جذب تمام درخواست ها و قراردادهای سرمایه گذاری برای بنادر چابهار/ احداث اسکله شناورهای مسافری و تفریحی بندر شهیدکلانتری چابهار/ افزایش ۲۰ درصدی صادرات و ترانزیت کالا در دستور کار افزایش ظرفیت اسمی بندر شهیدرجایی از ۱۱۴ به ۱۲۰ میلیون تن/ افزایش جذب سرمایه گذاری بخش غیردولتی از طریق انعقاد قراردادهای کانتینری و غیر کانتینری/ مقابله با ساخت و سازهای ساحلی غیرمجاز/ ارتقاء سطح پیشگیری و مقابله با آلودگی محیط زیست دریایی ناشی از شناورها و تاسیسات بندری افزایش 32 درصدی صادرات کالا از بنادر آبادان در سال 98/ خارج سازی 15 فروند موتور لنج متروکه و رها شده از بندر آبادان/ ارائه خدمات یدک کشی به شناورهای مستقر و متردد در بندر آبادان طی سال 99 کاهش فرآیندها و تسهیل در صادرات بندر شهید رجایی در سال جاری خارج سازی شناورهای مغروقه در محدوده تردد شناورهای مسافری و خدماتی/ نصب و بهره برداری از اسکله پانتونی شناور در محل اسکله تفریحی بندرترکمن/ رفع نقص اسکله های چوبی سنتی و تأمین ایمنی اسکله های تفریحی بنادر گلستان در دستورکار۹۹ رشد ۹۶ درصد صادرات غیرنفتی بندر جاسک/ رشد ۱۱ درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی بنادر گیلان طی سال ۹۸/ لایروبی و ساخت تله های رسوبگیر تالاب انزلی در سال ۹۹ / افزایش و تسریع فرآیند تخلیه و بارگیری کالاها/ جذب سرمایه گذار در صنایع دارای ارزش افزوده در مجتمع بندری انزلی ثبت رکورد تخلیه وخروج همزمان ۱۳۵۰۰ تن گندم در بندر چابهار رشد ۵ درصدی صادرات از بنادر گیلان/ توانایی پهلودهی تمام کشتی‌ها در بنادر گیلان وجود دارد رشد ۲۶ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در سال ۹۸/ افزایش ظرفیت کانتینری از ۱۰۰ هزار به ۴۰۰ هزار TEU/ خارج سازی مغروقه های باقیمانده در آبراه اروند طی سال ۹۹/ افزایش سهم ریلی بندر خرمشهر از فعالیت های بندری در زنجیره تأمین کالا
واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی از نگاه فعالان اتاق بازرگانی
اسکله‌ها را تقویت کنیم
در اوضاع‌ و احوال امروز ایران که کشورمان زیر تیغ تحریم‌های ظالمانه قرار گرفته، بهره‌گیری از ظرفیت‌های بنادر کوچک یکی از راهکارهایی است که می‌تواند در زمینه‌ی اقتصادی حداقل به گروهی از فعالان بخش خصوصی و ساکنان این بنادر کمک کند. در این شرایط برخی از این بنادر که در نقاطی استراتژیک واقع شده‌اند، اهمیتی دوچندان پیدا می‌کنند، زیرا علاوه‌بر اهمیتی که در زمینه‌ی امنیتی برای کشور دارند، می‌توانند در بخش اقتصادی و فرهنگی نیز نقش‌آفرین باشند. از این رو، بررسی زوایای مختلف واگذاری بنادر کوچک از نگاه کسانی که در اتاق‌های بازرگانی مشغول به فعالیت هستند، می‌تواند در برخی از بخش‌ها راهگشا باشد. اگر در این زمینه یکی از فعالان بخش ملی یعنی محمدرضا صفا، رئیس اتاق بازرگانی بندر عباس، نظراتش را مطرح کند، می‌توان جنبه‌های مهم در زمینه‌ی بنادر استان هرمزگان را با دقت بیشتر دید و اگر یکی از فعالان بخش بین‌المللی یعنی محسن ضرابی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان هم در این زمینه به بیان دیدگاه‌هایش بپردازد، می‌توان تاثیر همکاری این بنادر را با بنادر کوچک کشوری مثل عمان دریافت. در این گزارش تلاش کرده‌ایم تا از نظرات این دو بهره بگیریم و به یک جمع‌بندی درباره‌ی تاثیر واگذاری این بنادر در زندگی مردم محلی و البته نقش آن در افزایش یا کاهش صادرات و واردات کشورمان برسیم. 
محسن ضرابی درباره‌ی نقش بنادر کوچک در صادرات و واردات می‌گوید: «گاهی بنادر کوچک به‌خصوص در شرایط تحریم می‌توانند خیلی بهتر از بنادر بزرگ کار کنند. همان‌طور که اکنون با پیگیری‌های انجام‌شده از سوی ما و درخواستی که در اتاق بازرگانی ایران و عمان از طرفِ عمانی داشتیم، بندر سویقِ عمان که بندری کوچک اما فعال در زمینه‌ی صیادی بود، به بندری تجاری تبدیل شد و محصولات غذایی کشور ما نظیر میوه و سبزیجات از طریق این بندر با هزینه‌ی کمتر وارد کشور عمان می‌شود. از سوی دیگر بندر جاسک هم نقش خودش را در این حوزه به خوبی ایفا می‌کند.» 
نقش موثر بنادر کوچک
در جنوب ایران، بنادری که می‌توانند راه ارتباطی کوتاه و مطمئنی برای تجارت با کشورهای همسایه باشند، کم نیستند. شاید تمرکز بر امکان جغرافیایی هر یک از این بنادر و فرصتی که فاصله‌ی کوتاه بین این بنادر با بنادر دیگر کشورها برای صادرکنندگان و واردکنندگان ایجاد می‌کند، بتواند یکی از جذابیت‌های بنادر کوچک کشورمان باشد. به‌گفته‌ی ضرابی، بسته به نوع کالا و کشور مبدا یا مقصد، بنادر کوچک هم می‌توانند در میزان صادرات و واردات ایران نقش موثری را ایفا کنند.
 
پاسداران مرزهای کشور
از طرف دیگر بنادر کوچک ایران به‌عنوان نقاط مرزی کشورمان از نظر استراتژیک هم اهمیت زیادی دارند. بنابراین این‌طور به نظر می‌رسد که تقویت معیشت و زندگی اقتصادی ساکنان این مناطق، می‌تواند به‌لحاظ امنیتی هم برای کشورمان مثبت باشد. محمدرضا صفا، رئیس اتاق بازرگانی بندر عباس معتقد است: «به ‌شرط وجود نظارتی جدی، واگذاری بنادر کوچک به بخش عمومی می‌تواند تحول قابل ‌توجهی در امر صادرات و واردات ایجاد کند، منتها با بهره‌گیری بخش خصوصی از نیروهای کار حاضر در مناطقی که هر یک از بنادر کوچک در آن واقع شده‌اند. مرزنشینان، پاسداران امنیت مرزهای کشور هستند. این قشر را باید تقویت کنیم و یکی از راه‌های تقویت این قشر، اسکله‌ها هستند. مرزنشینان می‌توانند با استفاده از این اسکله‌ها اقدام به واردات کالا کنند یا در زمینه‌ی بوم‌گردی و گردشگری در بنادر کوچک فعال شوند.»
از نظر صفا بهتر است دولت یا بخش خصوصی که قرار است بخش راهبری را در هر یک از این بنادر بر عهده بگیرد، در بخش صادرات و واردات تخفیف‌هایی را به ساکنان محلی بدهد تا آن‌ها از این رهگذر تقویت شوند. به‌گفته‌ی او بنادر شرق استان هرمزگان از نظر اقتصادی و امکانات زندگی محرومیت بیشتری نسبت به بنادر غرب استان دارند. بنابراین خوب است برای این بخش‌ها تخفیف ویژه‌ای قائل شد.
 
استانی با بیشترین و قدیمی‌ترین بنادر کوچک
هرمزگان بیشترین تعداد بنادر کوچک را در میان استان‌های کشور دارد. بنابراین می‌توان ظرفیت‌های مختلفی را در بنادر این استان سراغ گرفت که احتمالا برای بخش خصوصی و همچنین برای حضور در امر راهبری و تصدی‌گری بنادر کوچک جذابیت‌های گوناگونی دارند. این استان قدیمی‌ترین بنادر ایران را که از نظر تاریخی بااهمیت‌اند، در خود جای داده است. رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس با اشاره به این موضوع، اضافه می‌کند: «بنادر لنگه و کنگ در قیاس با گذشته شرایط بهتری دارند اما با مطالعه‌ی تاریخچه‌ی این دو بندر درمی‌یابیم که باید جایگاهی بسیار بهتر داشته باشند. تجار و بازرگانانی که در دوبی مشغول به فعالیت هستند، اصالتا از ساکنان قدیمی بندر لنگه، پارسیان، جاسک، بندر عباس و به‌طور کلی استان هرمزگان بوده‌اند. باید بتوانیم با ارائه‌ی امتیاز به آن‌ها کاری کنیم تا سرمایه‌ی خارجی هم برای رونق بنادر کوچک ما در ایران جذب شود.»
 
شفافیت، مشوق بخش خصوصی
به‌عقیده‌ی محمدرضا صفا، بخش خصوصی برای حضور در بنادر کوچک به امتیازات و امکاناتی احتیاج دارد که شاید مهم‌ترین آن شفافیت در قراردادها و وجود تضمین برای سودآوری است. او نیازهای بخش خصوصی برای دراختیارگرفتن راهبری و تصدی‌گری بنادر کوچک را این‌طور بیان می‌کند: «ارائه‌ی وام‌های کم‌بهره نمی‌تواند سرمایه‌گذاران داخلی را برای حضور در این بنادر و انجام فعالیت تشویق کند. بخش خصوصی به امنیت احتیاج دارد. بنابراین باید خیالش از نظر اقتصادی و سیاسی راحت شود. بخش خصوصی در صورتی به سرمایه‌گذاری در بنادر کوچک فکر می‌کند که قرارداد بلندمدت و با اختیارات کافی با او بسته شود. بند، تبصره و ماده‌های مبهم، بخش خصوصی را نگران می‌کند. بنابراین بهتر است قراردادها شفاف باشند.»
 
همراهی بخش خصوصی و دولت
کوتاه‌شدن مراحل ترخیص یا صادرات کالا و در نظرگرفتن سازوکاری برای سرعت‌بخشیدن به پروسه‌های بخش کنترل در بنادر، یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند بخش خصوصی را به حضور در بنادر کوچک تشویق کند. محسن ضرابی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عمان با اشاره به این نکته می‌گوید: «جذابیت در امر سودآوری نکته‌ی مهمی است که بخش خصوصی برای دراختیارگرفتن راهبری بنادر کوچک به آن توجه می‌کند. ما نباید از ظرفیت‌های بنادر کوچکمان چشم‌پوشی کنیم. بندر سویقِ عمان نمونه خوبی است برای بنادری با کاربری غیرتجاری که در مدت‌زمانی نسبتا کوتاه با تکمیل ملزومات زیرساختی به بندری تجاری تبدیل شد و امروزه جرثقیل‌های 25 یا 30 تنی کار تخلیه بار را در آن انجام می‌دهند. این بندر حجم قابل ‌توجهی میوه و سبزی را از مبدا ایران تخلیه می‌کند.»
کارهای مناسبی که انجام شده است!
تکمیل زیرساخت‌ها و احداث بخش‌های مورد نیاز برای فعالیت یک بندرِ کوچکِ کامل و استاندارد، یکی دیگر از پیش‌زمینه‌هایی است که می‌تواند امکان موفقیت در اداره‌ی امور مربوط به بخش راهبری و تصدی‌گری را بیشتر کند. بنادر کوچک از نظر زیرساختی باید کامل باشند تا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با خیال آسوده به میدان بیایند. از طرف دیگر در بسیاری از بنادر کوچک ایران طرح‌های تخفیفی وجود دارد که می‌تواند مشوقی برای حضور بخش خصوصی باشد. محمدرضا صفا با اشاره به این مطلب می‌گوید: «تخفیف‌های متعددی در بنادر کوچک جنوب کشور وجود دارد. این تخفیف‌ها اگر در بخش واگذاری هم اعمال شود، مردم می‌توانند کالاها را راحت‌تر وارد و صادر کنند.» او معتقد است که در جزیره قشم کارهای زیرساختی مفیدی انجام شده که جای تقدیر دارد. در بخش شرقی استان هرمزگان به‌خصوص در جاسک هم کارهای مناسبی انجام شده است. در غرب استان هرمزگان، بندر کنگ و بندر لنگه از بنادر بسیار قدیمی ایران هستند که در بخش زیرساخت باید تقویت بشوند. بندر پارسیان هم باید مورد توجه قرار بگیرد. زیرساخت، یک بخش ماجراست و امتیازهایی هم که می‌تواند باعث تقویت بنیه‌ی اقتصادی ساکنان آن منطقه شود، بخشی دیگر است. بنابراین دولت باید به این نکات توجه کند تا به نتیجه‌ای خوب و رضایت‌بخش برسد.|
۳۰ مهر ۱۳۹۸ ۱۳:۱۹
کد خبر : ۴۸,۳۶۴

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید