افزایش 170 درصدی تخلیه و بارگیری کالا از بنادرآبادان تخلیه و بارگیری کالا در بنادر شرق هرمزگان از مرز یک میلیون و 900هزار تن گذشت/ رشد ۲۰ درصدی صادرات کالاهای غیر نفتی بنادر فیلیپین سبز می شوند در حوزه دریایی و بندری باید فعالیت جهادی صورت گیرد/ جذب فارغ التحصیلان متخصص در حوزه دریایی و مهندسی کشتی در دستور کار سازمان بنادر/ لزوم اقدامات جدی در حوزه تجهیزات و خدمات دریایی و بندری تاکید سازمان بین المللی دریانوردی بر حذف کامل کربن تا سال 2050 اعلام آخرین وضعیت تخلیه کالاهای اساسی در بنادر ایران/ رشد 32 درصدی تخلیه کالاهای اساسی طی 8 ماهه 1400 افزایش 72 درصدی واردات کالای اساسی در بندر شهیدرجایی/ پهلوگیری 52 فروند کشتی حامل کالاهای اساسی افتتاح نمایشگاه "اهل باد" در بندرگاه هرمز/ آشناسازی گردشگران با آیین های دریایی کهن هرمزگان همکاری شرکت های بزرگ کشتیرانی برای سوخت های زیستی پایدار ۱۷ هزار تن کالا از بندر انزلی به کشورهای عضو اوراسیا ترانزیت شد
جذب سرمایه گذاری 158 هزار میلیاردی   بخش خصوصی در حوزه دریا و بندر/ تسهیل و شفاف سازی رویه های عملیات و فعالیت در بنادر کشور/ کاهش هزینه های تمام شده خدمات بندری
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در یکسال گذشته 158 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف دریایی و بندری جذب شده که نسبت به سنوات قبل رشد 53 درصدی داشته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد علی حسن زاده در مراسم روز ملی حمل و نقل درباره فعالیت های صورت گرفته در جهت توسعه حمل و نقل دریایی، گفت: در یکسال گذشته 158 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در قالب 130 فقره قرارداد در حوزه‌های مختلف دریایی و بندری جذب شده  که نسبت به سنوات قبل رشد 53 درصدی داشته است.
وی یادآور شد: قراردادهای یاد شده عمدتاً شامل فعالیت های لجستیکی، توسعه بنادر، احداث کارخانجات صنعتی، احداث ترمینال مکانیزه مواد معدنی، ساخت انبار غلات و سیستم تخلیه و بارگیری، بهره برداری از بنادر کوچک، احداث مخازن فرآورده های نفتی و خطوط انتقال آن، تولید کانتینر و خدمات فنی و قطعات مورد نیاز  بوده است.
 ارتقای ایمنی عملیات بندری
عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی  در ادامه به تدوین دستورالعمل ممیزی تجهیزات بندری، تسهیل و شفاف سازی رویه های عملیات و فعالیت در بنادر پرداخت و گفت: یکی از اقدمات سازمان بنادر در سال جاری، ارتقای ایمنی عملیات بندری است که در این راستا دستورالعمل راستی آزمایی وزن کانتینرهای پر خروجی از بنادر مطابق با کنوانسیون "سولاس"  تدوین شده است همچنین استاندارد سازی اسکله ها و ترمینال ها بر اساس استاندارد های IMO و ILO صورت گرفته است.
حسن زاده افزایش سهم ریل از بارهای خروجی و ورودی به بندر را  جهت گیری جدید سازمان بنادر عنوان و خاطرنشان کرد: سند توسعه ریلی مشترک با راه آهن جمهوری اسلامی ایران تدوین شده است.
به گفته وی، ایجاد  درب های  خروج ریلی در بنادر امام( ره) و شهید رجایی،  بازنگری در سیاست ها و آیین نامه وجوه اداره شده و بازنگری در قراردادهای پایانه های ریلی بندر شهید رجایی از دیگر رویکرد های توسعه ای سازمان بنادر در سال ۹۸ است.
معاون امور بندری سازمان بنادر اظهارداشت: اتخاذ رویکرد لجستیکی در جا به جایی کالا ها جهت گیری دیگر سازمان بنادر است از سویی هماهنگی با صاحبان کالا جهت توزیع بار بین بنادر بر مبنای پسکرانه های جمعیتی و صنعتی هر بندر ضرورت دارد.
تلاش برای حذف انحصار
حسن زاده با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی در تلاش برای حذف انحصار در ارائه خدمات بندری و افزایش رقابت پذیری خدمات است، گفت: کاهش هزینه های تمام شده خدمات بندری با بازنگری در تعرفه ها و تفکیک تعرفه ها و همچنین اعطای تخفیفات تعرفه ای به خطوط و صاحبان کالا از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در حال پیگیری و انجام است.
  معاون امور بندری سازمان بنادر افزود: بازنگری در قراردادهای اپراتوری موجود در پایانه های بندری و  آماده شدن دستورالعمل  واگذاری بنادر کوچک  از دیگر افتاق های است که سازمان بنادر طی این مدت اجرایی کرده است. 
بازنگری در فعالیت در بنادر مناطق ویژه اقتصادی
حسن زاده یادآور شد: تعدادی از قراردادهای سازمان بنادر به صورت محدود جایگزین و یا فسخ می شود، همچنین دستورالعمل صدور مجوز فعالیت در بنادر مناطق ویژه اقتصادی مورد بازنگری قرار گرفته و تاریخ اعتبار فعالیت شرکت ها از طولانی مدت به ۵ ساله محدود شده است.
وی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع حاکمیت امور بندری و دریایی و همچنین مرجع حاکمیت کشتیرانی بازرگانی کشور در سال جاری به تعدادی از کنوانسیونهای بین المللی ملحق شد و از این مسیر، نظارت های ادواری بر حسن اجرای فعالیت های دریایی و بندری را ارتقاء داده است.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد:حمل و نقل دریایی در شرایط کنونی کشور اهمیت بسزایی دارد/ اهمیت بندر چابهار در توسعه اقتصادی شرق کشور بر کسی پوشیده نیست/ ضرورت استفاده حداکثری از ظرفیت بندر چابهار

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: حوزه حمل و نقل دریایی در شرایط کنونی کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است.

علی یار محمدی در مراسم روز حمل و نقل با تأکید بر اهمیت تسهیل فرآیندهای توسعه ای در زمینه حمل و نقل دریایی اظهار داشت: حوزه حمل و نقل دریایی در شرایط کنونی کشور اهمیت بسزایی دارد و از این منظر جایگاه ویژه ای در منطقه داریم. 

 وی با اشاره به استفاده از ظرفیت های بندر چابهار افزود: در حال حاضر شاهد استفاده از پتانسیل بندر چابهار و پسکرانه های بندری آن هستیم و این موضوع اتفاقی بسیار خوب و مثبت است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: اهمیت و جایگاه بندر چابهار در توسعه اقتصادی شرق کشور و رونق اقتصادی کشورهای منطقه بر کسی پوشیده نیست،  امیدوار هستیم با اقدامات مثبت صورت گرفته در این حوزه بتوانیم روند استفاده حداکثری از ظرفیت بندر چابهار را سرعت بخشیده و جایگاه خود را در منطقه تثبیت کنیم. 

وی در خصوص لزوم تعامل شقوق مختلف حمل و نقل گفت: اقدامات توسعه ای متعددی در بخش های دریایی، ریلی، جاده ای و هوایی صورت گرفته است، این امر کمک می کند با شرایط بهتری بتوان از حمل و نقل دریایی که بسیار استراتژیک است بهره برد.

 

 

۲۶ آذر ۱۳۹۸ ۱۱:۱۶
کد خبر : ۴۸,۸۴۶

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید