افزایش سهم ریلی بار کانتینری؛ یک مساله فرابخشی است / ضرورت تعیین و تبیین تکالیف سایر حوزه ها برای افزایش سهم بار ریلی در بنادر بنادر گوادر و چابهار مکمل یکدیگر هستند/ جایگاه ویژه بندر چابهار در اقتصاد بین الملل و سیاست خارجی هند / ضرورت افزایش اشتیاق به توسعه بندر چابهار بین مردم بومی و محلی/ لزوم ایجاد زیرساخت های فرودگاهی، ریلی و شهری در چابهار بندر چابهار؛ قابلیت پذیرش کشتی های سایز بزرگ را دارد/ بندر چابهار؛ اولین بندری است ‌که در قالب قرارداد BOT؛ اپراتور بین المللی برای آن جذب شد/ اپراتور بین المللی فعال در بندر چابهار؛ متعهد به سرمایه گذاری در روبناها و خرید تجهیزات است/ بندر چابهار با برخورداری از تجهیزات مدرن و پیشرفته، پاسخگوی خطوط لاینری است‌ توسعه همه جانبه بندر چابهار نیازمند همگرایی مقامات بومی و ملی است/ نیاز جدی بندر چابهار اتصال به شبکه سراسری راه آهن/ ساخت سیلوی ۱۰۰ هزار تنی تمام مکانیزه در بندر چابهار در دستور کار برگزاری دوره آموزشی اصول حمل و نقل و نگهداری کالاهای خطرناک در بنادر/ ارتقاء دانش تخصصی کارشناسان HSE و آتش نشانی بنادر کشور ضرورت تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر نوشهر/ لزوم اجرایی شدن پروژه راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی/ تسریع در عملیاتی شدن لایروبی حوضچه و کانال دسترسی بندر فریدونکنار نفتکش سابیتی تا ۹ روز آینده وارد بندرعباس می شود/ سابیتی؛ اکنون وارد تنگه باب المندب شده است/ نشت نفت از نفتکش سابیتی مهار شد هیچ مرجع دریایی منطقه ای به درخواست کمک نفتکش Sabiti در زمان حادثه پاسخ نداد ‌اقتصاد مقاومتی و رونق تولید در صنایع فراساحل‌، مهمترین محورهای پنجمین نمایشگاه دریایی‌ تداوم توسعه بنادر در سخت‌ترین شرایط تحریم/ از بسیاری از کشورهای همسایه جلوتریم
فرید خواجه| سکانی قایق از اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر
 
 
 
من قایقی دارم که با آن به‌عنوان کمک راهنمای کشتی‌هایی که به بندر خرمشهر می‌آیند، فعالیت می‌کنم. اگر بخواهم درباره کارم توضیح بدهم، وظیفه‌ام به‌عنوان قایق کمکی راهنمابر از وقتی یک کشتی به نزدیکی بندر می‌رسد، شروع می‌شود. با توجه به این‌که یک پایلوت به فضا و اسکله‌های بندر اشراف دارد و عمق آب در نقاط مختلف را می‌داند و به جذر و مد و عوامل محیطی مثل باد آگاه است، کشتی‌ها را هدایت می‌کند و به اسکله پهلو می‌دهد. من هم به‌عنوان قایق کمکی به پایلوت کمک می‌کنم. الان حدود ۲۸ سال است که من مشغول این کار هستم. تا امروز بارها و بارها پیش آمده که در حین انجام کار متوجه حادثه‌ای در دریا شده‌ام و برای کمک به سمت حادثه‌دیدگان رفته‌ام. برای مثال، یک‌بار از سوی یک شرکت داشتند یک کشتی را از آب در می‌آوردند که ناگهان آن کشتی وارونه شد. من در آن لحظه بالای سرشان بودم. یکی از نیروهای آن شرکت که به آب افتاده بود، اصلا شنا بلد نبود و نزدیک بود غرق بشود اما من خیلی زود او را از آب بیرون کشیدم و نجاتش دادم. تا امروز بارها و بارها پیش‌آمده که عده‌ای با من تماس گرفته‌اند و درخواست کمک کرده‌اند. اگر خودرویشان خراب شده باشد یا به وسیله‌ای خاص احتیاج داشته باشند، به کمکشان می‌روم و آن وسیله را هم برایشان تهیه می‌کنم. 
گاهی هم پیش‌آمده که لنجی خراب شده و از من درخواست کمک کرده‌اند، من هم برایشان آن وسیله‌ای را که لازم داشته‌اند برده‌ام. بعضی مواقع  هم که به سوخت احتیاج داشته‌اند، برایشان تهیه کرده‌ام و به دستشان رسانده‌ام یا مثلا پمپ لنج خراب شده که آن را تهیه کرده‌ام و به آن‌ها رسانده‌ام تا ایراد را رفع کنند. اگر بخواهم درباره اتفاقاتی که من به کمک افراد رفته‌ام، توضیح بدهم، ساعت‌ها زمان خواهد برد. همین چند وقت قبل یک شناور با بار کاه از بندر خرمشهر به سمت کویت در حرکت بود. روبه‌روی پل امام جعفر صادق آتش گرفته بود و من اولین نفری بودم که به آن شناور رسیدم. خیلی سریع به سمت آتش‌نشانی رفتم و نیروها را با خبر کردم. خوشبختانه این آتش با کمک همه مهار شد و عادل دریس مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان بابت این کار به من تقدیرنامه‌ای داد. شاید این آخرین خاطره‌ی خوشی باشد که از حادثه‌ای که می‌توانست به اتفاقات خیلی بدی ختم شود، در ذهن دارم.
 
۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۱۷
کد خبر : ۴۷,۷۲۷

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید