پیام مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به مناسبت روز بین‌المللی بانوان در صنعت دریانوردی اتمام عملیات اجرایی طرح اطفاء حریق بنادر مسافری هرمز و شهید حقانی تا شهریور ماه تکمیل پروژه‌ رو-رو ریلی بندر امیرآباد تا پایان سال/ توسعه همکاری‌های بندری با کشورهای همسایه و افزایش ترافیک بندری در شمال ایران دستور کار مهم سازمان بنادر/ ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی در بندر امیرآباد توسعه می‌یابد تحلیل رویدادها؛‌ کارکرد اصلی روابط‌عمومی ها در عصر ارتباطات/ اشاعه فرهنگ دریایی یک موضوع جدی در سازمان بنادر/ گفتمان دولت به بهترین شکل تبیین شود برگزاری اولین نشست بررسی حوادث بندری سازمان بنادر در مدیریت HSE/ ایمنی، مولفه موثر در جذب سرمایه‌گذار برای بنادر ۱۳ نفر از خطر غرق شدن در آب‌های خلیج فارس نجات پیدا کردند پروتکل همکاری بندری ایران و کوبا امضا شد/ برنامه‌ریزی برای توسعه سرمایه‌گذاری و کشتیرانی تهران و هاوانا روابط عمومی باید مطالبه گر باشد/ عدالت محوری و مردم داری سرلوحه کار قرار گیرد/ توفیقات دولت در توسعه صادرات و تعامل تجاری با همسایگان و پروژه های سرمایه گذاری اطلاع رسانی شود پیام مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی به مناسبت روز ملی روابط عمومی و ارتباطات افزایش 118 درصدی جابجایی مسافر در بنادر مسافری مرکز و شرق هرمزگان / ازسرگیری سفر دریایی بندر شهید باهنر به شارجه
ضرورت همگرایی کشورها برای مقابله با چالش امنیت دریایی
پنل چهارم تخصصی بیست و هفتمین همایش ارگان های دریایی کشور با عنوان" ایمنی و امنیت دریانوردی؛ چالش ها و راهکارها " به میزبانی شرکت ملی نفتکش و با حضور جلیل اسلامی؛ معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، حسین عباس نژاد؛ معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی و دبیر پنل چهارم بیست و هفتمین همایش ارگان های دریایی کشور با بیان اینکه حمل و نقل دریایی مدیون ایمنی و امنیت در دریاهاست، گفت: به موازات ارتقای ایمنی و امنیت دریایی، حمل بار با کشتی و صنعت کشتیرانی رشد قابل توجهی داشته است.

وی افزود: در حال حاضر ۹۰ درصد از حمل بار در دنیا توسط کشتی انجام می شود که این رشد به طور مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر ایمنی و امنیت دریایی است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: چهار موضوع " ارتقای سطح ایمنی دریانوردی ناوگان اقیانوس پیما ، چالش ها و راهکارها" ؛ " امنیت ناوگان در آب های بین المللی " ؛ " ارتقای سطح ایمنی دریانوردی ناوگان منطقه ای و نزدیک به ساحل ؛ چالش ها و راهکارها" و " سیاست های نظامی ، انتظامی و امنیتی توسعه دریا محور" در این پنل مورد بررسی قرار می گیرد.

بر اساس این گزارش، کاپیتان محمود پور؛ کارشناس شرکت ملی نفتکش درباره ارتقای ایمنی دریانوردی ناوگان اقیانوس پیما، گفت: ارتقای فرهنگ ایمنی، امنیت سیستم های رایانه ای، ارتقاء تقویت موسسات رده بندی داخلی و ظرفیت پایین کارخانجات داخلی کشتی سازی و تعمیرات کشتی های بزرگ، از جمله چالش های ناوگان اقیانوس پیما قلمداد می شود.

محمود پور با بیان اینکه بر اساس گزارش آنکتاد بیش از ۹۰ درصد حمل بار در دنیا توسط کشتی ها انجام می شود، گفت: در سال ۲۰۱۸، بیش از ۱۱ میلیارد تن کالا از طریق دریا جا به جا شده است و در سال ۲۰۱۵ کمبود افسران دریایی حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر بود که پیش بینی می شود این تعداد کمبود افسر در سال ۲۰۲۵، به ۱۴۷ هزار و ۵۰۰ افزایش پیدا کند.

این کارشناس شرکت ملی نفتکش، تعداد دریانوردان ایرانی را ۱۳۰ هزار نفر برشمرد و خاطر نشان کرد: در سال ۲۰۰۷ میلادی تعداد کشتی های حادثه دیده ۱۷۷ فروند برآورد شد که این تعداد در سال ۲۰۱۶ به ۸۵ فروند کاهش یافت.

 وی با اعلام کاهش ۱۶ درصدی تعداد کشتی های از دست رفته در سال ۲۰۱۶، عامل انسانی را مهم ترین علت حوادث دریایی دانست.

به گفته محمودپور، ۸۴ تا ۸۸ درصد حوادث در کشتی های نفتکش، ۸۵ درصد آتش سوزی و انفجارها و ۷۹ درصد به گل نشستن کشتی ها منشا انسانی دارد.

وی خاطرنشان کرد: سهل انگاری، عدم تجربه کافی، عدم دانش و صلاحیت لازم و خستگی مفرط از مهم ترین دلایل بروز خطای انسانی است.

محمودپور از تصویب مقررات جدید، پیشرفت در فناوری های دریانوردی و ارتقای فرهنگ ایمنی به عنوان مهم ترین راهکارهای کنترل و کاهش حوادث اسم برد.

وی همچنین بازنگری و تدوین مطالب درسی مرتبط با فرهنگ ایمنی در موسسات آموزشی و دانشگاه های دریایی، اعزام دانشجو به دوره های کارورزی بر روی کشتی ها و ایجاد زمینه های لازم جهت جذب اساتید برجسته را شاخصه های ارتقای فرهنگ ایمنی دانست و پیشنهاد کرد که سازمان بنادر و دریانوردی به صورت سالانه یا دو سالانه، گردهمایی علمی با موضوع ارتقای فرهنگ ایمنی دریایی در سطوح ملی و بین المللی برگزار کند.

در ارائه دوم از این پنل تخصصی با عنوان " امنیت ناوگان در آب های بین المللی "، ناخدا مظلوم، با چند لایه خواندن مفهوم امنیت، گفت: امنیت دریایی شامل مولفه های چون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، نظامی و سیاسی است  و کشورها به منظور مقابله با این چالش، چاره ای جز همگرایی و همکاری در این زمینه ندارند.

وی با بیان اینکه قدرت دریایی نشان دهنده توانایی یک ملت در استحصال منابع به حق خویش از دریا است، افزود: ایران با مشارکت در سمپوزیوم نیروی دریایی اقیانوس هند ( IONS) دستاوردهایی چون ارتقای آگاهی عمومی در رسیدن به ادبیات مشترک در زمینه امنیت جمعی، آگاهی از توانایی و سطح تمایلات برای مشارکت در تامین امنیت جمعی، برجسته کردن منابع جمعی در منطقه اقیانوس هند در اذهان عمومی ملت های منطقه را دنبال کرد.

در ارائه سوم این پنل تخصصی با عنوان" ارتقای سطح ایمنی دریانوردی ناوگان منطقه ای و نزدیک به ساحل " علیزاده یک مقام مسئول  شرکت کشتیرانی  جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به چالش های کشتی های اقیانوس پیمای تانکر و تجاری گفت: در بخش شناور های اقیانوس پیمای تانکر، از مهم ترین راهکارها می توان به انجام بازرسی و ممیزی منظم و فشرده از سوی موسسات رده بندی و تقویت و ارتقای تجهیزات مقابله با آلودگی دریاها اشاره کرد.

وی در خصوص شناورهای فراساحل، عدم نگهداری مناسب و مواجه با چالش های فنی و ایمنی قانونی، کاهش تعداد نیروی انسانی مورد نیاز و استفاده از نیروهای کم تجربه و پایین بودن سطح کیفی آموزش های اجباری دریانوردی را مهم ترین چالش این دسته از شناورها برشمرد.

در ارائه چهارم با عنوان" سیاست های نظامی ، انتطامی و امنیتی توسعه دریامحور توسط دریادار قناعت پیشه یک مقام مسئول در نیروی دریایی سپاه پاسداران، بر لزوم هماهنگی و همگرایی بیش از پیش ارگان های دریایی در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها تاکید شد.

 کاپیتان شهرام فرحبد؛ مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش نیز در جمع بندی نهایی پنل سه راهکار " ارتقای بیش از پیش سازمان های رده بندی " ؛ " ارتقای فرهنگ ایمنی " و " ایجاد سامانه هم افزا و هوشمند مدیریت یکپارچه دریایی" را مطرح کرد.

  بیست و هفتمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی ۲۸ بهمن ماه جاری با حضور مدیران ارشد دستگاه های دریایی  کشور در کتابخانه ملی برگزار می شود.

۲۷ بهمن ۱۳۹۸ ۱۵:۴۷
کد خبر : ۴۹,۴۶۱

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید