ورود و انتقال محموله مواد اولیه فولاد کشور برای اولین بار از طریق بندر چابهار برنامه ریزی برای قطع وابستگی به دریانوردان خارجی/ اعزام مرحله اول کارورزی اصولی دانشجویان غیر بورسیه دریانوردی بر روی کشتی ها/ تعامل بی سابقه شرکت ملی نفت کش در جذب ۵۰ دانشجوی کارورزی غیر بورسیه/ اعلام طرح ایرانی کارورزی دانشجویان غیر بورسیه در اجلاس آتی "آیمو" برای رفع معضل کارورزی سایر کشورها تکلیف جدید دولت برای واردکنندگان کالاهای اساسی از بندر چابهار/ ۵۰درصد بار وارداتی و کشتی‌های شرکت پشتیبانی امور دام و بازرگانی دولتی ایران در بندر چابهار تخلیه خواهد شد/ تاکید بر صادرات بخشی از محموله‌های صادراتی مواد معدنی از چابهار مکان تأمین تمام تجهیزات بندری و دریایی کشور توسط تولیدکنندگان داخلی وجود دارد/ لزوم افزایش اختیار عمل سازمان بنادر در حمایت از بخش خصوصی توسط دولت بازدید معاون اول رئیس جمهور از بندر نوشهر انتقال کالا از طریق بندر چابهار به 2 شرکت بزرگ دولتی ابلاغ شد/ پیگیری اختصاص 30 درصد تخفیف سود بازرگانی به کالاهای وارداتی به بندر چابهار/ توزیع متوازن کالاهای اساسی بین بنادر جنوبی/ جهش بندر چابهار در دستور کار دولت نجات جان شش دریانورد در آب های شمال خلیج فارس حرکت نخستین سفر کشتی بوشهر - قطر در هفته دولت انجام ۱۰۰ درصد تعمیرات شناورهای سازمان بنادر در داخل/ حمایت ویژه وزیر راه و سازمان بنادر و دریانوردی از دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی اعلام تعداد بنادر کوچک تحت مالکیت سازمان بنادر/ میزان کالاهای تجاری جابجا شده از طریق بنادر کوچک کشور/ نقش بی بدیل بنادر کوچک در شبکه سازی حمل و نقل دریایی/ آخرین وضعیت واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی و غیردولتی ذی صلاح
افزایش 30 درصدی تجارت ایران و هندوستان/ بندر چابهار؛ شاهراه دستیابی هندوستان به کشورهای CIS/ چابهار؛ بندری بدون محدودیت در پذیرش انواع کشتی و کالا/ 17 قرارداد سرمایه گذاری در بندر چابهار منعقد شده است
سفیر هندوستان گفت: با توجه به رشد 30 درصدی تجارت بین ایران و هند و افزایش فعالیت ها آنچه را که در قراردادهای مشترک تعهد کرده ایم با اولویت انجام می دهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، گدام دارمندرا در جلسه بررسی پتانسیل ها و قابلیت های سرمایه گذاری و حمل و نقل کالاهای ترانزیتی و صادرات از طریق بندر چابهار، افزود: کشورهای نظیر تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان و سایر کشورهای حوزه CIS می توانند در بندر چابهار جایگاه داشته باشند و کالاهای مورد نیاز خود را به بهترین شیوه جابه جا کنند.

17 میلیارد دلار تجارت

وی با بیان اینکه کشورهای هندوستان و افغانستان پیگیری های مکرری برای مستثنی کردن بندر چابهار از تحریم ها کردند، مطرح کرد: در طول یکسال گذشته تجارت ایران و هند 30 درصد رشد داشته است و به رقمی حدود 17 میلیارد دلار در سال رسیده است .

با اولویت تعهدات را پیگیری می کنیم

وی تأکید کرد: با توجه به رشدی که در تجارت بین ایران و هند وجود دارد و افزایش فعالیت ها همچنان بنادر هند و چابهار بنادر مهمی هستند و آنچه را که در قراردادهای مشترک تعهد کرده ایم با اولویت، انجام می دهیم.

وی اظهار داشت: چابهار بیشتر از یک نشانه برای دولت هند در رابطه با مسائلی که دنبال می کند اهمیت دارد.

خط اعتباری در قالب یک بسته

سفیر هندوستان در ایران با اشاره به اینکه ما باید خط اعتباری قرارداد کوتاه مدت و قرارداد بلندمدت را در یک بسته واحد در نظر بگیریم، گفت: باید به صورت شفاف در مورد تعهداتی که در رابطه با چابهار وجود دارد، صحبت شود.

سفیر هندوستان در سفر دو روزه خود به  چابهار ضمن بازدید از زیرساخت ها، تجهیزات و اسکله های طرح توسعه بندر شهید بهشتی، گفت: این بندر در موقعیت ترانزیتی بسیار خوبی قرار دارد.

نقش پر رنگ بندر چابهار در توسعه تجارت هندوستان

سفیر هندوستان همچنین در جمع خبرنگاران گفت: بندر چابهار می تواند نقش بسیار مهمی برای توسعه تجارت هندوستان داشته باشد.وی اظهار کرد: می توانیم بندر چابهار را به عنوانی سنبلی در نظر بگیریم که دو کشور با توجه به آن برای حال و آینده خود فکر می کنند و تصمیم می گیرند. 
گدام دارمندرا ادامه داد: ایران و هند در تلاش هستند که با هم فعالیت کنند و در عین حال هند خود را متعهد می داند که به افغانستان هم در زمینه عبور و مرور کالاها و هم بسته های انسان دوستانه کمک کند. 

تخفیف ها و تسهیلات ویژه به سه گروه

بهروز آقایی؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز گفت: بندر چابهار محدودیتی برای پذیرش سایز کشتی ها و تخلیه و بارگیری انواع کالاها ندارد (با نصب 30 دستگاه تجهیزات استراتژیک) علاوه بر این بعد از توسعه عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تخفیف ها و تسهیلات ویژه ای برای این بندر مصوب شده است.

وی درباره تخفیف های ارایه شده، اظهارداشت: این تخفیف ها به سه گروه از مشتریان شامل خطوط کشتیرانی، صاحبان کالا و سرمایه گذارانی که در بندر چابهار سرمایه گذاری کردند، اختصاص پیدا می کند.

1000 میلیارد تومان قرارداد سرمایه گذاری

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان این که هیچ محدودیتی در پذیرش سرمایه گذاران خارجی در بندر چابهار وجود ندارد، خاطرنشان کرد: طی 18 ماه گذشته 17 قرارداد سرمایه گذاری در بندر چابهار منعقد شده که حجم این قراردادها بیش از 1000 میلیارد تومان است.

توافقنامه 180 روزه اجرایی شد

وی افزود: چابهار به عنوان دروازه هندوستان و آسیای میانه می تواند ایفای نقش کند و هند می تواند با کمترین هزینه و در سریع ترین زمان به کالاهای مختلف کشورهای اطراف از جمله مواد معدنی افغانستان دسترسی پیدا کند.

آقایی گفت: توافق نامه ایران، هند و افغانستان طی مدت مدت 180 روز اجرایی شد و شرکت اپراتور هندی در یک اسکله این بندر اقیانوسی در حال فعالیت است.

فرصتی بی نظیر برای همسایگان

وی اذعان داشت: بندر چابهار به واسطه برخورداری از موقعیت ترانزیتی، واردات و صادرات کالا فرصتی بی نظیر برای کشورهای همسایه است.

امتیازات ویژه

آقایی بندر چابهار را بندری با موقعیت ممتاز جغرافیایی و منطقه ای معرفی و اظهار کرد: واقع شدن در مسیر کریدور شمال – جنوب و برخورداری از زیرساخت مناسب برای حمل و نقل دریایی و مبادلات گسترده تجاری کشورهای هندوستان، افغانستان و کشورهای آسیای میانه و CIS، از امتیازات ویژه بندر چابهار است که سرمایه گذاری و حضور صاحبان کالا را در این بندر اقیانوسی توجیه پذیر می کند.

تامین نیازهای هند

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، بندر چابهار می تواند بدون هیچ محدودیتی تمامی نیازهای کشور هندوستان در خصوص انتقال فرآورده های نفتی و گازی نظیر CNG و LNG و همچنین کشورهای جنوب شرق آسیا را تامین کند.

تداوم قرارداد شرکت  IPGLهند با بندر چابهار

بهروز آقایی؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز در جمع خبرنگاران گفت: سفر سفیر هندوستان به بندر چابهار در خصوص توافقنامه ایران، هند و افغانستان انجام شد، موضوع های اصلی این توافق نامه در خصوص تجاری سازی و تداوم قرارداد شرکت  IPGLهند با بندر چابهار است. 

وی افزود: در این سفر دو روزه موضوع های مربوط به توافق نامه چابهار به صورت کارشناسی بررسی شد و هر دو کشور تلاش می کنند که قرارداد به بهترین نحو تداوم و اجرایی شود.

بندر چابهار به عنوان منطقه کانونی برای افزایش تجارت

به گفته سفیر هندوستان در ایران، چابهار می تواند نقش بسیار مهمی برای توسعه تجارت هندوستان داشته باشد و البته نه تنها این مزیت برای هندوستان، بلکه برای افغانستان هم مثمر است. گدام دارمندرا تصریح کرد: ایران و هند در تلاش هستند در بندر چابهار به عنوان منطقه کانونی برای افزایش تجارت با کشورهای آسیای میانه فعالیت داشته باشند.

۱۶ تیر ۱۳۹۸ ۰۸:۲۰
کد خبر : ۴۷,۱۸۱

ارسال نظرات


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید