ایران؛ نایب رئیس کمیسیون مهندسی دریایی انجمن جهانی زیرساخت های حمل و نقل آبی " پیانک " شد توسعه حمل و نقل کانتینر بین بنادر شمالی ایران و بنادر روسیه در دریای خزر/ تلاش برای سفرهای نزدیک به ساحل به منظور افزایش تعاملات حمل و نقلی و تجاری ایران و روسیه/ آمادگی ایران جهت تسهیل سرمایه گذاری مشترک بخش‌ خصوصی دو کشور به منظور احداث مراکز لجستیکی تقویت و توسعه ترانزیت از کشورهای CIS به افغانستان از بندرامیرآباد احداث مجموعه تفریحی مارینا پارک خزر در استان مازندران ۶ خدمه موتور لنج باری از خطر مرگ نجات یافتند بومی سازی ساخت و تعمیرات اسکله های شناور در هرمزگان روند ترخیص کالاهای اساسی از بنادر سریع و مناسب است/ فعالان اقتصادی از عملکرد سازمان بنادر در تخلیه و بارگیری کالاها رضایت دارند نفتکش های حادثه دیده از آب های تحت نظارت ایران خارج شدند/ هیچگونه آلودگی دریایی مشاهده نشده است/ انجام تشریفات بازگشت به وطن 23 خدمه نفتکش"فرانت التیر" برگزاری همایش قایقرانی خانوادگی عملکرد سازمان بنادر بر اساس استانداردهای بین المللی است/ بنادر کشور؛ در سخت ترین تحریم ها، روند توسعه ای خود را حفظ کردند/ رونق بنادر کوچک با همت بخش خصوصی/ ضرورت ارائه تسهیلات تشویقی برای توسعه بنادر کوچک
مشارکت بخش خصوصی برای افزایش سهم ایران در صنعت بانکرینگ/ رونق معیشت ساحل نشینان با توسعه فعالیت های تجاری و ترانزیتی/ افزایش ظرفیت ذخیره سازی و نقل و انتقال فرآورده نفتی/ ارائه خدمات پشتیبانی به شرکت
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: پایانه بندر خلیج فارس با فراهم آوردن بستر لازم برای توسعه فعالیت های تجاری و ترانزیتی با کشورهای همسایه باعث افزایش سهم ایران از صنعت بانکرینگ در منطقه می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با اشاره به اهمیت طرح مهم و راهبردی ایجاد پایانه بزرگ نگهداری فرآورده های نفتی در بندر خلیج فارس اظهار داشت: توسعه بندر خلیج فارس به عنوان بخش نفتی منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با توجه به موقعیت راهبردی منطقه خلیج فارس، در راستای ساخت مخازن جدید ذخیره سازی و ضرورت ایجاد زیرساخت برای پشتیبانی از تولید فرآورده های نفتی پالایشگاه های جدید کشور، در حال انجام است.

 وی افزود: پایانه بندر خلیج فارس با فراهم آوردن بستر لازم برای توسعه فعالیت های تجاری و ترانزیتی با کشورهای همسایه علاوه بر افزایش سهم ایران از صنعت بانکرینگ در منطقه، نقش موثری در آبادانی و رونق معیشت ساحل نشینان نیز خواهد داشت.

راستاد رشد و توسعه بانکرینگ(سوخت رسانی به کشتی ها)، افزایش ظرفیت پایانه داری، اسکله ها و خطوط لوله، افزایش سهم بازار و سودآوری سرمایه گذاری های بخش خصوصی، افزایش قلمرو حاکمیت اقتصادی ایران در آبراهه های بین المللی شمال و جنوب خلیج فارس، افزایش امنیت و برقراری توازن در بازار منطقه و اشتغال آفرینی را از جمله اهداف ساخت و توسعه پایانه بندر خلیج فارس برشمرد.

راستاد افزایش سهم ایران از بانکرینگ منطقه به میزان 5.5 میلیون تن در سال به منظور  تحقق بند ب ماده 48 قانون برنامه ششم را از دیگر مواردی دانست که به عنوان پیامدها و دستاوردهای مهم این طرح هدفگذاری شده است.

وی اضافه کرد: از دیگر اهداف ترسیم شده، می توان به مواردی همچون افزایش ظرفیت ذخیره سازی و نقل و انتقال فرآورده نفتی، ارائه خدمات پشتیبانی به شرکت های خصوصی فعال در زمینه تجارت دریایی فرآورده های نفتی و امکان ترانزیت و تبادل این محموله های تجاری از کشورهای آسیای میانه، عراق و افغانستان اشاره کرد.

بومی سازی فناوری ایررایزینگ در بندر خلیج فارس

اله مراد عفیفی پور؛مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به دستاورد مهندسان ایرانی در بومی سازی یک فناوری نوین ساخت مخازن نفتی گفت:عملیات مهندسی ایررایزینگ به عنوان روشی نوین برای نصب سقف های فوق سنگین اتمسفریک و بزرگ (با سطح مقطع بالا) به شمار می رود که اجرای آن با روش کلاسیک و استفاده از جرثقیل ها، پیامدهایی منفی همچون هدر دادن وقت، احتمال بروز خطر و سانحه را به همراه دارد.

وی به تشریح ابعاد مختلف اجرای این عملیات مهندسی پیچیده در بندر خلیج فارس پرداخت و گفت: در فناوری نصب سقف های مخازن نگهداری فرآورده های نفتی مطابق با قوانین شناوری اجسام انجام می شود؛ بدین شکل که با دمیدن هوای پرفشار توسط دمنده های قوی، باعث افزایش فشار زیر سقفی می شود که پیشتر بر روی ورق کف مخزن با وزنی بالغ بر ۲۸۰ تن و سطح مقطع ۲۲۰۰ متر مربع ساخته شده و پس از صعود در محل مورد نظر نشیمنگاه های اصلی، مونتاژ و جوشکاری می شود که به عنوان جایگاه ثابت سقف مخزن مدنظر قرار گرفته است.

عفیفی پور اضافه کرد : این روش علاوه بر برنامه ریزی دقیق، نیازمند کنترل ها و رعایت دقیق برنامه زمانبندی بسیار منظم برای حفظ تعادل و سرعت صعود سقف در حین عملیات و همچنین مستلزم مهارت و سرعت عمل بالای کارکنان اجرایی است که این مهم به دست متخصصان داخلی برنامه ریزی، مهندسی و اجرایی شده است.

بهره مندی از ۹پست اسکله نفتی

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با تشریح ظرفیت ها و توانمندی های بندر خلیج فارس گفت: این بندر دارای ۹ پست اسکله نفتی و ۲ پست اسکله خدماتی، با ظرفیت آبخور متوسط ۷.۵ متر و قابلیت پهلودهی به شناورهایی با تناژ حداکثر ۱۰ هزار تن است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این اسکله‌های شماره ۱، ۲ و ۳ بندر شهید رجایی نیز امکان پهلودهی شناورهای نفتی با ظرفیت بیش از ۳۰ هزار تن، و اسکله ۲۵ فولاد (با کاربری نفتی) با ظرفیت آبخور ۱۲ متر از توان پهلودهی شناورهای با تناژ بالای ۶۰ هزار تن برخوردار است.

برنامه های توسعه ای بندر خلیج فارس

به گفته عفیفی پور، در حال حاضر ۱۱ شرکت بخش خصوصی با ظرفیت اسمی بیش ۴۰۰ هزار مترمکعب در این بندر در حال فعالیت بوده و با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای در آینده‌ای نه چندان دور و با احداث مخازن نفتی با ظرفیت نگهداری یک میلیون و ۵۰۰هزار متر مکعب، تعداد شرکت‌های فعال مستقر در این بندر به بیش از ۲۰ شرکت خواهد رسید که زمینه فعالیت شرکت‌های مختلفی در زمینه صادرات، واردات، ترانزیت و سوآپ فرآورده های نفتی را در بزرگترین بندر تجاری ایران فراهم می کند.

وی احداث کریدور خطوط لوله انتقال فراورده‌های نفتی، احداث سه پست اسکله ۱۰۰ هزارتنی، ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی- نفتی، مظروف‌سازی قیر، احداث مخازن LPG و همچنین احداث یک پالایشگاه کوچک را به عنوان برنامه های آتی بندر خلیج فارس برشمرد.

 

 

 
۲۰ خرداد ۱۳۹۸
کد خبر : ۴۶,۸۸۶

ارسال نظرات


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید