امدادرسانی به یک شناور مسافری در آب های بندرعباس/ مسافران شناور مسافری "ذوالفقار" در ایمنی و سلامت کامل هستند تعیین تکلیف قایق های فاقد هویت در بندر خرمشهر/ گواهینامه های قدیمی مالکان شناورها تعویض می شود احداث سیلو توسط بخش خصوصی به ظرفیت ۲۵۰هزار تن در بندرامیرآباد/ بندر امیرآباد؛ هاب غلات شمال کشور است صدور مجوز ساخت برای شناورهای تولید داخل درسیستان و بلوچستان/ حل مشکلات کارگاه های شناورسازی پنج خدمه موتور لنج باری از خطر غرق نجات یافتند علاقه قرقیزستانی ها برای سرمایه گذاری در بنادر ایران/ امکان ارتباط لجستیک بین دو کشور ایران و قرقیزستان برای هاب توزیع کالا/ پیشنهاد ایجاد محل هایی در بنادر ایران برای فعالیت سرمایه گذاران قرقیزستان ایجاد خطوط منظم کانتینری بین بنادر ایران و روسیه/ راه اندازی خطوط کشتیرانی رو – رو ریلی بین بنادر ماخاچ کالا و امیرآباد/ تسهیل ورود و اجازه پهلودهی شناورهای کشتیرانی دریای خزر در کلیه بنادر ساحلی روسیه/ معافیت ویزایی برای پیاده و سوار شدن دریانوردان دو کشور ایران و روسیه ساماندهی قایق‌های فاقد هویت در بوشهر آغاز شد ساماندهی کارگاه های شناورسازی فاقد مجوز در سیستان و بلوچستان/ ظرفیت تولید 500 شناور در کارگاه های شناورسازی سیستان و بلوچستان توافقنامه کشتیرانی تجاری بین ایران و قزاقستان به زودی ابلاغ و اجرا می‌شود/ نقش ویژه توافقنامه دریایی ایران – قزاقستان در توسعه حمل و نقل دریایی و کریدورهای بین المللی
رونق چابهار با تصویب منطقه آزاد بنادر شهید بهشتی و کلانتری/اختصاص ۲۴۰۰ هکتار از اراضی دولت به سازمان بنادر و دریانوردی/ عقد قراردادهای بلندمدت اجاره با صنعتگران
عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به علاقه مندی کشورهای همسایه ایران در سواحل خزر بابت انتقال بار خود از طریق بندر چابهار که قرار شده جزو مناطق آزاد شناخته شود، گفت: به واسطه اهمیت این موضوع بحث آزاد شناخته شدن بنادر شهید بهشتی و کلانتری چابهار در دستور کار است تا قوانین و مقررات مناطق آزاد به این دو بندر تسری پیدا کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی ، محمدعلی حسن زاده، معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر  درخصوص آخرین شرایط شهر بندری لجستیک در بنادر چابهار، امام خمینی (ره)، بندرعباس و در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اظهار داشت: براساس سند لجستیکی مصوب وزارت راه و شهرسازی این موضوع تصویب شده و وزارتخانه های ذیربط هم درگیر این بحث شده اند. در کل ما چهار شهر لجستیکی داریم که سه شهر دریایی است که در سواحل جنوبی کشور قرار دارند. 

وی افزود: این سه شهر دریایی از چابهار در شرقی ترین، بندر امام غربی ترین و شهید رجایی در میانه و بالای تنگه هرمز قرار دارد. شهر چهارم هم شهر فرودگاهی حضرت امام خمینی (ره) است که این ها به عنوان یک هاب لجستیکی دیده شده اند. 

عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در بندر امام که ۹۰ درصد غلات کشور از آنجا به شهرهای مختلف ورود پیدا می کند، یک تعداد کارخانه در حال احداث و یکسری وجود دارد که زنجیره ارزش غلات را تشکیل می دهد و هم اکنون در این بندر مستقر و مشغول به کار هستند. این کارخانه ها روغن کشی، تولید خوراک دام، بسته بندی و تولید سوخت زیستی را برعهده خواهند داشت. با بخشی از آنها قرارداد بسته شده و یکسری دیگر هم در مرحله دریافت مجوز هستند. 

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه بندر امام از این حیث از دیگر بنادر کشور در این طرح جلوتر است، اظهار داشت: در بندر شهید رجایی حدود ۲۴۰۰ هکتار اراضی دولت به سازمان بنادر و دریانوردی داده شده که به منطقه ویژه شهید رجایی چسبیده است. در این خصوص بحث دیوار پیرامونی وجود دارد که مساله معارض های آن در حال حل است. 

وی افزود: مشاوران لازم گرفته شده و سازمان بنادر و دریانوردی این آمادگی را دارد که با یکسری از صنایع در بندر امام و شهید رجایی قراردادهای بلند مدت اجاره ببندد. به این صورت که به این افراد زمین اجاره داده شده تا صنایع در این زمین ها فعال شوند. سازمان از محل اجاره ثابت زمین یک درآمد بسیار جزئی برای خود متصور است اما ایجاد این کارخانه ها منجر به فرصت شغلی، توزیع ثروت و افزایش رقابت پذیری کالاهای ایرانی خواهد شد. 

وی ادامه داد: به عنوان مثال باری که در بندر شهید رجایی تخلیه می شود، در شهرک های صنعتی کل کشور تبدیل به محصول شده و باید دوباره به بندر امام برگردد تا صادر شود. مناطقی که ویژه نبوده و هیچ معافیت گمرکی و مشوق مالیاتی ندارند. موضوعی که در بنادر شرایط متفاوتی دارد و با ایجاد شهرک های صنعتی در آن ها این امکان وجود دارد که از بسته های تشویقی بهره ببرند. با این کار هم مسافت زمینی ذخیره شده و سازمان هم زمین ها را طولاتی مدت به آنها می دهد که اگر عملکرد خوبی داشته باشند قرارداد بلند مدت آنها تمدید می شود. 

حسن زاده در مورد علاقه مندی کشورهای همسایه ایران در سواحل خزر بابت انتقال بار خود از طریق بندر چابهار که قرار شده جزو مناطق آزاد شناخته شود، گفت: به واسطه اهمیت این موضوع بحث آزاد شناخته شدن بنادر شهید بهشتی و کلانتری چابهار در دستور کار است تا قوانین و مقررات مناطق آزاد به این دو بندر تسری پیدا کند. 

وی افزود: امیدواریم این اتفاق بیفتد و خوشبختانه در دو کمیسیون مجلس این موضوع تصویب و به زودی در صحن مطرح می شود که فکر می کنیم مشکلی بابت تصویب آن وجود نداشته باشد. با این اتفاق هزینه تمام شده خدمات و کار در بندر ارزان تر شده و معافیت های مالیاتی کمک ویژه ای به سرمایه گذاری خواهد کرد. پیش از این به واسطه مصوبه هیات عامل یک تعداد سرمایه گذار جذب شده بود که با تصویب این موضوع رغبت سرمایه گذاری بیشتر شده و حضور آنها در چابهار چندین برابر می شود. 

۱۹ آبان ۱۳۹۸ ۱۴:۵۶
پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی |
کد خبر : ۴۸,۵۲۴

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید