تخفیف ۴۰ درصدی هند و سازمان بنادر به کشتی‌های ورودی به بندر چابهار اولین همایش اتصال کارآمد ریل – بندر چهارم اسفندماه در تهران برگزار می شود/ بررسی راهکارهای افزایش سهم ریل از بار ورودی و خروجی از بنادر/ شناسایی نقش حمل و نقل ریلی در شاخص های عملکرد لجستیک بنادر اتصال ترمینال های طرح توسعه بندر شهیدبهشتی به محورهای مواصلاتی/ تسهیل ترانزیت کالا از بندر چابهار/ سهولت دسترسی به ترمینال های کانتینری طرح توسعه بندر شهیدبهشتی آماده سازی شناورهای جستجو و نجات دریایی هرمزگان/ ساخت و تعمیر اسکله های مسافری با هدف تسهیل در پهلودهی شناورها/ طراحی ۶ فروند اسکله فلزی شناور در مبادی گردشگری هرمزگان ساخت اولین کشتی یخچال دار پشتیبانی ماهیگیری کشور در بندرعباس ضرورت رونق صنعت بانکرینگ در ایران/ اعلام مهم ترین چالش ها و راهکارهای توسعه ترانزیت کشور/ لزوم کاهش هزینه های حمل ریلی کالاهای ترانزیتی و صادراتی ​ تکمیل پروژه خط آهن چابهار - زاهدان در سال 1400/توسعه سفرهای دریایی به کشورهای خلیج فارس و خزر دنبال می شود/ تعرفه‌های واحد ترانزیت با 5 کشور بیانیه پایانی بیست و هفتمین همایش ارگان های دریایی کشور/ تأکید بر استفاده از ظرفیت های کشور در حوزه صنعت حمل و نقل دریایی انسجام توسعه بنادر کشور با سرمایه گذاری سازمان بنادر و دریانوردی/ از مدیرعامل و مسئولان سازمان بنادر به دلیل نگاه توسعه ای به بنادر ایران قدردانی می کنم/ جابجایی نزدیک به ۱۵۰ میلیون تن بار در بنادر کشور/ باید در مسیر مردمی کردن حوزه دریایی گام برداریم تزریق اعتبار ۳۶۰۰ میلیارد تومانی از سوی سازمان بنادر به طرح تحول صنایع دریایی/ تجهیز بنادر به ۲ فروند لایروب مکنده مخزن دار پیشرفته/ تا حد امکان از نیروهای متخصص داخلی در ناوگان دریایی کشور استفاده شود
سازمان بنادر و دریانوردی، هوشمندسازی، استارتاپ ها، شرکت های دانش بنیان
این روزها بیش از هر زمان دیگری کلیدواژه "استارتاپ" شنیده می شود، عبارتی که به نظر می رسد آینده دنیای مدرن با آن گره خورده است و فعالیت در همه بخش ها را دستخوش تغییر کرده و یا خواهد کرد.

گزارش؛ اگر چه در تعریف استارتاپ بر این مسئله تاکیدی وجود ندارد که حتما فعالیت آن در حوزه تکنولوژی یا فن آوری اطلاعات باشد، اما به دلیل اینکه بسیاری از استارتاپ ها در سال های اخیر حول این محور شکل گرفته‌اند، گاهی درتعریف استارتاپ به این مسئله اشاره می‌شود که باید در حوزه فن آوری‌های نوین فعالیت کنند.

شرکت نوپا، شرکت نوآفرین یا استارتاپ به یک شرکت یا کسب و کاری گفته می‌شود که معمولا به تازگی و در نتیجه کارآفرینی ایجاد شده‌ است؛ رشد سریعی دارند و در جهت تولید، راه حلی نوآورانه و دوام پذیر برای رفع یکنیا­ز در بازار ارائه می کنند؛ این شرکت ها می‌توانند در هر حوزه‌ای ایجادشوند ولی اغلب به شرکت‌هایی گفته می‌شود که رشد سریعی دارند و در زمینه فناوری (تکنولوژی) فعالیت می‌کنند.

شرکت‌های نوپا معمولا به دنبال حمایت مالی بوده و هم‌زمان به دنبال ایجاد مزیت‌های رقابتی نسبت به سایر رقبا هستند، از این رو این بخش ها می‌کوشند تا با بازاریابی و ایجاد یک شبکه فروش منسجم، زمینه مناسبیبرای کسب و کار خود فراهم کنند.

به گفته مسئولان در حال حاضر ۴۶۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه های مختلف فعالیت می کنند و شامل مجموعه هایی هستند که فعالیت های نوآورانه و دشوار را انجام می دهند و معیار ارزیابی آن ها اقدامات ویژه وخلاقانه است که با فعالیت های ساده و عادی فرق می کند.

بدون شک ظرفیت انبوهی در حوزه بندری و دریایی وجود دارد که از نظرشرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها مغفول مانده است و نیازسنجی درست در این حوزه می تواند نه تنها زمینه درآمدزایی در این حوزه را برای بخش خصوصی رقم بزند بلکه شرایط را برای انجام فعالیت های نوآورانه و فناورانه در حوزه بندری و دریایی فراهم می کند.

مدیریت بندری، تخلیه و بارگیری، فناوری اطلاعات، تجهیزات نوین بندری،رصد کالاها در بندر، ارائه خدمات بندری و دریایی و...تنها بخش کوچکی از فضایی است که در حوزه بندری و دریایی می توان شاهد فعالیت شرکت هایدانش بنیان و استارتاپ ها بود وعلاوه بر این باید توجه داشت که الزامی برای نوپا بودن شرکت های مربوطه به منظور فعالیت نوآورانه و فناورانه وجود ندارد و بسیاری از شرکت های قدیمی نیز که علاقمند به فعالیت های نوین و کارآمد هستند نیز می توانند در این زمینه وارد عمل شوند.

استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان باید با نیازسنجی از ظرفیت بازار درحوزه بندری و دریایی مطلع شوند و با توجه به گستردگی فعالیت ها در این حوزه، در صورتی که نیازسنجی درستی صورت و حمایت از سوی نهادهای متولی در دستور کار قرار گیرد، شاهد موفقیت شرکت های نوپا، نوآفرین یااستارتاپ ها در حوزه بندری و دریایی خواهیم بود.

با این وجود سازمان بنادر و دریانوردی "هوشمندسازی" را در تمام مرزهای تحت پوشش ماموریتی خود مدنظر قرار داده است و "مرکز هوشمندسازی"این سازمان نیز تا پایان سال جاری راه اندازی می شود.

هوشمندسازی؛ موضوعی چند بعدی است که باید به همه ابعاد آن توجه کرد و بررسی تجربه‌های موفق سایر کشورها در این زمینه امری ضروری است چراکه تجارت فرامرزی کشور به عنوان حمل و نقل کالا از خشکی به دریا و ازدریا به خشکی نیازمند تعامل تمامی ارگان‌های و سازمان‌های ذیربط اعم از بخش خصوصی، دولتی و شبه دولتی است و به طور حتم هر قدر تعامل سازمان‌های ذیربط با سازمان بنادر و دریانوردی در این راستا بهتر و موثرتر باشد، تسهیل تجارت فرامرزی به مطلوب ترین شکل ممکن رقم می خورد.

۶ بهمن ۱۳۹۸ ۱۳:۳۴
کد خبر : ۴۹,۲۶۱

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید