صدور دستور رسیدگی حقوقی دبیرکل آیمو در پاسخ به اعتراض مدیرعامل سازمان بنادر در خصوص تهدیدات دریانوردی آمریکا/ راستاد: نباید ایمنی دریانوردان از سوی هیچ کشوری تهدید شود/ تهدیدات آمریکا خلاف موازین صنفی، تجاری و حقوق بین الملل است / قدردانی دبیرکل آیمو از اقدامات سازمان بنادر ایران در دوران شیوع کرونا تولید سوخت سبک و سنگین کم گوگرد برای مصرف ناوگان دریایی در پالایشگاه های کشور/ تطبیق ناوگان تجاری دریایی ایران با الزامات بین المللی مصرف سوخت کم گوگرد/ افزایش ظرفیت تولید و امکان تأمین سوخت برای متقاضیان خارجی ورود سومین محموله گندم اهدایی هند به افغانستان از بندر شهید بهشتی چابهار/ انتقال سریع محموله ترانزیتی از بندر چابهار آغاز برگزاری آزمون های سراسری شایستگی دریانوردی به صورت آنلاین نخستین کشتی حامل کالا‌های اساسی در بندر بوشهر پهلو گرفت مزیت‌های سرمایه‌گذاری در پسکرانه بنادر؛ ترغیب کننده فعالان اقتصادی/ حمل ‌و نقل دریایی هزینه‌های تجاری را کاهش می‌دهد/ سواحل کشور؛ بهترین جغرافیا برای ایجاد صنایع آ‌ب‌بر است/ بنگاه‌های صادراتی از مزیت‌ کاهش زمان و هزینه حمل و نقل در پسکرانه بنادر استفاده کنند رشد 150 درصدی صادرات محصولات یخچالی از بنادر شرق هرمزگان /امکان افزایش ظرفیت تا ۶۰ هزار TEU در بندر شهیدباهنر افزایش سرعت تخلیه کالا‌های اساسی در بندر بوشهر / الزام رعایت دستورالعمل‌ های بهداشتی در تخلیه و بارگیری کالا تردد به جزیره ابوموسی با رعایت دقیق الزامات بهداشتی / شناورها با ۵۰ درصد ظرفیت به ابوموسی سفر می کنند ارتقاء سطح ایمنی دریانوردی در آبراه های تحت حاکمیت ایران و ناوگان تحت پرچم/ ثبت الکترونیکی ورود و خروج شناورهای مسافری در سال ۹۹/ بهبود سطح پیشگیری و مقابله با آلودگی محیط زیست دریایی ناشی از شناورها و تاسیسات بندری
توسعه همه جانبه بندر چابهار به همگرایی مقامات بومی و کشور نیاز دارد/
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه چابهار با بریدگی های طبیعی و استثنایی، بزرگ ترین خلیج ایران و حاشیه سواحل دریای عمان محسوب می شود، گفت: جاده ابریشم در گذشته دور، دو گره دریایی داشت یکی بندر عباس و دیگری بندر تیس در همجواری چابهار بوده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد علی حسن زاده در « نشست تخصصی بررسی موضوعات راهبردی توسعه بندر چابهار» توضیح داد: پیش از انقلاب اسلامی ایران و در دوره پهلوی، برای احیای جایگاه بندر تیس، مشاور کانادایی برای طرح توسعه چابهار انتخاب شد؛ اما سازمان بنادر و دریانوردی، با وقوع جنگ تحمیلی و اشغال بندر خرمشهر، ساخت بندر شهید رجایی در استان هزگان و بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان را در دستور کار قرار داد.
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی که با موضوع " اهمیت راهبردی چابهار ( گذشته ، حال ، آینده)" در این نشست سخن می گفت، افزود: در زمان جنگ، بندر چابهار  با اسکله های نصب سریع راه اندازی و عملیاتی شد.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر، تاکید کرد: برای بهره گیری از همه ظرفیت های بندر چابهار لازم است همگرایی کامل بین مقامات کشوری و بومی برای طرح توسعه چابهار بوجود آید ؛ چراکه این بندر یک سرمایه ملی محسوب می شود.
ساخت سیلوی 100 هزار تنی تمام مکانیزه در بندر چابهار
محمد رضا الهیار ؛ معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز  در این نشست با بیان اینکه « بهترین نقاط از حیث اقتصادی، در سواحل مکران شناسایی شده است»، گفت: بر اساس چشم انداز طرح توسعه بندر چابهار، ظرفیت عملیاتی این بندر به 83 میلیون تن خواهد رسید و 30 پست اسکله کانتینری ، چندمنظوره ، مایع و نفتی در آن احداث خواهد شد.
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر طی سخنانی با موضوع « بندر چابهار ؛ دسترسی ریلی ، پسکرانه و...» دراین نشست تخصصی گفت: طی سال های گذشته، تجهیزاتی چون مکنده های پیشرفته غلات ، جرثقیل های 50 تا 80 تن ، لیفتراک و ریچ استاکر در بندر مستقر شده و به کار گرفته شده است.
الهیار با اشاره به تجهیزات در دست اقدام، از برنامه ریزی برای خرید 4 دستگاه لایروب هابز ، 8 دستگاه گنتری کرین با بوم های 71 متر، 22 دستگاه RTG و تجهیزات مربوط به شانتینگ یارد ریلی خبر داد.
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی، در خصوص ضرورت ها و نیازمندی های تحقق چشم انداز در بندر چابهار، بر " اتصال به شبکه سراسری راه آهن برای نتقال حدود 30 درصد بار" ؛ " اختصاص پسکرانه به وسعت حدود 450 هکتار " ؛ " تسریع در تصمصم گیری تعیین محل ورود به بندر" و " تامین برق و گاز مورد نیاز " تاکید کرد.
وی همچنین از پیش بینی ساخت سیلوی 100 هزار تنی تمام مکانیزه در بندر چابهار خبر داد.
چالش عدم الحاق بندر چابهار به منطقه آزاد
علیرضا چشم جهان ؛ کارشناس ارشد حمل و نقل دریایی و بندری نیز در این نشست با بیان اینکه « ترانزیت، مزیت ویژه بندر چابهار قلمداد می شود»، گفت: با فعال شدن یک اپراتور بین المللی در بندر چابهار، خط کشتیرانی کانتینربر در این بندر به طور منسجم برقرار است.
این کارشناس ارشد حمل و نقل دریایی و بندری که با موضوع بندر چابهار ؛ چالش های عملیاتی ، گمرک ، هزینه ها در این نشست سخن می گفت، اظهار داشت: طی 9 ماه گذشته از آغاز سال جدید میلادی، با استقرار تجهیزات پیشرفته در بندر چابهار ، 18 کشتی بزرگ کانتینری در این بندر پهلو گیری کردند که نشان دهنده اتصال بندر چابهار به شبکه بین المللی حمل و نقل است.
وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری به توسعه محور شرق، عدم الحاق بندر چابهار به منطقه آزاد را یکی از چالش های اساسی این بندر برشمرد و گفت: عدم الحاق بندر به منطقه آزاد سبب شده تا 9 درصد ارزش افزوده از مشتریان و صاحبان کالا دریافت شود و نتوانیم از ظرفیت های ایجاد شده در پسکرانه بندر شهید بهشتی به درستی استفاده کنیم.
به گفته چشم جهان،  یک اصل مهم در فعال سازی بنادر، هماهنگی و اتفاق نظر همه نهادها و دستگاه ها در خصوص اهمیت و جایگاه بندر چابهار در اقتصاد کلان کشور است.
۲۲ مهر ۱۳۹۸ ۱۳:۱۵
کد خبر : ۴۸,۲۹۹

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید