به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، اله مراد عفیفی پور؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در مراسم الحاق شناور 158 نفره به ناوگان مسافری قشم، که با حضور محمد اسلامی؛ وزیر راه و شهرسازی و محمد راستاد؛ مدیرعامل و اعضای هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی، صورت گرفت، افزود: شناور مسافری "الماس قشم یک" که به سفارش شرکت تعاونی مسافری خیبر قشم و در یکی از شرکت های شناورسازی این جزیره تولید شده به چرخه ناوگان مسافری دریایی مرکز استان هرمزگان ملحق شد.
وی، سهم عمده تأمین مالی تولید این شناور را از محل بسته های حمایتی سازمان بنادر و دریانوردی و در قالب تسهیلات وجوه اداره شده عنوان و تصریح کرد: با الحاق این شناور جدید، تعداد ناوگان مسافری فعال در مسیرهای دریایی بین جزیره قشم به بندرعباس و جزایر هرمز و لارک به 39 فروند با ظرفیت چهار هزار و 100 نفر صندلی افزایش یافت.
عفیفی پور بدنه تمام آلومینیوم این شناور را از جمله ویژگی های منحصربفرد آن به لحاظ ایمنی و استحکام سازه ای دانست و افزود: "الماس قشم یک" که در فهرست شناورهای کلاس کاتاماران(شناور تندرو دو بدنه) قرار دارد، در مدت زمان 16 ماه ساخته شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ظرفیت حمل مسافر توسط این شناور را 158 نفر و تعداد خدمه آن را 8 نفر اعلام کرد و گفت: شناور مذکور که مجهز به پیشرفتهترین تجهیزات ایمنی و ناوبری است، با ظرفیت م 143 نفر کلاس عادی و 15 نفر کلاس تجاری در دو طبقه ساخته شده است.
وی اضافه کرد: شناور کاتاماران الماس قشم یک امکان دریانوردی با سرعت 22 گره دریایی (حدود 40 کیلومتر بر ساعت) در مسیرهای مسافری را دارد که این امر زمان تردد از بندرعباس به جزایر قشم و هرمز را از یک ساعت به حدود 45 دقیقه کاهش می دهد.
عفیفی پور خاطرنشان کرد: دو دستگاه موتور یانمار روی این شناور نصب شده که قدرت هرکدام از آنها 829 اسب بخار است، همچنین ظرفیت خالص آن 66 تن ( NRT) و ظرفیت ناخالص آن 187 تن(GRT) است.
وی با تشریح جزییاتی از مشخصات فنی شناور گفت: طول شناور مسافری یاد شده، 26متر، عرض7.7متر، عمق حدود 3 متر و آبخور طراحی شده برای آن 1.3 متر است.
وی با بیان اینکه استان هرمزگان با بهره مندی از 43 کارگاه و کارخانه فعال تولید شناورهای چوبی، فایبر گلاس، فلزی و آلومینیومی کانون اصلی تولید شناورهای دریایی در ایران است، تصریح کرد: در صورت تأمین منابع مالی لازم به شناورسازی های استان به منظور وارد نمودن مواد اولیه و تجهیزات، روند نوسازی ناوگان مسافری و گردشگری دریایی استان سرعت بیشتری خواهد گرفت.
وی صنایع دریایی را از جمله صنایع اشتغالزا در کشور دانست و بیان کرد: شناورهای تولید شده در کارخانجات شناورسازی استان مطابق با قوانین و مقررات ملی و بین المللی و همچنین با رعایت استانداردهای مربوطه تحت کلاس موسسات رده بندی ایرانی تولید و صادر می شوند.
عفیفی پور استان هرمزگان را قطب صنعت ساخت و تعمیر شناورهای دریایی در ایران دانست و افزود: روند ثبت سفارش ساخت شناورها در چهار ماه نخست سال 98 حکایت از رشدی فزاینده دارد؛ به طوری که در مدت یاد شده، تعداد سفارش ساخت شناور به 72 فروند رسید که در همسنجی با مدت مشابه سال گذشته ( 22 فروند) افزایشی 327درصدی را نشان می دهد .
این مقام مسئول گفت: با توجه به تدبیر اتخاذ شده وتمهیدات صورت گرفته، در سال های اخیر نه تنها روند واردات شناور مسافری به داخل کشور متوقف شده بلکه هم اکنون هرمزگان به جایگاه مهم صادر کننده شناورهای دریایی به ویژه لنج های باری در منطقه خلیج فارس دست یافته است.