افزایش صادرات کالا از مرز دریایی امیرآباد/ صادرات میلگرد برای اولین بار از بندرامیرآباد به کشورهای حوزه CIS مطالعات طرح جامع بندر شهید رجایی وارد فاز جدید شد رشد سرمایه گذاری در پسکرانه بنادر با تجهیز ناوگان حمل ونقل/ قابلیت های سرمایه گذاری زیادی در حوزه بندری و دریایی وجود دارد/ ضرورت تمرکز بر روی توسعه حمل و نقل دریایی تسهیل حضور سرمایه گذاران با اجرای طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی گیلان/ ضرورت هم افزایی در اجرای طرح نخستین بویه اقیانوسی ساخت داخل در بندر شهید رجایی نصب شد/ خودکفایی در تولید علایم شناور دریایی/ تولید انبوه بویه از اوایل سال آینده افزایش سهم ریلی بار کانتینری؛ یک مساله فرابخشی است / ضرورت تعیین و تبیین تکالیف سایر حوزه ها برای افزایش سهم بار ریلی در بنادر بنادر گوادر و چابهار مکمل یکدیگر هستند/ جایگاه ویژه بندر چابهار در اقتصاد بین الملل و سیاست خارجی هند / ضرورت افزایش اشتیاق به توسعه بندر چابهار بین مردم بومی و محلی/ لزوم ایجاد زیرساخت های فرودگاهی، ریلی و شهری در چابهار بندر چابهار؛ قابلیت پذیرش کشتی های سایز بزرگ را دارد/ بندر چابهار؛ اولین بندری است ‌که در قالب قرارداد BOT؛ اپراتور بین المللی برای آن جذب شد/ اپراتور بین المللی فعال در بندر چابهار؛ متعهد به سرمایه گذاری در روبناها و خرید تجهیزات است/ بندر چابهار با برخورداری از تجهیزات مدرن و پیشرفته، پاسخگوی خطوط لاینری است‌ توسعه همه جانبه بندر چابهار نیازمند همگرایی مقامات بومی و ملی است/ نیاز جدی بندر چابهار اتصال به شبکه سراسری راه آهن/ ساخت سیلوی ۱۰۰ هزار تنی تمام مکانیزه در بندر چابهار در دستور کار برگزاری دوره آموزشی اصول حمل و نقل و نگهداری کالاهای خطرناک در بنادر/ ارتقاء دانش تخصصی کارشناسان HSE و آتش نشانی بنادر کشور
چین شریک مناسبی برای همکاری‌های دریایی و بندری ایران است/ لزوم انتقال بخشی‌ از فعالیت‌های تجاری از خلیج فارس به دریای عمان/ برای توسعه بنادر در ایران فقر مکانی نداریم
رییس اتاق مشترک ایران و چین با بیان اینکه چینی‌هامی‌توانند شریک مناسبی به منظور همکاری‌های مشترک در حوزه بندری و دریایی با ایران باشند، گفت: شرکت‌های چینی در این حوزه از برترین‌های دنیا هستند.

مجیدرضا حریری در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت‌های چینی در حوزه دریایی و بندری چه در زمینه ساخت و ساز بنادر، چه ایجاد پسکرانه‌های مناسب برای بنادر و چه در زمینه تجهیزات بندری و اپراتوری جزء برترین‌های دنیا هستند، اظهار کرد: بنادر چینی به لحاظ حجم کالا، مساحت بندر و تجهیزات مدرن بندری از ظرفیت‌های بالایی برخوردارند.

وی در مورد همکاری با چینی‌ها در حوزه بندری و دریایی بیان کرد: باید اول مشخص کنیم که آیا در حوزه بنادر قصد واگذاری به شرکت‌های خارجی را داریم یا خیر؟ متاسفانه نگاه غلطی در مسئله واگذاری‌ها در کشور وجود دارد و تصور بر این است که بنادر خود را به خارجی‌ها داده‌ایم!

رییس اتاق  مشترک ایران و چین با تاکید بر اینکه مقوله مدیریت و راهبری بنادر با حاکمیت ملی بر بنادر متفاوت است،‌اظهار کرد: در زمینه مدیریت و راهبری بنادر بر اساس استراتژی‌های ملی تصمیم گیری می‌شود که آیا راهبری یک بندر به شرکت‌های ملی-بومی یا شرکت‌های خارجی واگذار شود واگذار شود یا خیر؟ مسئله‌ای که با حاکمیت ملی بر یک بندر متفاوت است و باید به آن توجه داشت.

حریری با اشاره به اینکه نیازمند خانه‌تکانی فکری در حوزه بنادر هستیم، گفت: اگر به این نتیجه برسیم که در حوزه راهبری بنادر با شرکت‌های خارجی همکاری کنیم به طور حتم چینی‌ها می‌توانند شریک تجاری مناسبی برای ایرانی‌ها در حوزه بندری و دریایی باشند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در بخش جنوبی و شرقی ایران پسکرانه‌های بلا استفاده‌ای وجود دارد، بیان کرد: از بندرعباس تا چابهار پسکرانه‌های بسیاری در کشور وجود دارد و جغرافیای بسیاری داریم که می‌توانیم از آن به عنوان بندرگاه استفاده کنیم.

رییس اتاق مشترک ایران و چین با بیان اینکه باید در زمینه فعالیت‌های تجاری و اقتصادی از خلیج فارس به سمت دریایی عمان برویم، عنوان کرد: این یک تصیم منطقی و اثرگذار است و به طور حتم باید در ارتباط با آن به طور جدی ورود کرد.

حریری همچنین با اشاره به اینکه نیازمند تصمیمات بلندمدت استراتژیک در حوزه کرانه‌های اقیانوسی کشور هستیم، گفت: خوشبختانه کشور ما در حوزه ایجاد بنادر فقر مکانی ندارد  و باید از ظرفیت‌های بندری خود به نحو مطلوب استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید در مسیر استفاده از بنادر و کرانه‌های اقیانوسی کشور حرکت کنیم،‌ خاطرنشان کرد: کشور ما از بسترهای لازم برای توسعه بنادر برخوردار است و همانطور که می‌دانید شهرهای بزرگ دنیا در کرانه آب‌های آزاد واقع شده‌اند، ما در جنوب ایران از نوار ساحلی مناسبی برخورداریم که بلا استفاده باقی مانده است . ازاینرو  با توجه به رویکردهای نظام مبنی بر توسعه سواحل مکران می توان از این پتانسیل بهره برد.

۲۶ شهریور ۱۳۹۸ ۱۱:۱۸
کد خبر : ۴۷,۹۸۵

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید