29 شرکت جدید متقاضی سرمایه گذاری در بندر چابهار/ نگاه ویژه مقام ها، سرمایه گذاران ملی و فراملی به بندر چابهار امضای بزرگترین قرارداد سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر شهید رجایی به مبلغ 50هزار میلیارد ریال/ احداث وسیع ترین ترمینال مکانیزه مواد معدنی در محدوده خلیج فارس و دریای عمان/ ایجاد شهر لجستیک صنایع و صادرات مستقیم مواد معدنی از بندر شهید رجایی آزادی قریب الوقوع نفتکش انگلیسی توقیف شده/ پرونده حقوقی نفتکش باز است آلودگی نفتی محدوده جنوبی جزیره خارگ پاکسازی شد سازمان بنادر در مدیریت ترافیک کالاهای اساسی موفق عمل کرده است/ طرح های توسعه ای و تجهیز بنادر به رغم محدودیت های ناشی از تحریم ادامه می یابد/ ضرورت تکمیل مرحله اول فاز سوم توسعه بندر شهید رجایی تخلیه محمولۀ ۴۳۱تنی با بهره گیری از تجهیزات مدرن در بندر امام (ره) رشد ۳۷ درصد تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بندر چابهار/ اولین کشتی حامل جو در بندر چابهار پهلوگیری کرد 134 اسکله تفریحی و گردشگری در مازندران ساخته می‌شود اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان دستگاه برتر جشنواره شهید رجایی "تعطیلی موقت" بنادر مسافری مرکز هرمزگان به مناسبت رزمایش نیروهای مسلح در هفته دفاع مقدس/ امکان تردد دریایی مسافران از مسیر پل با لافت
برنامه ریزی برای قطع وابستگی به دریانوردان خارجی
مدیر امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به مذاکرات و تعامل سازنده این سازمان با شرکت های ملی نفتکش و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، طی دو سال گذشته، از " تهیه، تصویب و اجرای طرح ملی کارورزی اصولی دانشجویان غیر بورسیه" در شرکت ملی نفت کش خبر داد و گفت: در مرحله اول این طرح و از هفته قبل، اعزام 50 نفر از دانشجویان بر روی کشتی ها آغاز شده که این اقدام موثر، دست کم در 10 سال گذشته در کشور بی سابقه بوده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، حسین یونسی، مدیرامور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این خبر، افزود: طبق نظر اکثر کارشناسان دریایی جهان، کارورزی در رشته های دریانوردی، نقش پر رنگ تری نسبت به تئوری در دانشگاه دارد؛ بنابراین برای تربیت دریانوردان شایسته، ضروری است کارورزی ها " اصولی و علمی" سپری شود.
وی در ادامه توضیح داد: مطابق با کنوانسیون بین المللی استانداردهای آموزش، صدورگواهینامه و نگهبانی دریانوردان، دانشجویان رشته های دریانوردی سفرهای نامحدود ملزم به گذراندن حداقل یک سال کارورزی بر روی کشتی های تجاری دریارو هستند.
مدیرامور دریانوردان اضافه کرد: در 15 سال گذشته با کوچک تر شدن فضای محل اقامت پرسنل کشتی ها، کارورزی دانشجویان دریانوردی در اکثر کشورهای دنیا با چالش جدی مواجه شده است.
 یونسی " سپری کردن کارورزی ها به صورت ملوانی و غیر اصولی " و " تربیت محدود دریانورد در کالج های دریانوردی" را از مهم ترین عوامل کمبود افسر در سطح جهانی ناشی از چالش کارورزی ارزیابی کرد.
وی با تبیین این موضوع که صنعت حمل و نقل دریایی یک صنعت بین المللی است و کشتی های با پرچم کشور جمهوری اسلامی ایران از این قاعده مستثنی نبوده اند، تأکید کرد: دانشجویان دریانوردی در 15 سال گذشته همواره در این خصوص مشکل داشته و بعضا الحاق آنها به کشتی ها جهت کارورزی به بیش از یک سال به طول می انجامید.
مدیرامور دریانوردان در بخش دیگری از صحبت هایش عنوان کرد: در حال حاضرحدود ۳۰درصد از دانشجویان دریانوردی کشور بورسیه و ۷۰درصد غیر بورسیه هستند.
وی افزود: در گذشته همه دانشجویان دریانوردی دانشگاه ها و موسسات آموزش دریانوردی کشور؛ بورسیه خطوط کشتیرانی بودند و لذا مشکلی برای هزینه کارورزی آنان وجود نداشت؛ اما اکنون با معضل هزینه کارورزی جامعه آماری 70 درصدی مواجه هستیم.
بنابر اعلام مدیر امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی ، این سازمان به عنوان تنها مرجع دریایی و متولی آموزش دریانوردی کشور، از دو سال گذشته اقدامات بسیار سازنده و زیر بنایی در راستای ارتقای سطح کیفی آموزش دریانوردی انجام داده که از جمله می توان به روزآمد رسانی سیلابس های درسی در کلیه سطوح کنوانسیون مطابق با آخرین تغییرات، پالایش مدرسین/اساتید و ممتحنین، نظارت قوی بر اجرای آموزش، کیفی سازی ممیزی ها، اعزام گروهی دانشجویان بورسیه با افسر آموزشی و کیفی سازی کارورزی دانشجویان غیر بورسیه اشاره کرد.
یونسی همچنین خاطر نشان کرد: ضمن قدردانی از مدیران شرکت ملی نفتکش، قطعا ظرفیت ایجاد شده درآن شرکت به تنهایی پاسخگوی جامعه آماری70درصدی(دانشجویان غیر بورسیه) نیست، لذا انتظار داریم شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و سایر مالکان ایرانی هم در این طرح ملی مشارکت نماید تا وابستگی به دریانوردان خارجی در کشور به صفر رسد. 
به گفته مدیرامور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی، قرار است این طرح طی به‌عنوان سند پیشنهادی از طرف جمهوری اسلامی ایران به سازمان جهانی دریانوردی در اجلاس آتی کمیته عوامل انسانی، آموزش و نگهبانی ارائه شود تا در صورت تایید برای رفع معضل کارورزی سایر کشورها هم مورد استفاده قرار گیرد.
۱ شهریور ۱۳۹۸ ۲۰:۲۶
کد خبر : ۴۷,۷۶۰

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید