینده اگر حتی روشن هم نباشد، کبریت اختراع شده است.|
۲۶ اسفند ۱۳۹۷ ۱۰:۲۴
کد خبر : ۴۵,۹۲۲

ارسال نظرات


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید