موانع حمل یکسره کالا از بندر امام رفع شود/ روند حمل کالاهای وارداتی و صادراتی از خوزستان تسریع می شود/ فرآیندهای کاذب و دست و‌پاگیر در حوزه های مدیریتی و قانونی باید شناسایی و رفع شود بزرگترین بنادر آفریقای جنوبی را بشناسید کارنامه درخشان سازمان بنادر در پایداری تجارت دریایی کشور و مدیریت تحریم/ تأکید بر مکانیزه‌سازی و ارتقای خدمات به ذینفعان/ برون‌سپاری خدمات دریایی با دقت و قوت پیگیری می‌شود استفاده از پهبادها برای مانتیور امنیت بندر آنتروپ نجات خلبان هواپیمای تفریحی توسط تیم جستجو و نجات دریایی بندر نوشهر حمل یکسره بیش از ۸ هزار تن کالای اساسی از بندر چابهار ورود کالای ملوانی به بندر خرمشهر ارتقاء ایمنی بنادر صیادی با تعامل سازمان بنادر و سازمان شیلات/ به‌روزرسانی جرایم قانون حفاظت از دریاها و رودخانه های قابل کشتیرانی در برابر آلودگی نفتی ظرفیت بنادر بازرگانی کشور 260 میلیون تن است/ بنادر ایران می‌تواند هاب‌ ترانشیپی منطقه شود رتبه بیست و ششم کشور در صید و صیادی جهان/ تحقق بومی‌سازی دانش پرورش ماهی در قفس
پای صحبت‌های مدیر بندر شهیدباهنر و مجموعه‌‌بنادر شرق استان هرمزگان
در تخلیه و بارگیریِ غیرنفتی 15 درصد افزایش داشته‌ایم
 بندر شهیدباهنر را در هرمزگان به قدمتش می‌شناسند؛ بندری که پیش از آن‌که بندر شهیدرجایی (بزرگ‌ترین بندر تجاری امروز ایران) وجود داشته باشد، فعال بوده و حتی در روزهای جنگ تحمیلی، تبدیل به محلی برای پشتیبانی از نیروهای کشور بوده است و در این حوزه کارنامه‌ی قابل ستایشی دارد. مدیریت این بندر مهم و در کنار آن مجموعه‌بنادر شرق استان هرمزگان، نزدیک به دو سال است که با حمیدرضا محمدحسینی تختی است؛ مدیر جوانِ 39 ساله‌ای که بر این باور است اگر بندر شهیدباهنر بتواند اراضی خود را گسترش بدهد، ظرفیت آن به بیش از پنج میلیون تن در سال می‌رسد. برای شنیدن بیشتر درخصوص وضعیت و عملکرد این روزهای بندر شهیدباهنر، پای صحبت‌های محمدحسینی نشسته‌ایم که بخشی از این گفت‌وشنود پیش روی شماست.
از سابقه بندر شهیدباهنر و علت تغییر کاربری آن در سال‌های بعد از انقلاب بگویید.
بندر شهیدباهنر، به‌عنوان قدیمی‌ترین بندر استان هرمزگان، فعالیت خود را از پیش از انقلاب (در سال 1349) شروع کرده است. به عبارتی، پیش از آن‌که بندر شهیدرجایی وجود داشته باشد، بندر شهیدباهنر بود. اما بعد از جنگ ماجرا فرق کرد. کشور به سمتی رفت که از بخشی از بندر شهیدباهنر به‌عنوان پشتیبانی جنگ استفاده شد. به واسطه‌ی شرایط آن وقت، توافقی بین سران صورت گرفت که این بندر در راستای تامین امنیت کشور فعالیت کند. این اتفاق  باعث شد که بخشی از اراضی و محدوده‌ی پسکرانه‌ی بندر در آن شرایط به برخی نهادها واگذار شود که تا امروز بازگشتی در کار نبوده است.‌
امروزه وضعیت اراضی بندر شهیدباهنر چگونه است؟ اگر بتوانید اراضی خود را گسترش دهید، ظرفیت بندر چقدر افزایش پیدا می‌کند؟ 
در حوزه بندر شهیدباهنر و بیرون از بندر، 177 هکتار اراضی داریم. مجموع خود بندر شهیدباهنر 25 هکتار است که 15 هکتار محدوده عملیاتی و 10 هکتار هم خدماتی است. امروزه و با همه این اوصاف، ظرفیت بندر شهیدباهنر 5/2 میلیون تن در سال است. پیش‌بینی‌مان این است که اگر بتوانیم اراضی بندر را گسترش بدهیم، حداقل سه میلیون تن به ظرفیت بندر اضافه می‌شود و به حدود 5/5 میلیون تن در سال می‌رسد.
با توجه به این‌که تمرکز این بندر بیشتر معطوف به کشتی‌های فله‌بر است و این روزها هم به سبب تحریم‌ها در شرایط ویژه و دشواری قرار داریم، در بندر شما چه فعالیت‌هایی صورت می‌گیرد؟
ما در بندر شهیدباهنر در سه حوزه تجاری، مسافری و گردشگری فعالیم. بندر شهیدباهنر تقریبا به‌عنوان تنها بندری است که مجموعه‌ای از اقدامات تجاری، مسافری، نفتی، نظامی و حتی خدماتی دارد. ما حتی از مبادی این بندر صادرات قیر هم داریم. این را من نمی‌گویم، گزارش عملکرد بندر می‌گوید. شما ببینید، امروز ما رتبه اول صادرات کشاورزی را از آن خود کرده‌ایم. پیاز، هندوانه و کدو به امارات و به کشورهای حوزه خلیج فارس (عمان و قطر) صادر می‌کنیم. در صادرات مواد غذایی هم باز رتبه اول را داریم؛ اقلامی مثل برنج، حبوبات و... که از درگاه بندر جاسک و تیاب صادر می‌شوند. بعد از بندر شهیدرجایی و بندر امام‌خمینی(ره)، در رتبه سوم صادرات کالای معدنی ایستاده‌ایم. همچنین در حوزه‌ی محصولات خانگی و محصولات سبک برقی، بندر شهیدباهنر رتبه اول را به دست آورده است. در حوزه وسایل نقلیه وارداتی، رتبه سوم هستیم. رتبه سوم صادرات کود شیمیایی را هم در اختیار داریم. به چین و تایلند صادرات داریم و از نظر تخلیه و بارگیری نفتی و غیرنفتی، در بین 25 بندر فعال کشور، رتبه ششم را داریم.
به صادرات در بندر جاسک اشاره کردید. این بندر چه نقشی در توسعه صادرات مجموعه بنادر شرق استان هرمزگان داشته است؟
امسال صادرات ما از بندر جاسک نسبت به مدت مشابه سال گذشته 81 درصد افزایش داشته است. طرح‌های متعددی را در جاسک شروع کرده‌ایم. احداث ساختمان مرجع دریایی را، به‌عنوان تنها ساختمان مرجع دریایی جنوب کشور، در جاسک آغاز کرده‌ایم. جاسک تنها مرکزی است که می‌تواند عملیات پشتیبانی را در دریای عمان انجام دهد. اساسا بندر جاسک برای ما بندر مهمی است، چراکه تنها منطقه‌ای است که دسترسی ما را به عمان، در نزدیک‌ترین بعد مسافت، فراهم می‌کند. همین ویژگی‌ها صادرات ما را به عمان در حوزه صیفی‌جات افزایش داده است. شما ببینید، در آمارهای جهاد کشاورزی، بیشترین کاشت هندوانه در جاسک اتفاق می‌افتد. پروژه اطفای حریق و تعمیرات اساسی پنج پست اسکله را به‌طور کامل انجام داده‌ایم. همچنین دیوار حفاظتی بندر جاسک را ایجاد کرده‌ایم. امروزه در جاسک هشت پست اسکله (پنج پست اسکله بتنی و مابقی اسکله شناور) نصب شده است.
مجموعه‌ی این هزینه‌ها در بندر جاسک چقدر بوده است؟ 
برای فراهم‌سازی زیرساخت‌ها در جاسک، حدود 230 میلیارد تومان هزینه شده است و با توجه به مراوداتی که با عمانی‌ها داشته‌ایم، امید است که در حوزه صادرات رشد تازه‌ای را به ثبت برسانیم.
درباره ظرفیت پهلوگیریِ کشتی‌ها در بندر شهیدباهنر هم برایمان‌ بگویید. به‎خصوص که می‌بینیم کشتی بزرگ «سانی» هم در بندر پهلو گرفته است.
ببینید، کلِ حوضچه بندر شهیدباهنر 70 هکتار است. این‌جا 13 پست اسکله داریم. آبخور ما از هفت تا 5/11 متر (حدود 12 متر در جزر و مد) است. همین کشتی «سانی»، که مثال زدید، بهترین نمونه است که با 171 متر طول و 9 متر آبخور در بندر شهیدباهنر پهلو می‌گیرد. همین دیروز یک کشتی گوگردیِ 35 هزار تنی از بندر، با آبخور 10 متری، خارج شد. پس عملا مشکلی در تخلیه و بارگیری نداریم.
از آمارهای تخلیه و بارگیری نفتی و غیرنفتی بندر شهیدباهنر چه خبر؟
امسال تخلیه و بارگیری غیرنفتیِ بندر شهیدباهنر 15 درصد افزایش داشته است. در شش‌ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، بارگیری 10 درصد و صادرات 9 درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین در ترانزیت 39 درصد، کاپوتاژ 39 درصد و سایر رویه‌ها 65 درصد افزایش را تجربه‌ کرده‌ایم. تراز بندر کاملا مثبت است. فقط رشد ما در حوزه نفتی سرعت کمتری داشته است و تنها 14 درصد رشد را در این حوزه تجربه کرده‌ایم.
واردات نفتی چطور؟
واردات نفتی ما حدود 77 درصد کاهش پیدا کرده، اما به واسطه صادرات قیر، در حوزه صادرات نفتی 35 درصد افزایش داشته‌ایم. در همین حوزه، افزایش 10 درصدی کاپوتاژ را به ثبت رسانده‌ایم؛ اما مهم‌تر از همه تخلیه و بارگیری کانتینری بندر شهیدباهنر است که در حوزه صادرات 40 درصد افزایش پیدا کرده است که اگر بخواهیم به تفکیک بگوییم، صادرات کانتینر پُر 37 درصد و کانتینر خالی 44 درصد افزایش داشته است. همچنین تعداد شناورهای ورودی به بندر شهیدباهنر 15 درصد افزایش داشته است.
مهم‌ترین بنادر زیرمجموعه شما کدام‌اند و وضعیت هر کدام چگونه است؟
اولین بندر، شهیدحقانی است که به‌عنوان بزرگ‌ترین پایانه مسافری کشور لقب گرفته است. دومین بندر، هرمز است. این بندر مسافری، خدماتی، گردشگری و تجاری است. بندر تیاب هم که بندری تجاری و گردشگری است. بندر جاسک تجاری و گردشگری است و بندر سیریک هم تجاری و گردشگری است. این پنج بندر، بنادر مهمی هستند که زیر نظر ما ـ بندر شهیدباهنرـ اداره می‌شوند. البته بنادر کوچک دیگری هم هستند که ما در آن‌ها استقرار نداریم، اما ایمنی آن‌ها تحت نظارت ما قرار دارد. در این بین باید اشاره کنم که امروزه بندر شهیدحقانی بندری زیان‌ده است و سازمان بنادر و دریانوردی، در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود در حوزه بنادر، بیشترین هزینه‌ها را در زمینه مسافری کرده اما هیچ درآمدی از آن ندارد.
پس به گفته شما با وجود سرمایه‌گذاری‌های بسیاری که سازمان بنادر و دریانوردی در برخی بنادر همچون حقانی و هرمز داشته است اما اصلا از حوزه گردشگری درآمدزایی نمی‌کند.
برای درآمدزایی از گردشگری باید ماجرا جور دیگری رقم می‌خورد. ما امروزه برای فراهم‌کردن زیرساخت‌ها هزینه کرده‌ایم. در ادامه چند تعاونی در بندر شهیدحقانی ایجاد شد و با حمایت 80 درصدی سازمان بنادر و دریانوردی، شناورهای گران‌قیمتی خریداری کردند و به بنادر آوردند. سازمان بنادر و دریانوردی شرایط پهلوگرفتن شناورها را فراهم کرد و درخصوص رفاه حال مردم و توسعه گردشگری، برای هزینه‌های بندری این شناورها تخفیفات 90 درصدی قائل شد.
پس سازمان به نوعی برای ارزان‌ترشدن بلیت شناورها و رعایت حال مردم منطقه و گردشگران به آن‌ها یارانه هم می‌دهد.
دقیقا. شناور «الماس قشم» را مثال می‌زنم؛ شناوری که دو، سه ماه است افتتاح شده و اکنون بلیت آن تا قشم 15 هزار تا 17 هزار تومان است. درصورتی‌که همین شناور 13 میلیارد تومان قیمت دارد! حساب کنید این شناور باید چند سال کار کند تا هزینه‌ی آن بازگردانده شود؟ اگر سازمان بنادر هم بخواهد تمام هزینه‌هایش را لحاظ کند و منافعش را بگیرد که دیگر سر به فلک می‌زند. سازمان بنادر و دریانوردی تنها سازمانی است که سنگ زیر آسیاب شد، هزینه‌ی این کار را پذیرفت، خسارتش را داد، تا گردشگری رونق بگیرد.
بندر هرمز هم از لحاظ تجاری و گردشگری همانند بندر شهیدحقانی است، با این تفاوت که برخلاف آن، تازگی‌ها به سوددهی رسیده است. ما نزدیک به 60 میلیارد تومان در هرمز هزینه کرده‌ایم. یک پست اسکله مسافری و یک رمپ شناور هم اضافه کرده‌ایم که ضمن رعایت حال گردشگران داخلی و خارجی، بتوانیم فعالیت‌های تجاری را هم در این بندر پوشش دهیم.
تیاب و سیریک چطور؟ وضعیت این بنادر چگونه است؟
تیاب بندر ضرردهی نیست؛ شاید گاهی آمارش بالا و پایین شود، اما در مجموع ضررده نیست. بندر سیریک تاحدودی زیان‌ده بود که امروزه با وجود اسکله‌هایی که در حال ساخت است، فکر می‌کنم به سوددهی برسد. می‌توانیم بندر سیریک را به‌عنوان یکی از بنادر تجاری اصلی کشور قلمداد کنیم، چرا که بندر سیریکِ ما نقطه مقابل بندر فجیره‌ی امارات است که صادرات عمده نفتی دارد و با فاصله تنها 60 مایل، می‌توان به‌عنوان یکی از بنادر حساسِ پشت تنگه هرمز به آن نگاه کرد.
وضعیت بندر شهیدباهنر درخصوص شناورهای امداد و نجات، پایلوت‌بر و غیره به چه صورت است؟
چهار شناور ملکی در حوزه امداد و نجات داریم، شناور پایلوت‌بر، شناور امداد و نجات آتش‌خوار و شناور رفع آلودگی داریم که کاملا ساخت ایران است و در کنار آن چند فروند شناورهای بخش خصوصی هستند که امر خدمات‌رسانی را انجام می‌دهند.
یکی از دغدغه‌های مهم کشور، مصون نگه‌داشتن محیط زیست از آلودگی‌هاست. شما در بندر شهیدباهنر برای حفظ و صیانت از سلامت دریا، با توجه به آلودگی‌های احتمالی که کشتی‌های فله‌بر بعد از ورود به بندر در سطح آب ایجاد می‌کنند، چه کرده‌اید؟
ما براساس کنوانسیون‌های دریایی، موظف به حفظ ایمنی و سلامت زیست دریایی هستیم. اگر شناوری آلودگی ایجاد می‌کند، باید شناسایی شود و تمام هزینه‌هایی که بابت رفع آلودگی صورت گرفته از او اخذ شود. همین هفته گذشته یکی از شناورهای زیرمجموعه خودمان، به‌علت اشتباهی که یکی از ناخداها انجام داد، به یک‌باره نیمه‌غرق شد. در مخزن آن مقادیر زیادی سوخت و روغن بود که تمام حوضچه ما را آلوده کرد که برای رفع آن حدود 300 میلیون تومان هزینه کردیم.|
۳۰ آذر ۱۳۹۸ ۱۳:۵۲
کد خبر : ۴۸,۸۸۷

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید