آغاز طرح هوشمندسازی بندر چابهار از مردادماه/ یکپارچه سازی سامانه های عملیاتی بندری و دریایی سازمان بنادر الگوی تجارت در بندر چابهار به کاهش ریسک سرمایه گذاری نیاز دارد/ هیچ عاملی نباید مانع توسعه بندر اقیانوسی چابهار شود/ انتخاب بندر چابهار به عنوان پایلوت هوشمند سازی بنادر کشور/ توسعه فناوری اطلاعات در بنادر اجتناب ناپذیر است حمایت ویژه سازمان بنادر از سرمایه گذاران بخش خصوصی بندر چابهار/ ارائه تسهیلات خاص به سرمایه گذاران در حوزه گردشگری دریایی چابهار اعطای تخفیف ۴۰ درصدی هند به خدمات بندری کالاهایی که مقصد آنها از بندر چابهار باشد/ ارائه مجموعه اقدامات حمایتی برای توسعه و تسهیل ترانزیت از چابهار به مقصد کشورهای آسیای میانه و افغانستان/ اعلام آمادگی سازمان بنادر برای ایجاد دسترسی چابهار از پسکرانه ها به‌جاده ساخت انبار های جدید توسط بخش خصوصی در بندر چابهار/ احداث سیلو برای بندر چابهار از اولویت های خدمات تجاری است/ سازمان بنادر در بندر چابهار از درآمد های متعارف بندری، صرف نظر کرده است/ برقرار کردن تناسب بین ظرفیت های زیربنایی و رو بنایی بندر چابهار/ سیاست های تشویقی ویژه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر چابهار اعلام رضایت از اقدامات انجام شده در بندر امیرآباد/ آمادگی همکاری همه جانبه سازمان بنادرجهت تسهیل روند سرمایه گذاری در بنادر موانع تأمین لجستیک در بندر چابهار را برطرف خواهیم کرد/ رقابت پذیری و کاهش هزینه ها؛ پیش نیاز تأمین بار و افزایش ترافیک بندری است بزرگترین لنج فایبرگلاس صادراتی در قشم به آب اندازی شد تجهیز و بهره برداری از انبارهای طریق القدس بندر چابهار تا پایان امسال/ ضرورت تقویت زیرساخت ها و توسعه انبار های پسکرانه در بندر چابهار/ ایجاد مخازن روغن در بندر شهید بهشتی؛ ضرورتی اجتناب ناپذیر برای شرق کشور/ تکمیل سریع انبارهای حومه و داخل شهر چابهار با ترک تشریفات بهره برداری از اولین رصدخانه تخصصی-آموزشی سیستان و بلوچستان با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی
نفتکش های حادثه دیده از آب های تحت نظارت ایران خارج شدند/ هیچگونه آلودگی دریایی مشاهده نشده است/ انجام تشریفات بازگشت به وطن 23 خدمه نفتکش"فرانت التیر"
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اعلام خبر خارج شدن نفتکش های حادثه دیده از آب های تحت نظارت ایران، گفت: بر اساس بررسی های میدانی، هیچ گونه آلودگی دریایی مشاهده نشده و ۲۳ نفر دریانورد خارجی حاضر در بندرعباس، در مرحله طی شدن تشریفات بازگشت به وطن هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی ، "اله مراد عفیفی پور" ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: نفتکش "کوکوکا کوریجس" با پرچم پاناما و ۲۱ نفر خدمه روز جمعه به سمت بندر خورفکان حرکت کرد.

وی ادامه داد: نفتکش "فرانت التیر" با پرچم جزایر مارشال هم اکنون (نیمروز شنبه، ۲۵ خرداد) در فاصله ۳۶مایلی از بندر جاسک به سمت محدوده فجیره/خورفکان کشور امارات در حرکت است.

به گفته عفیفی پور، یک فروند شناور یدک کش خارجی از طریق دو طناب مهار، در حال انجام عملیات یدک کشی این شناور به سمت مقصد است و همزمان عملیات خنک سازی بدنه شناور، نیز در طول مسیر ادامه دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه "آب های سرزمینی" در محدوده تا ۱۲ مایلی خط ساحل، "آب های همجوار یا تحت نظارت" در محدوده ۱۲ تا ۲۴ مایل و آب های "منطقه انحصاری اقتصادی" در فاصله بالای ۲۴ مایلی تعریف می شود، گفت: نفتکش "فرانت التیر" از محدوده آب های تحت نظارت ایران خارج شده است.

وی تصریح کرد: با هماهنگی صورت گرفته توسط اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان،  ۲۳ نفر خدمه این شناور از بندر جاسک به بندرعباس انتقال یافته اند تا پس از طی شدن تشریفات بازگشت به وطن آنها بر اساس کنوانسیون MLC(قانون کار دریایی) امشب از فرودگاه بین المللی بندرعباس، عازم دوبی شوند.

عفیفی پور اظهار داشت: علیرغم اینکه نوع کشتی های حادثه دیده، تانکر نفتکش بوده و محموله های آنها دارای ریسک بالای زیست محیطی است، با اقدام به موقع تیم های امدادی در مهار آتش و نظارت های عملیاتی، خوشبختانه آلودگی دریایی ناشی از نشت فرآورده های نفتی مشاهده نشده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: طی ۴۸ ساعت اخیر(از زمان حادثه تاکنون)، شناور مجهز به تجهیزات مقابله با آلودگی نفتی اعزامی از بندر شهید رجایی، جهت انجام اقدامات احتیاطی در محل سانحه حضور داشته است.

وی مدیریت زمان در بحث پایش های زیست محیطی، امدادرسانی به نفتکش های حادثه دیده، ارتباط با مالکان شناورها، کشورهای صاحب پرچم و شرکت بیمه را به عنوان اقدامات صورت گرفته طی دو روز اخیر برشمرد و گفت: طی این مدت، پنج ساعت پایش هوایی در منطقه توسط بالگرد با همراهی کارشناسان بنادر و دریانوردی انجام شد.

عفیفی پور اضافه کرد: از سوی دیگر، مرکز کنترل ترافیک دریایی(VTS) بندر شهید رجایی نظارت مستمری بر خروج این دو نفتکش در مسیر دریانوردی آنها در محدوده آب های تحت نظارت ایران به سوی منطقه انحصاری اقتصادی داشته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی(MRCC) و تیم معاونت دریایی این اداره کل به عنوان سکاندار اصلی مدیریت بحران سانحه، هماهنگی های قابل توجهی با مراکز بین المللی همچون سازمان میمک (مرکز متقابل کمک های اضطراری در دریا) مستقر در بحرین، ورود به منطقه یک فروند بالگرد عمانی جهت پایش هوایی زیست محیطی منطقه و ارسال پیام EGC (سیستم ارسال پیام های ایمنی برد بلند) به کشور پاکستان داشته است.

وی بیان کرد: جلب همکاری شناورهای عبوری، نداجا و ندسا جهت مشارکت در عملیات، هماهنگی با مرکز ام آر سی سی چابهار، ارسال پیام ناوتکس جهت تعیین و اطلاع رسانی منطقه خطر و همچنین تعیین محدوده ایمن برای تردد شناورها از طریق ارسال اخطار دریایی توسط VHF از دیگر اقدامات این مرکز بوده است.

عفیفی پور در پایان از تلاش شبانه روزی همه دستگاه های مرتبط با این دو سانحه از جمله ستاد مدیریت بحران استانداری هرمزگان، فرماندهی منطقه یکم نداجا و ندسا، فرمانداری جاسک، دستگاه های نظارتی، رسانه ملی، خبرگزاری ها، اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی که با اطلاع رسانی دقیق، سریع و به موقع همراهی نمودند، قدردانی کرد و در نهایت همت و حمیت همکاران بخش های مختلف اداره کل بنادر و دریانوردی را شایسته تقدیر دانست.

۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ۱۵:۳۸
کد خبر : ۴۶,۹۳۳

ارسال نظرات


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید