ورود سومین محموله گندم اهدایی هند به افغانستان از بندر شهید بهشتی چابهار/ انتقال سریع محموله ترانزیتی از بندر چابهار آغاز برگزاری آزمون های سراسری شایستگی دریانوردی به صورت آنلاین نخستین کشتی حامل کالا‌های اساسی در بندر بوشهر؛ پهلو گرفت مزیت‌های سرمایه‌گذاری در پسکرانه بنادر؛ ترغیب کننده فعالان اقتصادی/ حمل ‌و نقل دریایی هزینه‌های تجاری را کاهش می‌دهد/ سواحل کشور؛ بهترین جغرافیا برای ایجاد صنایع آ‌ب‌بر است/ بنگاه‌های صادراتی از مزیت‌ کاهش زمان و هزینه حمل و نقل در پسکرانه بنادر استفاده کنند رشد 150 درصدی صادرات محصولات یخچالی از بنادر شرق هرمزگان /امکان افزایش ظرفیت تا ۶۰ هزار TEU در بندر شهیدباهنر افزایش سرعت تخلیه کالا‌های اساسی در بندر بوشهر / الزام رعایت دستورالعمل‌ های بهداشتی در تخلیه و بارگیری کالا تردد به جزیره ابوموسی با رعایت دقیق الزامات بهداشتی / شناورها با ۵۰ درصد ظرفیت به ابوموسی سفر می کنند ارتقاء سطح ایمنی دریانوردی در آبراه های تحت حاکمیت ایران و ناوگان تحت پرچم/ ثبت الکترونیکی ورود و خروج شناورهای مسافری در سال ۹۹/ بهبود سطح پیشگیری و مقابله با آلودگی محیط زیست دریایی ناشی از شناورها و تاسیسات بندری فرآیند تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی از بنادر شرایط مطلوبی دارد/ شیوع ویروس کرونا تجارت جهانی را تحت تاثیر قرار داده است/ تشریح مشکلات اصلی واردکنندگان کالا به کشور نجات ۵ ماهیگیر توسط تیم جستجو و نجات دریایی بندر نوشهر
چین شریک مناسبی برای همکاری‌های دریایی و بندری ایران است/ لزوم انتقال بخشی‌ از فعالیت‌های تجاری از خلیج فارس به دریای عمان/ برای توسعه بنادر در ایران فقر مکانی نداریم
رییس اتاق مشترک ایران و چین با بیان اینکه چینی‌هامی‌توانند شریک مناسبی به منظور همکاری‌های مشترک در حوزه بندری و دریایی با ایران باشند، گفت: شرکت‌های چینی در این حوزه از برترین‌های دنیا هستند.

مجیدرضا حریری در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت‌های چینی در حوزه دریایی و بندری چه در زمینه ساخت و ساز بنادر، چه ایجاد پسکرانه‌های مناسب برای بنادر و چه در زمینه تجهیزات بندری و اپراتوری جزء برترین‌های دنیا هستند، اظهار کرد: بنادر چینی به لحاظ حجم کالا، مساحت بندر و تجهیزات مدرن بندری از ظرفیت‌های بالایی برخوردارند.

وی در مورد همکاری با چینی‌ها در حوزه بندری و دریایی بیان کرد: باید اول مشخص کنیم که آیا در حوزه بنادر قصد واگذاری به شرکت‌های خارجی را داریم یا خیر؟ متاسفانه نگاه غلطی در مسئله واگذاری‌ها در کشور وجود دارد و تصور بر این است که بنادر خود را به خارجی‌ها داده‌ایم!

رییس اتاق  مشترک ایران و چین با تاکید بر اینکه مقوله مدیریت و راهبری بنادر با حاکمیت ملی بر بنادر متفاوت است،‌اظهار کرد: در زمینه مدیریت و راهبری بنادر بر اساس استراتژی‌های ملی تصمیم گیری می‌شود که آیا راهبری یک بندر به شرکت‌های ملی-بومی یا شرکت‌های خارجی واگذار شود واگذار شود یا خیر؟ مسئله‌ای که با حاکمیت ملی بر یک بندر متفاوت است و باید به آن توجه داشت.

حریری با اشاره به اینکه نیازمند خانه‌تکانی فکری در حوزه بنادر هستیم، گفت: اگر به این نتیجه برسیم که در حوزه راهبری بنادر با شرکت‌های خارجی همکاری کنیم به طور حتم چینی‌ها می‌توانند شریک تجاری مناسبی برای ایرانی‌ها در حوزه بندری و دریایی باشند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در بخش جنوبی و شرقی ایران پسکرانه‌های بلا استفاده‌ای وجود دارد، بیان کرد: از بندرعباس تا چابهار پسکرانه‌های بسیاری در کشور وجود دارد و جغرافیای بسیاری داریم که می‌توانیم از آن به عنوان بندرگاه استفاده کنیم.

رییس اتاق مشترک ایران و چین با بیان اینکه باید در زمینه فعالیت‌های تجاری و اقتصادی از خلیج فارس به سمت دریایی عمان برویم، عنوان کرد: این یک تصیم منطقی و اثرگذار است و به طور حتم باید در ارتباط با آن به طور جدی ورود کرد.

حریری همچنین با اشاره به اینکه نیازمند تصمیمات بلندمدت استراتژیک در حوزه کرانه‌های اقیانوسی کشور هستیم، گفت: خوشبختانه کشور ما در حوزه ایجاد بنادر فقر مکانی ندارد  و باید از ظرفیت‌های بندری خود به نحو مطلوب استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید در مسیر استفاده از بنادر و کرانه‌های اقیانوسی کشور حرکت کنیم،‌ خاطرنشان کرد: کشور ما از بسترهای لازم برای توسعه بنادر برخوردار است و همانطور که می‌دانید شهرهای بزرگ دنیا در کرانه آب‌های آزاد واقع شده‌اند، ما در جنوب ایران از نوار ساحلی مناسبی برخورداریم که بلا استفاده باقی مانده است . ازاینرو  با توجه به رویکردهای نظام مبنی بر توسعه سواحل مکران می توان از این پتانسیل بهره برد.

۲۶ شهریور ۱۳۹۸ ۱۱:۱۸
کد خبر : ۴۷,۹۸۵

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید