تخفیف 20 درصدی برای صاحبان کالاهای کانتینری صادراتی در بندر خرمشهر/خارج سازی ۵ فروند مغروقه آبراه اروند در دستور کار صادرات اولین محموله سنگ از بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی موقعیت، تخصص و توسعه؛ سه عامل ایجاد بنادر جدید خط دائمی کشتی کانتینربر بین ایران و روسیه راه‌اندازی شد/ حرکت اولین کشتی در سپتامبر ۲۰۲۰/ امکان صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه فراهم شد اشتغالزایی، رونق تجاری و کسب سود؛ سه دستاورد سرمایه گذاری در بنادر است/ حمایت ویژه دولت از سرمایه گذاران در بلندمدت، نتیجه بخش خواهد بود/ سازمان بنادر برای سرمایه گذار بخش خصوصی؛ سنگ تمام می گذارد نگاه سازمان بنادر به جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی برد-برد است/ شرایط بسیار مناسبی برای فعالیت بخش خصوصی در بنادر ایران فراهم شده است/ سرمایه گذاران بخش خصوصی به فعالیت در بنادر کشور، نگاه بلندمدت داشته باشند بندر چابهار؛ محدویتی در پذیرش کالا ندارد/ ثبت رکوردی جدید با عملیات ۳۵ هزار متر مکعبی لایروبی در بندر چابهار رشد ۵۸ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در مجتمع بندرانزلی آلودگی ناشی از لکه های نفتی در 3 مایلی ساحل بندرعباس کنترل شد گزارش رسمى مبنى بر توقیف نفتکش ایرانى در بندر کراچى به سازمان بنادر ارائه نشده است/ بررسى ها ادامه دارد
ابوالفضل روغنی گلپایگانی، سازمان بنادر و دریانوردی
رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تأکید بر این که مشکل کند بودن روند ترخیص کالا به بنادر مربوط نمی‌شود و حوزه بندری به خوبی نقش خود را در ترخیص کالا به ویژه در بخش کالاهای اساسی ایفا می کند، اظهار کرد: علت اصلی تاخیر در ترخیص کالا تعدد ضوابط و کند بودن فعالیت ها در سایر دستگاه هایی که در روند ترخیص کالا نقش اصلی را عهده دار هستند.
ابوالفضل روغنی گلپایگانی در گفت  و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، در مورد چگونگی روند تخلیه و بارگیری و ترخیص کالا در بنادر ایران به ویژه در بخش کالاهای اساسی، اظهار کرد: همان گونه که مطلع هستید بنادر کشور در برهه زمانی کنونی با اعمال تحریم‌های یک جانبه و غیرقانونی آمریکایی‌ها مواجه هستند اما با این حال روند تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بنادر کشور و فرایند ترخیص کالا در این مناطق بسیار مطلوب است و حجم عمده کالاهای اساسی مورد نیاز مردم از طریق بنادر به کشور وارد می شود.

وی افزود: نقش اصلی ترخیص کالا بر عهده بنادر نیست و به طور حتم دستگاه هایی که بازیگردان اصلی ترخیص کالا در بنادر کشور به شمار می‌روند باید ترخیص سریع کالا را در دستور کار خود قرار دهند که جهت تحقق این هدف نیازمند قوانین و ضوابط مشخصی جهت ترخیص هرچه سریعتر کالا هستیم.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ادامه با بیان اینکه انتقال کالا از طریق دریا ارزانترین مدل حمل و نقل به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه ایران دارای بنادر بزرگی است که می‌توانند در حوزه بین‌المللی ایفای نقش کنند و شرایط را برای پهلوگیری کشتی های بزرگ به وجود آورند، اما با این حال کماکان در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری نیازمند توجه هرچه بیشتر هستیم و اگر قصد داریم در دوران تحریم فعالیت بهتری داشته باشیم باید به پیشرفت و توسعه بنادر بیش از هر زمان دیگری توجه کنیم.

روغنی گلپایگانی در ادامه با تأکید بر اینکه نقش کلیدی و بی بدیل بنادر در توسعه اقتصادی کشور بر هیچ کس پوشیده نیست، گفت: در برهه زمانی کنونی بنادر بیش از هر زمان دیگری باید فعال و پویا بمانند، چرا که حجم عمده کالا از طریق این مناطق به کشور وارد و یا از کشور صادر می شود.

وی با اشاره به اینکه توجه به بنادر باید در راس اولویت های کشور قرار گیرد، اظهار کرد: در روند ترخیص کالا یکی از علل تاخیر می تواند فرآیند تخلیه و بارگیری باشد اما سهم اصلی به ترخیص کالا از طریق گمرک باز می گردد که متاسفانه به دلیل تعدد ضوابط شاهد کند بودن ترخیص کالا در مبادی گمرکی هستیم.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تصریح اینکه علت کند بودن ترخیص کالا در بنادر به بخش بندری مربوط نمی‌شود، گفت: اگر بتوانیم فعالیت‌های مختلف را به بخش خصوصی واگذار کنیم به طور حتم شاهد بهبود روند فعالیت ها خواهیم بود و در این حوزه نیز می‌توانیم توفیقات بیشتری به دست آوریم.

۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ۱۰:۲۶
کد خبر : ۴۶,۸۶۷

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید