افزایش سهم ریلی بار کانتینری؛ یک مساله فرابخشی است / ضرورت تعیین و تبیین تکالیف سایر حوزه ها برای افزایش سهم بار ریلی در بنادر نخستین بویه اقیانوسی ساخت داخل در بندر شهید رجایی نصب شد/ خودکفایی در تولید علایم شناور دریایی/ تولید انبوه بویه از اوایل سال آینده بنادر گوادر و چابهار مکمل یکدیگر هستند/ جایگاه ویژه بندر چابهار در اقتصاد بین الملل و سیاست خارجی هند / ضرورت افزایش اشتیاق به توسعه بندر چابهار بین مردم بومی و محلی/ لزوم ایجاد زیرساخت های فرودگاهی، ریلی و شهری در چابهار بندر چابهار؛ قابلیت پذیرش کشتی های سایز بزرگ را دارد/ بندر چابهار؛ اولین بندری است ‌که در قالب قرارداد BOT؛ اپراتور بین المللی برای آن جذب شد/ اپراتور بین المللی فعال در بندر چابهار؛ متعهد به سرمایه گذاری در روبناها و خرید تجهیزات است/ بندر چابهار با برخورداری از تجهیزات مدرن و پیشرفته، پاسخگوی خطوط لاینری است‌ توسعه همه جانبه بندر چابهار نیازمند همگرایی مقامات بومی و ملی است/ نیاز جدی بندر چابهار اتصال به شبکه سراسری راه آهن/ ساخت سیلوی ۱۰۰ هزار تنی تمام مکانیزه در بندر چابهار در دستور کار برگزاری دوره آموزشی اصول حمل و نقل و نگهداری کالاهای خطرناک در بنادر/ ارتقاء دانش تخصصی کارشناسان HSE و آتش نشانی بنادر کشور ضرورت تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر نوشهر/ لزوم اجرایی شدن پروژه راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی/ تسریع در عملیاتی شدن لایروبی حوضچه و کانال دسترسی بندر فریدونکنار نفتکش سابیتی تا ۹ روز آینده وارد بندرعباس می شود/ سابیتی؛ اکنون وارد تنگه باب المندب شده است/ نشت نفت از نفتکش سابیتی مهار شد هیچ مرجع دریایی منطقه ای به درخواست کمک نفتکش Sabiti در زمان حادثه پاسخ نداد ‌اقتصاد مقاومتی و رونق تولید در صنایع فراساحل‌، مهمترین محورهای پنجمین نمایشگاه دریایی‌
دعوت سرمایه گذاران در دو حوزه ارائه خدمات و تولید در بنادر/ استفاده از بنادر شمالی و جنوبی برای ترانزیت کالا به کشورهای محصور در خشکی/ پربازده ترین روش ترانزیت از بنادر؛ استفاده از خدمات ریلی است
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: افزایش صادرات و ترانزیت کالا از بنادر شمالی و جنوبی کشور کمک قابل توجهی به استفاده از ظرفیت بنادر می کند.

 مجید پور کائد درباره استفاده از ظرفیت بنادر شمالی و جنوبی کشور به پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، افزود: اکثر بنادر کشور دارای پتانسیل بالا برای صادرات و واردات کالا هستند و این امر چه در واردات برای مصرف داخل و چه واردات برای ترانزیت به کشورهای ثالث، مخصوصا کشورهای آسیای میانه  و کشورهای افغانستان و عراق مشهود است.

وی ادامه داد: از آنجا که ظرفیت بنادر ما در شمال و جنوب کشور بیش از میزان بهره وری کنونی است، یکی از اقدامات در راستای توسعه فعالیت های بندری می تواند استفاده از بنادر کشور در شمال و جنوب برای ترانزیت کالا به کشورهای محصور در خشکی نظیر کشورهای آسیای میانه باشد.

عضو اتاق بازرگانی ایران در مورد فعال سازی بنادر شمالی کشور توضیح داد: باید افزایش حجم صادرات را در دستور کار داشته باشیم و در کنار آن پشتیبانی واردات برای ترانزیت به کشورهای همسایه را نیز دنبال کنیم.

تقویت پسکرانه بنادر

وی درباره اینکه چه فعالیت هایی برای جذب بیشتر سرمایه گذار می توان انجام داد، تصریح کرد: حضور سرمایه گذاران در بنادر می تواند در دو حوزه ارائه خدمات و تولید باشد، در بخش تولید؛ می توان از سرمایه گذاران خارجی که در کشور خودشان امکان فعالیت اقتصادی مناسبی ندارند در بنادر و پسکرانه ها استفاده کرد و محصولات تولید شده را  با توجه به قیمت تمام شده پایین تر در کشور مستقیما به بازارهای هدف صادر کرد.

 

مشارکت سرمایه گذاران

کائد گفت: بدین صورت علاوه بر جذب سرمایه گذار خارجی می توان از مشارکت سرمایه گذاران داخلی برای تولید دربنادر و صادرات محصولات بهره برد، با توجه به دسترسی مناسب بنادر کشور به آبهای بین المللی استفاده از این موقعیت و برای فعالیت های تولیدی در محل بنادر و پسکرانه ها می تواند بسیار مفید باشد.

صادرات از شرق آسیا به جنوب خزر

وی اذعان داشت: در حال حاضر فاصله بندر خرمشهر از بندر آزاد کویت تنها 4 ساعت است، همین مجاورت و نزدیکی به کشورهای حوزه خلیج فارس، امکان ترانزیت کالاهای صادراتی از شرق آسیا به کشورهای جنوب دریای خزر را از طریق بنادر ایران فراهم می کند، همین روند برای بنادر شمالی کشور نیز مهیا است.

دسترسی آسان یک مزیت است

عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: از نظر جغرافیایی کشور ما در منطقه ای واقع شده است که دسترسی سریع و آسان به کشورهای همسایه و منطقه دارد، همین دسترسی سریع و آسان از طریق بنادر کشور می تواند نقطه اتکایی برای تشویق سرمایه گذاران جهت حضور در بنادر کشور باشد.

وی درباره تقویت ترانزیت کالا توضیح داد: درحال حاضر بهترین و پر بازده ترین روش ترانزیت از بنادر کشور، استفاده از خدمات ریلی است، با گسترش شبکه ریلی از بنادر کشور به دیگر نقاط می توان حجم قابل توجهی از کالا را در کمترین زمان ممکن جابجا کرد.

 

 

۲۰ مرداد ۱۳۹۸ ۰۸:۰۱
کد خبر : ۴۷,۶۰۹

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید