نخستین کشتی حامل کالای اساسی در بندر بوشهر پهلو گرفت/ ۲ میلیون تن کالا در بنادر بوشهر تخلیه و بارگیری شده است با الحاق بندر چابهار به منطقه ویژه اقتصادی مشکلات سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی حل می شود/ احداث 18 کیلومتر آزاد راه از بندر چابهار/ اعلام جزئیات سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر چابهار انعقاد قراردادهای جدید سرمایه گذاری در بندر امیرآباد/ میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندرامیرآباد به بیش از ۱۷۸۴۰ میلیارد ریال می رسد راه‌اندازی خط مسافری چابهار - مسقط از اول دی ماه / پیگیری مشکلات شناورهای بنزین سوز/ پیشرفت 40 درصدی فاز 2 بندر شهید بهشتی چابهار/ بندر شهید کلانتری به بندر شهید بهشتی متصل می‌شود/ بندر شهید بهشتی چابهار؛ توانایی پذیرش کشتی‌های پست پاناماکس را دارد بکارگیری علائم کمک ناوبری مجازی در بندر امیرآباد/ ارتقاء سطح ایمنی دریانوردی در بندر امیرآباد انتصاب"رئیس کمیته اجرایی همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی _ ICOPMAS 2020 " یک دستگاه توزین جدید با سرمایه گذاری بخش خصوصی به بندر امام(ره) افزوده شد تسهیل فعالیت سرمایه گذاران در توسعه گردشگری دریایی، پرورش ماهی در قفس و سوخت رسانی بهینه به شناورها اولویت سازمان بنادر در بندر چابهار؛ رونق تجارت است/ سازمان بنادر؛ بر اساس توافقنامه های امضاء شده در بندر چابهار؛ تعرفه ترجیحی ارائه می دهد/ تخفیف های ویژه سازمان بنادر به خطوط کشتیرانی و صاحبان کالا در بندر چابهار برگزاری دوره آموزشی ارزیابی مخاطرات آتش سوزی و حوادث در محوطه های بندری
برنامه ریزی برای قطع وابستگی به دریانوردان خارجی
مدیر امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به مذاکرات و تعامل سازنده این سازمان با شرکت های ملی نفتکش و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، طی دو سال گذشته، از " تهیه، تصویب و اجرای طرح ملی کارورزی اصولی دانشجویان غیر بورسیه" در شرکت ملی نفت کش خبر داد و گفت: در مرحله اول این طرح و از هفته قبل، اعزام 50 نفر از دانشجویان بر روی کشتی ها آغاز شده که این اقدام موثر، دست کم در 10 سال گذشته در کشور بی سابقه بوده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، حسین یونسی، مدیرامور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این خبر، افزود: طبق نظر اکثر کارشناسان دریایی جهان، کارورزی در رشته های دریانوردی، نقش پر رنگ تری نسبت به تئوری در دانشگاه دارد؛ بنابراین برای تربیت دریانوردان شایسته، ضروری است کارورزی ها " اصولی و علمی" سپری شود.
وی در ادامه توضیح داد: مطابق با کنوانسیون بین المللی استانداردهای آموزش، صدورگواهینامه و نگهبانی دریانوردان، دانشجویان رشته های دریانوردی سفرهای نامحدود ملزم به گذراندن حداقل یک سال کارورزی بر روی کشتی های تجاری دریارو هستند.
مدیرامور دریانوردان اضافه کرد: در 15 سال گذشته با کوچک تر شدن فضای محل اقامت پرسنل کشتی ها، کارورزی دانشجویان دریانوردی در اکثر کشورهای دنیا با چالش جدی مواجه شده است.
 یونسی " سپری کردن کارورزی ها به صورت ملوانی و غیر اصولی " و " تربیت محدود دریانورد در کالج های دریانوردی" را از مهم ترین عوامل کمبود افسر در سطح جهانی ناشی از چالش کارورزی ارزیابی کرد.
وی با تبیین این موضوع که صنعت حمل و نقل دریایی یک صنعت بین المللی است و کشتی های با پرچم کشور جمهوری اسلامی ایران از این قاعده مستثنی نبوده اند، تأکید کرد: دانشجویان دریانوردی در 15 سال گذشته همواره در این خصوص مشکل داشته و بعضا الحاق آنها به کشتی ها جهت کارورزی به بیش از یک سال به طول می انجامید.
مدیرامور دریانوردان در بخش دیگری از صحبت هایش عنوان کرد: در حال حاضرحدود ۳۰درصد از دانشجویان دریانوردی کشور بورسیه و ۷۰درصد غیر بورسیه هستند.
وی افزود: در گذشته همه دانشجویان دریانوردی دانشگاه ها و موسسات آموزش دریانوردی کشور؛ بورسیه خطوط کشتیرانی بودند و لذا مشکلی برای هزینه کارورزی آنان وجود نداشت؛ اما اکنون با معضل هزینه کارورزی جامعه آماری 70 درصدی مواجه هستیم.
بنابر اعلام مدیر امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی ، این سازمان به عنوان تنها مرجع دریایی و متولی آموزش دریانوردی کشور، از دو سال گذشته اقدامات بسیار سازنده و زیر بنایی در راستای ارتقای سطح کیفی آموزش دریانوردی انجام داده که از جمله می توان به روزآمد رسانی سیلابس های درسی در کلیه سطوح کنوانسیون مطابق با آخرین تغییرات، پالایش مدرسین/اساتید و ممتحنین، نظارت قوی بر اجرای آموزش، کیفی سازی ممیزی ها، اعزام گروهی دانشجویان بورسیه با افسر آموزشی و کیفی سازی کارورزی دانشجویان غیر بورسیه اشاره کرد.
یونسی همچنین خاطر نشان کرد: ضمن قدردانی از مدیران شرکت ملی نفتکش، قطعا ظرفیت ایجاد شده درآن شرکت به تنهایی پاسخگوی جامعه آماری70درصدی(دانشجویان غیر بورسیه) نیست، لذا انتظار داریم شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و سایر مالکان ایرانی هم در این طرح ملی مشارکت نماید تا وابستگی به دریانوردان خارجی در کشور به صفر رسد. 
به گفته مدیرامور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی، قرار است این طرح طی به‌عنوان سند پیشنهادی از طرف جمهوری اسلامی ایران به سازمان جهانی دریانوردی در اجلاس آتی کمیته عوامل انسانی، آموزش و نگهبانی ارائه شود تا در صورت تایید برای رفع معضل کارورزی سایر کشورها هم مورد استفاده قرار گیرد.
۱ شهریور ۱۳۹۸ ۲۰:۲۶
کد خبر : ۴۷,۷۶۰

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید