قرارگیری ایران در تراز کشورهای دارای بنادر پیشرفته با توسعه بندر چابهار/ راه اندازی خط مسافری دریایی چابهار – مسقط از پایان آذر ماه/ وجود مدرن ترین ترمینال مسافری دریایی کشور در بندر چابهار/ تأکید بر تسهیل و تسریع مسافرت های دریایی ایران و روسیه زمینه های متعددی برای همکاری های تجارى دارند/ رشد ٣٠ درصدى تجارت خارجی منطقه آستراخان با ایران/ حل مشکلات تجار بنادر شمالى ایران و بنادر آستراخان امدادرسانی به یک شناور مسافری در آب های بندرعباس/ مسافران شناور مسافری "ذوالفقار" در ایمنی و سلامت کامل هستند تعیین تکلیف قایق های فاقد هویت در بندر خرمشهر/ گواهینامه های قدیمی مالکان شناورها تعویض می شود احداث سیلو توسط بخش خصوصی به ظرفیت ۲۵۰هزار تن در بندرامیرآباد/ بندر امیرآباد؛ هاب غلات شمال کشور است صدور مجوز ساخت برای شناورهای تولید داخل درسیستان و بلوچستان/ حل مشکلات کارگاه های شناورسازی پنج خدمه موتور لنج باری از خطر غرق نجات یافتند علاقه قرقیزستانی ها برای سرمایه گذاری در بنادر ایران/ امکان ارتباط لجستیک بین دو کشور ایران و قرقیزستان برای هاب توزیع کالا/ پیشنهاد ایجاد محل هایی در بنادر ایران برای فعالیت سرمایه گذاران قرقیزستان ایجاد خطوط منظم کانتینری بین بنادر ایران و روسیه/ راه اندازی خطوط کشتیرانی رو – رو ریلی بین بنادر ماخاچ کالا و امیرآباد/ تسهیل ورود و اجازه پهلودهی شناورهای کشتیرانی دریای خزر در کلیه بنادر ساحلی روسیه/ معافیت ویزایی برای پیاده و سوار شدن دریانوردان دو کشور ایران و روسیه ساماندهی قایق‌های فاقد هویت در بوشهر آغاز شد
افزایش اقبال به حمل و نقل کانتینری با رشد ۴,۷ درصدی عملکرد بنادر کانتینری در سال ۲۰۱۸/ سهم ۶۴ درصدی بنادر آسیا از کل مبادلات کانتینری جهان/ رشد ۶ درصدی ظرفیت ناوگان کانتینری و کاهش سن کشتی های کانتینر
با حضور محمد راستاد؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، پنجاهمین نشست اتاق فکر این سازمان با موضوع " بنادر کانتینری و رقابت های بین المللی در تجارت دریایی " برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی ، در پنجاهمین نشست اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی که اعضای هیآت عامل سازمان و مدیران و کارشناسان صنعت حمل و نقل دریایی کشور حضور داشتند، علیرضا چشم جهان؛ کارشناس ارشد بندری و دریایی، با استناد به گزارش " آنکتاد"،  عملکرد بنادر کانتینری و خطوط کشتیرانی کانتینربر جهان را بررسی کرد.
چشم جهان با اشاره به رشد ٢.٧درصدی تجارت دریایی در سال ۲۰۱۸ در مقایسه با سال ۲۰۱۷، گفت: در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۱ میلیارد تن کالا در بنادر دنیا مبادله شد.
این کارشناس بندری و دریایی افزود: در حوزه حمل و نقل کانتینری، حدود ۷۹۳ میلیون کانتینر در بنادر کانتینری جهان جابجا شده است که رشد ٤.٧ درصدی داشته است.
چشم جهان با تأکید بر اینکه اقبال عمومی در نزد صاحبان کالا و خطوط حمل و نقل دریایی به حمل کانتینری، طی دو دهه گذشته، افزایش چشم گیری داشته است، اظهار داشت: سهم کانتینر از کل مبادلات تجاری در دنیا از ۳ درصد در سال ۱۹۸۰ میلادی به ۱۰ درصد در سال ۲۰۰۰ و از این میزان به ۱۷ درصد در سال ۲۰۱۷ ارتقاء یافته است.
به گفته چشم جهان، سن کشتی ها با توجه به هزینه زا بودن کشتی های قدیمی و مصوبه آیمو برای سال ۲۰۲۰، رو به جوان سازی است.
وی افزود: از لحاظ ظرفیت نیز ناوگان کانتینری از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸، رشد ۶ درصدی داشته است.
وی با بیان اینکه همچنان بیشترین سفارش ساخت را سه کشور چین ، کره جنوبی و ژاپن دارند، گفت: متوسط سن کشتی ها به ۲۱ سال رسیده است.
چشم جهان اضافه کرد: در حال حاضر کشتی های با ظرفیت ۲۳ هزار تی ای یو در حال ساخت است و ۳۳ درصد از کل ناوگان دنیا بالای ۱۰ هزار تی ای یو ظرفیت دارد.
وی گفت: اقبال عمومی به داشتن کشتی های بزرگ تر و تلفیق شدن شرکت های کشتیرانی کانتینری با یک دیگر در حال افزایش است.
چشم جهان خاطرنشان کرد:  قاره آسیا از کل مبادلات کانتینری جهان در سال جاری میلادی ، ۶۴ درصد و قاره اروپا ۱۸ درصد سهم داشته است.
۲۱ آبان ۱۳۹۸ ۱۳:۳۷
کد خبر : ۴۸,۵۵۶
Loading

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید