موج شکن های جدید و اسکله برگشتی مجتمع بندری انزلی هیچ تأثیری بر رسوب تالاب انزلی ندارد آمریکا با تحریم و شلیک موشک به هواپیمای ایرانی، انسانیت را هدف قرار داده است افزایش 21 درصدی صادرات کالا به کشورهای حاشیه خلیج فارس از بندر خرمشهر/ اسکله تاسیسات دریایی به اسکله های 20 گانه بندر خرمشهر افزوده شد ورود و خروج 206 فروند کشتی در بندرامیرآباد/ هیدروگرافی آب های بنادر امیرآباد ونکا/ برداشت 37552 متر مکعب لای از کانال و حوضچه‌های بندرامیرآباد رسیدگی به موضوعات دریایی مرتبط با تحریم در اولویت سازمان بنادر/ ضرورت تمرکز بیشتر بر ایمنی دریایی در بنادر/ ضرورت تداوم آموزش دریانوردان به رغم شیوع کرونا انتقال 30 دستگاه کانتینر یخچالی و ۹ دستگاه کانتینر معمولی از افغانستان به هند از مسیر بندرچابهار/ ارسال اولین محموله صرفا ترانزیتی از بندر شهیدبهشتی در راستای توافق سه جانبه هند و افغانستان و ایران پیوستن بندر شهید رجایی به بنادر سبز با رعایت شاخصه های زیست محیطی امکانپذیر می شود پیشرفت ۳۶ درصدی طرح توسعه بندر مسافری دریایی چمخاله/ احداث بندرگاه و حوضچه مناسب برای پذیرش انواع شناورهای مسافری و تفریحی/ تشریح زمینه های سرمایه گذاری در بخش دریایی و خشکی ورود اولین کشتی حامل خاک فسفات به بندر بوشهر تکمیل پروژه تعریض ‌و ‌تأمین ایمنی جاده ورکلا-گهرباران امیرآباد
در آستانه مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی:
یادداشت/ دریانوردی؛ صنعت پیشگام و راهگشای بازرگانی است

عادل دریس

مدیرکل بنادرودریانوردی خوزستان

بیش از 90 درصد بار تجارت جهانی بر دوش شبکه حمل و نقل دریایی قرار دارد و در این میان کشور عزیزمان که از جنوب، از طریق خلیج فارس و دریای عمان به آب های آزاد و از شمال به کشور های حاشیه دریای خزر متصل است، از جمله کشورهای برخوردار جهان در حوزه ارزشمند و فعال دریانوردی  است. دریانوردی و توجه به اهمیت آن در توسعه بازرگانی کشور و نقش آن در ایجاد فرصت های اقتصادی  برای کشور بیش از گذشته مورد توجه سیاست گذاران کلان  قرار گرفته است.

حمل و نقل از طریق دریا همچنان ارزان ترین روش در تجارت است و حمل و نقل دریایی را می توان به عنوان ابزار اصلی توسعه تجارت بین المللی برشمرد. لذا با توجه به رویکرد اخیر کشورمان به اقتصاد دریا محور طی دهه اخیر، می توان افق  شکوفایی را برای دریانوردی و صنایع وابسته به آن و همچنین مزایای حاصل از سرمایه گذاری در این صنعت راهبردی متصور شد.

تخلیه بیش از ۵ میلیون کالای اساسی در ۴ ماهه اخیر و تأمین کالاهای استراتژیک کشور در بنادر گویای اهمیت نقش صنعت حمل و نقل دریایی و بنادر به عنوان مبادی ورودی به آن است و می تواند بیش از پیش اهمیت جایگاه صنعت دریانوردی را برای همگان ملموس کند. از این رو دریانوردی و بهره گیری از ظرفیت های کمترتوجه شده به آن به مثابه یک راهبرد اقتصادی عمده می تواند راهگشای برون رفت از چالش ها و محدودیت های اعمال شده به کشورمان مدنظر قرار بگیرد.

بنادر به مثابه  دروازه های ورود به گستره بازرگانی دریایی و صنعت حمل و نقل دریایی می توانند نقش تاثیرگذاری در بسط و توسعه این صنعت ایفا کنند. واردات، صادرات و سایر گونه های مبادلات کالا در بنادر که در پیوند مستقیم و مرتبط یا حوزه دریانوردی هستند، از جمله وجوه ایجاد ارزش افزوده در بنادر هستند و استقبال فزاینده صاحبان صنایع و سرمایه گذاران بخش خصوصی نشان از آن دارد که دریانوردی و بنادر جایگاه خود را در رویکردهای اقتصادی و بازرگانی با هدف کسب و ایجاد ارزش افزوده پیدا کرده است.

  افزایش تبادلات بین المللی از طریق دریا به دست توانمند دریانوردان صورت می پذیرد و ما به عنوان یکی از اعضای خانواده بزرگ جامعه بندری ضمن قـــــدردانی از تلاش های بی وقفه این عزیزان، تلاش کرده ایم با بهبود در ارائه خدمات از جمله خدمات الکترونیکی از طریق پرتال جامع امور دریانوردان که در کلیه بنادر به ویژه در بندر امام خمینی(ره) که در دسترس عموم قرار گرفته، امور مربوط به بازیگران در  توسعه اقتصاد کشور در صنعت دریانوردی را تسهیل کنیم.

در این میان برخی چالش ها و مشکلات مرتبط با حرفه  دشوار دریانوردی موجب شده، انگیزه و جذابیت لازم برای اشتغال نیروهای انسانی تازه نفس فراهم نشود. لذا حل مشکلات و چالش های شاغلان حرفه دریانوردی می تواند نقش مؤثری در توسعه روز افزون این صنعت و در نتیجه شکوفایی  اقتصادی کشور داشته باشد.


۲۳ مرداد ۱۳۹۸ ۲۳:۰۶
کد خبر : ۴۷,۶۳۷

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید