بندر امام(ره) از لحاظ ظرفیت انبار نگهداری کالاهای فله بی نظیر است/ ضرورت استفاده از ظرفیت تمام بنادر شرق کشور برای واردات کالا موافقتنامه اوراسیا؛ بنادر شمالی کشور را توسعه می دهد/ سرمایه گذاران به بنادر شمالی کشور توجه بیشتری داشته باشند/ تقویت پسکرانه بنادر شمالی ضرورت دارد تمدید مجوز تطویل موج شکن غربی بندر صیادی رمین نشست کمیته مشترک همکاری های بندری و دریایی ایران و سوریه برگزار شد/ عزم تهران و دمشق برای گسترش همکاری های فنی و آموزش های دریایی نایب قهرمانی تیم بندرامیرآباد در مسابقات سراسری یگان حفاظت بنادر کشور رشد ۵۴ درصدی جذب سرمایه گذاری بخش غیر دولتی در بنادر کشور/ اعطای تسهیلات در نظام بانکی بر مبنای مشارکت و بهره برداری در پروژه‌های دریایی/ به روزرسانی بسته‌های جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در بخش زیرساخت ها و حوزه‌ دریایی پایان عملیات مهار آتش سوزی لنج های صیادی در بندر جاسک/ آغاز بررسی علت آتش سوزی لنج صیادی 16 پروژه در راستای تعامل بنادر و شهرهای خوزستان تعریف شده است آتش سوزی 4 فروند لنج صیادی در بندر جاسک/ هیچ گونه تلفات انسانی گزارش نشده است/ اعلام علت دقیق حادثه پس از اطفای کامل حریق ضرورت استقرار شبانه روزی قرنطینه در بنادر برای پیشگیری از ورود ویروس کرونا/ چالش های عملیاتی بنادر، با امکانات و ابزارهای موجود برطرف شود/ ساخت 43 فروند انواع تجهیزات دریایی در دستور کار سازمان بنادر/ تخلیه 4 میلیون و 297هزار تن کالای اساسی در بنادر تا پایان دی
ضرورت ایجاد بانک های افغان، هندی و پاکستانی در بندر چابهار
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با تاکید بر ضرورت توسعه بندر چابهار گفت: از وزارت امورخارجه می خواهیم ایجاد شعبه بانک های افغان، هندی و پاکستانی را در بندر چابهار پیگیری کند.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، بهروز آقایی در نشست بررسی راهبردهای منطقه‌ای، معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بندر چابهار که روز گذشته با حضور محمد جواد ظریف؛ وزیر امور خارجه کشور در سازمان بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان برگزار شد، افزود: در حال حاضر حجم صادرات کالاهای هند به کشورهای CIS و آسیای میانه 16.5 میلیون تن در سال است که امن‌ترین و ارزان‌ترین مسیر این تجارت، بندر چابهار است.

آقایی در این نشست پیگیری وزارت امور خارجه در خصوص تسهیل تردد زوار کشور پاکستان از طریق دریا به بندر چابهار، حمایت و معرفی بخش خصوصی طرف قرارداد با سازمان بنادر و کشتیرانی کشور به طرف عمانی به منظور راه اندازی خط مسافری چابهار-مسقط، حذف هزینه‌های متقابل مرزی و پیگیری ایجاد شعبه بانک های افغان، هندی و پاکستانی در بندر چابهار را خواستار شد.

وی با اشاره به ضرورت‌های توسعه بندر چابهار گفت: افزایش سهم تجارت دریایی کشور از طریق ترانزیت، رعایت اصول پدافند غیرعامل در تجارت دریایی کشور، رقابت پذیری کالاهای صادراتی و ترانزیتی، کاهش هزینه کالاهای وارداتی کشور، امکان پذیرش کشتی‌های نسل جدید و تقویت پیوند کشورهای منطقه از جمله ضرورت‌های توسعه بندر چابهار به شمار می‌رود.

آقایی با بیان اینکه بندر چابهار به عنوان بندر پشتیبان کل بنادر جنوب کشور می‌تواند نقش عمده ای در پدافند غیر عامل کشور ایفا کند، گفت: این بندر می‌تواند ظرفیت مناسبی برای صادرات بیش از 1.2 میلیارد تن مواد معدنی استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و همچنین بیش از 2 میلیارد تن مواد معدنی افغانستان را فراهم کند.

کاهش هزینه‌های ترانزیتی و واردات

وی سپس به کاهش هزینه واردات کشور در صورت توسعه بندر چابهار اشاره کرد و افزود:  20 درصد از مصرف کالاهای وارداتی به کشور در حوزه بندر چابهار اتفاق می‌افتد که واردات این کالاها از بندر چابهار، می‌تواند به کاهش هزینه‌های ترانزیتی و واردات منجر شود.

تحولات سرمایه گذاری در منطقه

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در ادامه با اشاره به تحولات سایر بنادر منطقه، گفت: سرمایه گذاری 45 میلیارد دلاری چین در بندر گوادر پاکستان با هدف جابجایی 400 میلیون تن در سال، سرمایه گذاری 25 میلیارد دلاری در بنادر عمان و سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری عربستان در 3 بندر جدید دریای سرخ از جمله تحولاتی است که در منطقه رخ داده است.

سهم یک درصدی چابهار در جابه جایی کالا

وی با اشاره به اینکه بندر چابهار می‌تواند به افزایش سهم تجارت دریایی کشور منجر شود، افزود: در حال حاضر 90 درصد از صادرات نفت و 90 درصد از تجارت دریایی ایران از تنگه هرمز می گذرد و تنها 1 درصد جابجایی کالا سهم بندر چابهار است. این مساله ضرورت توسعه بندر چابهار را آشکار می‌کند.

30 دستگاه استراتژیک نصب شد

آقایی با اشاره به افزایش ظرفیت بندر چابهار از 2.5 میلیون تن به 8.5 میلیون تن در سال گفت: اگر پسکرانه بندر چابهار از جهت ریل و جاده آماده باشد، امکان جابه جایی تا 20 میلیون تن کالا در سال از طریق این بندر فراهم است.

وی افزود: 30 دستگاه استراتژیک شامل 9 دستگاه جرثقیل ساحلی و محوطه‌ای و 8 دستگاه مکنده غلات با ظرفیت 600 تن بر ساعت در بندر چابهار نصب شده است.

مدیر کل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به دریافت 403 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه بندر چابهار، گفت: در فضای برجام، 50 درصد تجهیزات خریداری شده  وارد بندر چابهار شده و باقی پروژه‌ها نیز پیشرفت قابل توجهی داشته است.

موافقت با 9 معافیت


آقایی با بیان اینکه از 12 مورد معافیت درخواست شده برای بنادر چابهار بیش از 9 مورد اجرایی شده است، ادامه داد: سازمان بنادر، بندر چابهار را به  عنوان منبع درآمد تلقی نکرده بلکه این بندر را فرصتی برای افزایش درآمد کل کشور می‌داند، به طوری که از 1860 دلار عایدی ترانزیت هر کانتینر به کشور افغانستان، تنها 7 درصد سهم سازمان بنادر است.

وی با بیان اینکه  بندر چابهار سال گذشته موفق به جذب هزارمیلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش بندری و دریایی شده است، افزود: نرخ بارگیری و تخلیه کالا در بندر چابهار افزایش داشته و سال گذشته بیشترین حجم کالا در 12 سال گذشته  در بندر چابهار جابه جا شده است.

انتقال 9 کشتی کالای ترانزیتی هند به افغانستان

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در ادامه سخنان خود با اشاره به سالروز امضای توافقنامه سه جانبه ایران، هند و افغانستان ( 4 خرداد) است، گفت: تا کنون 9 کشتی کالای ترانزیتی هند را به افغانستان انتقال دادیم و این مساله 10 هزار تردد کانتینری را در استان موجب شده است.

آقایی در مورد قرارداد ایران و هند در بندر چابهار،افزود: این قرارداد از نوع BOT است که شامل ساخت، بهره برداری و ترانسفربوده که تنها حوزه تخلیه و بارگیری کالا را در بر می‌گیرد.

 وی افزود: در این قرارداد هند  150 میلیون دلار خط اعتباری برای توسعه بندر چابهار گشوده  و 85 میلیون دلار تجهیزات تخلیه و بارگیری کالا در چابهار نصب می‌کند. از آنجا که این قرارداد 10 ساله است، بعد از 10 سال تمام این تجهیزات متعلق به جمهوری اسلامی ایران می شود.

۳ خرداد ۱۳۹۸ ۰۱:۵۴
کد خبر : ۴۶,۷۲۳

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید