سازمان بنادر؛ پسکرانه بنادری که فرصت سرمایه گذاری دارند را اولویت گذاری کند/ رونق پسکرانه بنادر مستلزم توسعه حمل و نقل ریلی و جاده ای است/ کاهش هزینه های تولید با حضور تولیدکنندگان در پسکرانه بنادر/ افزایش صادرات کالا با استقرار واحدهای صنعتی در پسکرانه بنادر افزایش همکاری های تجاری بنادر گیلان با بندر اکتائو قزاقستان/ بهره گیری از ظرفیت سرمایه گذاران خارجی، وارد کنندگان و صادرکنندگان تخفیف ۴۰ درصدی هند و سازمان بنادر به کشتی‌های ورودی به بندر چابهار اولین همایش اتصال کارآمد ریل – بندر چهارم اسفندماه در تهران برگزار می شود/ بررسی راهکارهای افزایش سهم ریل از بار ورودی و خروجی از بنادر/ شناسایی نقش حمل و نقل ریلی در شاخص های عملکرد لجستیک بنادر اتصال ترمینال های طرح توسعه بندر شهیدبهشتی به محورهای مواصلاتی/ تسهیل ترانزیت کالا از بندر چابهار/ سهولت دسترسی به ترمینال های کانتینری طرح توسعه بندر شهیدبهشتی آماده سازی شناورهای جستجو و نجات دریایی هرمزگان/ ساخت و تعمیر اسکله های مسافری با هدف تسهیل در پهلودهی شناورها/ طراحی ۶ فروند اسکله فلزی شناور در مبادی گردشگری هرمزگان ساخت اولین کشتی یخچال دار پشتیبانی ماهیگیری کشور در بندرعباس ضرورت رونق صنعت بانکرینگ در ایران/ اعلام مهم ترین چالش ها و راهکارهای توسعه ترانزیت کشور/ لزوم کاهش هزینه های حمل ریلی کالاهای ترانزیتی و صادراتی ​ تکمیل پروژه خط آهن چابهار - زاهدان در سال 1400/توسعه سفرهای دریایی به کشورهای خلیج فارس و خزر دنبال می شود/ تعرفه‌های واحد ترانزیت با 5 کشور بیانیه پایانی بیست و هفتمین همایش ارگان های دریایی کشور/ تأکید بر استفاده از ظرفیت های کشور در حوزه صنعت حمل و نقل دریایی
تکلیف جدید دولت برای واردکنندگان کالاهای اساسی از بندر چابهار
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به دو شرکت مباشر دولت در تامین کالاهای اساسی یعنی شرکت بازرگانی دولتی ایران و پشتیبانی امور دام ابلاغ شده تا حداقل ۵۰ درصد از محموله‌ها و کشتی‌های آنها، در بندر چابهار تخلیه و پهلوگیری کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، حسین مدرس‌خیابانی افزود: با توجه به زیرساخت های قابل توجهی که در بندر چابهار به کار گرفته شده ، توسعه آن از جمله اقدامات ضروری برای کشور است؛ به خصوص اینکه از منظر عملیات تجاری و تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی و سایر کالاهای مورد نیاز کشور، باید همچون بنادر جنوبی کشور، توسعه را در سایر نقاط بندری شاهد بود.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بر این اساس، به دو شرکت مباشر دولت در تامین کالاهای اساسی یعنی شرکت بازرگانی دولتی ایران و پشتیبانی امور دام ابلاغ شده تا حداقل ۵۰ درصد از محموله‌ها و کشتی‌های آنها، در بندر چابهار تخلیه و پهلوگیری کنند؛ ضمن اینکه همزمان با این دو شرکت دولتی، به سایر مباشران تامین کالاهای مورد نیاز کشور و تشکل‌های مرتبط با آنها که تامین‌کننده نیاز خوراک دام و طیور و نهاده‌های دامی مورد نیاز کشور هستند نیز ابلاغ شده تا از ظرفیت‌های این بندر به نحو شایسته‌ای بهره گیرند.

وی تصریح کرد: بر این اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اینکه حمل بار از بندر چابهار به داخل کشور مقرون به صرفه شود و کامیون‌ها علاوه بر مسیر برگشت، در مسیر رفت به چابهار نیز دارای بار باشند، هماهنگی‌های لازم را با سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران به عمل آورده تا بخشی از محموله‌های صادراتی مواد معدنی به چابهار حمل و از بندر چابهار به مقاصد صادراتی ارسال شود.

مدرس خیابانی گفت: در عین حال، بسیاری از قطعات خودرو مربوط به شرکتهای بزرگ خودروسازی داخلی که واحدهای تولیدی مرتبط با آن در استان خراسان جنوبی است، از بندر چابهار حمل خواهند شد .

وی اظهار داشت: با توجه به انبارهای موجود در بندر چابهار، هماهنگی‌های لازم با گمرک جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته تا این انبارها زیر نظر گمرک قرار گیرند و تجار کشور بتوانند با خیال آسوده‌تری از این انبارها استفاده کرده و از مزیت‌های تخلیه و بارگیری در این بندر بهره‌مند شوند؛ ضمن اینکه با توجه به اینکه کالاهای اساسی در مسیر سبز گمرک قرار دارد؛ گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز همکاری خوبی را از بابت تخلیه و ترخیص کالاهای اساسی با حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد.

 به گفته قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، با توجه به دسترسی بندر چابهار به آبهای اقیانوس هند و نیز ظرفیت‌های ایجاد شده در این بندر، ستاد توسعه چابهار تشکیل شده و به زودی مقام مسئولی برای انجام اقدامات هماهنگی دستگاههای دولتی در توسعه این بندر انتخاب خواهد شد؛ چراکه موقعیت بندر چابهار به لحاظ توسعه مراودات تجاری ایران بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند اثرگذاری مناسبی در رشد فعالیت‌های تجاری ایران داشته باشد.

وی تصریح کرد: بندر چابهار این پتانسیل را دارد که بخش عمده‌ای از مبادلات تجاری در بنادر کشور را به عهده گیرد؛ به خصوص اینکه امروزه بنادر بخش عمده زیرساختهای تجاری کشور به شمار می‌روند و نیاز دارند که به صورت مرتب، شرایط خود را به لحاظ توسعه و فراهم سازی زیرساختها بهبود بخشند؛ به این معنا که به موازات توسعه‌ای که در بخش‌های تولیدی و صنعتی کشور رخ می‌دهد، بنادر کشور هم باید در بخش‌های صادراتی و تامین قطعات نیز نقش آفرینی بیشتری داشته باشند.

مدرس خیابانی با بیان اینکه امروز به لحاظ سیاست‌های تجاری و ارزی، موفقیت‌های خوبی برای بخش تولید و مدیریت واردات حاصل و به موازات آن، شرایط خوبی نیز برای صادرات کشور مهیا شده است، بر همین اساس وضعیت به وجود آمده ایجاب می‌کند که زیرساختهای تجاری کشور توسعه یافته و به موازات گسترش زیرساختهای تجاری در نقاط بندری، انبارها و محل‌های نگهداری کالاها، واحدهای بسته بندی و فرآوری در این بنادر نیز باید افزایش پیدا کند تا هزینه‌های تولید و صادرات کاهش یافته و از موقعیت‌های کنونی نیز، به بهترین شکل استفاده شود.

۱ شهریور ۱۳۹۸ ۱۳:۳۰
مهر |
کد خبر : ۴۷,۷۷۳

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید