ستاد مدیریت راهبردی جهش تولید در سازمان بنادر تشکیل شد/ سیدعلایی؛ جانشین مدیرعامل در ستاد شد تخلیه و بارگیری مستمر کالاها در بنادر با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی/ کرونا؛ تاثیری بر واردات کالاهای اساسی نداشته است رشد 29 درصدی تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بنادر کشور/ رشد ۶ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بنادر/ تهیه مدل واگذاری بنادر کوچک/ ارائه سند آمایش مراکز لجستیک در بنادر امام(ره)، چابهار، بوشهر و امیرآباد/ تدوین مدل ارزیابی و رتبه‌بندی شرکت‌های راهبری پایانه‌های بندری اطفای حریق موتور لنج باری در بندر دیلم بوشهر استمرار فعالیت شرکت های خدمات دریایی و بندری در بندر شهید رجایی منوط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی رشد ۱۴۰درصدی تخلیه و بارگیری کانتینر در بندر بوشهر تخلیه و بارگیری کالا‌ها در بنادر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی/ عملیات تخلیه و بارگیری کالاها در بنادر بدون‌ وقفه ادامه دارد افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر به 246 میلیون تن/ رشد ظرفیت کانتینری بنادر به 7.7 میلیون TEU/ اجرای فاز سوم طرح توسعه بندر شهیدرجایی و بندر شهیدبهشتی چابهار/ بهره برداری از ۱8 دستگاه ترانستینر ساخت ایران به ارزش 21 میلیون یورو/ عقد 10 قرارداد سرمایه گذاری غیردولتی به میزان 5503 میلیارد تومان ارتقاء فناوری های ارتباطی برای تسهیل مراجعان غیر حضوری در بندر شهید باهنر تخلیه ١٩٧ هزار تن گندم در بندر امام (ره) در ١۶ روز نخست سال جاری/ 116هزار تن محموله گندم با ناوگان ریلی و جاده‌ای حمل شده است/ رشد 13 درصدی حمل و نقل ریلی کالا در بند امام(ره)
حمایت از بخش خصوصی برای تامین ناوگان مسافری و گردشگری/ بندر لنگه باید متناسب با مزیت های نسبی آن توسعه یابد/ اسکله های مسافری و تفریحی در غرب هرمزگان ایجاد می شود
معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بر لزوم استفاده بهینه از زیرساخت های بندر لنگه در زمینه صادرات، واردات، ترانزیت و ایجاد ارزش افزوده تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، "محمد راستاد" در نشست بررسی فرصت های توسعه بنادر غرب هرمزگان که با حضور مدیران ارگان ها، فعالان اقتصادی و مقامات محلی شهرستان بندر لنگه برگزار شد، اظهار داشت: بندر لنگه به علت آنکه تاریخ و پیشینه اش با صنعت دریانوردی گره خورده، نیازی به تبلیغ ندارد باید برای توسعه بهتر و بیشتر این کانون مهم تجارت دریایی، روی مزیت های نسبی آن تمرکز کرد.

وی در همین رابطه ادامه داد: ساختار هر بندر برای رقم زدن توسعه متوازن باید با اجزای آن شامل مساحت حوضچه، عمق آبخور اسکله، پسکرانه، عمق کانال دسترسی به بندر و مواردی از این قبیل تناسب داشته باشد.

راستاد بر لزوم استفاده بهینه از زیرساخت های بندر لنگه در زمینه صادرات، واردات، ترانزیت و ایجاد ارزش افزوده تاکید کرد و گفت: پروژه هایی که برای توسعه زیرساختها و روبناها در در این بندر در دست اقدام است باید در برنامه زمانبندی مشخص برای بهره مندی ذینفعان افتتاح شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام آمادگی در زمینه اعطای تسهیلات با نرخ سود صفردرصد به متقاضیان ناوگان مسافری و گردشگری در غرب هرمزگان گفت: حداکثر تسهیلات ممکن به همراه اعطای یارانه برای شناورهای تولید داخل اعطا می شود و برای حمایت از سرمایه گذاران مشکلی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: با ایجاد یک اسکله شناور گردشگری مشکل ایمنی تردد مسافری و گردشگری از بندر مقام به جزیره لاوان مرتفع می شود. همچنین پایانه دریایی مسافرت های بین المللی بندر لنگه باید در اختیار تمامی شرکت های کشتیرانی بخش خصوصی باشد.

راستاد با اشاره به ضرورت و اهمیت بهبود وضعیت بندر چارک خواستار همکاری سازمان منطقه آزاد کیش و شیلات ایران با سازمان بنادر شد و با اشاره به مسئولیت های اجتماعی سازمانی، تصریح کرد: در زمینه تامین اسکله های شناور تفریحی و گردشگری در این منطقه مطابق با الگوی سایر مناطق استان هرمزگان اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: بندر کنگ گنجینه ای از معماری، تاریخ و میراث گرانبهای دریانوردی است و موزه کم نظیری دارد. برای آنکه نقش آفرینی این بندر تاریخی در حوزه تجارت دریایی تداوم داشته باشد، باید سازمان شیلات به عنوان متولی بندرگاه، مسائل مربوط به تعمیرات اساسی موج شکن غربی بندر را پیگیری و مرتفع نماید و سازمان بنادر مجاز به ایجاد تغییرات در این بندرگاه نیست.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از پیگیری جدی این سازمان برای انجام مطالعات مربوط به "بازآفرینی تعامل شهر و بندر" سخن به میان آود و گفت: با ایجاد پسکرانه مناسب و طراحی مسیر مستقل دسترسی به مجموعه بندر بازرگانی لنگه و اجرای مسیر کمربندی هم می توان از مشکل ترافیک درون شهر کاست و هم به فرآیندهای بندری سرعت بخشید.

وی بار دیگر تناسب بین ظرفیت ها و امکانات بندر لنگه را مورد تاکید قرار داد و افزود: در بحث ایجاد انبارهای سرپوشیده، هانگارد و سردخانه دو مداره برای نگهداری کالاهای بالا و پایین صفر درجه، امکان حمایت سازمان بنادر با انعقاد قراردادهای BOT(ساخت، بهره برداری، انتقال) وجود دارد و در زمینه تامین تجهیزات بندری شامل جرثقیل، لیفتراک و کشنده نیز امکان مشارکت با بخش خصوصی وجود دارد.

"ناصر شریفی" نماینده مردم شهرستان های بندر لنگه، پارسیان و بستک در مجلس شورای اسلامی گفت: دریا گرانیگاه و موتور توسعه مناطق ساحلی است و رونق گرفتن معیشت ساحل نشینان نیازمند توسعه زیرساخت های بندری است.

وی افزود: بندر لنگه با فاصله 78 مایلی از کشور امارات و بندر شیو با فاصله 118 مایلی از قطر به عنوان نزدیک ترین مسیرهای دریایی به کشورهای همسایه جنوب خلیج فارس محسوب می شوند که با رونق گرفتن بنادر، اقتصاد شهری نیز پویاتر می شود.

شریفی ساخت اسکله تفریحی و مسافری در بندر لنگه را از جمله نیازمندی های این شهرستان عنوان کرد و گفت: مدیرعامل سازمان بنادر امروز خبر خوشی در خصوص ایجاد اسکله شناور مسافری برای بندر مقام اعلام کرد که جای تشکر فراوان دارد.

نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی توسعه پایانه دریایی جهت ترابری مسافران کشورهای حوزه خلیج فارس و بندر کنگ را به عنوان اولویت ها و نیازمندی های دیگر در راستای نقش آفرینی بیشتر سازمان بنادر در زمینه بنادر کوچک دانست.   

"اله مراد عفیفی پور" مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان نیز گزارشی از اقدامات صورت گرفته به منظور توسعه بنادر منطقه غرب هرمزگان و ایجاد زیرساخت های دریایی، بندری و گردشگری در جزایر این منطقه ارایه کرد.

"علی نیکویی" فرماندار شهرستان بندر لنگه ضمن گرامیداشت یاد ‌و خاطره شهدای حادثه هواپیمای ایرباس، عدم وجود جاده کمر بندی را یکی از مباحث مهم که موجبات به وجود آمدن ترافیک در مسیر منتهی به بندر دانست.

وی گفت: با همکارهای صورت گرفته، خودروهای سنگین درون شهر به پایانه خودروهای خارج از شهر هدایت شده و با اعلام اداره بنادر ودریانوردی بندر لنگه و راهبری حمل ونقل پایانه ها به درون بندر هدایت می شود.

فرماندار شهرستان بندر لنگه ضمن ابراز قدردانی از خدمات سازمان بنادر و دریانوردی در زمینه رونق بخشی به معیشت ساحل نشینان، خواستار فراهم شدن امکان تردد کشتی های بزرگ در بندر تجاری لنگه و لزوم ایجاد بندر خشک با توجه به عدم توسعه فیزیکی بندر و همجواری بندر تجاری لنگه با مرکزیت شهر اشاره کرد.

وی در همین رابطه تصریح کرد: جایگاه ویژه این بندر و میزان بالای حمل و نقل کالا معیار مهمی در راستای تاکید بر توسعه یافتگی و افزایش پسکرانه بندر به شمار می آید.

"شیبانی" مدیرکل گمرک لنگه با اشاره به توجه ویژه و حضور پررنگ مدیرکل بنادر هرمزگان در منطقه غرب هرمزگان خواستار توسعه فضاهای نگهداری کالا و انبارها در بندر لنگه و فراهم شدن امکان پذیرش کشتی های کانتینری شد.

"قاسم عسکری نسب" مدیر اداره بنادر و دریانوردی لنگه نیز با ارایه گزارشی از عملکرد یکسال اخیر بنادر غرب هرمزگان و تشریح طرح های توسعه ای این بنادر گفت: 375 کیلومتر نوار ساحلی با احتساب جزایر تحت نظارت این مجموعه قرار دارد.

وی افزود: طی سال گذشته 8.5 میلیون تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در بندر لنگه تخلیه و بارگیری شد که به لحاظ تناژ از بین 25 بندر بازرگانی کشور رتبه پنجم در سطح کشور دارد.

عسکری نسب احداث پایانه مواد معدنی، دو فروند رمپ ویژه سوخت گیری شناورها، سه فروند اسکله مخصوص پهلوگیری شناورهای ناحی و امداد و نجات دریایی در بنادر لنگه، چارک و لاوان، انجام مطالعات تعامل شهر و بندر و توسعه صادرات غیرنفتی یخچالی را به عنوان بخشی از طرح های در دست اجرا برشمرد.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی لنگه با اشاره به راه اندازی بندر شیو در شهرستان پارسیان و آغاز صادرات به بندر الرویس قطر گفت: این اقدام با کار جهادی در سال گذشته از طریق احداث یک رمپ خاکی کلید خورد و طی یکسال اخیر، یکهزار و 560 TEUکانتیتر یخچالی صادر شده است.

وی با اشاره به در دستور کار بودن مطالعات طرح جامع این بندر و ساخت یک فروند اسکله شناور برای پهلوگیری لندینگ کرافت ها گفت: نصب چراغ های موج شکن بندر شیو انجام شده است.

در بخش دیگری از این نشست، جمعی از فعالان اقتصادی و دریایی و بندری، مدیران شهری بنادر لنگه و کنگ و مدیران دستگاه های اقتصادی این شهرستان به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

واحد اطلاعات و اخبار

۱۱ تیر ۱۳۹۸ ۱۸:۳۸
کد خبر : ۴۷,۱۳۹

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید