اختصاص یدک کش جدید به بندر امام(ره) برگزاری موفق مانور اطفاء حریق به صورت دستی در بندر بوشهر واگذاری فرصت های سرمایه گذاری از طریق مزایده/ تاکید بر حل چالش های سرمایه گذاران در بنادر با نگاه بلندمدت و حفظ منافع ملی و درچارچوب اقتصاد دریامحور/ سرمایه گذاری 19 هزار میلیاردی بخش خصوصی در بندرامیرآباد صدور مجوز ساخت اسکله گردشگری در بندر ماهشهر مانور موفق اطفای حریق مخازن مایعات نفتی در مجتمع بندری انزلی تعیین تکلیف 30 کانتینر بلاتکلیف در بندر بوشهر آغاز شد بررسی و شناسایی عوامل آلودگی ساحل کنگان ادامه دارد منابع مالی؛ حلقه مفقوده زنجیره تامین نیروی انسانی حمل‌ونقل دریایی/ ضرورت حمایت ویژه مجلس در تسهیل جذب نیرو سازمان بنادر تکریم و معارفه مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان برگزار شد/ضرورت هم افزایی ارگانهای دریایی در بزرگترین استان ساحلی ایران/ بسترسازی برای گسترش زیربناهای بندرگاهی و پسکرانه‌ای "دیپلماسی اقتصادی" سیاست‌ راهبردی دولت در تجارت بین المللی/ نقش کلیدی بنادر کوچک در تامین معیشت ساحل‌نشینان/ ضرورت ارتباط هوشمندانه سازمان‌های همکار در ترانزیت کالا
کار و زندگی در دروازه طلایی اقتصاد ایران جریان دارد/ نبض تجارت  بین المللی در بندر شهید رجایی تندتر می زند
مجتمع بندری شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر کانتینری و معروف به دروازه طلایی اقتصاد ایران است که با وجود تحریم های ظالمانه دشمنان، خبرهای خوشی از فعالیت های اقتصادی پویا و رو به رشدی در این بندر مهم و راهبردی به گوش می رسد.

بندر شهید رجایی با ظرفیت سالانه ۱۰۰ میلیون تن کالا، بزرگترین و مهم‌ترین بندر جمهوری اسلامی ایران است که به تنهایی ۵۸ درصد عملیات کالاهای غیرنفتی، ۴۳ درصد عملیات جابه جایی فرآورده‌های نفتی و ۸۵ درصد از عملیات کانتینری بنادر کشور را بر عهده دارد.

آمارها حکایت از آن دارد که روند صادرات غیرنفتی در این بندر صعودی بوده و تردد کشتی‌ها نیز در آن روی موج رشد است و اینها یعنی اینکه نبض تجارت بین المللی ایران و به دنبال آن در این بندر مهم و راهبردی همچنان به تندی در حال تپیدن است و اقتصاد ایران با وجود همه مشکلات روی ریل توسعه در حرکت است.

علاوه بر این روند تخلیه کالاهای اساسی در بزرگترین بندر بازرگانی ایران با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات موجود در آن در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود که نقش مهمی در تنظیم بازار این کالاها و حفظ ثبات قیمت و پیشگیری از تنش در اقتصاد دارد.

پایانه‌های ریلی کانتینری این بندر افزون بر ۷۰۰ هزار TEU(هر واحد تی. ای. یو معادل یک کانتینر بیست فوت) ظرفیت نگهداری کالا دارند و می‌توان کانتینرها را در شرایط ایمن به وسیله واگن به بندر وارد و از آن خارج کرد.

در بندر شهید رجایی حدود دو هزار پلاک یخچالی وجود دارد که امکان پذیرش هر نوع کالای وارداتی و صادراتی که نیازمند خدمات سردخانه‌ای بسته به دمای استاندارد مورد نیاز برای نگهداری کالا باشد را فراهم کرده است.

در این بندر مهم و راهبردی ۵۰ پایانه و محوطه نگهداری کالا با راهبری بخش خصوصی فعالیت دارند و همه فعالان بخش دولتی و خصوصی امکانات و تسهیلات ویژه‌ای را فراهم کرده‌اند تا خدمات تخلیه کالا از کشتی، بارگیری محموله‌های صادراتی و خروج کالاها از بندر در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت، انجام شود.

*صادرات غیرنفتی از بندر شهید رجایی افزایش یافت

توسعه صادرات به ویژه صادرات غیرنفتی یکی از راه‌های مهم رونق تولید و اشتغال و تقویت پول ملی است و نقش مهمی در رشد اقتصاد کشور دارد.

تحقق اقتصاد مقاومتی به عنوان مهمترین راهبرد توسعه اقتصادی کشور، در گرو ایجاد شرایط لازم برای افزایش صادرات غیر نفتی به عنوان راهکار خروج از اقتصاد تک محصولی نفت است که خوشبختانه آمارهای اعلام شده حکایت از گام‌های مثبت در جهت رشد این صادرات است.

"اله مراد عفیفی پور" مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت ماه امسال شش میلیون و ۱۷۵ هزار و ۴۱۶ تن کالای غیرنفتی از بندر شهید رجایی صادر شده است.

وي بیان داشت: حجم صادرات کالاهای غیرنفتی از این بندر در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیش از یک و دو دهم رشد داشته است.

عفیفی پور خاطرنشان کرد: همچنین طی این مدت ۷۸۴ هزار و ۵۵۱ تن کالا از طریق این بندر وارد شده است.

**روند رو به رشد تردد کشتی‌ها در بندر شهید رجایی

این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: طی بازه زمانی یاد شده ۶۷۰ فروند انواع کشتی‌های اقیانوس پیما در ۴۰ اسکله این بندر پهلو گرفته که در همسنجی با مدت مشابه سال قبل شش دهم درصد رشد داشته است.

وی بیان داشت: از این شمار کشتی متردد در این بندر ۵۶۹ فروند بالای یک هزار تن و ۱۰۱ فروند نیز زیر یک هزار تن وزن داشته است.