ازبکستان؛ فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری/ رویکرد سازمان بنادر در توسعه همکاری با همسایگان به سود اقتصاد ایران است/ همکاری ایران و کشورهای آسیای میانه؛ معامله برد-برد است پایان طوفان دریایی منطقه شمال مرکزى خلیج فارس و دریای عمان بدون خسارت جانى و مالى اعلام حمایت اتاق بازرگانی ایران و ازبکستان از توسعه روابط تجاری با ازبکستان/ تقدیر از نگاه سازنده سازمان بنادر به توسعه روابط اقتصادی با ازبکستان/ استفاده از ظرفیت بنادر ایران برای بازار ازبکستان؛ اتفاق بسیار مثبت برای اقتصاد کشور است راهبرد تجاری تاشکند برای توسعه روابط ترانزیتی با تهران/ ایجاد مرکز لجستیک کالای ازبکستان در بندر چابهار حمایت قاطع انجمن صنفی دریانوردان از جذب نیروی متخصص توسط سازمان بنادر/ مجلس از این اقدام مثبت سازمان بنادر پشتیبانی کند کنترل و نظارت پروژه‌های تجهیزاتی بنادر با سامانه جامع کنترل پروژه/ رصد مدیریت هزینه و زمان پروژه‌ها به صورت هفتگی/ راه‌اندازی سامانه نگهداری و تعمیر تجهیزات پروژه‌های زیربنایی بنادر هرچه سریع‌تر در مسیر بهره‌برداری قرار گیرد/ تجهیزات دریایی و بندری به بازنگری و به‌روز رسانی نیاز دارد/ ضرورت رعایت استاندارد‌های لازم در پروژه‌های سرمایه‌گذاری تخفیف سود بازرگانی برای رونق فعالیت‌های صادراتی بندر شادگان اقدامات سازمان بنادر برای ارتقاء ایمنی سفرهای دریایی و گردشگری دریایى/ سفرهای دریایى در نوروز ١٤٠١، منوط به تصویب و ابلاغ ستاد ملى مقابله با کرونا است بندر چابهار؛ مورد توجه جدی کشورهای منطقه است/ بیش از ۳۰ درصد از تجهیزاتی که در قرارداد چابهار پیش بینی شده در بندر مستقر شده است
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره نزدیکی بندر شیو به کشورهای حاشیه خلیج فارس، اظهار کرد: این بندر با توجه به این مزیت، می‌تواند به کانون فعال صادراتی و پایانه مواد معدنی در غرب استان هرمزگان تبدیل شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در جریان بازدید میدانی از بندر «شیو» در ۳۵ کیلومتری شهر پارسیان، با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های بندری و حمل و نقل دریایی علاوه بر اشتغال‌زایی، توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه، تاثیر قابل توجهی در بهبود معیشت و زندگی ساحل نشینان خواهد داشت، گفت: با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم در بندر شیو و با توجه به نزدیکی آن به کشورهای حاشیه‌ خلیج‌فارس از جمله قطر، این بندر می‌تواند به کانون فعال صادراتی و پایانه‌های موادمعدنی در غرب استان هرمزگان تبدیل شود.

وی افزود: تجهیز، توسعه و ایجاد زیرساخت های لازم در این بندر، زمینه ساز تحولی چشمگیر در بحث رونق صادرات غیرنفتی و تجارت دریایی با کشورهای منطقه خلیج فارس خواهد شد.

اله مراد عفیفی پور؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز ضمن ارایه گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای فعال سازی این بندر طی یکسال اخیر، بیان کرد: بندر شیو با ساختاری تجاری، پذیرای 120 فروند شناور لنج باری است که سنگ بنای 400 متر شاخه اصلی موج شکن آن در سال 78 گذاشته شد.

وی ادامه داد: در سال 90 طرح تکمیل ساخت این بندر به همت سازمان بنادر و دریانوردی در قالب بنادر کوچک چندمنظوره و موج شکن های مردمی در دستور کار قرار گرفت و عملیات احداث آن در سال 94 با رسیدن مساحت حوضچه این بندر به 11.5 هکتار به پایان رسید و هم اکنون در فهرست بنادر تحت مالکیت سازمان بنادر قرار دارد.

قاسم عسکری نسب؛  مدیر اداره بنادر و دریانوردی لنگه نیز با ارایه گزارشی از عملکرد یکسال اخیر بنادر غرب هرمزگان و تشریح طرح های توسعه ای این بنادر، اظهار کرد: 375 کیلومتر نوار ساحلی با احتساب جزایر تحت نظارت این مجموعه قرار دارد و طی یکسال گذشته 8.5 میلیون تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در بندر لنگه تخلیه و بارگیری شد که به لحاظ تناژ از بین 25 بندر بازرگانی کشور رتبه پنجم در سطح کشور دارد.

وی افزود: احداث پایانه مواد معدنی، دو فروند رمپ ویژه سوخت گیری شناورها، سه فروند اسکله مخصوص پهلوگیری شناورهای ناجی و امداد و نجات دریایی در بنادر لنگه، چارک و لاوان، انجام مطالعات تعامل شهر و بندر و توسعه صادرات غیرنفتی یخچالی بخشی از طرح های در دست اجرا است.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی لنگه با اشاره به راه اندازی بندر «شیو» در شهرستان پارسیان و آغاز صادرات به بندر الرویس قطر، گفت: این فعالیت با اقدام جهادی در سال گذشته از طریق احداث یک رمپ خاکی آغاز شد و طی یکسال اخیر، هزار و 560 TEU کانتیتر یخچالی صادر شده است.
عسکری نسب با اشاره به در دستور کار بودن مطالعات طرح جامع این بندر و ساخت یک فروند اسکله شناور برای پهلوگیری لندینگ کرافت، بیان کرد: نصب چراغ های موج شکن بندر «شیو» انجام شده است.

گفتنی است بندر شیو از بنادر قدیمی در استان هرمزگان است که تا پیش از سال ۹۷ در زمینه تجارت کالاهای ملوانی فعالیت داشته است و در سال گذشته با تامین زیرساخت های لازم در زمینه صادرات غیرنفتی و فعال شدن رویه گمرکی صادرات در آن، حیاتی دوباره در زمینه تجارت رسمی یافت.

این بندر در غرب استان هرمزگان(با فاصله 35 کیلومتری از شهر پارسیان و 185 کیلومتری از بندر لنگه) تا کشور قطر 118 مایل دریایی(هر مایل معادل 1.8 کیلومتر) فاصله دارد و بر همین اساس، از برترین ظرفیت های شهرستان پارسیان و استان هرمزگان به علت نزدیکی به کشور قطر بوده(دارای کمترین مسیر دریایی در استان هرمزگان به بندر الرویس) و می تواند مورد توجه تجار و بازرگانان در زمینه صادرات کالا قرار گیرد.

 

 


۱۱ تیر ۱۳۹۸ ۱۹:۵۷
کد خبر : ۴۷,۱۴۳

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید