اجرای ۹ پروژه عمرانی و توسعه ای در بنادر آبادان/ ساخت اسکله های بتنی و شناور در بنادر آبادان/ افزایش ۳ برابری ظرفیت انبارها اقدامات سازمان بنادر، در روزهای اوج شیوع ویروس کرونا قابل تقدیر است/ سازمان بنادر؛ تقویت و توسعه متوازن بنادر کوچک را پیگیری می کند/ سازمان بنادر؛ به خوبی مشارکت و حضور بخش خصوصی در پروژه های بندری را دنبال می کند ۳۰۰ هزار TEU به ظرفیت کانتینری بندر خرمشهر اضافه شد/ رشد ۷۱ درصدی بارگیری کانتینری در بندر خرمشهر/ خارج سازی ۵ فروند شناور مغروقه در اروند و یک فروند در بندر امام(ره) تا پایان سال جاری حرکت های توسعه ای و انقلابی در بنادر کشور صورت گرفته است/ هیچ نشانی از تحریم در بنادر دیده نمی شود/ بندر امام(ره)؛ به یک بندر ترانزیتی و صادراتی تبدیل شده است/ عملکرد سازمان بنادر و بندر امام(ره) در پروژه های شهر - بندر قابل تحسین است طرح های توسعه‌ای و سرمایه گذاری بندرامام(ره) در پیشکرانه، محوطه بندری و پسکرانه در دست اجراست/ ۱۷ پروژه سرمایه گذاری به ارزش ۱۶۰٠۰ میلیارد ریال در حال ساخت و ساز/پیش بینی لایروبی و تعمیق کانال دسترسی خور موسی تا دو ماه آینده/ احداث ۴ ترمینال مکانیزه غلات در بندرامام(ره)/ کاهش توقف کشتی ها از ۵ روز به ۳ روز/ در بندر امام(ره) رسوب کالا نداریم فرصت های مناسبی برای سرمایه گذاری در بنادر وجود دارد/ پیشرفت مطلوب بنادر ایران با توجه به شرایط تحریمی کشور/ ضرورت تکمیل زنجیره حمل و نقل دریایی برای حمایت از سرمایه گذاران آزاد سازی اراضی در مسیر احداث راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی بندر بوشهر؛ آماده پذیرش کشتی‌های ۵۰ هزار تنی است سازمان بنادر؛ با جدیت جذب سرمایه گذاری را دنبال می کند/ بنادر و پسکرانه آن؛ ویژگی های متعددی برای سرمایه گذاران دارد/ بنادر شمالی؛ طی سال های اخیر رشد خوبی داشتند آغاز تعمیرات اساسی یدک کش عاشورا و هدایت3 در بندر شهید رجایی
ضرورت همگرایی کشورها برای مقابله با چالش امنیت دریایی
پنل چهارم تخصصی بیست و هفتمین همایش ارگان های دریایی کشور با عنوان" ایمنی و امنیت دریانوردی؛ چالش ها و راهکارها " به میزبانی شرکت ملی نفتکش و با حضور جلیل اسلامی؛ معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، حسین عباس نژاد؛ معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی و دبیر پنل چهارم بیست و هفتمین همایش ارگان های دریایی کشور با بیان اینکه حمل و نقل دریایی مدیون ایمنی و امنیت در دریاهاست، گفت: به موازات ارتقای ایمنی و امنیت دریایی، حمل بار با کشتی و صنعت کشتیرانی رشد قابل توجهی داشته است.

وی افزود: در حال حاضر ۹۰ درصد از حمل بار در دنیا توسط کشتی انجام می شود که این رشد به طور مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر ایمنی و امنیت دریایی است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: چهار موضوع " ارتقای سطح ایمنی دریانوردی ناوگان اقیانوس پیما ، چالش ها و راهکارها" ؛ " امنیت ناوگان در آب های بین المللی " ؛ " ارتقای سطح ایمنی دریانوردی ناوگان منطقه ای و نزدیک به ساحل ؛ چالش ها و راهکارها" و " سیاست های نظامی ، انتظامی و امنیتی توسعه دریا محور" در این پنل مورد بررسی قرار می گیرد.

بر اساس این گزارش، کاپیتان محمود پور؛ کارشناس شرکت ملی نفتکش درباره ارتقای ایمنی دریانوردی ناوگان اقیانوس پیما، گفت: ارتقای فرهنگ ایمنی، امنیت سیستم های رایانه ای، ارتقاء تقویت موسسات رده بندی داخلی و ظرفیت پایین کارخانجات داخلی کشتی سازی و تعمیرات کشتی های بزرگ، از جمله چالش های ناوگان اقیانوس پیما قلمداد می شود.

محمود پور با بیان اینکه بر اساس گزارش آنکتاد بیش از ۹۰ درصد حمل بار در دنیا توسط کشتی ها انجام می شود، گفت: در سال ۲۰۱۸، بیش از ۱۱ میلیارد تن کالا از طریق دریا جا به جا شده است و در سال ۲۰۱۵ کمبود افسران دریایی حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر بود که پیش بینی می شود این تعداد کمبود افسر در سال ۲۰۲۵، به ۱۴۷ هزار و ۵۰۰ افزایش پیدا کند.

این کارشناس شرکت ملی نفتکش، تعداد دریانوردان ایرانی را ۱۳۰ هزار نفر برشمرد و خاطر نشان کرد: در سال ۲۰۰۷ میلادی تعداد کشتی های حادثه دیده ۱۷۷ فروند برآورد شد که این تعداد در سال ۲۰۱۶ به ۸۵ فروند کاهش یافت.

 وی با اعلام کاهش ۱۶ درصدی تعداد کشتی های از دست رفته در سال ۲۰۱۶، عامل انسانی را مهم ترین علت حوادث دریایی دانست.

به گفته محمودپور، ۸۴ تا ۸۸ درصد حوادث در کشتی های نفتکش، ۸۵ درصد آتش سوزی و انفجارها و ۷۹ درصد به گل نشستن کشتی ها منشا انسانی دارد.

وی خاطرنشان کرد: سهل انگاری، عدم تجربه کافی، عدم دانش و صلاحیت لازم و خستگی مفرط از مهم ترین دلایل بروز خطای انسانی است.

محمودپور از تصویب مقررات جدید، پیشرفت در فناوری های دریانوردی و ارتقای فرهنگ ایمنی به عنوان مهم ترین راهکارهای کنترل و کاهش حوادث اسم برد.

وی همچنین بازنگری و تدوین مطالب درسی مرتبط با فرهنگ ایمنی در موسسات آموزشی و دانشگاه های دریایی، اعزام دانشجو به دوره های کارورزی بر روی کشتی ها و ایجاد زمینه های لازم جهت جذب اساتید برجسته را شاخصه های ارتقای فرهنگ ایمنی دانست و پیشنهاد کرد که سازمان بنادر و دریانوردی به صورت سالانه یا دو سالانه، گردهمایی علمی با موضوع ارتقای فرهنگ ایمنی دریایی در سطوح ملی و بین المللی برگزار کند.

در ارائه دوم از این پنل تخصصی با عنوان " امنیت ناوگان در آب های بین المللی "، ناخدا مظلوم، با چند لایه خواندن مفهوم امنیت، گفت: امنیت دریایی شامل مولفه های چون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، نظامی و سیاسی است  و کشورها به منظور مقابله با این چالش، چاره ای جز همگرایی و همکاری در این زمینه ندارند.

وی با بیان اینکه قدرت دریایی نشان دهنده توانایی یک ملت در استحصال منابع به حق خویش از دریا است، افزود: ایران با مشارکت در سمپوزیوم نیروی دریایی اقیانوس هند ( IONS) دستاوردهایی چون ارتقای آگاهی عمومی در رسیدن به ادبیات مشترک در زمینه امنیت جمعی، آگاهی از توانایی و سطح تمایلات برای مشارکت در تامین امنیت جمعی، برجسته کردن منابع جمعی در منطقه اقیانوس هند در اذهان عمومی ملت های منطقه را دنبال کرد.

در ارائه سوم این پنل تخصصی با عنوان" ارتقای سطح ایمنی دریانوردی ناوگان منطقه ای و نزدیک به ساحل " علیزاده یک مقام مسئول  شرکت کشتیرانی  جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به چالش های کشتی های اقیانوس پیمای تانکر و تجاری گفت: در بخش شناور های اقیانوس پیمای تانکر، از مهم ترین راهکارها می توان به انجام بازرسی و ممیزی منظم و فشرده از سوی موسسات رده بندی و تقویت و ارتقای تجهیزات مقابله با آلودگی دریاها اشاره کرد.

وی در خصوص شناورهای فراساحل، عدم نگهداری مناسب و مواجه با چالش های فنی و ایمنی قانونی، کاهش تعداد نیروی انسانی مورد نیاز و استفاده از نیروهای کم تجربه و پایین بودن سطح کیفی آموزش های اجباری دریانوردی را مهم ترین چالش این دسته از شناورها برشمرد.

در ارائه چهارم با عنوان" سیاست های نظامی ، انتطامی و امنیتی توسعه دریامحور توسط دریادار قناعت پیشه یک مقام مسئول در نیروی دریایی سپاه پاسداران، بر لزوم هماهنگی و همگرایی بیش از پیش ارگان های دریایی در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها تاکید شد.

 کاپیتان شهرام فرحبد؛ مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش نیز در جمع بندی نهایی پنل سه راهکار " ارتقای بیش از پیش سازمان های رده بندی " ؛ " ارتقای فرهنگ ایمنی " و " ایجاد سامانه هم افزا و هوشمند مدیریت یکپارچه دریایی" را مطرح کرد.

  بیست و هفتمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی ۲۸ بهمن ماه جاری با حضور مدیران ارشد دستگاه های دریایی  کشور در کتابخانه ملی برگزار می شود.

۲۷ بهمن ۱۳۹۸ ۱۵:۴۷
کد خبر : ۴۹,۴۶۱

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید