توسعه‌ بندر چابهار با رونق اقتصاد ملی و حمایت از تولید داخلی همراه خواهد بود / چابهار برای پذیرش از شناورهای بزرگ کانتینری ۲۲ هزار TEU آماده می‌شود پنجمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی و صنایع فراساحل بستری برای رفع موانع بین دولت و بخش خصوصی تخریب یک سازه غیر مجاز دریایی در سواحل مازندران اصلاح ساختار ونظام اداری سازمان بنادر در دستور کار قرار دارد/ تهیه بانک اطلاعاتی نسل آینده مدیران بر اساس طرح شناسایی و ارتقاء شایستگی نیروی انسانی/ توجه به سلامت اداری؛ اولویت مهم سازمان بنادر / تشکیل کارگروه های تخصصی برای رفع چالش ها و تحقق اهداف برنامه ضرورت تعامل بیشتر هند برای عبور از چالش های همکاری در بندر چابهار/ افزایش ترافیک کالا در بندر چابهار/ پیگیری تامین خط اعتباری به منظور عملیاتی شدن قرارداد اصلی چابهار سازمان بنادر؛ با حداکثر توان تخلیه و بارگیری کالاها را انجام می دهد/ کاهش سن مدیریتی در سازمان بنادر؛ مستلزم ارزیابی نظام مند نیروی انسانی است/ رعایت انضباط مالی با کنترل دقیق بودجه و جلوگیری از انحرافات بودجه ای/ نسل مدیریتی سازمان بنادر به جوانگرایی و به کارگیری مدیران خلاق نیاز دارد/ رقابت پذیری محصولات صادراتی با حداقل شدن هزینه ها در بنادر تسری قوانین منطقه آزاد به ۴۰ هکتار دیگر از پسکرانه مجتمع بندری انزلی 4 راهبرد سازمان بنادر برای حمایت از صادرات غیر نفتی و صادرکنندگان/ اعطای 25 درصد تخفیف برای رقابت پذیرکردن محصولات صادراتی کشور/ ارتقاء ظرفیت بنادر شمال و جنوب / تأمین تجهیزات مورد نیاز برای صادرات غیر نفتی دردستور کار سازمان بنادر/ افزایش بهره وری در عملیات کالاهای صادراتی/ بخش عمده ای از ظرفیت بنادر تجاری کشور به صادرات غیر نفتی اختصاص داده شده است کنفرانس تورمولینوس؛ ایمنی کشتی های ماهیگیری آغاز به کار کرد ارائه آخرین تغییرات و اصول کلیدی استانداردهای بین المللی/ ارزیابی عملکرد ممیزان سازمان بنادر در محیط های عملیاتی
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بر لزوم استفاده بهینه از زیرساخت های بندر لنگه در حوزه صادرات، واردات، ترانزیت و ایجاد ارزش افزوده تاکید کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانى سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در نشست بررسی فرصت های توسعه بنادر غرب هرمزگان که با حضور مدیران ارگان ها، فعالان اقتصادی و مقامات محلی شهرستان بندر لنگه برگزار شد، اظهار کرد: تاریخ و پیشینه بندر لنگه با صنعت دریانوردی گره خورده است و باید برای توسعه بهتر و بیشتر این کانون مهم تجارت دریایی، روی مزیت های نسبی آن تمرکز کرد.

وی ادامه داد: ساختار هر بندر برای توسعه متوازن باید با اجزای آن از جمله مساحت حوضچه، عمق آبخور اسکله، پسکرانه، عمق کانال دسترسی به بندر و مواردی از این قبیل تناسب داشته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر بر لزوم استفاده بهینه از زیرساخت های بندر لنگه در حوزه صادرات، واردات، ترانزیت و ایجاد ارزش افزوده، گفت: پروژه هایی که برای توسعه زیرساخت ها و روبناها در این بندر در دست اقدام است باید با برنامه زمان بندی مشخص برای بهره مندی ذینفعان افتتاح شود.

راستاد با اعلام آمادگی در زمینه اعطای تسهیلات با نرخ سود صفر درصد به متقاضیان ناوگان مسافری و گردشگری در غرب هرمزگان، بیان کرد: حداکثر تسهیلات ممکن همراه با یارانه برای شناورهای تولید داخل در نظر گرفته می شود و برای حمایت از سرمایه گذاران مشکلی وجود ندارد.

وی افزود: با ایجاد یک اسکله شناور گردشگری، مشکل ایمنی تردد مسافری و گردشگری از بندر مقام به جزیره لاوان مرتفع می شود و درعین حال باید پایانه دریایی مسافرت های بین المللی بندر لنگه در اختیار تمامی شرکت های کشتیرانی بخش خصوصی باشد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ضرورت و اهمیت بهبود وضعیت بندر چارک، خواستار همکاری سازمان منطقه آزاد کیش و شیلات ایران با سازمان بنادر و دریانوردی شد و گفت: با توجه به مسئولیت های اجتماعی سازمان بنادر و دریانوردی، در زمینه تامین اسکله های شناور تفریحی و گردشگری در این منطقه، مطابق با الگوی سایر مناطق استان هرمزگان اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

راستاد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه بندر کنگ گنجینه ای از معماری، تاریخ و میراث گران بهای دریانوردی است و موزه کم نظیری دارد، اظهار کرد: برای آن که نقش آفرینی این بندر تاریخی در حوزه تجارت دریایی تداوم داشته باشد، باید سازمان شیلات به عنوان متولی بندرگاه، مسائل مربوط به تعمیرات اساسی موج شکن غربی بندر را پیگیری و مرتفع کند و سازمان بنادر مجاز به ایجاد تغییرات در این بندرگاه نیست.

وی از پیگیری جدی این سازمان برای انجام مطالعات مربوط به "بازآفرینی تعامل شهر و بندر" خبر داد و گفت: با ایجاد پسکرانه مناسب و طراحی مسیر مستقل دسترسی به مجموعه بندر بازرگانی لنگه و اجرای مسیر کمربندی، می توان از مشکل ترافیک درون شهر کاست و به فعالیت های بندری سرعت بخشید.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: همچنین در بحث ایجاد انبارهای سرپوشیده، هانگارد و سردخانه دو مداره برای نگهداری کالاهای بالا و پایین صفر درجه، امکان حمایت سازمان بنادر با انعقاد قراردادهای BOT(ساخت، بهره برداری و انتقال) وجود دارد و در زمینه تامین تجهیزات بندری شامل جرثقیل، لیفتراک و کشنده نیز مشارکت با بخش خصوصی امکان پذیر است.

گفتنی است ناصر شریفی؛ نماینده مردم شهرستان های بندر لنگه، پارسیان و بستک در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست، بیان کرد: دریا گرانیگاه و موتور توسعه مناطق ساحلی است و رونق گرفتن معیشت ساحل نشینان نیازمند توسعه زیرساخت های بندری است؛ بندر لنگه با فاصله 78 مایلی از کشور امارات و بندر شیو با فاصله 118 مایلی از قطر به عنوان نزدیک ترین مسیرهای دریایی به کشورهای همسایه جنوب خلیج فارس محسوب می شوند و با رونق گرفتن بنادر، اقتصاد شهری نیز پویاتر می شود.

وی ساخت اسکله تفریحی و مسافری در بندر لنگه را از جمله نیازمندی های این شهرستان عنوان کرد و گفت: مدیرعامل سازمان بنادر امروز خبر خوشی در خصوص ایجاد اسکله شناور مسافری برای بندر مقام اعلام کرد که جای تشکر فراوان دارد؛ در عین حال توسعه پایانه دریایی جهت ترابری مسافران کشورهای حوزه خلیج فارس و بندر کنگ به عنوان اولویت دیگر در راستای نقش آفرینی بیشتر سازمان بنادر در حوزه بنادر کوچک مطرح است.

اله مراد عفیفی پور؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان نیز گزارشی از اقدامات صورت گرفته به منظور توسعه بنادر منطقه غرب هرمزگان و ایجاد زیرساخت های دریایی، بندری و گردشگری در جزایر این منطقه ارائه کرد و علی نیکویی؛ فرماندار شهرستان بندر لنگه نیز گرامیداشت یاد ‌و خاطره شهدای حادثه هواپیمای ایرباس، عدم وجود جاده کمر بندی را یکی از مباحث مهم که موجبات به وجود آمدن ترافیک در مسیر منتهی به بندر دانست.

وی افزود: با همکارهای صورت گرفته، خودروهای سنگین درون شهر به پایانه خودروهای خارج از شهر هدایت شده و با اعلام اداره بنادر ودریانوردی بندر لنگه و راهبری حمل ونقل پایانه ها به درون بندر هدایت می شود.

فرماندار شهرستان بندر لنگه همچنین ضمن ابراز قدردانی از خدمات سازمان بنادر و دریانوردی در زمینه رونق بخشی به معیشت ساحل نشینان، خواستار فراهم شدن امکان تردد کشتی های بزرگ در بندر تجاری لنگه و لزوم ایجاد بندر خشک با توجه به عدم توسعه فیزیکی بندر و همجواری بندر تجاری لنگه با مرکزیت شهر شدو گفت: جایگاه ویژه این بندر و میزان بالای حمل و نقل کالا معیار مهمی در راستای تاکید بر توسعه یافتگی و افزایش پسکرانه بندر به شمار می آید.

در پایان این نشست شیبانی؛ مدیرکل گمرک لنگه با اشاره به توجه ویژه و حضور پررنگ مدیرکل بنادر هرمزگان در منطقه غرب هرمزگان، خواستار توسعه فضاهای نگهداری کالا و انبارها در بندر لنگه و فراهم شدن امکان پذیرش کشتی های کانتینری شد.
۱۱ تیر ۱۳۹۸ ۱۹:۳۷
کد خبر : ۴۷,۱۴۲

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید