اجرای ۹ پروژه عمرانی و توسعه ای در بنادر آبادان/ ساخت اسکله های بتنی و شناور در بنادر آبادان/ افزایش ۳ برابری ظرفیت انبارها اقدامات سازمان بنادر، در روزهای اوج شیوع ویروس کرونا قابل تقدیر است/ سازمان بنادر؛ تقویت و توسعه متوازن بنادر کوچک را پیگیری می کند/ سازمان بنادر؛ به خوبی مشارکت و حضور بخش خصوصی در پروژه های بندری را دنبال می کند ۳۰۰ هزار TEU به ظرفیت کانتینری بندر خرمشهر اضافه شد/ رشد ۷۱ درصدی بارگیری کانتینری در بندر خرمشهر/ خارج سازی ۵ فروند شناور مغروقه در اروند و یک فروند در بندر امام(ره) تا پایان سال جاری حرکت های توسعه ای و انقلابی در بنادر کشور صورت گرفته است/ هیچ نشانی از تحریم در بنادر دیده نمی شود/ بندر امام(ره)؛ به یک بندر ترانزیتی و صادراتی تبدیل شده است/ عملکرد سازمان بنادر و بندر امام(ره) در پروژه های شهر - بندر قابل تحسین است طرح های توسعه‌ای و سرمایه گذاری بندرامام(ره) در پیشکرانه، محوطه بندری و پسکرانه در دست اجراست/ ۱۷ پروژه سرمایه گذاری به ارزش ۱۶۰٠۰ میلیارد ریال در حال ساخت و ساز/پیش بینی لایروبی و تعمیق کانال دسترسی خور موسی تا دو ماه آینده/ احداث ۴ ترمینال مکانیزه غلات در بندرامام(ره)/ کاهش توقف کشتی ها از ۵ روز به ۳ روز/ در بندر امام(ره) رسوب کالا نداریم فرصت های مناسبی برای سرمایه گذاری در بنادر وجود دارد/ پیشرفت مطلوب بنادر ایران با توجه به شرایط تحریمی کشور/ ضرورت تکمیل زنجیره حمل و نقل دریایی برای حمایت از سرمایه گذاران آزاد سازی اراضی در مسیر احداث راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی بندر بوشهر؛ آماده پذیرش کشتی‌های ۵۰ هزار تنی است سازمان بنادر؛ با جدیت جذب سرمایه گذاری را دنبال می کند/ بنادر و پسکرانه آن؛ ویژگی های متعددی برای سرمایه گذاران دارد/ بنادر شمالی؛ طی سال های اخیر رشد خوبی داشتند آغاز تعمیرات اساسی یدک کش عاشورا و هدایت3 در بندر شهید رجایی
تأکید بر تعیین متولی اقتصاد دریا محور در کشور/ ترغیب کشورها به استفاده از سوخت تجدید پذیر غیرهیدروکربنی و تغییر در طراحی بدنه کشتی/ ضرورت پایش اثرات منفی حضور گونه های مهاجم و غیر بومی ناشی از تخلیه آ
دومین پنل تخصصی بیست و هفتمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی با عنوان «مدیریت سواحل، محیط زیست و توسعه پایدار دریایی» به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی و با حضور جلیل اسلامی؛ معاون امور دریایی، محمدرضا الهیار معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی و تعدادی از مدیران سایر سازمان ها و شرکت ها مرتبط با حوزه دریایی برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، علیرضا خجسته خجسته؛ مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی در دومین پنل تخصصی بیست و هفتمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی با عنوان «مدیریت سواحل، محیط زیست و توسعه پایدار دریایی»، گفت: در این پنل قرار است 4 محور شامل "هماهنگی برای مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی و دریایی" ، "نگرش اقتصاد دریا محور یا اقتصاد آبی" ، "چالش های صنعت کشتیرانی در راستای کاهش اثرات تغییرات اقلیمی" و "ترسیم وضعیت فعلی و چالش های آتی اجرای کنوانسیون مدیریت آب توازن در ایران" به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.
بر اساس این گزارش، در محور اول پنل که توسط افشین دانه کار( استاد دانشگاه) با عنوان «مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی و دریایی» ارائه شد، ضرورت ها و الزامات توسعه نرم افزاری و سخت افزاری مناطق ساحلی و دریایی با رویکرد انتظارات جامعه و مردم برای استفاده از تمام ظرفیت های موجود در دریا و ناحیه ساحلی اعلام شد.
این استاد دانشگاه، "تهیه طرح تدقیق مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی" و "تهیه برنامه ریزی فضایی دریا و آب های ساحلی" ، "مطالعات تدوین ضوابط کاربردی و مقررات ساخت و ساز در مناطق ساحلی" و "طراحی دوره کارشناسی ارشد مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی" را از جمله اقدمات سازمان بنادر در این راستا برشمرد.
در ارائه  محور دوم با عنوان « اقتصاد دریامحور »، حسین عباس نژاد؛ معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر، با اشاره به مزایای اقتصاد دریامحور در تولید ثروت، از رشد 4 برابری حمل و نقل دریایی در سال 2020 میلادی خبر داد.
عباس نژاد، بابیان راهکارهای اجرایی در زمینه توسعه دریا محور، بر تدوین برنامه راهبردی بلند مدت کشور در این زمینه و شقاف سازی مفهوم اقتصاد آبی برای عموم جامعه تاکید کرد.
وی همچنین تعیین متولی اقتصاد آبی در کشور و و تدوین اهداف راهبردی در این زمینه را راهکارهای دیگر برای توسعه دریامحور در ایران دانست.
در ارائه سوم با عنوان «چالش های صنعت کشتیرانی در راستای کاهش تغییرات اقلیمی» در خصوص چالش سوخت کم سولفور در ایران بحث شد. 
در این بخش از پنل دوم، استراتژی اولیه سازمان بین المللی دریانوردی ( IMO) مبنی بر کاهش 50 درصدی انتشار گازهای گلبخانه ای در سال 2050 ، ترغیب کشورها به استفاده از سوخت تجدید پذیر غیرهیدروکربنی و تغییر در طراحی بدنه کشتی تاکید شد.
بر اساس این گزارش، ضمیمه 6 کنوانسیون مارپل ( 1997) مبنی بر جلوگیری از آلودگی هوا توسط کشتی ها، از سال 2005 لازم الاجرا شد و ایران از سال 2009 به آن ملحق شده است.
در راستای انطباق با الزامات مصرف سوخت کم سولفور در کشتی ها، کشور چین در حال ساخت تجهیزات سولفور زدایی است و در منطقه خلیج فارس و دریای عمان، کشور امارات مصرف سوخت کم سولفور را به کشتی ها الزامی کرده است.
در این پنل همچنین اعلام شد که تاثیر قیمت سوخت بر جابه جابه جایی کالا و بهای تمام شده کالا ؛ در دسترس نبودن و عدم تولید سوخت منطبق در همه بنادر جهان و مشکلات شرکت های کوچک کشتیرانی برای تامین سوخت منبطق از جمله چالش های مصرف سوخت کم سولفور محسوب می شود.
در ارائه محور چهارم با عنوان « ترسیم وضعیت فعلی و چالش های آتی اجرای کنوانسیون مدیریت آب توازن، با بیان اینکه از 8 سپتامبر 2017 ( 17 شهریور 1396) این کنوانسیون لازم الاجرا شده است، بر اجرای آن در منطقه راپمی به جهت اینکه 45 درصد نفت دنیا از از طریق تنگه هرمز توسط کشتی ها حمل می شود، تاکید شد.
در این محور، عدم تعیین مناطق دارای ریسک در خلیج فارس ، نبود آیین نامه اجرایی مصوب برای نظارت بر اجرای موثر الزامات کنوانسیون مدیریت آب توازن و نبود نمایندگی شرکت های سازنده خارجی در داخل کشور، به عنوان مهم ترین چالش های در این زمینه مطرح شد.
همچنین به عنوان راهکار اجرایی در این زمینه، بر ضرورت تعییین مناطق دارای ریسک ، تدوین آیین نامه اجرایی مصوب و ضرورت پایش اثرات منفی حضور گونه های مهاجم و غیر بومی ناشی از تخلیه آب توازن تاکید گردید.
  بیست و هفتمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی 28 بهمن ماه جاری با حضور مدیران ارشد دستگاه های دریایی  کشور در کتابخانه ملی برگزار می شود. 
 
۲۶ بهمن ۱۳۹۸ ۱۵:۲۲
کد خبر : ۴۹,۴۵۱

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید