افزایش جریان کالایی و‌ کاهش رسوب کالا با حمل کالاهای اساسی از طریق بندر چابهار/ مشوق های جذب سرمایه گذار و احداث انبار و سیلو آخرین وضعیت تخلیه و بارگیری در بندر شهیدرجایی/ اولویت پهلودهی با کالاهای اساسی است/ درخواست از صاحبان کالا برای تسریع در ترخیص کالاها از بندر شهید رجایی/ فعالیت ۲۴ ساعته سازمان بنادر و گمرک برای خروج کالا از بندر تأکید بر نقش مکمل بنادر چابهار و گوادر/ همسایه ها در اولویت همکاری با بندر چابهار مسیر دریایی هندوستان- قشم افتتاح شد/ آغاز فصلی نوین در تجارت دریایی ضرورت ایجاد بانک های افغان، هندی و پاکستانی در بندر چابهار/ دریافت 403 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه بندر چابهار/ امن‌ترین و ارزان‌ترین مسیر تجارت هند؛ بندر چابهار است/ 30 دستگاه استراتژیک در بندر چابهار نصب شد تبدیل چابهار به شهر صلح منطقه/ چابهار؛ تنها مسیر توسعه افغانستان است/ علاقه‌مندی ایران به نقش آفرینی چین و پاکستان در چابهار/ بنادر چابهار و گوادر مکمل هم هستند/ ایجاد منطقه مشترک صنعتی در مرز مشترک ایران و پاکستان آغاز ممیزی تمدید گواهی نامه سیستم مدیریت کیفیت در سازمان بنادر/ شناسایی عدم انطباق های احتمالی و بهبود خدمات رسانی ؛ هدف محوری ممیزی کیفیت انتقال گندم مازاد مصرف غرب کشور به استان‌های شرقی از طریق مسیر دریایی به چابهار/ تجهیز بندر چابهار با استفاده از تولیدات داخلی/ توسعه بندر شهید بهشتی با همکاری سرمایه گذاران هندی ادامه دارد شروع فعالیت شناور ایرانی در مسیر چابهار-مسقط/ آغاز مذاکراه برای راه اندازی خط دریایی مسافری چابهار-کراچی بندر چابهار از مهمترین امکانات کشور برای ترانزیت است/ ایجاد شبکه حمل و نقل بین المللی از چابهار/ تلاش وزارت امور خارجه برای بهره گیری از فرصت های بندر چابهار
نقش بندر چابهار در تأمین کالاهای اساسی کشور

حسین شهدادی

معاون بندری اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان

 

سالیانه حجم قابل توجهی از کالاهای مورد نیاز کشور از قبیل برنج، روغن خوراکی، نهاده های دامی و کشاورزی از طریق واردات تأمین و پس از تخلیه در بنادر جنوبی کشور به بازارهای مصرف داخل کشور حمل می شود.

طی سال گذشته حدود 12 میلیون تن نهاده های دامی کشاورزی شامل ذرت، جو، سویا و کود شیمیائی و همچنین در بخش کالاهای اساسی ن حدود 2 میلیون تن کالا از قبیل برنج، شکر و روغن در بنادر جنوبی کشور تخلیه شده است.

به رغم فاصله کم دریایی بندر چابهار به بنادر مبدأ (700 مایل دریایی) نسبت به سایر بنادر جنوبی کشور و هزینه پایین حمل زمینی از بندر چابهار به مراکز مصرف در استان های شرقی و جنوب کشور و همچنین ظرفیت های عظیم ایجاد شده در زیرساخت ها و تأمین تجهیزات تخلیه و بارگیری، سهم بندر چابهار و استان سیستان و بلوچستان از واردات کالاهای اساسی در سال گذشته ناچیز بوده است.

با توجه به تأثیر کاهش زمان حمل و هزینه کم در قیمت تمام شده کالاهای وارداتی در شرایط حساس فعلی کشور ضروری است اهتمام و توجه بیشتری از طرف واردکنندگان بخش دولتی و خصوصی در واردات کالاهای اساسی از طریق بندر چابهار صورت گیرد.

در صورت تخلیه حداقل 20 درصد از کل کالاهای اساسی کشور در بندر چابهار سهم استان های که به آن اشاره شد از طریق این بندر سالیانه ۲.۵ میلیون تن خواهد شد.

این عدد سهم بسیار مهمی در توسعه اقتصادی و ایجاد کسب و کارهای جدید در بخش خدمات کشتیرانی، تخلیه و بارگیری، حمل و نقل و خدمات وابسته در استان محروم سیستان و بلوچستان و استان های همجوار دارد.

با سهم یاد شده حداقل در بخش حمل و نقل جاده ای سالیانه 200 هزار تردد ایجاد خواهد شد. لذا ضروری است این موضوع مورد توجه بیشتر مسئولین ملی و استانی قرار گیرد.

 بر این اساس با تشریک مساعی و هم افزایی بیشتر تمامی دستگاه ها نسبت به تقویت ناوگان حمل و نقل زمینی، رفع موانع و محدودیت های تأمین سوخت ناوگان در مبدا و در مسیر محورهای مواصلاتی، ارائه خدمات 24 ساعته ورود و خروج و ترخیص کالا و از همه مهمتر تشویق بخش خصوصی در ایجاد سرمایه گذاری در زمینه ساخت انبار، سیلو و ایجاد مراکز رفاهی و خدماتی اهتمام ویژه ای شود.

 
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
کد خبر : ۴۶,۶۰۸

ارسال نظرات


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید