جذب تمام درخواست ها و قراردادهای سرمایه گذاری برای بنادر چابهار/ احداث اسکله شناورهای مسافری و تفریحی بندر شهیدکلانتری چابهار/ افزایش ۲۰ درصدی صادرات و ترانزیت کالا در دستور کار افزایش ظرفیت اسمی بندر شهیدرجایی از ۱۱۴ به ۱۲۰ میلیون تن/ افزایش جذب سرمایه گذاری بخش غیردولتی از طریق انعقاد قراردادهای کانتینری و غیر کانتینری/ مقابله با ساخت و سازهای ساحلی غیرمجاز/ ارتقاء سطح پیشگیری و مقابله با آلودگی محیط زیست دریایی ناشی از شناورها و تاسیسات بندری افزایش 32 درصدی صادرات کالا از بنادر آبادان در سال 98/ خارج سازی 15 فروند موتور لنج متروکه و رها شده از بندر آبادان/ ارائه خدمات یدک کشی به شناورهای مستقر و متردد در بندر آبادان طی سال 99 کاهش فرآیندها و تسهیل در صادرات بندر شهید رجایی در سال جاری خارج سازی شناورهای مغروقه در محدوده تردد شناورهای مسافری و خدماتی/ نصب و بهره برداری از اسکله پانتونی شناور در محل اسکله تفریحی بندرترکمن/ رفع نقص اسکله های چوبی سنتی و تأمین ایمنی اسکله های تفریحی بنادر گلستان در دستورکار۹۹ رشد ۹۶ درصد صادرات غیرنفتی بندر جاسک/ رشد ۱۱ درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی بنادر گیلان طی سال ۹۸/ لایروبی و ساخت تله های رسوبگیر تالاب انزلی در سال ۹۹ / افزایش و تسریع فرآیند تخلیه و بارگیری کالاها/ جذب سرمایه گذار در صنایع دارای ارزش افزوده در مجتمع بندری انزلی ثبت رکورد تخلیه وخروج همزمان ۱۳۵۰۰ تن گندم در بندر چابهار رشد ۵ درصدی صادرات از بنادر گیلان/ توانایی پهلودهی تمام کشتی‌ها در بنادر گیلان وجود دارد رشد ۲۶ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در سال ۹۸/ افزایش ظرفیت کانتینری از ۱۰۰ هزار به ۴۰۰ هزار TEU/ خارج سازی مغروقه های باقیمانده در آبراه اروند طی سال ۹۹/ افزایش سهم ریلی بندر خرمشهر از فعالیت های بندری در زنجیره تأمین کالا
سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تردد کشتی‌های مسافربری بین بنادر و جزایر داخلی از جمله قشم، کیش، هرمز و هنگام، از حرکت مستمر کشتی‌های مسافربری در دو مسیر «بندرلنگه ـ دبی» و «بندرعباس ـ شارجه» خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد درباره مسیرهایی که هم‌اکنون برای سفر دریایی ایرانی‌ها در دسترس و فعال است، اظهار کرد: سفرهای بین‌المللی دریایی در حال حاضر بین بندر «شهدباهنر» در بندرعباس و «شارجه» در امارات، همچنین بین «بندر لنگه» در استان هرمزگان و «دبی» در امارات و بین «خرمشهر» در استان خوزستان و «کویت» انجام می‌شود.

وی درباره مسیرهای بین‌المللی دائمی که حرکت کشتی‌ها در آن‌ها متوقف شده و یا معطل پر شدن صندلی‌ها است، گفت: به جز مسیر دریایی بندر خرمشهر ـ کویت که بعضا تردد کشتی‌ها در آن توقف‌هایی دارد، حرکت کشتی‌های مسافربری در دو مسیر «بندرلنگه ـ دبی» و «بندرعباس ـ شارجه» مستمر برقرار است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد اینکه قبلا سفرهای دریایی از ایران به دو کشور «قطر» و «عمان» نیز انجام می‌شد که اکنون حرکت کشتی‌ها در این مسیرها متوقف شده است، عنوان کرد: علت این مسئله بیشتر مقرون به صرفه نبودن حرکت کشتی‌ها در این دو مسیر بین‌المللی است و زیرساخت بندری و پایانه سفرهای دریایی در هر دو مقصد وجود دارد، اما باید رقابتی بین کشتی‌های مسافربری و شرکت‌های هواپیمایی باشد تا برای استفاده توجیه پیدا کند، گاهی سفر هوایی از نظر هزینه، زمان و سهولت مقرون به صرفه‌تر از سفر با کشتی است.

راستاد با بیان این‌که سرمایه‌گذاری برای کشتی‌های مسافرتی وجود ندارد، اظهار کرد: زیرساخت بندری خلاء ندارد و فقط مسیرهای دریایی از نظر اقتصادی، کیفیت و سهولت باید برای متقاضی توجیه‌پذیر شود. خطوط کشتیرانی باید سرمایه‌گذار داشته باشد و مسافران را متقاعد کنند که از این امکان استفاده کنند.

وی با اشاره به توقف سفرهای دریایی بین ایران و عمان، گفت: تردد کشتی‌های مسافرتی در این مسیر به لحاظ هزینه تا مقطعی مقرون به صرفه بود، اما هزینه کشتی که در این مسیر استفاده می‌شد خیلی بالا بود. کشتی عمان مدرن بود و می‌توانست مسافت ۱۵۰ مایلی را در دریا سه ساعته طی کند که سرعت بالایی در مسیرهای دریایی به حساب می آید اما پروازهایی در همین مسیر وجود داشت که به لحاظ هزینه مقرون به صرفه‌تر بود و آن خط کشتیرانی نتوانست با آن‌ها رقابت کند و  ادامه فعالیت آن به لحاظ اقتصادی دیگر توجیه نداشت.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره سفرهای دریایی در خزر نیز، توضیح داد: کمتر از دو دهه قبل بین باکو و بندر انزلی کشتی‌های مسافربری تردد داشتند، منتهی به واسطه کمبود تقاضا، هزینه‌ها و شرایط جوی (طوفانی) دریای خزر، سفرهای دریایی در این مسیر نیز متوقف شد، هرچند پیگیر آن هستیم و در مذاکراتی که با همتای آذربایجانی و روسی داریم تلاش می‌کنیم مکانیزم تشویقی ایجاد کنیم تا مجددا سفرهای دریایی بین ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر برقرار شود.

راستاد درباره طرح کشور قزاقستان برای برقراری خطوط دریایی بین ایران و منطقه اوراسیا گفت که این طرح بیشتر درباره کالا است و به مسافرت‌های دریایی ارتباطی ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان، خاطرنشان کرد: علاوه بر این مسیرهای بین‌المللی، تردد کشتی‌های مسافربری بین بنادر و جزایر داخلی از جمله قشم (به‌علاوه لافت)، کیش، هرمز و هنگام برقرار است.

۹ دی ۱۳۹۸ ۱۲:۰۴
ایسنا |
کد خبر : ۴۸,۹۹۲
کلیدواژه ها: سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید