اطفای حریق موتور لنج باری در بندر گناوه بدون تلفات جانی/ علت حادثه در دست بررسی است تخفیف 20 درصدی برای صاحبان کالاهای کانتینری صادراتی در بندر خرمشهر/خارج سازی ۵ فروند مغروقه آبراه اروند در دستور کار صادرات اولین محموله سنگ از بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی موقعیت، تخصص و توسعه؛ سه عامل ایجاد بنادر جدید خط دائمی کشتی کانتینربر بین ایران و روسیه راه‌اندازی شد/ حرکت اولین کشتی در سپتامبر ۲۰۲۰/ امکان صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه فراهم شد اشتغالزایی، رونق تجاری و کسب سود؛ سه دستاورد سرمایه گذاری در بنادر است/ حمایت ویژه دولت از سرمایه گذاران در بلندمدت، نتیجه بخش خواهد بود/ سازمان بنادر برای سرمایه گذار بخش خصوصی؛ سنگ تمام می گذارد نگاه سازمان بنادر به جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی برد-برد است/ شرایط بسیار مناسبی برای فعالیت بخش خصوصی در بنادر ایران فراهم شده است/ سرمایه گذاران بخش خصوصی به فعالیت در بنادر کشور، نگاه بلندمدت داشته باشند بندر چابهار؛ محدویتی در پذیرش کالا ندارد/ ثبت رکوردی جدید با عملیات ۳۵ هزار متر مکعبی لایروبی در بندر چابهار رشد ۵۸ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در مجتمع بندرانزلی آلودگی ناشی از لکه های نفتی در 3 مایلی ساحل بندرعباس کنترل شد
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان بیان داشت:
بندرانزلی شاخص‌ترین بندر حاشیه جنوبی دریای خزر
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به ظرفیت‌های بندرانزلی در حوزه تجارت دریایی گفت: دریای خزر به‌عنوان بزرگ‌ترین دریاچه جهان، بستر مناسبی برای حمل‌ونقل دریایی انواع کالاها فی‌مابین کشورهای حاشیه دریای خزر ازجمله ایران، آذربایجان، ترکمنستان، روسیه و قزاقستان فراهم کرده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، حمیدرضا آبایی در گفت‌وگویی با بیان اینکه صنعت حمل‌ونقل دریایی نقش قابل‌توجهی برای توسعه پایدار کشورهای جهان دارد، اظهار کرد: اهمیت دریا و تأثیر آن در اقتصاد و زندگی امروزه بشر غیرقابل‌ انکار است.

وی با بیان اینکه منافع کشورهای صاحب دریا ارتباط مستقیم با نیازمندی‌ها، توانایی‌ها و فرهنگ آن‌ها دارد، گفت: راهبرد دریایی کشورها بر مبنای اهداف اقتصادی، سیاسی و نظامی پایه‌گذاری و دنبال می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه زندگی میلیاردها انسان در جهان وابسته به صنعت دریانوردی و کشتیرانی است، افزود: برابر بولتن‌های آماری و خبری دنیا، بیش از 80 تا 90 درصد میانگین وزنی کالاها و 60 تا 70 درصد میانگین ارزشی کالاها از طریق حمل‌ونقل دریایی جابجا می‌شوند.

آبایی با اشاره به اینکه بنادر تجاری ایران در حوزه دریای خزر، دریای عمان و خلیج‌فارس نیز قادر به تخلیه و بارگیری 270 میلیون تن انواع کالاها در سال هستند، گفت: دریای خزر به‌عنوان بزرگ‌ترین دریاچه جهان، بستر مناسبی برای حمل‌ونقل دریایی انواع کالاها فی‌مابین کشورهای حاشیه دریای خزر ازجمله ایران، آذربایجان، ترکمنستان، روسیه و قزاقستان فراهم کرده است.

وی قرار گرفتن دو کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل کالا ( شمال_جنوب و تراسیکا ) در مسیر دریای خزر آن را به‌عنوان پل ارتباطی فی ما بین کشورهای آسیای میانه با بازارهای جهانی برای حمل‌ونقل انواع کالاها از کشورهای اروپایی به جنوب شرق آسیا، اقیانوس هند و بلعکس کرده، تصریح کرد: بندرانزلی به‌عنوان قدیمی‌ترین و شاخص‌ترین بندر حاشیه جنوبی دریای خزر دارای امکانات و تجهیزات تخلیه و بارگیری کالاهای تحت حمل کشتی‌ها و کامیون‌ها بوده و همواره این بندر از قدیم تا به امروز به‌عنوان یک بندر مهم برای بازرگانان، تجار و خطوط کشتیرانی در شمال ایران مورد توجه بوده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان از دیرباز بندرانزلی به‌عنوان دروازه اروپا برای مبادلات تجاری مورداستفاده قرارگرفته، تصریح کرد: برخورداری از مزیت‌هایی همچون نزدیکی با بنادر آستراخان و ماخاچ کالا در روسیه، باکو در آذربایجان، دسترسی آسان به بنادر  اکتائو در کشور قزاقستان و ترکمن باشی در کشور ترکمنستان، دسترسی به بازار مصرف بالای ۳۰۰ میلیونی جمعیت کشورهای استقلال‌یافته شوروی سابق و کشورهای همسایه ایران و نیز قرار گرفتن آن در مسیر کریدورهای بین‌المللی ترانزیت ( شمال-جنوب ، تراسیکا ) و نزدیکی به مراکز اصلی و صنعتی کشور ایران، فلسفه وجودی بندر انزلی را نسبت به سایر بنادر شمالی در حوزه دریای خزر متمایز کرده است.

آبایی با اشاره به اینکه در سال ۹۸ شاهد اتفاقات خوبی در مجتمع بندری انزلی بودیم، بیان کرد: زمان حضور کشتی (port time) در بندرانزلی کاهش یافت و همچنین عملیات کانتینری نیز ۸۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت که امیدواریم با پشتیبانی مسؤولان استان گیلان، پر سابقه ترین بندر شمال کشور را به جایگاه اصلی خویش بازگردانیم.

وی با اشاره به برنامه‌های در دست اقدام برای افزایش ظرفیت و ارتقای توان عملیاتی بندرانزلی گفت: توسعه زیرساخت‌های بندری هفت پست اسکله جدید تجاری و مسافری در حوضچه جدید شرقی بندرانزلی، ایجاد یارد کانتینری، احداث سوله سورتینگ و احداث سردخانه برای نگهداری کالاهای یخچالی از اقدامات پیش رو است.

 

منبع: فارس

۳ مهر ۱۳۹۸ ۱۸:۳۰
کد خبر : ۴۸,۰۶۱

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید