بنادر گوادر و چابهار مکمل یکدیگر هستند/ جایگاه ویژه بندر چابهار در اقتصاد بین الملل و سیاست خارجی هند / ضرورت افزایش اشتیاق به توسعه بندر چابهار بین مردم بومی و محلی/ لزوم ایجاد زیرساخت های فرودگاهی، ریلی و شهری در چابهار بندر چابهار؛ قابلیت پذیرش کشتی های سایز بزرگ را دارد/ بندر چابهار؛ اولین بندری است ‌که در قالب قرارداد BOT؛ اپراتور بین المللی برای آن جذب شد/ اپراتور بین المللی فعال در بندر چابهار؛ متعهد به سرمایه گذاری در روبناها و خرید تجهیزات است/ بندر چابهار با برخورداری از تجهیزات مدرن و پیشرفته، پاسخگوی خطوط لاینری است‌ توسعه همه جانبه بندر چابهار نیازمند همگرایی مقامات بومی و ملی است/ نیاز جدی بندر چابهار اتصال به شبکه سراسری راه آهن/ ساخت سیلوی ۱۰۰ هزار تنی تمام مکانیزه در بندر چابهار در دستور کار برگزاری دوره آموزشی اصول حمل و نقل و نگهداری کالاهای خطرناک در بنادر/ ارتقاء دانش تخصصی کارشناسان HSE و آتش نشانی بنادر کشور ضرورت تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر نوشهر/ لزوم اجرایی شدن پروژه راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی/ تسریع در عملیاتی شدن لایروبی حوضچه و کانال دسترسی بندر فریدونکنار نفتکش سابیتی تا ۹ روز آینده وارد بندرعباس می شود/ سابیتی؛ اکنون وارد تنگه باب المندب شده است/ نشت نفت از نفتکش سابیتی مهار شد هیچ مرجع دریایی منطقه ای به درخواست کمک نفتکش Sabiti در زمان حادثه پاسخ نداد ‌اقتصاد مقاومتی و رونق تولید در صنایع فراساحل‌، مهمترین محورهای پنجمین نمایشگاه دریایی‌ تداوم توسعه بنادر در سخت‌ترین شرایط تحریم/ از بسیاری از کشورهای همسایه جلوتریم پیشنهاد سفیر بنگلادش برای احداث کارخانه تولید پارچه در بندر امیر آباد/ روابط تجاری و بندری ایران و بنگلادش توسعه پیدا می کند
هیچ شخص و جایگاهی نمی‌تواند ایران را از فعالیت‌های تجارى و مراودات دریایى محروم کند
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه فعالیت کشتیرانی تجاری کشور عادی است، گفت: به ‌رغم حوادث دریایی و تحولات منطقه اى اخیر هیچ اعلامی از سوی کشتیرانی‌های مختلف خارجی، مبنی بر عدم تردد در آب‌ها و بنادر ایران صورت نگرفته و هیچ ترددی نیز متوقف نشده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانى سازمان بنادر و دریانوردى، محمد راستاد در حاشیه گرامیداشت روز جهانی هیدروگرافی با اشاره به این‌که هیدروگرافی نقش بسیار مهمی در ایمنی دریانوردی و توسعه پایدار دارد، گفت: طبیعتا جمهوری اسلامی ایران نیز اقدامات گسترده‌ای برای ارتقا نقش‌آفرینی در این حوزه انجام داده است و خوشبختانه در عرصه بین‌المللی یکی از اعضای فعال و تاثیرگذار سازمان بین‌المللی هیدروگرافی محسوب می‌شود.
 
عضویت ایران در سازمان بین‌المللی هیدروگرافی از سال ١٣٢٠
 
راستاد ادامه داد: از سال ۱۳۲۰ ایران به عضویت سازمان بین‌المللی هیدروگرافی درآمده و در حال حاضر جزو ۳۰ کشور شورای مرکزی سازمان بین‌المللی هیدروگرافی است و اخیراً هم به عنوان رئیس کمیسیون منطقه‌ای هیدروگرافی که در برگیرنده کشورهای ساحل خلیج فارس و دریای عمان است منصوب شده که این ریاست، تحت عنوان کمیسیون منطقه‌ای بوده و تا سال ۲۰۲۳ میلادی ادامه دارد.
وی با اشاره به این‌که از سال ۱۳۸۴ با شکل‌گیری کمیته‌های هیدروگرافی با مسئولیت سازمان بنادر و دریانوردی و عضویت سازمان جغرافیایی ارتش، سازمان نقشه‌برداری و ستاد کل نیروهای مسلح اقدامات بسیار خوبی برای تهیه نقشه‌های دریایی که مورد استفاده ناوگان ملی و بین‌المللی بوده، انجام شده است، گفت: تاکنون ۷۶ سلول نقشه الکترونیکی دریایی توسط کمیته هیدروگرافی تهیه و تولید و در سطح بین‌المللی منتشر شده است.
 
درآمدزایى از فروش نقشه هاى دریایى
 
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این‌که انتشار این نقشه‌ها به تعداد ۲۲۷ هزار مورد بوده و شرکت‌های کشتیرانی دنیا این نقشه‌ها را خریدارى کرده‌اند، اظهار کرد: درآمد حاصل از فروش این نقشه‌ها معادل یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار بوده و بناست برای تولید و انتشار نقشه‌ها به صورت کاغذی از طریق ناشرین بین‌المللی نیز اقدام شود.
 
اهمیت و تاثیرگذارى ایران در حوزه کشتیرانی تجاری دنیا
 
راستاد با تاکید بر این‌که همه این برنامه‌ریزی‌ها در راستای اهمیت و تاثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران در حوزه کشتیرانی تجاری در دنیاست، بیان کرد: قصد داریم نقش‌آفرینی کشور در حوزه تهیه نقشه‌های دریایی را ارتقا دهیم و به واسطه نیروهای متخصص و توانمند داخلی و جایگاه مطلوب در عرصه بین‌المللی هیدروگرافی بتوانیم بیش از گذشته در مجامع بین‌المللی نقش‌آفرینی کنیم و به میزان بیشتری از نقشه‌های دریایی دست یابیم.
 وى در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا حوادث اخیر دریایی و تحولات منطقه اى به ویژه سقوط پهپاد جاسوسی آمریکایی در منطقه، موجب اعلام موضع شرکت‌های کشتیرانی مبنی بر عدم تردد در آب‌های ایرانی شده است یا خیر؟ تصریح کرد: خیر؛ تاکنون مطابق حوادث اخیر هیچ یک از شرکت‌های کشتیرانی مختلف خارجی اعلام نکرده‌اند که به واسطه این تحولات به آب‌ها و بنادر ایران تردد نمی‌کنند و هیچ‌گونه توقفی نیز در بخش تردد ها صورت نگرفته است.
 
 
فعالیت کشتیرانی تجاری در بنادر بازرگانی ایران در حال انجام است 

 

وی ادامه داد: خوشبختانه کشتیرانی تجاری در بنادر بازرگانی کشور در حال انجام فعالیت است و طی سال جاری توانسته‌ایم در حوزه واردات غیرنفتی رشدی بالغ بر ۱۹ درصد را تجربه کنیم و در حوزه صادرات غیرنفتی نیز از نظر وزنی کماکان دو برابر واردات غیرنفتی صادرات داشته‌ایم.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۷ میلیون تن صادرات غیرنفتی مدنظر قرار گرفته و روند فعالیت ناوگان تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران نیز تحت مالکیت شرکت‌های ایرانی روند مطلوبی است.
راستاد با تاکید بر این‌که با توجه به ظرفیت‌های دریایی و بندری ایران، هیچ شخص و جایگاهی نمی‌تواند کشور ما را از فعالیت‌های تجارى و مراودات دریایى محروم کند، اظهار کرد: در سال گذشته نیز توانستیم بالغ بر ۱۳۵ میلیون تن در بنادر تجاری و جمعاً ۲۶۵ میلیون تن مراوده دریایی داشته باشیم و به نظر می‌رسد با توجه به میزان فعالیت‌ها طی سه ماهه ابتدایی سال جاری صرفه‌نظر از تهدیدات و اقداماتی که برای ایجاد انسداد توسط دشمن انجام شده است، روند فعالیت‌های عادی خود را ادامه دهیم.
۴ تیر ۱۳۹۸ ۱۴:۳۳
کد خبر : ۴۷,۰۶۰

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید