سازمان بنادر و دریانوردی؛ دستگاه برتر کشوری در جشنواره شهید رجایی/ کسب بالاترین امتیاز در تمامی شاخص های عمومی ، اختصاصی و رشد عملکرد حوزه دریایی با اعتماد به توان‌داخلی و بهره‌مندی از ظرفیت بخش‌خصوصی؛ الگوی سایر عرصه‌های اقتصادی باشد/ فعالان دریایی کشور؛ امروز دوشادوش مدافعان‌سلامت جهاد کرده‌اند و سزاوار قدرشناسی هستند با تکیه بر توان و تخصص داخلی و دریانوردان ایرانی؛ از این مسیر سخت با سربلندی عبور خواهیم کرد/ دورانی طلایی در فعالیت ناوگان دریایی کشور را رقم خواهیم زد/ در شرایط سخت تحریم و شیوع کرونا؛ حتی یک روز هم فعالیت بنادر متوقف نشد/ جامعه دریایی پای عهد خدمت صادقانه به میهن اسلامی ثابت قدم مانده‌است امضای ۴ تفاهم نامه همکاری بین سازمان بنادر، گمرک، مرکز تحقیقات راه و مسکن و دو شرکت خصوصی/ توسعه همکاری ها در نجات افراد مضطر در دریا و پایش آلودگی های دریایی/ ارائه خدمات پهبادی در عملیات جستجو و نجات دریایی وظیفه خطیر جامعه دریانوردی در ساختن ایران فردا/ کشورها بیش از هر زمان دیگری به کشتیرانی و فعالیت های دریایی وابسته شده اند پروژه های عمرانی و توسعه ای بندر چابهار؛ جلوتر از برنامه زمان بندی/ تحقق مسئولیت های اجتماعی سازمان بنادر در سیستان و بلوچستان سیزدهمین شماره نشریه الکترونیکی سازمان بنادر و دریانوردی منتشر شد/ "دریانوردی؛ پیشران اقتصادی ایران" امضای یادداشت تفاهم همکاری بین سازمان بنادر و یکی از شرکت های کشتیرانی خارجی فعال در دریای خزر / ضرورت توسعه حمل کالا از طریق کشتی های رو-رو در بنادر شمالی/ پهلوگیری بدون نوبت تمام کشتی های رو-رو در بنادر شمالی کشور مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی فردا در تهران/ تجلیل از دریاییان نمونه با حضور وزیر راه و شهرسازی پیام تبریک مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به مناسبت روز ایمنی و آتش نشانی
سازمان بنادر و دریانوردی، هوشمندسازی، استارتاپ ها، شرکت های دانش بنیان
این روزها بیش از هر زمان دیگری کلیدواژه "استارتاپ" شنیده می شود، عبارتی که به نظر می رسد آینده دنیای مدرن با آن گره خورده است و فعالیت در همه بخش ها را دستخوش تغییر کرده و یا خواهد کرد.

گزارش؛ اگر چه در تعریف استارتاپ بر این مسئله تاکیدی وجود ندارد که حتما فعالیت آن در حوزه تکنولوژی یا فن آوری اطلاعات باشد، اما به دلیل اینکه بسیاری از استارتاپ ها در سال های اخیر حول این محور شکل گرفته‌اند، گاهی درتعریف استارتاپ به این مسئله اشاره می‌شود که باید در حوزه فن آوری‌های نوین فعالیت کنند.

شرکت نوپا، شرکت نوآفرین یا استارتاپ به یک شرکت یا کسب و کاری گفته می‌شود که معمولا به تازگی و در نتیجه کارآفرینی ایجاد شده‌ است؛ رشد سریعی دارند و در جهت تولید، راه حلی نوآورانه و دوام پذیر برای رفع یکنیا­ز در بازار ارائه می کنند؛ این شرکت ها می‌توانند در هر حوزه‌ای ایجادشوند ولی اغلب به شرکت‌هایی گفته می‌شود که رشد سریعی دارند و در زمینه فناوری (تکنولوژی) فعالیت می‌کنند.

شرکت‌های نوپا معمولا به دنبال حمایت مالی بوده و هم‌زمان به دنبال ایجاد مزیت‌های رقابتی نسبت به سایر رقبا هستند، از این رو این بخش ها می‌کوشند تا با بازاریابی و ایجاد یک شبکه فروش منسجم، زمینه مناسبیبرای کسب و کار خود فراهم کنند.

به گفته مسئولان در حال حاضر ۴۶۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه های مختلف فعالیت می کنند و شامل مجموعه هایی هستند که فعالیت های نوآورانه و دشوار را انجام می دهند و معیار ارزیابی آن ها اقدامات ویژه وخلاقانه است که با فعالیت های ساده و عادی فرق می کند.

بدون شک ظرفیت انبوهی در حوزه بندری و دریایی وجود دارد که از نظرشرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها مغفول مانده است و نیازسنجی درست در این حوزه می تواند نه تنها زمینه درآمدزایی در این حوزه را برای بخش خصوصی رقم بزند بلکه شرایط را برای انجام فعالیت های نوآورانه و فناورانه در حوزه بندری و دریایی فراهم می کند.

مدیریت بندری، تخلیه و بارگیری، فناوری اطلاعات، تجهیزات نوین بندری،رصد کالاها در بندر، ارائه خدمات بندری و دریایی و...تنها بخش کوچکی از فضایی است که در حوزه بندری و دریایی می توان شاهد فعالیت شرکت هایدانش بنیان و استارتاپ ها بود وعلاوه بر این باید توجه داشت که الزامی برای نوپا بودن شرکت های مربوطه به منظور فعالیت نوآورانه و فناورانه وجود ندارد و بسیاری از شرکت های قدیمی نیز که علاقمند به فعالیت های نوین و کارآمد هستند نیز می توانند در این زمینه وارد عمل شوند.

استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان باید با نیازسنجی از ظرفیت بازار درحوزه بندری و دریایی مطلع شوند و با توجه به گستردگی فعالیت ها در این حوزه، در صورتی که نیازسنجی درستی صورت و حمایت از سوی نهادهای متولی در دستور کار قرار گیرد، شاهد موفقیت شرکت های نوپا، نوآفرین یااستارتاپ ها در حوزه بندری و دریایی خواهیم بود.

با این وجود سازمان بنادر و دریانوردی "هوشمندسازی" را در تمام مرزهای تحت پوشش ماموریتی خود مدنظر قرار داده است و "مرکز هوشمندسازی"این سازمان نیز تا پایان سال جاری راه اندازی می شود.

هوشمندسازی؛ موضوعی چند بعدی است که باید به همه ابعاد آن توجه کرد و بررسی تجربه‌های موفق سایر کشورها در این زمینه امری ضروری است چراکه تجارت فرامرزی کشور به عنوان حمل و نقل کالا از خشکی به دریا و ازدریا به خشکی نیازمند تعامل تمامی ارگان‌های و سازمان‌های ذیربط اعم از بخش خصوصی، دولتی و شبه دولتی است و به طور حتم هر قدر تعامل سازمان‌های ذیربط با سازمان بنادر و دریانوردی در این راستا بهتر و موثرتر باشد، تسهیل تجارت فرامرزی به مطلوب ترین شکل ممکن رقم می خورد.

۶ بهمن ۱۳۹۸ ۱۳:۳۴
کد خبر : ۴۹,۲۶۱

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید