تقدیر از کاپیتان و‌ خدمه نفتکش اعزامی به ونزوئلا در بندر شهید رجایی تسهیل فرآیندهای صادرات از بندر خرمشهر/ تردد بیش از 30 هزار کامیون طی 3 ماهه سال جاری رشد 54 درصدی صادرات غیرنفتی در بندر انزلی تشریح اقدامات سازمان بنادر برای هوشمندسازی عملیات دریایی/ کاهش فعالیت‌ خطوط کشتیرانی بزرگ دنیا به دلیل شیوع کرونا تعمیر سیستم هیدرولیک جرثقیل ساحلی در بندر امام (ره) توسط مهندسان داخلی خدمه و کارکنان نفتکش اعزامی به ونزوئلا در بوشهر مورد استقبال قرار گرفتند تخلیه یک میلیون تن انواع کالای اساسی از بندر شهید رجایی/ 20 فروند کشتی حامل کالاهای اساسی در بندر شهیدرجایی پهلو گرفته اند علل اصلى حریق در شناورهاى سنتى/ ضعف ساختار لنج های چوبی و فایبرگلاس برای مقاومت در هنگام حریق/ جلوگیرى از حریق در شناورهاى سنتى در دستور کار سازمان بنادر/ استفاده از پمپ های بنزینی روی شناورهای سنتی ممنوع است طرح توسعه بندرچابهار فراتر از برنامه زمان‌بندی در حال اجراست عزم جدی سازمان بنادر برای استفاده حداکثری از پتانسیل داخلی جهت تأمین قطعات و تجهیزات بندری و دریایی/ آمادگی کامل سازمان بنادر برای توسعه همکاری با شرکت های دانش بنیان
سازمان بنادر و دریانوردی، عبدالرضا فرجی راد، بندر چابهار
مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی ​جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر لزوم اتصال بندر چابهار به خط آهن و فرودگاه، گفت: در کنار هندی ها باید به حضور دیگر سرمایه گذاران خارجی و داخلی در راستای توسعه بندر چابهار توجه جدی داشت.

عبدالرضا فرجی راد در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به اینکه در توسعه بندر شهیدبهشتی چابهار باید به مسائل عدیده ای توجه داشت، اظهار کرد: روند توسعه بندر شهیدبهشتی چابهار از سوی هندی ها باید تسریع شود و با افزایش میزان سرمایه گذاری شاهد بهبود وضعیت تجاری این بندر باشیم، علاوه بر این باید به مقوله اتصال چابهار به خط آهن سراسری و ایجاد فرودگاه بین المللی در این منطقه نیز توجه داشت.

وی ادامه داد: چابهار باید هرچه سریع تر به راه آهن سریع السیر اصفهان- قم –تهران وصل شود تا شاهد اتصال این منطقه به مراکز پر جمعیت کشور باشیم.

مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ساخت فرودگاه بین المللی در چابهار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: باید امکان تردد به چابهار چه در حوزه باری و چه در حوزه مسافری فراهم شود تا بتوانیم هرچه راحت تر و سریع تر چابهار را به نقاط بر جمعیت کشور وصل کنیم.

چابهار تا زاهدان منطقه آزاد شود

فرجی راد با ارائه پیشنهادی مبنی بر تبدیل حد فاصل چابهار تا زاهدان به منطقه آزاد تجاری، عنوان کرد: این مختصات  باید همانند کیش، قشم، خرمشهر و...به منطقه آزاد تبدیل شود تا  شاهد توسعه وضعیت تجاری و گردشگری باشیم.

تقویت ارتباط تجاری ایران و عمان در راستای رونق تجاری چابهار

وی همچنین با تأکید بر اینکه باید ارتباط تجاری-اقتصادی با عمان تقویت شود، اظهار کرد: علاوه بر گسترش خطوط کشتیرانی بین ایران و عمان باید در حوزه واردات و صادرات کالا بین این دو کشور فعال تر عمل کرد تا  رونق اقتصادی هرچه بیشتر در چابهار رقم بخورد. 

استاد ژئوپلیتیک دانشگاه تهران با اشاره به اینکه سرمایه گذاری هرچه بیشتر در چابهار هدفی است که باید در جهت تحقق آن برنامه ریزی مدونی را مدنظر قرار داد، بیان کرد: متاسفانه مطلبی به نقل از بنده مبنی بر اینکه هندی ها نباید در چابهار حضور داشته باشند در رسانه ها منتشر شد که ناقص بود، بلکه صحبت هایم در این ارتباط بود که علاوه بر سرمایه گذاری صورت گرفته در چابهار از سوی هندی ها که نیازمند افزایش است باید سرمایه گذاران داخلی و خارجی دیگری را نیز ترغیب کنیم تا در چابهار حضور پیدا کنند.

از ایجاد رقابت منفی بین چابهار و گوادر جلوگیری شود

فرجی راد با تأکید بر اینکه چابهار در شرق تنگه هرمز از اهمیت بسیار بالایی برای ایران برخوردار است و باید حضور جدی در این جغرافیا داشته باشیم، گفت: با توجه به فاصله 70 کیلومتری بنادر چابهار و گوادر باید بتوانیم در راستای توسعه همزمان این دو منطقه گام برداریم  و از ایجاد یک رقابت منفی بین آنها جلوگیری کنیم.

وی افزود: هندی ها باید سرمایه گذاری و فعالیت خود را در بندر چابهار تسریع کنند و در زمینه زیرساخت ها جدی تر عمل کنتد چراکه چابهار در برهه زمانی که اقتصاد ایران با مسائل مختلفی روبرو است و توانسته از تحریم ها مستثنی شود نقطه بسیار مهمی برای کشور به شمار می آید.

۲ آذر ۱۳۹۸ ۱۱:۱۹
کد خبر : ۴۸,۶۰۸

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید