تخفیف 20 درصدی برای صاحبان کالاهای کانتینری صادراتی در بندر خرمشهر/خارج سازی ۵ فروند مغروقه آبراه اروند در دستور کار صادرات اولین محموله سنگ از بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی موقعیت، تخصص و توسعه؛ سه عامل ایجاد بنادر جدید خط دائمی کشتی کانتینربر بین ایران و روسیه راه‌اندازی شد/ حرکت اولین کشتی در سپتامبر ۲۰۲۰/ امکان صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه فراهم شد اشتغالزایی، رونق تجاری و کسب سود؛ سه دستاورد سرمایه گذاری در بنادر است/ حمایت ویژه دولت از سرمایه گذاران در بلندمدت، نتیجه بخش خواهد بود/ سازمان بنادر برای سرمایه گذار بخش خصوصی؛ سنگ تمام می گذارد نگاه سازمان بنادر به جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی برد-برد است/ شرایط بسیار مناسبی برای فعالیت بخش خصوصی در بنادر ایران فراهم شده است/ سرمایه گذاران بخش خصوصی به فعالیت در بنادر کشور، نگاه بلندمدت داشته باشند بندر چابهار؛ محدویتی در پذیرش کالا ندارد/ ثبت رکوردی جدید با عملیات ۳۵ هزار متر مکعبی لایروبی در بندر چابهار رشد ۵۸ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در مجتمع بندرانزلی آلودگی ناشی از لکه های نفتی در 3 مایلی ساحل بندرعباس کنترل شد گزارش رسمى مبنى بر توقیف نفتکش ایرانى در بندر کراچى به سازمان بنادر ارائه نشده است/ بررسى ها ادامه دارد
دعوت سرمایه گذاران در دو حوزه ارائه خدمات و تولید در بنادر/ استفاده از بنادر شمالی و جنوبی برای ترانزیت کالا به کشورهای محصور در خشکی/ پربازده ترین روش ترانزیت از بنادر؛ استفاده از خدمات ریلی است
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: افزایش صادرات و ترانزیت کالا از بنادر شمالی و جنوبی کشور کمک قابل توجهی به استفاده از ظرفیت بنادر می کند.

 مجید پور کائد درباره استفاده از ظرفیت بنادر شمالی و جنوبی کشور به پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، افزود: اکثر بنادر کشور دارای پتانسیل بالا برای صادرات و واردات کالا هستند و این امر چه در واردات برای مصرف داخل و چه واردات برای ترانزیت به کشورهای ثالث، مخصوصا کشورهای آسیای میانه  و کشورهای افغانستان و عراق مشهود است.

وی ادامه داد: از آنجا که ظرفیت بنادر ما در شمال و جنوب کشور بیش از میزان بهره وری کنونی است، یکی از اقدامات در راستای توسعه فعالیت های بندری می تواند استفاده از بنادر کشور در شمال و جنوب برای ترانزیت کالا به کشورهای محصور در خشکی نظیر کشورهای آسیای میانه باشد.

عضو اتاق بازرگانی ایران در مورد فعال سازی بنادر شمالی کشور توضیح داد: باید افزایش حجم صادرات را در دستور کار داشته باشیم و در کنار آن پشتیبانی واردات برای ترانزیت به کشورهای همسایه را نیز دنبال کنیم.

تقویت پسکرانه بنادر

وی درباره اینکه چه فعالیت هایی برای جذب بیشتر سرمایه گذار می توان انجام داد، تصریح کرد: حضور سرمایه گذاران در بنادر می تواند در دو حوزه ارائه خدمات و تولید باشد، در بخش تولید؛ می توان از سرمایه گذاران خارجی که در کشور خودشان امکان فعالیت اقتصادی مناسبی ندارند در بنادر و پسکرانه ها استفاده کرد و محصولات تولید شده را  با توجه به قیمت تمام شده پایین تر در کشور مستقیما به بازارهای هدف صادر کرد.

 

مشارکت سرمایه گذاران

کائد گفت: بدین صورت علاوه بر جذب سرمایه گذار خارجی می توان از مشارکت سرمایه گذاران داخلی برای تولید دربنادر و صادرات محصولات بهره برد، با توجه به دسترسی مناسب بنادر کشور به آبهای بین المللی استفاده از این موقعیت و برای فعالیت های تولیدی در محل بنادر و پسکرانه ها می تواند بسیار مفید باشد.

صادرات از شرق آسیا به جنوب خزر

وی اذعان داشت: در حال حاضر فاصله بندر خرمشهر از بندر آزاد کویت تنها 4 ساعت است، همین مجاورت و نزدیکی به کشورهای حوزه خلیج فارس، امکان ترانزیت کالاهای صادراتی از شرق آسیا به کشورهای جنوب دریای خزر را از طریق بنادر ایران فراهم می کند، همین روند برای بنادر شمالی کشور نیز مهیا است.

دسترسی آسان یک مزیت است

عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: از نظر جغرافیایی کشور ما در منطقه ای واقع شده است که دسترسی سریع و آسان به کشورهای همسایه و منطقه دارد، همین دسترسی سریع و آسان از طریق بنادر کشور می تواند نقطه اتکایی برای تشویق سرمایه گذاران جهت حضور در بنادر کشور باشد.

وی درباره تقویت ترانزیت کالا توضیح داد: درحال حاضر بهترین و پر بازده ترین روش ترانزیت از بنادر کشور، استفاده از خدمات ریلی است، با گسترش شبکه ریلی از بنادر کشور به دیگر نقاط می توان حجم قابل توجهی از کالا را در کمترین زمان ممکن جابجا کرد.

 

 

۲۰ مرداد ۱۳۹۸ ۰۸:۰۱
کد خبر : ۴۷,۶۰۹

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید