افزایش صادرات کالا از مرز دریایی امیرآباد/ صادرات میلگرد برای اولین بار از بندرامیرآباد به کشورهای حوزه CIS مطالعات طرح جامع بندر شهید رجایی وارد فاز جدید شد رشد سرمایه گذاری در پسکرانه بنادر با تجهیز ناوگان حمل ونقل/ قابلیت های سرمایه گذاری زیادی در حوزه بندری و دریایی وجود دارد/ ضرورت تمرکز بر روی توسعه حمل و نقل دریایی تسهیل حضور سرمایه گذاران با اجرای طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی گیلان/ ضرورت هم افزایی در اجرای طرح نخستین بویه اقیانوسی ساخت داخل در بندر شهید رجایی نصب شد/ خودکفایی در تولید علایم شناور دریایی/ تولید انبوه بویه از اوایل سال آینده افزایش سهم ریلی بار کانتینری؛ یک مساله فرابخشی است / ضرورت تعیین و تبیین تکالیف سایر حوزه ها برای افزایش سهم بار ریلی در بنادر بنادر گوادر و چابهار مکمل یکدیگر هستند/ جایگاه ویژه بندر چابهار در اقتصاد بین الملل و سیاست خارجی هند / ضرورت افزایش اشتیاق به توسعه بندر چابهار بین مردم بومی و محلی/ لزوم ایجاد زیرساخت های فرودگاهی، ریلی و شهری در چابهار بندر چابهار؛ قابلیت پذیرش کشتی های سایز بزرگ را دارد/ بندر چابهار؛ اولین بندری است ‌که در قالب قرارداد BOT؛ اپراتور بین المللی برای آن جذب شد/ اپراتور بین المللی فعال در بندر چابهار؛ متعهد به سرمایه گذاری در روبناها و خرید تجهیزات است/ بندر چابهار با برخورداری از تجهیزات مدرن و پیشرفته، پاسخگوی خطوط لاینری است‌ توسعه همه جانبه بندر چابهار نیازمند همگرایی مقامات بومی و ملی است/ نیاز جدی بندر چابهار اتصال به شبکه سراسری راه آهن/ ساخت سیلوی ۱۰۰ هزار تنی تمام مکانیزه در بندر چابهار در دستور کار برگزاری دوره آموزشی اصول حمل و نقل و نگهداری کالاهای خطرناک در بنادر/ ارتقاء دانش تخصصی کارشناسان HSE و آتش نشانی بنادر کشور
آخرین تغییرات احتمالی در اینکوترمز ۲۰۲۰ در حوزه حمل و نقل اعلام شد
بندر شهید رجایی اتاق بازرگانی بین المللی(ICC) در حال تهیه پیش‌نویسی برای اینکوترمز (اصطلاحات تجارت بین المللی) جدید در سال ۲۰۲۰ است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) در حال تهیه پیش‌نویسی برای اینکوترمز (اصطلاحات تجارت بین المللی) جدید در سال ۲۰۲۰  است، همانطور که این اصطلاحات را از سال ۱۹۳۰ منتشر کرده است. در دهه های اخیر، همزمان با سال اول هر دهه در سال‌های ۱۹۹۰، ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ در قوانین اینکوترمز تجدید نظر شده است. نسخه اصلاح شده در سال ۲۰۱۰ آخرین نسخه بوده و اکنون مورد استفاده قرار  گرفته است.

تهیه پیش‌نویس اصطلاحات اینکوترمز ۲۰۲۰ بر عهده کمیته‌ای از متخصصان است که برای نخستین بار نمایندگانی از چین و استرالیا نیز در آن حضور دارند، هرچند اکثر اعضای این کمیته اروپایی هستند. این کمیته جلساتی منظم برای بحث در مورد موارد متعددی که از سوی ۱۵۰ عضو اتاق بازرگانی بین‌المللی (اکثرا اتاق‌های بازرگانی) مطرح می‌شود، برگزار می‌کند.

انتظار این است که اینکوترمز جدید در فصل آخر سال ۲۰۱۹، همزمان با صد سالگی اتاق بازرگانی بین‌المللی تهیه شده و از اول ژانویه سال ۲۰۲۰ اجرایی شود.

برخی از موارد جدید و تغییراتی که می‌تواند برای گنجاندن در نسخه جدید اینکوترمز ۲۰۲۰ مورد ارزیابی قرار گیرد، به شرح زیر است:

حذف اصطلاح FAS

FAS یا "تحویل کالا در کنار کشتی" اصطلاحی است که بسیار کم از آن استفاده می‌شود و در واقع هیچ تفاوتی با اصطلاح FCA ( تحویل کالا به حمل‌کننده) در حالتی که هنگام تحویل کالا در بندر مبدأ در کشور صادرکننده انجام می‌شود، ندارد. با استفاده از اصطلاح FCA هم صادرکننده می‌تواند کالای خود را همانند FAS در بارانداز تحویل دهد، چراکه بارانداز نیز بخشی از ترمینال دریایی است. از سوی دیگر اگر از FAS استفاده شود و تاخیری در ورود کشتی وجود داشته باشد، کالا برای خریدار در بارانداز برای چندین روز نگهداری می‌شود، اما در حالت عکس، اگر کشتی زودتر از موعد مقرر وارد بندر شود، کالا برای حمل با کشتی آماده نخواهد بود. در واقع، FAS تنها برای صادرات برخی کالاها ( مواد معدنی و غلات) به کار می‌رود و در این مورد، کمیته تهیه پیش‌نویس در حال ارزیابی ایجاد یک اینکوترم خاص برای اینگونه محصولات است.

تقسیم FCA به دو اینکوترم

FCA پرکاربردترین اینکوترم است (حدود ۴۰ درصد از عملیات تجارت بین‌المللی با استفاده از این اینکوترم انجام می‌شود)، چرا که بسیار تطبیق‌پذیر است و اجازه تحویل کالاها در مکان‌های مختلف (مانند مکان فروشنده، ترمینال حمل‌ونقل زمینی، فرودگاه و ...) را می‌دهد که در بیشتر مواقع، در کشور فروشنده قرار دارند. کمیته در حال بررسی احتمال ایجاد دو اینکوترم برای FCA است؛ یکی برای تحویل زمینی و دیگری برای تحویل دریایی.

FOB و CIF برای حمل دریایی کانتینر

تغییری در نسخه ۲۰۱۰ اینکوترمز اعلام شده بود که بر اساس آن وقتی کالا در کانتینر حمل نمی‌شود، نباید از اصطلاحات FOB و CIF استفاده شود، اما همتایان آن‌ها یعنی FCA و CIP توسط بخش بزرگی از بنگاه‌های صادرات و واردات و همچنین عوامل درگیر در تجارت جهانی (فورواردرها، اپراتورهای لجستیک، بانک‌ها و غیره) استفاده نمی‌شود. این به آن خاطر است که FOB و CIF دو اینکوترم بسیار قدیمی هستند ( FOB در انتهای قرن هجدهم در انگلستان استفاده می‌شده است)، و اتاق بازرگانی بین‌المللی تلاش کافی برای ایجاد این تغییر نکرده است. تغییری که بسیار مهم است، چراکه ۸۰ درصد از تجارت جهانی در کانتینر انجام می‌شود. در نسخه ۲۰۲۰ اینکوترمز، ممکن است از اصطلاحات FOB و CIF مجددا برای حمل و نقل دریایی کانتینر استفاده شود، همانطور که در نسخه ۲۰۰۰ و نسخه های پیشین اینکوترمز این امکان وجود داشت.

خلق اینکوترم جدید: CNI

اینکوترم جدید CNI (هزینه و بیمه) نامیده خواهد شد و شکاف میان FCA و CFR/CIF را پر خواهد کرد. این اصطلاح بر خلاف FCA که هزینه بیمه را به حساب فروشنده-صادرکننده می‌گذارد و در تضاد با CFR/CIF که حمل را شامل نمی‌شود، خواهد بود. مانند دیگر اینکوترم‌ها در رده C، این اینکوترم جدید یک اینکوترم ورودی خواهد بود. به عبارت دیگر ریسک حمل‌ونقل در بندر مبدأ از فروشنده به خریدار منتقل خواهد شد.

دو اینکوترم مبنی بر DDP

مانند FCA، DDP (تحویل در مقصد با پرداخت عوارض گمرکی) نیز باعث به وجود آمدن برخی مشکلات می‌شود، به این خاطر که عوارض گمرکی در کشور وارد کننده بدون توجه به محل تحویل کالا، توسط فروشنده-صادرکننده پرداخت می‌شود. به این دلیل، کمیته تهیه پیش‌نویس در حال تهیه دو اینکوترم مبنی بر DDP است:

(تحویل در ترمینال با پرداخت عوارض گمرکی): هنگامی که کالاها به یک ترمینال (مانند بندر، فرودگاه، مرکز حمل‌ونقل و غیره) در کشور خریدار تحویل داده می‌شود و فروشنده پرداخت عوارض گمرکی را بر عهده می‌گیرد.

(تحویل در محل با پرداخت عوارض گمرکی): هنگامی که کالاها در هر مکان یه غیر از ترمینال حمل‌ونقل (به عنوان مثال مکان خریدار) تحویل داده شده و فروشنده پرداخت عوارض گمرکی را بر عهده می‌گیرد.

در کنار حذف و اضافه کردن برخی اینکوترم‌ها، کمیته تدوین پیش‌نویس در حال بررسی موارد دیگری برای گنجاندن در نسخه جدید اینکوترمز ۲۰۲۰ است. این موارد شامل امنیت حمل‌ونقل، مقرراتی درباره بیمه حمل‌ونقل و رابطه میان اینکوترمز و قرارداد فروش بین‌المللی می‌شود.

در چند ماه آینده، کمیته به صورت منظم تشکیل جلسه داده تا درباره این موارد و سایر مواردی که در نهایت در اینکوترمز ۲۰۲۰ گنجانده خواهند شد، بحث و بررسی کند. امید است که نسخه ۲۰۲۰ اینکوترمز که در تاریخ اول ژانویه سال ۲۰۲۰ اجرایی خواهد شد، با در نظر گرفتن تغییراتی که در دهه اخیر رخ داده‌اند، به تسهیل کردن تجارت بین‌المللی بین صادرکنندگان و واردکنندگان کمک کند.

نسخه جدید اینکوترمز از روز نخست ژانویه سال ۲۰۲۰ اجرایی خواهد شد، و این نسخه که توسط اتاق بازرگانی بین‌المللی پیش‌نویس شده، شامل برخی تغییرات نسبت به نسخه‌های پیشین اینکوترمز خواهد بود.

۲۵ شهریور ۱۳۹۸ ۱۵:۱۵
کد خبر : ۴۷,۹۷۹

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید